Het grote weertopic

HHR
Berichten: 1026
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Het grote weertopic

Bericht door HHR »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 10:03
MGG schreef: 05 jul 2023, 09:59
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 09:06 Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
Het heeft ons te zeggen hoe graag journalisten goedkoop score. Van een korte periode weten we de gemiddelde temperatuur. Vervolgens wordt in de kop 'warmste dag ooit' gezet. Iedereen die op de middelbare school aardrijkskunde gehad heeft, weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dit de warmste dag ooit was. Het is de warmste dag van de korte periode waarin het gemeten wordt.
Bijzondere waarnemingen lijken ons ook steeds minder te zeggen. Dat houd mijns inziens verband met grote gebeurtenissen op veel terreinen. Dan is het 'bijzondere' niet meer te onderscheiden, en we wennen aan zulke berichtjes.
Ik houd me toch maar liever aan Gen 8:22, DIA.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 05 jul 2023, 10:08
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 10:03
MGG schreef: 05 jul 2023, 09:59
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 09:06 Gisteren was het wereldwijd de
warmste dag die ooit op aarde is gemeten....
Ik dacht zo, dat ons dit ook wel wat te zeggen had.
Het heeft ons te zeggen hoe graag journalisten goedkoop score. Van een korte periode weten we de gemiddelde temperatuur. Vervolgens wordt in de kop 'warmste dag ooit' gezet. Iedereen die op de middelbare school aardrijkskunde gehad heeft, weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dit de warmste dag ooit was. Het is de warmste dag van de korte periode waarin het gemeten wordt.
Bijzondere waarnemingen lijken ons ook steeds minder te zeggen. Dat houd mijns inziens verband met grote gebeurtenissen op veel terreinen. Dan is het 'bijzondere' niet meer te onderscheiden, en we wennen aan zulke berichtjes.
Wat is bijzonder? Nederland heeft ook een ijstijd gekend. Als je het weer daar tegen afzet, dan is het een heel jaar laag bijzonder warm.
De verandering is al vanaf midden jaren 80 gemeten. Dat wil zeggen de huidige nog doorgaande klimaatsverandering, en we moeten wel ziende blind zijn als we dat nu nog niet merken, of we moeten een ontkenner zijn van wat er gaande is. Ik heb me jaren verdiept in wat er op weerkundig gebied gaande is. Het was dan ook geen toeval dat ik dit topic in 2008 startte.
En, dat zal duidelijk zijn, we hebben het zeker niet over de tijd van voor de zondvloed. Maar het ook een feit, dat we op velerlei terrein kittelachtig van gehoor worden, en dus niet meer alleen op het gebied van de theologie, maar nu op veel terreinen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4660
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bertiel »

in Rotterdam schijnt de zon weer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3625
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door MGG »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 10:20
MGG schreef: 05 jul 2023, 10:08
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 10:03
MGG schreef: 05 jul 2023, 09:59

Het heeft ons te zeggen hoe graag journalisten goedkoop score. Van een korte periode weten we de gemiddelde temperatuur. Vervolgens wordt in de kop 'warmste dag ooit' gezet. Iedereen die op de middelbare school aardrijkskunde gehad heeft, weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dit de warmste dag ooit was. Het is de warmste dag van de korte periode waarin het gemeten wordt.
Bijzondere waarnemingen lijken ons ook steeds minder te zeggen. Dat houd mijns inziens verband met grote gebeurtenissen op veel terreinen. Dan is het 'bijzondere' niet meer te onderscheiden, en we wennen aan zulke berichtjes.
Wat is bijzonder? Nederland heeft ook een ijstijd gekend. Als je het weer daar tegen afzet, dan is het een heel jaar laag bijzonder warm.
De verandering is al vanaf midden jaren 80 gemeten. Dat wil zeggen de huidige nog doorgaande klimaatsverandering, en we moeten wel ziende blind zijn als we dat nu nog niet merken, of we moeten een ontkenner zijn van wat er gaande is. Ik heb me jaren verdiept in wat er op weerkundig gebied gaande is. Het was dan ook geen toeval dat ik dit topic in 2008 startte.
En, dat zal duidelijk zijn, we hebben het zeker niet over de tijd van voor de zondvloed. Maar het ook een feit, dat we op velerlei terrein kittelachtig van gehoor worden, en dus niet meer alleen op het gebied van de theologie, maar nu op veel terreinen.
Klimaatverandering is niks bijzonders. Dat gebeurt mogelijk al sinds de schepping. Sowieso sinds de zondvloed. Mogelijk gaat het tegenwoordig door menselijk toedoen wat sneller. Maar voor het verschijnsel telt Pridiker 1 vers 9 'zodat er niets nieuws is onder de zon.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Provincies Noord-Holland, Friesland en Flevoland: Code rood
Provincie Overijssel, Drenthe, Groningen: Code oranje
Andere provincies Code geel
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Het grote weertopic

Bericht door rian »

Bertiel schreef: 05 jul 2023, 10:40 in Rotterdam schijnt de zon weer
Hier stortregent en waait het nog behoorlijk!
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 05 jul 2023, 10:45 Klimaatverandering is niks bijzonders. Dat gebeurt mogelijk al sinds de schepping. Sowieso sinds de zondvloed. Mogelijk gaat het tegenwoordig door menselijk toedoen wat sneller. Maar voor het verschijnsel telt Pridiker 1 vers 9 'zodat er niets nieuws is onder de zon.
Dus er is niets aan de hand door ons menselijk ingrijpen en het is allemaal nepnieuws?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3625
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door MGG »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 10:47
MGG schreef: 05 jul 2023, 10:45 Klimaatverandering is niks bijzonders. Dat gebeurt mogelijk al sinds de schepping. Sowieso sinds de zondvloed. Mogelijk gaat het tegenwoordig door menselijk toedoen wat sneller. Maar voor het verschijnsel telt Pridiker 1 vers 9 'zodat er niets nieuws is onder de zon.
Dus er is niets aan de hand door ons menselijk ingrijpen en het is allemaal nepnieuws?
Zoals ik al zei 'mogelijk gaat het tegenwoordig door menselijk toedoen wat sneller.'
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Het grote weertopic

Bericht door Christen »

Als je Openbaring leest en naar buiten kijkt.. dan denk je.. wat een wijsheid in de Bijbel.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17473
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic

Bericht door huisman »

Christen schreef: 05 jul 2023, 11:16 Als je Openbaring leest en naar buiten kijkt.. dan denk je.. wat een wijsheid in de Bijbel.
Kun je wat specifieker de tekst aangeven waar je aan denkt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8305
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Het grote weertopic

Bericht door Geytenbeekje »

Christen schreef: 05 jul 2023, 11:16 Als je Openbaring leest en naar buiten kijkt.. dan denk je.. wat een wijsheid in de Bijbel.
Het valt binnen een bepaalde plaatje. Denk niet dat je zomaar Bijbelteksten kunt gebruiken voor een bepaalde situatie.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

God heerst ook over het weer, waar het in dit topic over gaat.
Misschien is het wat off-topic. maar de verschijnselen in de natuur staan dus onder het beheer van de Allerhoogste, en daar lezen we ook over bij de laatste plagen die de aarde zullen overkomen.
Veel ervan kunnen we nu wel zien, maar we zullen een profetie pas volledig kennen als ze is geschied.
We moeten niet speculeren, maar acht geven op wat we zien, zoals eens gezegd werd: leg de krant naast de Bijbel.
Daarin kunnen we de gebeurtenissen zien, en we weten dat dit alles niet bij beval maar door God zo wordt bestuurd
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=66&hf=16&ind=1

Dan valt mijn oog nu op de vierde engel die zijn fiool uitgiet op de zon.
8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
12 Door de uitstorting van deze fiool in de zon, en verhitting der mensen door dezelve, verstaan enigen zeer grote hitten, droogten en onvruchtbaarheden, mitsgaders hongersnoden en sterften, die daarop plegen te volgen, gelijk ten tijde van Elia onder de Israëlieten is geschied, welke op de landen en rijken het beest toegedaan, nog op bijzondere wijze in toekomende tijden zullen worden gezonden. Doch dewijl zulke straffen zelden in een land de overhand nemen, of het andere deelt mede, en deze plagen eigenlijk den aanbidders van het beest worden gedreigd, zo verstaan het anderen voor het licht des Heiligen Evangelies, op hetwelk deze fiool wordt uitgegoten, om hetzelve meerder kracht te geven tot overtuiging en ontsteking van de harten der mensen, waardoor er nog meer tot bekering zullen worden gebracht, ook zelfs de Joden met hopen Christus zullen aannemen, Rom. 11:25, 26, en de andere hardnekkige aanbidders van het beeld van het beest tot meerder spijt en lastering zullen worden verwekt, omdat zij zullen zien dat hun rijk daardoor eindelijk tot ondergang zal worden gebracht. Waarover zij zelfs den Naam Gods zullen lasteren, als zij de Heilige Schrift van duisterheid, onvolmaaktheid en onzekerheid zullen beschuldigen, en dezelve een fundament van alle ketterijen durven noemen. verwijsteksten
9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en hasterden den Naam van God, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven.

Letten we er ook op dat dat de eerste drie plagen al genoemd worden:
De derde engel had zijn fiool al uitgegoten op de wateren
de tweede op de zee.
de eerste op de aarde (ziektes en epidemieën)

Het gaat hier over de laatste plagen. Waar de mensen echter niet onder buigen maar zich verharden.
Over de laatste plagen (de fiolen van Gods toorn) wordt dit aangetekend:
3 Dat door deze engelen de instrumenten Gods worden verstaan, waardoor de antichrist met zijn gehele heerschappij, in verscheidene tijden, en met verscheidene trappen, is geplaagd of gestraft, blijkt genoeg uit het gehele oogmerk van dit hoofdstuk, en uitdrukkelijk uit dit tweede vers, en uit het volgende zesde en tiende. Maar of deze de hemelse geesten zelve zijn geweest, of andere die onder hun beleid daartoe in de wereld van God zijn verwekt, zal uit het verklaren van elke fiool het best blijken.
4 Al deze volgende plagen komen zeer wel overeen met de plagen die God door Mozes en Aäron op den koning Farao en zijn volk, wanneer Hij de Israëlieten uit Egypte wilde verlossen, heeft doen komen; gelijk uit de vergelijking met Exodus 7; 8; 9; 10 is te merken; uitgenomen de plaag in de vierde fiool vers 8 begrepen, die meest overeenkomt met de plaag waardoor God Achab en de zijnen, die de profeten ook doodden en Gods volk vervolgden, onder Elia heeft gestraft; waarvan te zien is 1 Koningen 17; 18. Of nu deze plagen naar de letter of in een geestelijken zin moeten verstaan worden, is niet enerlei gevoelen. Zulks is te duisterder, omdat een deel derzelve nog niet uitgestort, maar nog toekomende is; gelijk hetzelve daaruit blijkt, dat deze plagen Openb. 15:1 uitdrukkelijk worden genaamd de zeven laatste plagen, en dat in dit hoofdstuk door dezelve plagen degenen worden gestraft die het merkteken van het beest dragen, en dat de troon van het beest en het grote Babylon eindelijk door dezelve worden uitgeroeid; van welke uitroeiing in de twee volgende hoofdstukken nader verhaal zal volgen, hetwelk grotendeels nog staat vervuld te worden. De uitkomst dan zal enige dingen hiervan nog nader ontdekken. Intussen zal hetgeen nu waarschijnlijkst is, op elke fiool kortelijk aangetekend worden. verwijsteksten
5 Het rijk van den antichrist wordt doorlopend in deze openbaring als een wereld aangezien, waarin aarde, zee, rivieren, lucht, zon, sterren, enz., zijn; en dat vanwege deszelfs gestaltenis, en de macht die de antichrist zichzelven over hemel, aarde, zee, enz., toeschrijft. Het eerste deel dan van deze antichristelijke wereld is de aarde, door welke alhier, gelijk elders in dit boek, de aardse mensen in het gemeen bekwamelijk worden verstaan, die aardse en afgodische godsdiensten toegedaan zijn en dezelve hardnekkiglijk voorstaan; over welke deze eerste fiool, naar het gevoelen van velen, wordt gezegd uitgegoten te zijn, wanneer het antichristelijke rijk heeft begonnen afbreuk te lijden, als door de vernieuwing van de predicatie des eeuwigen Evangelies, in verscheidene plaatsen van Europa, door Waldus, Wyclif, Johannes Hus, Hieronymus van Praag, en hunner gelijken, de mensen van deze antichristelijke wereld, en de aanbidders van het beest, in plaats dat zij zich hadden behoren te bekeren, door Gods rechtvaardig oordeel in een verkeerden zin zijn overgegeven, en met haat en nijd, als door een boos gezweer in hun gemoed zijn ontstoken en gekweld, zodat zij noch zichzelven, noch anderen enige rust hebben kunnen geven, totdat zij hetzelve Evangelie wederom, zoveel hun mogelijk was, hebben gedempt of verduisterd. Hoewel enigen ook daarbij voegen, dat tot een bijzondere straf van deze afgodische mensen en vervolgers van Gods volk nu omtrent honderd veertig jaren geleden enige verholen ziekten en verzweringen, in de landen den antichrist allernaast gelegen, hebben begonnen te heersen, die vandaar voortgegaan zijn in andere delen van Europa, inzonderheid tegen degenen die in hun gedwongen ongehuwden staat vele onreinheden hebben bedreven, die voor de wereld ook schandelijk zijn te zeggen; met welker gelijke God ook de Filistijnen heeft geplaagd, als zij de ark des verbonds bij zich gevangen hielden, 1 Sam. 5:6, enz

Psalm 29
Aardse machten, looft den HEER';
Geeft den HEERE sterkt' en eer;
Dat de lof van 's Hoogsten naam
Aller groten roem beschaam'.
Vorsten, 't voegt u, Hem, in't midden
Van Zijn heiligdom, t' aanbidden:
't Voegt u, met de Godgetrouwen,
's HEEREN heerlijkheid t' ontvouwen.

's HEEREN stem, op 't hoogst geducht,
Rolt en klatert door de lucht;
Berst, met vreselijk geluid,
Op de grote waat'ren uit;
Klinkt, met nadruk en vermogen,
Heerlijk uit de hemelbogen.
't Schepsel beeft en staat verwonderd,
Als de God der ere dondert.

's HEEREN wonderstem verbreekt,
Als Zijn grimmigheid ontsteekt,
't Ceed'renbos van Libanon;
Schudt den hogen Sirion;
Ceed'ren, uit den grond gewrongen,
Hupp'len als der rund'ren jongen;
Bergen voelen sidderingen,
Daar z' als wilde stieren springen.

's HEEREN stem verbaast natuur;
Houwt uit bergen vlammend vuur;
Schiet van 't zwerk den bliksem neer;
Kades beeft voor 't buld'rend weer;
Woestenijen slaan aan't zuchten,
Hinden krijgen, onder 't vluchten,
Barenswee; door vrees gedrongen,
Werpen z', in dien nood, haar jongen.

's HEEREN stem ontbloot het woud;
Maar hij, die op God vertrouwt,
Buigt zich veilig, Hem ter eer,
Juichend in Zijn tempel neer.
't Is de HEER', Wiens wenk de stromen,
In hun woede kon betomen;
Die, in macht nooit af te meten,
Eeuwig is ten troon gezeten.

Looft den HEER', die wond'ren werkt;
Israël, Zijn volk, versterkt;
Hem, die Jacobs heilig kroost
Zeeg'nen zal met vreed' en troost.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5479
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Het grote weertopic

Bericht door Piet Puk »

Ik ben geen profeet, maar zie wel het volgende:
Iedereen lijkt bezig te zijn met het klimaat om de opwarming tegen te gaan(Nederland voorop). We besteden er ongelooflijk veel miljarden aan. Ik zie dit als een middel in Gods hand om Nederland te gaan bezoeken met Zijn oordelen. We kunnen namelijk vele miljarden geld besteden om de temperatuurstijging tegen te gaan. Als dan blijkt dat het niet lukt, omdat God nog altijd regeert, is het weggegooid geld. Het is voor mij ook opmerkelijk dat Bijbelse beroepen in deze klimaatdiscussie het onderspit gaan delven(boeren, vissers). Straks zijn we deze grotendeels kwijt, hebben we miljarden besteed en blijft er een land in armoede achter. Het is misschien pessimistisch gedacht, maar zo zie ik het. En word ook niet gezegd dat Nederland zwaarder oordeel zal treffen, omdat ze geweten hebben van God en gebod in tegenstelling tot andere landen? Nederland gaat voorop met het spenderen van mijarden en ik ben bang dat Nederland de hardste klap krijgt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic

Bericht door refo »

Piet Puk schreef: 05 jul 2023, 13:21 Ik ben geen profeet, maar zie wel het volgende:
Iedereen lijkt bezig te zijn met het klimaat om de opwarming tegen te gaan(Nederland voorop). We besteden er ongelooflijk veel miljarden aan. Ik zie dit als een middel in Gods hand om Nederland te gaan bezoeken met Zijn oordelen. We kunnen namelijk vele miljarden geld besteden om de temperatuurstijging tegen te gaan. Als dan blijkt dat het niet lukt, omdat God nog altijd regeert, is het weggegooid geld. Het is voor mij ook opmerkelijk dat Bijbelse beroepen in deze klimaatdiscussie het onderspit gaan delven(boeren, vissers). Straks zijn we deze grotendeels kwijt, hebben we miljarden besteed en blijft er een land in armoede achter. Het is misschien pessimistisch gedacht, maar zo zie ik het. En word ook niet gezegd dat Nederland zwaarder oordeel zal treffen, omdat ze geweten hebben van God en gebod in tegenstelling tot andere landen? Nederland gaat voorop met het spenderen van mijarden en ik ben bang dat Nederland de hardste klap krijgt.
Als alle boeren en vissers verdwijnen zou dat misschien een probleem worden. Maar er wordt veel meer voedsel geproduceerd dan we nodig hebben. Dat gaat nu eenmaal opbreken in zo'n klein landje w.b. oppervlakte. Dat wordt nu gecorrigeerd, althans dat is het plan. En die miljarden worden helemaal niet weggegooid. Andere sectoren verdienen daar weer geld mee.
En overigens zijn al heel veel bijbelse beroepen verdwenen.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: 05 jul 2023, 13:21 Ik ben geen profeet, maar zie wel het volgende:
Iedereen lijkt bezig te zijn met het klimaat om de opwarming tegen te gaan(Nederland voorop). We besteden er ongelooflijk veel miljarden aan. Ik zie dit als een middel in Gods hand om Nederland te gaan bezoeken met Zijn oordelen. We kunnen namelijk vele miljarden geld besteden om de temperatuurstijging tegen te gaan. Als dan blijkt dat het niet lukt, omdat God nog altijd regeert, is het weggegooid geld. Het is voor mij ook opmerkelijk dat Bijbelse beroepen in deze klimaatdiscussie het onderspit gaan delven(boeren, vissers). Straks zijn we deze grotendeels kwijt, hebben we miljarden besteed en blijft er een land in armoede achter. Het is misschien pessimistisch gedacht, maar zo zie ik het. En word ook niet gezegd dat Nederland zwaarder oordeel zal treffen, omdat ze geweten hebben van God en gebod in tegenstelling tot andere landen? Nederland gaat voorop met het spenderen van mijarden en ik ben bang dat Nederland de hardste klap krijgt.
Mag ik zeggen dat ik deze gedachten ook moeilijk van me af kan zetten? Het probleem is eigenlijk dat het lijkt of niemand dit ziet. Dan krijgen we toch een land waarin men de bestraffende man in de poort moet zwijgen? Ja, zover komt het: Vers 5: Daarom zal de verstandige te dien tijde zwijgen; want het zal een boze tijd zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie