Denk dat ik het maar hou bij het onderwijs van Jezus:Cyrillus schreef: ↑26 mei 2023, 22:44Je trekt niet de goede conclusies: in het gedicht van McCheyne is er een duidelijk onderscheid tussen wet en evangelie. Hij werd door de wet uitgedreven naar Christus.huisman schreef: ↑26 mei 2023, 22:19Cyrillus schreef: ↑26 mei 2023, 22:08Zoals ik net zei heeft een gedeelte van de rechterflank wat aan de Bijbel toegevoegd waardoor bovenstaande teksten niet genoeg meer zijn. Dus waarom zou ik ingaan op wat ik zelf onderschrijf als het probleem ligt bij de toevoegingen?huisman schreef: ↑26 mei 2023, 21:57
Waarom ga je niet in op de teksten met de kanttekening ? Ik zal ze hier volledig plaatsen om de discussie wat minder op eigen mening te stoelen en meer op de Schrift. Kanttekening 12 bij vers 8. gaat over de prediking. Nu staan de kanttekeningen in mijn Bijbel wel met kleine lettertjes dus die zullen niet meetellen?
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal 10de Trooster tot u 11niet komen; dmaar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
10 Of: de Voorspraak, dat is, de Heilige Geest. Zie Joh. 14:16. verwijsteksten
11 Namelijk met Zijn overvloedige en wonderbaarlijke gaven en werkingen.
d Luk. 24:49. Joh. 14:26; 15:26. verwijsteksten
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld 12overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
12 Namelijk zo door de predicatie der apostelen, als door Zijn inwendige werking.
9 13Van zonde, omdat zij 14in Mij niet geloven;
13 Dat is, dat zij zwaarlijk gezondigd hebben.
14 Namelijk als in den waren Messias, maar Mij als een goddeloze gedood hebben.
10 En 15van gerechtigheid, 16omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij 17niet meer zien;
15 Dat is, dat Ik onschuldig gedood ben, en rechtvaardig zijnde voor de onrechtvaardigen geleden heb.
16 Dat is, waarvan Mijn hemelvaart een zekere getuigenis is.
17 Namelijk na Mijn hemelvaart, Hand. 3:21. verwijsteksten
11 En 18van oordeel, omdat 19de overste dezer wereld 20geoordeeld is.
18 Dat is, dat Ik macht heb om alles te regeren en richten, ook om de ongelovigen tot den eeuwigen dood te veroordelen, Matth. 28:18. Hand. 2:36. verwijsteksten
e Joh. 12:31; 14:30. Ef. 2:2. Kol. 2:15. verwijsteksten
19 Dat is, de duivel. Zie Joh. 12:31. Ef. 2:2. verwijsteksten
20 Dat is, veroordeeld. Overmits hem door Mijn dood zijn macht en heerschappij benomen zal worden, Kol. 2:15. Hebr. 2:14. verwijsteksten
Vreemde wijze van discussiëren. Nog maar een keer dan: Kanttekening 12 zegt: Dat de Heilige Geest zal overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel, namelijk door de predicatie der apostelen, als door Zijn inwendige werking.
Die twee zaken mis ik in jouw eenzijdige blik. Het werk van Gods Geest is onmisbaar in de prediking en in het leven van een zondaar. Hij overtuigt met een doel en als Vriend van de Bruidegom. Hij brengt die zondaar als een doodschuldige, melaatse zondaar bij Jezus.
Zoals McCheyne een dichtte: (Couplet 4 en 5)
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreeze gewekt.
Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed:
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet;
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij:
Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij.
Als ik jou lees vind je het 4e couplet kleine lettertjes maar het 5e couplet zal nooit buiten het 4e couplet kunnen.
Maar als dit als voorgeschreven route wordt gehanteerd dan worden het ineens wel kleine letters. Let bijv. eens op welke zin jij gebruikt: 'Hij brengt die zondaar als een doodschuldige, melaatse zondaar bij Jezus." Denk je echt dat het zo bij iedereen gaat? Sommige mensen worden met allerlei omwegen op de knieën gebracht. Sommigen zien hun zonden wel, maar zijn zo verwonderd over het wonder van redding dat ze van blijdschap niet kunnen ophouden met het zingen lofzangen. In de kern zal er altijd zondebesef zijn, maar het suggereren dat het alleen door een weg van zwaar schuldbesef gaat (met de nadruk op zwaar) is gewoon niet waar.
En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
En hij ging heen, en voegde zich bij een van de burgers deszelven lands; en die zond hem op zijn land om de zwijnen te weiden.
En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
ook kleine lettertjes?