Het grote weertopic

Zeeuw
Berichten: 11684
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

1,5 uur gesport tussen 15-16.30 in de zaal. Het was goed warm.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Recordlange reeks dagen zonder regen in De Bilt voorbij... Ja inderdaad, het was weer het zoveelste weerrecord.
Er schijnt hier ook een blikseminslag dichtbij te zijn geweest. Weather.com of een andere weet ik niet meer, meldde: Blikseminslag op 0,7 km van X (plaats waar ik woon)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7834
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

Hier is al bijna 20 mm gevallen en het regent gestaag door. Heerlijk!
-
Mannetje
Berichten: 7834
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

Vandaag nog zo'n 4 mm. Heerlijk druilerig regentje. De planten stonden gewoon te zingen in de tuin.
-
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

1975 en 1976. Het waren bijzonder warme en droge zomers. Ik herinner mij de zorgen die toen leefden nog als de dag van gisteren.
Iets over klimaatverandering hadden we nog nooit gehoord. Dat kwam pas in de jaren 80, en werd nog niet echt opgemerkt. Het KNMI kan echter achteraf wel constateren dat de verandering in de jaren 80 begon

Maar ik zei 1975 en 1976. Warme en droge zomers waren er eerder wel. Incidenteel. En niet meteen wereldwijd merkbaar. Wie heeft er niet gehoord over de droge en warme zomers van 1947 of 1959? Wie de historische ontwikkelingen van weer een beetje volgt zal dit kunnen weten. Het weer is vaak in het nieuws. Althans... we spreken nog al eens over het weer.
Ik herinner me dus vooral de hete zomers van 1975 en 1976. Het was dan wel uitzonderlijk maar het waren meer normale 'uitschieters'.
Wat me wel trof is dat het RD in zijn commentaar, vooral de laatste., toen er in 1976 na een lange droogte weer regen viel. De opening van dat commentaar is me sindsdien bijgebleven. Wat was het een verademing, maar ook wat was het een wonder, althans zo ervoeren we dat.

Commentaar: Maandag 28 Juni 1976
Hitte
Ons land wordt geteisterd door een grote hitte. De temperaturen zijn zo hoog opgelopen dat de aardigheid er wel af is, zeker voor die mensen die werken moeten. Het warme weer noopt niet tot grote activiteit en daarmee wordt ook duidelijk hoezeer in tropische landen de hitte remmend moet werken op de prestaties van de mensen daar. Verhalen over luie negers komen dan wel in een ander perspectief te staan.
De hitte en vooral de droogte stellen de agrarische sector voor grote problemen. In Frankrijk schijnt het nog erger te zijn dan hier. Ondanks allerlei technische hulpmiddelen blijft de mens uiteindelijk van zijn Schepper afhankelijk. Dat geldt natuurlijk op alle terreinen en niet alleen als het gaat om de weersomstandigheden. Maar het is wel zo, dat die afhankelijkheid van de mens zich daar het duidelijkst openbaart. Hoezeer wordt daar echter aan voorbij geleefd.
In de kleding of, beter gezegd, in het ontbreken daarvan komt openbaar hoezeer ons Nederlandse volk is afgezakt. Veelal schaamteloos lopen de mensen er bij. Zogenaamd vanwege de hitte, maar dan moeten we wel constateren dat men in landen waar dergelijke temperaturen normaal zijn, er veelal veel fatsoenlijker bijloopt.
Ook hier zien we de zedeloosheid van onze tijd en die gaat helaas ook aan onze kringen niet voorbij. Wordt deze wereld niet gelijkvormig, zegt de Schrift. Wat in deze wereld normaal is, is daarom nog lang niet acceptabel overeenkomstig de regels van Gods Woord. Onze kleding dient eerbaar te zijn. Dat geldt voor onze kleding in de kerk, maar niet minder in ons werk of in onze vrije tijd, ook in deze tijd van het jaar.

Commentaar: Zaterdag 10 juli 1976
DROOGTE
In de krant van vandaag besteden we nogal wat aandacht aan de droogte en de gevolgen daarvan voor land- en tuinbouw. Uiteraard is nu nog niet te overzien hoe groot de schade aan de opbrengsten en de financiële gevolgen zullen zijn. Als er binnen korte tijd een weersomslag komt, kan nog veel ten goede veranderen, hoewel vooral in het zuiden van ons land reeds onherstelbare schade lijkt te zijn aangericht.
Eén van de grootste problemen is momenteel wel de ruwvoederpositie in de veehouderij. De boeren kunnen geen voorraad vormen voor de komende winter. Integendeel, van de geringe voorraad die men tot nu toe heeft kunnen vormen, moeten heel wat veehouders al een gedeelte gebruiken, omdat op de kaalgevreten weilanden praktisch niets meer groeit.
Om niet al te grote problemen te krijgen gaan veel boeren er toe over om wat van hun vee af te stoten. Daardoor is een flinke prijsdaling opgetreden op de veemarkten. Die werd mede veroorzaakt door een sterk terugblijvende vraag van de consumenten.
De warmte is niet bevorderlijk voor het gebruik van vlees en vleeswaren. Brussel heeft dan ook sinds enkele dagen een interventieregeling voor rundvlees, die in Frankrijk reeds werd toegepast, ook voor ons land toegestaan. De regeling betekent dat er een bodemprijs in de markt komt, waartegen de overheid het vlees afneemt.
Omdat de hier genoemde ontwikkeling ook de varkensprijzen onder druk zet is het niet onmogelijk, dat de consument de komende tijd van lagere vleesprijzen kan profiteren. Het is echter wel duidelijk, dat dit tijdelijke prijsvoordeeltje niet zal opwegen tegen de prijsverhogingen die door tegenvallende oogsten zullen ontstaan. We behoeven hierbij alleen maar te denken aan ons volksvoedsel aardappelen, waarvan de consumptieprijzen nog steeds ver boven de gulden per kilo liggen. De zeer sterk gestegen prijzen op de aardappeltermijnmarkten beduiden dat ook insiders het komende winterseizoen hoge prijzen verwachten. Ook groenten en fruit zullen bij lagere opbrengsten duurder betaald moeten worden. De huidige droogte zal dus niet alleen voor de boeren en tuinders maar ook voor de consumenten gevolgen hebben.
We zouden bij dit alles op moeten merken, dat God bezig is, te tonen, dat Hij de Almachtige Is, Die zonneschijn en regen kan geven, maar ook kan inhouden. Menselijk kunnen is daar op geen enkele wijze tegen bestand. Ook door deze droogte spreekt God tot een ieder van ons persoonlijk. Maar ook als natie worden wij opgeroepen te erkennen, dat Hij God is. Dit belangrijkste facet wordt echter allerwegen vergeten.

Commentaar: Dinsdag 13 Juli 1976
Dankbaar
Doe bij uw harp de psalmen horen, uw juichstem geev' de Heere dank! Als het goed is zullen wij dit elkaar vandaag toeroepen. Immers, was het ons niet een wonder dat toen wij vanmorgen wakker werden de regen het dorstige land verkwikte. Wat hebben wij de afgelopen weken met al ons kennen en kunnen weer moeten opmerken hoe afhankelijk we zijn van Hem, Die wolken, lucht en winden wijst spoor en loop en baan. Als het goed is zullen wij in oprechte verootmoediging de Heere danken voor Zijn onverdiende zegen. Er gaat een sprake vanuit tot ons gehele volk: Erken die God, Hij is geducht!

Onvergetelijke tijden, maar ook bewogen tijden in ons persoonlijk leven.

Bron: Commentaren RD, via Digibron
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4660
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bertiel »

vanochtend wel uniek weer
Al een half uur windkracht 11 in IJmuiden + windstoten van 145 km/uur
nog niet eerder waargenomen in de zomermaanden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1489
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Het grote weertopic

Bericht door Chrisje72 »

Hier is het rustig weer, op dit moment zo'n 24 graden, loopt op tot een graad of 27 vanmiddag.
Wij blijven nog maar even weg uit NL.
Bertiel
Berichten: 4660
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bertiel »

ik ben wel blij dat ik vandaag niet met de vouwwagen op weg hoef
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17473
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 09:06 Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
Denk niet dat ze metingen hebben uit het jaar AD 854 of BC 432 . We meten redelijk betrouwbaar sinds 1901. Dat is nog maar een kort poosje sinds de schepping.

Klimatologisch zitten wij in een warme periode maar ik verbind daar niet direct wat aan. Dan zijn er veel duidelijker tekenen die wijzen op de ernst der tijden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4660
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bertiel »

in de jaren 800 - 1000 was er wijnbouw tot in Denemarken.
dat lukt nu nog niet, dus waarschijnlijk is het toen warmer geweest (aldus Jan Buisman, 1000 jaar weer)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3626
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door MGG »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 09:06 Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
Het heeft ons te zeggen hoe graag journalisten goedkoop score. Van een korte periode weten we de gemiddelde temperatuur. Vervolgens wordt in de kop 'warmste dag ooit' gezet. Iedereen die op de middelbare school aardrijkskunde gehad heeft, weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dit de warmste dag ooit was. Het is de warmste dag van de korte periode waarin het gemeten wordt.
Laatst gewijzigd door MGG op 05 jul 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 05 jul 2023, 09:46
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 09:06 Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
Denk niet dat ze metingen hebben uit het jaar AD 854 of BC 432 . We meten redelijk betrouwbaar sinds 1901. Dat is nog maar een kort poosje sinds de schepping.

Klimatologisch zitten wij in een warme periode maar ik verbind daar niet direct wat aan. Dan zijn er veel duidelijker tekenen die wijzen op de ernst der tijden.
Deze metingen (wereldwijd) worden verricht vanaf 1979.
Het KNMI meet sinds 1901, maar daarvoor zijn er antieke meetreeksen vanaf plusminus 1700, De oude meetreeksten staan, naar ik meen, nu niet meer online, maar ze hebben wel online gestaan. Er werd toen wel in Fahrenheit gemeten. Het KNMI meet vanaf het begin in Celsius.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 05 jul 2023, 09:59
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 09:06 Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
Het heeft ons te zeggen hoe graag journalisten goedkoop score. Van een korte periode weten we de gemiddelde temperatuur. Vervolgens wordt in de kop 'warmste dag ooit' gezet. Iedereen die op de middelbare school aardrijkskunde gehad heeft, weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dit de warmste dag ooit was. Het is de warmste dag van de korte periode waarin het gemeten wordt.
Bijzondere waarnemingen lijken ons ook steeds minder te zeggen. Dat houd mijns inziens verband met grote gebeurtenissen op veel terreinen. Dan is het 'bijzondere' niet meer te onderscheiden, en we wennen aan zulke berichtjes.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3626
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door MGG »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 10:03
MGG schreef: 05 jul 2023, 09:59
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 09:06 Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
Het heeft ons te zeggen hoe graag journalisten goedkoop score. Van een korte periode weten we de gemiddelde temperatuur. Vervolgens wordt in de kop 'warmste dag ooit' gezet. Iedereen die op de middelbare school aardrijkskunde gehad heeft, weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dit de warmste dag ooit was. Het is de warmste dag van de korte periode waarin het gemeten wordt.
Bijzondere waarnemingen lijken ons ook steeds minder te zeggen. Dat houd mijns inziens verband met grote gebeurtenissen op veel terreinen. Dan is het 'bijzondere' niet meer te onderscheiden, en we wennen aan zulke berichtjes.
Wat is bijzonder? Nederland heeft ook een ijstijd gekend. Als je het weer daar tegen afzet, dan is het een heel jaar laag bijzonder warm.
Plaats reactie