Problemen met gebed

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Nee Daphne dat bedoel ik niet.

Als je je niet kunt concentreren op je gebed, dan wordt het voor je gevoel niets. Dan dwaal je steeds af en ben je niet met het gebed bezig.
Hij geeft toch aan dat het niet lukt, dan neem ik aan dat ie dat niet zo maar zegt, maar dat hij er mee worsteld. Ik denk dat Lamb heus wel zich tot God heeft gewend...

anyway... k zal t wel fout hebben :stu
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Daphne je snapt me niet!!!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Daphne je snapt me niet!!!
We snappen elkaar niet :D
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Laat onze roep Heer vergezeld gaan van het daadwerkelijke verlangen de innerlijke roerselen die de Heilige Geest in onze ziel teweeg brengt , in daden om te zetten

JoseMaria Escriva

(en juist dat lukt me nu ff niet
Niet ieder die zegt Heer Heer ! zal binnengaan in het Koninkrijk der Hemelen Mat 7,21

En dat is op dit moment mijn struikelpunt ik roep wel Heer maar kom niet verder!

Toch zal er een oplossing komen want mischien is dit wel een nodig iets wat mij nu treft. Daar ga ik maar van uit dan?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Laat onze roep Heer vergezeld gaan van het daadwerkelijke verlangen de innerlijke roerselen die de Heilige Geest in onze ziel teweeg brengt , in daden om te zetten

JoseMaria Escriva

(en juist dat lukt me nu ff niet
Niet ieder die zegt Heer Heer ! zal binnengaan in het Koninkrijk der Hemelen Mat 7,21

En dat is op dit moment mijn struikelpunt ik roep wel Heer maar kom niet verder!

Toch zal er een oplossing komen want mischien is dit wel een nodig iets wat mij nu treft. Daar ga ik maar van uit dan?
Morgen weer een dag en we hebben de nacht ook nog....

Neem een warm bad, doe een tukkie en neem een bak koffie en probeer het dan nog eens...

Wat jij noemt heb ik dus 's morgens vroeg....

[Aangepast op 14/6/05 door Miscanthus]
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Ik krijg vaak het idee dat ik mijn gebeden af raffel ook al bidt ik hardop waar dan ook (op de bank in bed of in de keuken)

Ik vind dit heel erg weet je want naast dit probleem lukt het bijbellezen ook niet Ik denk dat ik de reden wel weet en dat is gewoonweg de prive omstandigheden en het gez***** op kantoor Maar ja het moet wel een keer stoppen natuurlijk

Om toch nog tot gebed te komen bidt ik de standaard gebeden , het persoonlijke gebed daar gaat het mis

Jacob
Juist het weesgegroet is nou net het gebed wat me goed af gaat maar ja inderdaad een ander onderwerp is dat :)

Maar goed hoe dan ook ik zit er mee en mischien weet een van julie voor mij een gebed wa ik kan bidden , ik bedoel hiermee een gebed wat jou helpt en mischien mij ook

Mischien wat vreemd gezegd maar ik verstrand in de zelfde woorden en zinnen iedere avond weer
Lambertus, ook ik herken dit wat jij omschrijft. Het kan je zo'n eenzaam gevoel geven, zo hopeloos en ook machteloos.
Toen ik het zo las, viel mijn aandacht ook op dat gez... op je werk. Daar kan je dan 's avonds nog zo mee bezig zijn dat je daar niet los van kan komen, alsof je daarin verstrikt zit.
Maar toch denk ik dat de oplossing alleen daar ligt (dat denk ik niet alleen, dat heb ik ervaren) dat je alles wat je dwars zit tegen de Heere hardop zegt: je gevoel, je frustratie, je machteloosheid, je ...
Bij je eerste bericht moest ik denken aan Psalm 32. Is er iets, waarom je niet kan bidden? schuld? In psalm 32 kon David ook niet bidden en wat had hij het benauwd: 'Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd in mijn brullen den gansen dag. Want Uw hand was dag en nacht zwaar op mij, mijn sap werd veranderd in zomerdroogten'. Maar toen... hij mocht zijn schuld belijden voor de Heere: 'Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den Heere; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde'. Toen was de weg weer open tot... het gebed!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ik las pas ergens:

Als iets niet belangrijk genoeg is om te bidden, is het ook niet belangrijk genoeg om je er zorgen over te maken. (lees tobben of nadenken)
:eur

vond het wel mooi gezegd eigenlijk
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Dit zegt Tony Campolo over bidden.
Eerst haalt hij Moeder Theresa aan:
Uit een vraaggesprek met Moeder Theresa:
Journalist: En wat zegt u nou tegen God in gebed??
Moeder Theresa: Nou eigenlijk niets, ik luister naar God
Journalist: En wat zegt God dan tot u?
Moeder Theresa:Nou eigenlijk niets. Hij luistert.
Om dan verder te gaan: Waarom willen we God toch altijd zo veel vertellen? Hij weet het toch allang. Probeer eens stil te zijn met God.Dat valt niet mee ,mijn gedachten schieten als een ping pong bal heen en weer.Dan zeg ik verschillende malen hardop Jezus ...

Nu Margriet zelf.Ik lees altijd eerst in de bijbel en daarna gaat het prima.Vooral de Psalmen lenen zich hiervoor...

[Aangepast op 6/15/05 door Margriet]
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Luther heeft er op twee plaatsen over geschreven.

Ik meen in 'Het hogepriesterlijk gebed'.

Hij schrijft dat hij ook niet kan bidden zonder dat z'n gedachten afdwalen. Soms komen er zondige gedachten bij hem op tijdens het bidden.
Heel pastoraal om dat op te schrijven.
Als alle goede raadgevingen die hier gegeven zijn niet helpen, hoef je je niet schuldig te voelen. God weet toch dat je niet kunt bidden zoals het behoort?

Het tweede verhaal ging over iemand die beweerde dat hij kon bidden zonder dat z'n gedachten afdwaalden. Onmogelijk, zo steld zijn gesprekspartner (Luther?). Hij hield vol. Daarom zei de ander: als je het Onze Vader kunt bidden zonder afdwalen, krijg je van mij een paard. Maar wel eerlijk zeggen.
Hij was nog maar net bezig of de gedachte drong zich op: zou er bij dat paard ook een zadel zijn? En verloor aldus de weddenschap.

Enerzijds toont dit aan dat niemand kan bidden, volgens de ideale regels. Anderzijds zou ons dat ook wel bijzonder tevreden stellen. Waarmee het ook weer zonde zou worden.

Maar als God Vader is, is dat toch ook weer niet zo erg? In het natuurlijke is het toch ook vreemd als kinderen een vraag hebben en dan een speciale hoduing aannemen, een speciale aanspraak gebruiken en aandachtig naar je blijven kijken voor een antwoord?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Nu Margriet zelf.Ik lees altijd eerst in de bijbel en daarna gaat het prima.Vooral de Psalmen lenen zich hiervoor...
Ik denk dat dit een hele goede raadgeving is. Het komt er in het kort op neer dat we ons moeten voorbereiden op het gebed. Dat kan door In Gods Woord te lezen [aanbevolen] maar ook door gewoon stil te zijn [Moeder Theresa], je gedachten op het gebed te concentreren. Ook dat zal een aanloopperiode vergen. Wat ook belangrijk is, is de tijd van het gebed. Wanneer bidden wij? Is dat vlak voor het slapen gaan als we moe zijn en ons niet zo goed meer kunnen concentreren? Is dat 's morgens vroeg als we weten dat de 'prikklok' op ons staat te loeren? Probeer eentijd te vinden waarin je onbekommerd en uitgerust eenuurtje kan missen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Lambertus,

Op het werk heb je een probleem en dat zit je enorm dwars. Leg dat (nog) eens bij God en durf je diepste gevoelens aan Hem te geven. Vervolgens vraag je Hem om een zegen over de bijbellezing en ga dan bijbellezen, om Hem daarna te danken. Ik doe dit (bijna) elke avond en het werkt voor mij super. Het is heel menselijk om zelfs je dagelijkse probleempjes voor God neer te leggen en ik vond een lange tijd dat ik God daarmee niet lastig mocht vallen, maar merk nu dat wanneer je je leven deelt met God en dan ook in de kleine dingen, dat het zegenend is voor je geloofsleven.
Je zult altijd concentratieproblemen houden, maar geloven is hard werken en je kunt jezelf er in trainen. Het gaat in iedergeval al een stuk makkelijker wanneer je geloofd dat God naar je luisterd. Stel je maar voor dat je voor God staat. Als je met een mens praat, dan ga je toch ook niet zomaar ff een kwartiertje afdwalen met je gedachten?
Plaats reactie