Gelezen, gedacht, gehoord...

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 30 mei 2023, 09:13 Ik begrijp het hoor. Het is niet eenvoudig allemaal.

Ook eens met @Bezorgd zijn laatste alinea. Misschien moet hij daar maar eens een opinieartikel over schrijven. Als er zelfs in de GG van Drachten al zorgen over worden geuit, wil dat wel wat zeggen (zie Saambinder afgelopen week).
Ik lees het nu , verbazend idd.
Had ik daar nog niet verwacht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6826
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 30 mei 2023, 09:56
GerefGemeente-lid schreef: 30 mei 2023, 09:13 Ik begrijp het hoor. Het is niet eenvoudig allemaal.

Ook eens met @Bezorgd zijn laatste alinea. Misschien moet hij daar maar eens een opinieartikel over schrijven. Als er zelfs in de GG van Drachten al zorgen over worden geuit, wil dat wel wat zeggen (zie Saambinder afgelopen week).
Ik lees het nu , verbazend idd.
Had ik daar nog niet verwacht.
Nee, ik ook niet. Dus ik bedoel maar... Ik ben benieuwd naar je opinieartikel. ;)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10470
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Orchidee »


helma schreef: En dan heb je soms ook nog te maken met
al of niet christelijke hulpverlening die je kinderen leert dat hun mening/smaak belangrijk is en dat je daar als ouders in moet meebewegen.
Mag ik hier even op inhaken?
Ik/wij hebben inmiddels ook "ouderervaring" en ook hulpverlening -wel en niet christelijk- is voorbijgekomen wat betreft opvoeding, trauma's enzovoort maar het is ons inmiddels wel duidelijk dat je het als ouder(s) nooit goed doet of gedaan hebt en de hulpverlening -de goede niet te na gesproken, heb zelf gelukkig ook goede ervaringen!_
Op welk gebied in de opvoeding dan ook, je doet allemaal je best, je hebt allen het beste met je kind voor, voed in alle lek en gebrek zo goed mogelijk op maar de hulpverlening "zoekt" soms net zolang tot ze iets hebben om op door te zagen en dan blijft er soms niets over van alle ouders.
Héél gevaarlijk en verdrietig om door hulpverleners in een hoek gezet te worden en jouw kind is altijd het slachtoffer!
Meer ervaringen hier??

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11806
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef: 30 mei 2023, 12:22
helma schreef: En dan heb je soms ook nog te maken met
al of niet christelijke hulpverlening die je kinderen leert dat hun mening/smaak belangrijk is en dat je daar als ouders in moet meebewegen.
Mag ik hier even op inhaken?
Ik/wij hebben inmiddels ook "ouderervaring" en ook hulpverlening -wel en niet christelijk- is voorbijgekomen wat betreft opvoeding, trauma's enzovoort maar het is ons inmiddels wel duidelijk dat je het als ouder(s) nooit goed doet of gedaan hebt en de hulpverlening -de goede niet te na gesproken, heb zelf gelukkig ook goede ervaringen!_
Op welk gebied in de opvoeding dan ook, je doet allemaal je best, je hebt allen het beste met je kind voor, voed in alle lek en gebrek zo goed mogelijk op maar de hulpverlening "zoekt" soms net zolang tot ze iets hebben om op door te zagen en dan blijft er soms niets over van alle ouders.
Héél gevaarlijk en verdrietig om door hulpverleners in een hoek gezet te worden en jouw kind is altijd het slachtoffer!
Meer ervaringen hier??
Nee. Wel realistische hulp, om zaken uit het verleden een plaats te geven, zonder in het verleden iemand van kwade zaken te betichten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4197
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:
helma schreef: En dan heb je soms ook nog te maken met
al of niet christelijke hulpverlening die je kinderen leert dat hun mening/smaak belangrijk is en dat je daar als ouders in moet meebewegen.
Mag ik hier even op inhaken?
Ik/wij hebben inmiddels ook "ouderervaring" en ook hulpverlening -wel en niet christelijk- is voorbijgekomen wat betreft opvoeding, trauma's enzovoort maar het is ons inmiddels wel duidelijk dat je het als ouder(s) nooit goed doet of gedaan hebt en de hulpverlening -de goede niet te na gesproken, heb zelf gelukkig ook goede ervaringen!_
Op welk gebied in de opvoeding dan ook, je doet allemaal je best, je hebt allen het beste met je kind voor, voed in alle lek en gebrek zo goed mogelijk op maar de hulpverlening "zoekt" soms net zolang tot ze iets hebben om op door te zagen en dan blijft er soms niets over van alle ouders.
Héél gevaarlijk en verdrietig om door hulpverleners in een hoek gezet te worden en jouw kind is altijd het slachtoffer!
Meer ervaringen hier??
Wij hebben vrij veel ervaring met hulpverlening, maar vrijwel alleen maar positief.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 30 mei 2023, 09:10
pierre27 schreef: 30 mei 2023, 00:28

Terechte vragen hoor. Enfin wanneer je ziet hoe sommige moeders gekleed gaan begrijp je goed dat de dochters er ook niet meer zedelijk bijlopen. De korte broek gaat er waarschijnlijk komend jaar ook komen bij ons op school. Helaas, niet omdat ik tegen een korte broek ben maar wel een verrottende geest bespeur achter al de drang naar verandering op diverse terreinen.
Vroeger was alles beter, niet waar? Ik denk dat je vergeet dat de fronten elders liggen dan in de jaren ‘70 toen het Reformatorisch onderwijs opkwam.
Nee hoor, vroeger was zeker niet alles beter. Maar de hang die jij blijkbaar naar het anders willen zijn hebt is zeker niet opbouwend te noemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Dr. W. Aalders schreef:
Door die tuimelgeest, de geest van negatie en afbraak die de wereld voortzweept van revolutie naar revolutie, zijn wij in de uitzichtloze situatie terecht gekomen waarin staat en samenleving zich nu bevinden. Restloos opgebrand zijn niet alleen de kostbare resten van het vroegchristelijke en middeleeuwse corpus christianum, maar ook zelfs de ”scintillae et rudera” (vonkjes en overblijfselen) van de oorspronkelijke Godskennis.

Vandaar de wetteloosheid, de anarchie, de misdaad, de seksuele uitbarsting, de abortus, het druggebruik, de godslastering, de genotzucht. (…) Het na-christelijke Europa is dieper gezonken dan de heidenen eertijds. Het leeft uit het beginsel van de ontkenning. Zijn kracht en vreugde ligt in afbraak en protest. Zijn wezen is (hoe scherp heeft Luther dat gezien) de ondankbaarheid.”
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrien »

Maanenschijn schreef: 30 mei 2023, 08:39
helma schreef:
Maanenschijn schreef:Vrij recent hebben wij een brief ontvangen van de school waar onze dochter heen gaat. De kleding van de meisjes (zeer korte rokken en diepe decolletés) was aanleiding om de ouders ernstig aan te spreken.

Ik vraag me dan af: zijn er dan geen ouders meer die samen met hun kinderen de kleren kopen, of in ieder geval weten in welke kleren ze naar school gaan? Of de broek een goed alternatief is valt ernstig te betwijfelen, maar ik snap inmiddels wel de overwegingen.
De meeste jongeren hebben hun eigen inkomen en kunnen zelf hun garderobe naar wens uitbreiden. Het is een zegen als je kinderen hebt die je overtuiging delen en/of gehoorzaam zijn aan de regels.
Maar wat als dat niet zo is? Ga je voor de deur liggen zodat ze niet naar buiten kunnen?
En wat doe je als ze onderweg/in de schooltoilet wél dat korte rokje aandoen terwijl ze vertrokken zijn met een langere rok.
Uit te breiden met tal van voorbeelden waarin je je als ouders machteloos voelt.
Wat voor straf is redelijk en wat dan? Als het niet helpt? Als ze dan weglopen en je ze helemaal kwijt raakt? Heb je het dan gewonnen?
En dan heb je soms ook nog te maken met
al of niet christelijke hulpverlening die je kinderen leert dat hun mening/smaak belangrijk is en dat je daar als ouders in moet meebewegen. Een christelijke hulpverlening die de ouders vertelt dat je niet zulke zware woorden moet gebruiken als 'zonde' en dat je de opvoeding wat luchtiger moet nemen. Dat God wel begrijpt dat je kind aan het puberen is. Enz enz.

Ik ben zo'n mislukte moeder die van harte verlangt/verlangde dat haar dochters er eerbaar bij liepen/lopen. Het is me niet gelukt. Veel discussies, liefde, boosheid, ruzies,verdriet ten spijt. En nog is de strijd niet voorbij.
Ik heb inmiddels veel losgelaten, maar wekelijks komt het thema voorbij. En dan gaat het inmiddels alleen nog maar om eerbaar. Niet meer om die keurige broek waar je intussen blij mee bent omdat dat in elk geval zediger is dan menig refojurkje of rokje.
Hoi Helma,

Als er iets in mijn post wat opgevat zou worden als een veroordeling of verwijt, of dat het zo bij je is binnengekomen, mijn excuus. Dat is zeker niet de bedoeling. Het is meer een verzuchting mijnerzijds (zie ook wat ik geschreven heb aan GGL). Ik herken erg wat je schrijft. En als ouders zitten ook wij in het ‘misluktenbankje’.
Wij zitten daar ook. Ik voel me soms zo moegestreden...
Ambtenaar
Berichten: 9372
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 30 mei 2023, 15:01
Nee hoor, vroeger was zeker niet alles beter. Maar de hang die jij blijkbaar naar het anders willen zijn hebt is zeker niet opbouwend te noemen.
Je kunt natuurlijk, in algemene zin bedoeld, vasthouden aan denkbeelden die door een minder groot deel van de achterban gesteund worden. Wat je daarmee bereikt is verdere verwijdering, maar wellicht is daar ook sprake van als je wel bepaalde regels loslaat.

Herbezinning is wellicht op zijn plaats. En wellicht hoorde de kring rond de gereformeerde bond nooit echt bij het reformatorische smaldeel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4037
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

Hendrien schreef: 30 mei 2023, 16:11
Maanenschijn schreef: 30 mei 2023, 08:39
helma schreef:
Maanenschijn schreef:Vrij recent hebben wij een brief ontvangen van de school waar onze dochter heen gaat. De kleding van de meisjes (zeer korte rokken en diepe decolletés) was aanleiding om de ouders ernstig aan te spreken.

Ik vraag me dan af: zijn er dan geen ouders meer die samen met hun kinderen de kleren kopen, of in ieder geval weten in welke kleren ze naar school gaan? Of de broek een goed alternatief is valt ernstig te betwijfelen, maar ik snap inmiddels wel de overwegingen.
De meeste jongeren hebben hun eigen inkomen en kunnen zelf hun garderobe naar wens uitbreiden. Het is een zegen als je kinderen hebt die je overtuiging delen en/of gehoorzaam zijn aan de regels.
Maar wat als dat niet zo is? Ga je voor de deur liggen zodat ze niet naar buiten kunnen?
En wat doe je als ze onderweg/in de schooltoilet wél dat korte rokje aandoen terwijl ze vertrokken zijn met een langere rok.
Uit te breiden met tal van voorbeelden waarin je je als ouders machteloos voelt.
Wat voor straf is redelijk en wat dan? Als het niet helpt? Als ze dan weglopen en je ze helemaal kwijt raakt? Heb je het dan gewonnen?
En dan heb je soms ook nog te maken met
al of niet christelijke hulpverlening die je kinderen leert dat hun mening/smaak belangrijk is en dat je daar als ouders in moet meebewegen. Een christelijke hulpverlening die de ouders vertelt dat je niet zulke zware woorden moet gebruiken als 'zonde' en dat je de opvoeding wat luchtiger moet nemen. Dat God wel begrijpt dat je kind aan het puberen is. Enz enz.

Ik ben zo'n mislukte moeder die van harte verlangt/verlangde dat haar dochters er eerbaar bij liepen/lopen. Het is me niet gelukt. Veel discussies, liefde, boosheid, ruzies,verdriet ten spijt. En nog is de strijd niet voorbij.
Ik heb inmiddels veel losgelaten, maar wekelijks komt het thema voorbij. En dan gaat het inmiddels alleen nog maar om eerbaar. Niet meer om die keurige broek waar je intussen blij mee bent omdat dat in elk geval zediger is dan menig refojurkje of rokje.
Hoi Helma,

Als er iets in mijn post wat opgevat zou worden als een veroordeling of verwijt, of dat het zo bij je is binnengekomen, mijn excuus. Dat is zeker niet de bedoeling. Het is meer een verzuchting mijnerzijds (zie ook wat ik geschreven heb aan GGL). Ik herken erg wat je schrijft. En als ouders zitten ook wij in het ‘misluktenbankje’.
Wij zitten daar ook. Ik voel me soms zo moegestreden...
En hier...... :ouin
En toch proberen met liefde te blijven omringen in afhankelijkheid hoe de Heere Jezus wil dat we met ze omgaan!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nasrani »

Terri schreef: 30 mei 2023, 17:40
Hendrien schreef: 30 mei 2023, 16:11
Maanenschijn schreef: 30 mei 2023, 08:39
helma schreef:
De meeste jongeren hebben hun eigen inkomen en kunnen zelf hun garderobe naar wens uitbreiden. Het is een zegen als je kinderen hebt die je overtuiging delen en/of gehoorzaam zijn aan de regels.
Maar wat als dat niet zo is? Ga je voor de deur liggen zodat ze niet naar buiten kunnen?
En wat doe je als ze onderweg/in de schooltoilet wél dat korte rokje aandoen terwijl ze vertrokken zijn met een langere rok.
Uit te breiden met tal van voorbeelden waarin je je als ouders machteloos voelt.
Wat voor straf is redelijk en wat dan? Als het niet helpt? Als ze dan weglopen en je ze helemaal kwijt raakt? Heb je het dan gewonnen?
En dan heb je soms ook nog te maken met
al of niet christelijke hulpverlening die je kinderen leert dat hun mening/smaak belangrijk is en dat je daar als ouders in moet meebewegen. Een christelijke hulpverlening die de ouders vertelt dat je niet zulke zware woorden moet gebruiken als 'zonde' en dat je de opvoeding wat luchtiger moet nemen. Dat God wel begrijpt dat je kind aan het puberen is. Enz enz.

Ik ben zo'n mislukte moeder die van harte verlangt/verlangde dat haar dochters er eerbaar bij liepen/lopen. Het is me niet gelukt. Veel discussies, liefde, boosheid, ruzies,verdriet ten spijt. En nog is de strijd niet voorbij.
Ik heb inmiddels veel losgelaten, maar wekelijks komt het thema voorbij. En dan gaat het inmiddels alleen nog maar om eerbaar. Niet meer om die keurige broek waar je intussen blij mee bent omdat dat in elk geval zediger is dan menig refojurkje of rokje.
Hoi Helma,

Als er iets in mijn post wat opgevat zou worden als een veroordeling of verwijt, of dat het zo bij je is binnengekomen, mijn excuus. Dat is zeker niet de bedoeling. Het is meer een verzuchting mijnerzijds (zie ook wat ik geschreven heb aan GGL). Ik herken erg wat je schrijft. En als ouders zitten ook wij in het ‘misluktenbankje’.
Wij zitten daar ook. Ik voel me soms zo moegestreden...
En hier...... :ouin
En toch proberen met liefde te blijven omringen in afhankelijkheid hoe de Heere Jezus wil dat we met ze omgaan!
Inmiddels hebben wij er hier ook mee te maken. O wat is het lastig. Zeker als het de eerste is en je je kind toch wat moet gaan loslaten.

Onlangs in een interview raakte me het volgende: je moet ze veel liefde geven, want tegen liefde kunnen ze niet vechten.
Natuurlijk geef je je kind liefde, maar ook heel bewust als het niet makkelijk gaat. Ik ervaar nu dat het echt zo is.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18759
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

@Maanenschijn nee, voelde me niet aangevallen. Maar de praktijk is vaak weerbarstiger dan dat het op het eerste oog lijkt. Dat wilde ik toch even kwijt.

@Orchidee, wij hebben heel nare én heel goede ervaringen met hulpverlening.
En wat de naam heeft christelijk te zijn stond soms mijlenver bij ons vandaan.

De laatste hulp die we hadden was van het Kerstencentrum. Dat zouden we iedereen aanbevelen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10470
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Orchidee »


helma schreef:
@Orchidee, wij hebben heel nare én heel goede ervaringen met hulpverlening.
En wat de naam heeft christelijk te zijn stond soms mijlenver bij ons vandaan.

De laatste hulp die we hadden was van het Kerstencentrum. Dat zouden we iedereen aanbevelen!
Wij hebben idd ook verschillende ervaringen in en met de hulpverlening.
Je moet het "treffen" en er moet een "klik" zijn.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Binnen brachten tegenstanders van de wet op het laatste moment een nieuw bezwaar in. Volgens drie hoogleraren had er over de wet met tweederdemeerderheid gestemd moeten worden. Zij wezen op een bepaling in de Grondwet die zegt dat dat moet als er over het inkomen van Kamerleden wordt gestemd.

De Fractie Otten diende om die reden nog een, vooraf al kansloze, motie van wantrouwen in tegen minister Schouten. Maar die bleef erbij dat de Grondwet niet op de pensioenwet van toepassing is.

Schouten kreeg bijval van een meerderheid van de senatoren. Die vinden dat in de nieuwe pensioenwet niets is geregeld over de hoogte van het pensioen van Kamerleden en oud-Kamerleden. Dat moet de komende maanden juist nog worden besproken, zeiden zij. En pas dan is de Grondwet van toepassing. De stemmingen konden daarom toch zoals gepland doorgaan.
Dit las ik op de NOS-site.
Ik moet zeggen dat de Eerste Kamer wel in mijn achting daalt door deze redenering.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17587
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

refo schreef: 31 mei 2023, 09:26
Binnen brachten tegenstanders van de wet op het laatste moment een nieuw bezwaar in. Volgens drie hoogleraren had er over de wet met tweederdemeerderheid gestemd moeten worden. Zij wezen op een bepaling in de Grondwet die zegt dat dat moet als er over het inkomen van Kamerleden wordt gestemd.

De Fractie Otten diende om die reden nog een, vooraf al kansloze, motie van wantrouwen in tegen minister Schouten. Maar die bleef erbij dat de Grondwet niet op de pensioenwet van toepassing is.

Schouten kreeg bijval van een meerderheid van de senatoren. Die vinden dat in de nieuwe pensioenwet niets is geregeld over de hoogte van het pensioen van Kamerleden en oud-Kamerleden. Dat moet de komende maanden juist nog worden besproken, zeiden zij. En pas dan is de Grondwet van toepassing. De stemmingen konden daarom toch zoals gepland doorgaan.
Dit las ik op de NOS-site.
Ik moet zeggen dat de Eerste Kamer wel in mijn achting daalt door deze redenering.
De pensioenen van kamerleden maar volgens mij ook provinciale en gemeenteraadsleden uit deze wet halen was inderdaad een trucje om zo de grondwet te omzeilen en deze wet met een gewone meerderheid aan te nemen. Vind het ook vreemd dat de geachte senatoren zich daarvoor hebben geleend. De eerste kamer wordt steeds meer een verlengstuk van de tweede kamer. Jammer,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie