Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef: 06 jul 2023, 19:51
Mistig schreef: 06 jul 2023, 19:16
DDD schreef: 06 jul 2023, 16:26 Wat een mooie bijdrage:

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -apeldoorn
Zeker. Heel anders dan toen bij dr. G.J. Baan. Maar dit is een prachtige bijdrage.
Is dat relevant?
Natuurlijk is dat relevant. Het is altijd fijn als mensen iets bijleren in hun leven. En als er een andere verklaring is, dan is het óók relevant.
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Hij komt uit een goede familie ;-)
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

HHR schreef: 06 jul 2023, 21:29
Mistig schreef: 06 jul 2023, 19:16
DDD schreef: 06 jul 2023, 16:26 Wat een mooie bijdrage:

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -apeldoorn
Zeker. Heel anders dan toen bij dr. G.J. Baan. Maar dit is een prachtige bijdrage.
Viel mij ook op. Die heeft er ook geen serie over geschreven in de SB.
Schrijft hij überhaupt in de Saambinder? (Alle dominees mogen om beurten een meditatie schrijven. Ik weet niet of alle dominees dit ook doen.)
De vraag is natuurlijk of elke promotieonderzoek even relevant is voor de lezers van de Saambinder. Persoonlijk vind ik onderzoek naar Hellenbroek een stuk relevanter voor een kerkblad dan onderzoek naar Bach.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef: 07 jul 2023, 08:49 Schrijft hij überhaupt in de Saambinder? (Alle dominees mogen om beurten een meditatie schrijven. Ik weet niet of alle dominees dit ook doen.)
De vraag is natuurlijk of elke promotieonderzoek even relevant is voor de lezers van de Saambinder. Persoonlijk vind ik onderzoek naar Hellenbroek een stuk relevanter voor een kerkblad dan onderzoek naar Bach.
Juist, voor jou persoonlijk. Ik vind beide interessant. Mag ik dat dan niet in de Saambinder lezen?
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: 07 jul 2023, 08:55
MGG schreef: 07 jul 2023, 08:49 Schrijft hij überhaupt in de Saambinder? (Alle dominees mogen om beurten een meditatie schrijven. Ik weet niet of alle dominees dit ook doen.)
De vraag is natuurlijk of elke promotieonderzoek even relevant is voor de lezers van de Saambinder. Persoonlijk vind ik onderzoek naar Hellenbroek een stuk relevanter voor een kerkblad dan onderzoek naar Bach.
Juist, voor jou persoonlijk. Ik vind beide interessant. Mag ik dat dan niet in de Saambinder lezen?
Interessant is nog wat anders dan relevant. Van mij had ook ds. Baan een stuk in de Saambinder mogen schrijven. Wij weten niet hoe het komt dat dit niet gebeurd is.
Henk J
Berichten: 2659
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
Waarvan akte!
~~Soli Deo Gloria~~
GGG038
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Schrijft hij überhaupt in de Saambinder? (Alle dominees mogen om beurten een meditatie schrijven. Ik weet niet of alle dominees dit ook doen.)
De vraag is natuurlijk of elke promotieonderzoek even relevant is voor de lezers van de Saambinder. Persoonlijk vind ik onderzoek naar Hellenbroek een stuk relevanter voor een kerkblad dan onderzoek naar Bach.
[/quote]


Misschien niet zo vaak als andere predikanten, maar hij schrijft wel eens in de Saambinder.
Meditaties van zijn hand zijn o.a. terug te vinden op:
16-10-97, 10-7-03, 12-11-09 en 3-2-22.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
In de kerkdienst wel, maar bij de leden thuis valt dat mee.

De liturgie, zoals die er nu is, is volledig gestold. Alle verandering wordt meteen gezien in het kader van het 'hellend vlak'.
Terwijl deze juist vorm gegeven is door allerlei kleine veranderingen in de loop der jaren en eeuwen.
Een kleine verandering zorgt juist voor meer betrokkenheid en oplettendheid bij de gemeente.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

refo schreef: 07 jul 2023, 11:53
Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
In de kerkdienst wel, maar bij de leden thuis valt dat mee.

De liturgie, zoals die er nu is, is volledig gestold. Alle verandering wordt meteen gezien in het kader van het 'hellend vlak'.
Terwijl deze juist vorm gegeven is door allerlei kleine veranderingen in de loop der jaren en eeuwen.
Een kleine verandering zorgt juist voor meer betrokkenheid en oplettendheid bij de gemeente.
Eens, toch worden hier zo af en toe ook kleine veranderingen doorgevoerd. Dan hebben we het wel over echte kleine veranderingen (geen Bach in de eredienst), bijvoorbeeld een versje extra, of eens iets anders lezen als geloofsbelijdenis, zingen na de dienst. Elke dominee is ook weer anders. Maar dat bevalt eigenlijk altijd bij iedereen goed.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
Onbekend maakt onbemind. Bach heeft prachtige muziek geschreven, die prima bruikbaar is in de kerkdienst, bijv als voorspel tijdens het collecteren. Dat gebeurt gelukkig regelmatig. Als mensen dat niet herkennen als muziek van Bach, vinden ze het prachtig. Maar als ze horen dat het van Bach is, vinden ze het verkeerd.

Tenminste, dat geldt voor sommige mensen. In onze gemeente kan men een mooi stukje Bach gelukkig wel waarderen. SDG!
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Anselmus »

Ook als het gaat om relevantie: de betekenis en invloed van Bach zijn (wereldwijd) veel groter dan die van ds. A. Hellenbroek.
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7894
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Nu is de invloed van de Saambinder wereldwijd ook niet zo groot, dat scheelt.
-
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

KB_ schreef: 06 jul 2023, 12:50 om roddels tegen te gaan plaats ik hier de openbare deelbare communicatie vanuit Classis East
It is with heavy hearts and deep sorrow that the Classis East announces the sad decision taken at its meeting on June 28th 2023.

The previous classes meeting in April had to deal with a serious matter and therefore an investigation committee was appointed. After considering the report and recommendations by this the committee, after speaking with brother Vogelaar about this report and the new findings, and after hearing the advice of the deputies from the classes far West and Midwest (according to article 49 of our church order) the vote was taken by the classis. The report and recommendations the advice of deputies and the vote of the classes were all unanimous. The outcome was to depose brother C. Vogelaar from the holy office of minister of Gods Word on account of transgressing the 7th and the 9th commandment. This deposition is effective immediately. May the Lord and mercy remember brother Vogelaar in his old age together with his wife and all others deeply affected by this. May the Lord also remember in mercy the consistory and congregation of Clifton in this most difficult time as well as the entire denomination.

"If thou, Lord, shouldest mark iniquities, O Lord, who shall stand? But there is forgiveness with thee, that thou mayest be feared." Psalm 130:3-4
Enige dat ik wel opmerkelijk vind is dat het in april al besproken is maar hij vanaf april tot afgelopen week nog gewoon alle ambtelijk arbeid mocht verrichten. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met nieuwe bevindingen en ontdekkingen
"The outcome was to depose brother C. Vogelaar from the holy office of minister of Gods Word on account of transgressing the 7th and the 9th commandment."

Een afzetting op grond van het negende gebod vind ik wel interessant. Natuurlijk zitten er geen gradaties in zonden, maar iedere predikant zal openbaar gekomen leugens hebben. Ik ken een preken regelaar van een hele kleine gemeente in het noorden van het land die predikanten al vaak betrapt heeft op een leugen. Die gaven dan aan dat de agenda vol zat wat dan niet zo bleek te zijn voor grote gemeenten die later belden. Gelukkig zetten we daar geen predikanten voor af.

Ik kan me voorstellen dat een predikant iemand liegt over een dubbelleven met een andere man of vrouw, over vreemdgaan of een ander seksueel vergrijp. En begrijp me goed: dat is allemaal vreselijk. Maar is dan de grond van afzetting niet gewoon allereerst 7e gebod i.p.v. 7 én 9? Iedere predikant zal (helaas want zo zijn mensen) immers allereerst liegen over een openbaar gekomen ernstige zonde.
Henk J
Berichten: 2659
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

refo schreef: 07 jul 2023, 11:53 In de kerkdienst wel, maar bij de leden thuis valt dat mee.

De liturgie, zoals die er nu is, is volledig gestold. Alle verandering wordt meteen gezien in het kader van het 'hellend vlak'.
Terwijl deze juist vorm gegeven is door allerlei kleine veranderingen in de loop der jaren en eeuwen.
Een kleine verandering zorgt juist voor meer betrokkenheid en oplettendheid bij de gemeente.
Vraag het me af. Ik denk niet dat meer dan een 20% van de mensen in de GG regelmatig een stukje Bach opzet. Hellenbroek zal meer aandacht krijgen.
Plaats reactie