Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bertiel
Berichten: 4732
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

Ik zou op dit moment voor 1 jaar kiezen. Verwachting is dat het volgend jaar er echt gunstiger uit ziet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 17 jun 2023, 11:23 Ik zou op dit moment voor 1 jaar kiezen. Verwachting is dat het volgend jaar er echt gunstiger uit ziet
Dat dachten wij in 2021 ook. In 2022 werd het echter het drievoudige. Daarom nu vastgezet op ongeveer het niveau van 2021.
Chrisje72
Berichten: 1498
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Chrisje72 »

ik heb het net vastgezet voor 3 jaar. Laatst ook al een buil aan gevallen dat ik niet op tijd verlengd had dus nu weer even voor stabiliteit.
stroom € 0,39142 incl.
gas € 1,27994 incl.
TSD
Berichten: 2167
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ook de tarieven voor 1 jaar vastgezet. Ik wil uiteindelijk naar een dynamisch contract (vind dat wel een mooi principe om zo vraag en aanbod beter op elkaar te laten afstemmen), maar vind het nu nog te vroeg, gezien hoogte van de schommelingen.

Ik ben wel overgestapt na jaren. Ik blijf het bijzonder vinden dat in deze energiemarkt loyaliteit niet beloond wordt maar bestraft. Ik heb nu afgesloten voor 1,21 (gas) en 0,34 stroom (verschil normaal en dal is miniem) inclusief een fikse jaarkorting waarmee de feitelijke echt betaalde tarieven >10% lager liggen dan de genoemde formele tarieven.

Bij mijn bestaande energieleverancier ging ik gemiddeld (variabel/1 jaar en 3 jaar lagen niet ver uit elkaar) 1,39 betalen voor gas en ronde 0,40 voor stroom en uiteraard geen jaarkorting. Dat scheelt echt honderden euro's per jaar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Herman »

Op 2 juni afgesloten voor 0,30155 stroom en 1,2668 gas, voor 1 jaar vast.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: 19 jun 2023, 12:28 Ook de tarieven voor 1 jaar vastgezet. Ik wil uiteindelijk naar een dynamisch contract (vind dat wel een mooi principe om zo vraag en aanbod beter op elkaar te laten afstemmen), maar vind het nu nog te vroeg, gezien hoogte van de schommelingen.

Ik ben wel overgestapt na jaren. Ik blijf het bijzonder vinden dat in deze energiemarkt loyaliteit niet beloond wordt maar bestraft. Ik heb nu afgesloten voor 1,21 (gas) en 0,34 stroom (verschil normaal en dal is miniem) inclusief een fikse jaarkorting waarmee de feitelijke echt betaalde tarieven >10% lager liggen dan de genoemde formele tarieven.

Bij mijn bestaande energieleverancier ging ik gemiddeld (variabel/1 jaar en 3 jaar lagen niet ver uit elkaar) 1,39 betalen voor gas en ronde 0,40 voor stroom en uiteraard geen jaarkorting. Dat scheelt echt honderden euro's per jaar.
En welke energiebedrijven zijn omgevallen de afgelopen jaren? Juist die partijen die schermden met al die kortingen.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door -DIA- »

Hebben wij het in de hand om, zoals in de jaren 20 (vorige eeuw), een hyperinflatie te voorkomen?
Wat weten wij hiervan? Is zoiets beheersbaar? In Duitsland wilde niemand deze hyperinflatie... Maar die kwam er wel.
1923, het hoogte- of beter het dieptepunt.
Als mensen meer willen verdienen, en de fabrikanten verhogen de prijzen, enz enz. dan hebben we toch een vicieuze cirkel?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 19 jun 2023, 13:14 Hebben wij het in de hand om, zoals in de jaren 20 (vorige eeuw), een hyperinflatie te voorkomen?
Wat weten wij hiervan? Is zoiets beheersbaar? In Duitsland wilde niemand deze hyperinflatie... Maar die kwam er wel.
1923, het hoogte- of beter het dieptepunt.
Als mensen meer willen verdienen, en de fabrikanten verhogen de prijzen, enz enz. dan hebben we toch een vicieuze cirkel?
Dat laatste is momenteel absoluut een risico ja. Het is te hopen dat er een demping komt in de stijgingen van salarissen en kosten.
TSD
Berichten: 2167
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef: 19 jun 2023, 13:06
TSD schreef: 19 jun 2023, 12:28 Ook de tarieven voor 1 jaar vastgezet. Ik wil uiteindelijk naar een dynamisch contract (vind dat wel een mooi principe om zo vraag en aanbod beter op elkaar te laten afstemmen), maar vind het nu nog te vroeg, gezien hoogte van de schommelingen.

Ik ben wel overgestapt na jaren. Ik blijf het bijzonder vinden dat in deze energiemarkt loyaliteit niet beloond wordt maar bestraft. Ik heb nu afgesloten voor 1,21 (gas) en 0,34 stroom (verschil normaal en dal is miniem) inclusief een fikse jaarkorting waarmee de feitelijke echt betaalde tarieven >10% lager liggen dan de genoemde formele tarieven.

Bij mijn bestaande energieleverancier ging ik gemiddeld (variabel/1 jaar en 3 jaar lagen niet ver uit elkaar) 1,39 betalen voor gas en ronde 0,40 voor stroom en uiteraard geen jaarkorting. Dat scheelt echt honderden euro's per jaar.
En welke energiebedrijven zijn omgevallen de afgelopen jaren? Juist die partijen die schermden met al die kortingen.
Nee hoor, daar doen de grote en/of stabiele bedrijven net zo goed aan mee, dat weet jij net zo goed als ik. En dezelfde bedrijven die kortingen geven aan nieuwe klanten, geven dat niet aan verlengers en dat zit dan ook niet verrekend in lagere tarieven voor verlengers. Ik begrijp dat tot op zekere hoogte. Er wordt gegokt op de mensen die, als ze eenmaal hebben gekozen, wel blijven, maar met de kortingen voor overstappers lok je juist de mensen die daarna ook weer gaan.

En nog iets: Ik heb dus nu meerdere gezien dat tarieven via de zogenaamde 'prijsvergelijkers' van hetzelfde bedrijf lager zijn dan de tarieven op de website van het bedrijf zelf. Dus het loonde om via een prijsvergelijker over te stappen. Ook zoiets onbegrijpelijks: Als energieaanbieder moet je (neem ik aan) een bedrag betalen aan de betreffende tussenpersoon, dus waarom zou je via hen een voordeliger contract aanbieden dan via de eigen website?

Hotels hebben dat tegenwoordig wel door en je betaald rechtstreeks meestal de goedkoopste prijs.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 19 jun 2023, 13:32
-DIA- schreef: 19 jun 2023, 13:14 Hebben wij het in de hand om, zoals in de jaren 20 (vorige eeuw), een hyperinflatie te voorkomen?
Wat weten wij hiervan? Is zoiets beheersbaar? In Duitsland wilde niemand deze hyperinflatie... Maar die kwam er wel.
1923, het hoogte- of beter het dieptepunt.
Als mensen meer willen verdienen, en de fabrikanten verhogen de prijzen, enz enz. dan hebben we toch een vicieuze cirkel?
Dat laatste is momenteel absoluut een risico ja. Het is te hopen dat er een demping komt in de stijgingen van salarissen en kosten.
Het ongeluk is wel dat met de euro niet één land wordt getroffen... Jaren 20 vorige eeuw stond de gulden nog los van de Reichsmark. Als er nu een hyperinflatie zou omstaan zou dat heel de eurozone treffen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 19 jun 2023, 15:13
Zeeuw schreef: 19 jun 2023, 13:32
-DIA- schreef: 19 jun 2023, 13:14 Hebben wij het in de hand om, zoals in de jaren 20 (vorige eeuw), een hyperinflatie te voorkomen?
Wat weten wij hiervan? Is zoiets beheersbaar? In Duitsland wilde niemand deze hyperinflatie... Maar die kwam er wel.
1923, het hoogte- of beter het dieptepunt.
Als mensen meer willen verdienen, en de fabrikanten verhogen de prijzen, enz enz. dan hebben we toch een vicieuze cirkel?
Dat laatste is momenteel absoluut een risico ja. Het is te hopen dat er een demping komt in de stijgingen van salarissen en kosten.
Het ongeluk is wel dat met de euro niet één land wordt getroffen... Jaren 20 vorige eeuw stond de gulden nog los van de Reichsmark. Als er nu een hyperinflatie zou omstaan zou dat heel de eurozone treffen.
Die weer centraal wordt aangestuurd door de ECB, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1591
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Even een vraag.

Ik wil 3uur per dag de zwembadpomp laten draaien.
Nu heb ik het idee om hier een digitale tijdschakelaar voor te kopen.
Nu zie ik dat er zijn met bijvoorbeeld een weekprogramma. Betekend dit dat er dan elke week automatisch hetzelfde ingestelde programma wordt uitgevoerd?
Of moet ik elke week het apparaat opnieuw instellen?

Ik wil natuurlijk niet teveel energie gebruiken (om weer ontopic te komen).
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Dat ligt aan de schakelaar. Je kunt soms ook andere (vakantie-)instellingen kiezen.

Je hoeft in ieder geval niet iedere week hetzelfde programma in te voeren. Dat zou wel heel onhandig zijn ook.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mister »

Bourdon16 schreef: 19 jun 2023, 15:29 Even een vraag.

Ik wil 3uur per dag de zwembadpomp laten draaien.
Nu heb ik het idee om hier een digitale tijdschakelaar voor te kopen.
Nu zie ik dat er zijn met bijvoorbeeld een weekprogramma. Betekend dit dat er dan elke week automatisch hetzelfde ingestelde programma wordt uitgevoerd?
Of moet ik elke week het apparaat opnieuw instellen?

Ik wil natuurlijk niet teveel energie gebruiken (om weer ontopic te komen).
In dat geval kun je natuurlijk beter het hele zwembad van de hand doen :D
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1591
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Mister schreef: 19 jun 2023, 21:11
Bourdon16 schreef: 19 jun 2023, 15:29 Even een vraag.

Ik wil 3uur per dag de zwembadpomp laten draaien.
Nu heb ik het idee om hier een digitale tijdschakelaar voor te kopen.
Nu zie ik dat er zijn met bijvoorbeeld een weekprogramma. Betekend dit dat er dan elke week automatisch hetzelfde ingestelde programma wordt uitgevoerd?
Of moet ik elke week het apparaat opnieuw instellen?

Ik wil natuurlijk niet teveel energie gebruiken (om weer ontopic te komen).
In dat geval kun je natuurlijk beter het hele zwembad van de hand doen :D
Ik wil het zo instellen dat de pomp draait als de zonnepanelen energie leveren..
Plaats reactie