Oud Gereformeerde Gemeenten
Re: Oud Gereformeerde Gemeenten
Hier weer on topic. Het ledentallengesprek gesplitst.
-
-
Niet geheel onverwacht toch?
Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
-
De OGG is op sommige punten nog wat conservatiever dan de GGiN.Emma de Jong schreef: ↑07 jun 2023, 18:52Ik had dit niet verwacht. Er zitten predikanten uit de OGG in het GBS-bestuur. En als de GGiN wel meedoet, had ik dit van de OGG ook verwacht.
Jammer dat ze niet meedoen en tegelijkertijd fijn dat het redelijk optijd aangegeven wordt. Anders bestaat het risco dat tijdens het proces aan de handrem getrokken wordt en achteraf het eindresultaat alsnog door de synode afgewezen wordt.
En niemand hier stelt vragen bij dergelijk sektarisme?
Ik vind het ook heel verbazingwekkend. Nog gekker is, dat men oproept om de Schrift niet te lezen, maar te onderzoeken. Alsof je de Bijbel kunt onderzoeken zonder deze te lezen.Emma de Jong schreef: ↑07 jun 2023, 18:52Ik had dit niet verwacht. Er zitten predikanten uit de OGG in het GBS-bestuur. En als de GGiN wel meedoet, had ik dit van de OGG ook verwacht.
Hoewel ik een andere besluit zou nemen, slaat de aanklacht van sektarisme natuurlijk als een tang op een varken. Hier is sprake van een collectief besluit van een democratisch bijeengekomen vergadering. Stel je vragen over het echter probleem: de ultra conservatieve manier van denken.
Misschien moet je de definitie van sektarisme eens opzoeken.Herman schreef: ↑07 jun 2023, 19:20
Hoewel ik een andere besluit zou nemen, slaat de aanklacht van sektarisme natuurlijk als een tang op een varken. Hier is sprake van een collectief besluit van een democratisch bijeengekomen vergadering. Stel je vragen over het echter probleem: de ultra conservatieve manier van denken.
Ik zie je weinig vragen stellen die het vermoeden van een diepe spade in zich hebben. Wel veel scherpe veroordelingen en harde woorden.
-
Op Wikipedia staat de volgende beschrijving van een sekte. 'Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.'Ambtenaar schreef: ↑07 jun 2023, 19:35Misschien moet je de definitie van sektarisme eens opzoeken.Herman schreef: ↑07 jun 2023, 19:20
sektarisme
'De neiging van een (religieuze) beweging om zich af te scheiden van de grotere geloofsgemeenschap en de maatschappij.'
Ik zie niet in hoe een democratisch besluit om niet aan een project mee te doen hieronder valt. Zou je jouw standpunt verder kunnen toelichten?
-
Had al kennissen in de OGGiN die dit proces van de GBS met argusogen bekeken, ook de Bmu kon toen op veel kritiek rekenen. Overigens leeft de kritiek breder dan alleen de OGGiN. Alleen heeft in de GG en de GGiN deze kritiek niet de overhand.