Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Zeeuw
Berichten: 11680
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 11:28
Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 11:21 Je zoekt allerhande redeneringen om je eigen praktische houding goed te praten? Voor mij is waar we het hier over hebben 'tot één vlees zijn'. Niet 'een hand op de schouder, een zoen' oid.
Zoals ik al zei, je hanteert een enge definitie van seksuele activiteit.
Vóór het huwelijk is dat voor mij wat ik uit de Bijbel haal. Je mag het naar hartenlust uitbreiden uiteraard en één vlees kun je ook best uitgebreid definiëren, al vermoed ik dat je dat niet zult doen.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 24 jul 2023, 11:25
Er is een los seksueel moraal in de maatschappij dus geef ik mijn kinderen de middelen om er veilig aan mee te kunnen doen.
Ik laat de beslissing liggen waar die hoort, namelijk bij de jongere. Ik houd een norm voor, en als ze zich niet gehouden voelen zich aan die norm te houden, dan geef ik inderdaad aan wat ze moeten doen om zichzelf te beschermen.

Overigens stijgt de leeftijd waarop jongeren voor het eerst gemeenschap hebben, dat is nu al op volwassen leeftijd, als ik het goed begreep.

Misschien dat jouw kinderen altijd braaf volgden wat jij hen voor hield. De mijne niet en die zijn nog lang niet volwassen.
In de grote steden geven ouders hun kinderen een mes mee naar school omdat er zoveel steekpartijen zijn. Kunnen ze er veilig aan meedoen.
Weer zo'n huismansiaanse hyperbool. Kan ik niks mee.
Zeeuw
Berichten: 11680
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 11:30
Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 11:17
Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 11:06 Ik zie die nuance niet en sluit me in deze aan bij de post van Huisman. Al is de praktijk niet eenvoudig.
Dat komt omdat jullie een nogal enge definitie hanteren van seksueel actief zijn. Seksueel actief zijn is niet louter gemeenschap, maar ook fysieke aanraking valt er al onder.

En ik ben inderdaad meer een man van een praktische levenshouding dan van een utopische.
Ja, als het zo uitkomt dan schuiven we de Bijbel even opzij. Stel je voor dat het leven pijn doet.
Waarom zet je van die flauwe zinnen als de laatste bij? Is het zo moeilijk gewoon inhoudelijk te blijven?
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 11:30 Ja, als het zo uitkomt dan schuiven we de Bijbel even opzij. Stel je voor dat het leven pijn doet.
En wat moet ik concreet doen om mijn kinderen te verbieden gemeenschap te hebben voor het huwelijk. Een ouderwetse kuisheidsgordel?
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: 24 jul 2023, 11:32 En de Bijbel dus ook, bedoel je?
Nee, heb je Hooglied nooit gelezen? Het is niet voor niets dan in kringen van de Nadere Reformatie dit boek weinig besproken wordt of allegorisch opgevat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9271
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 11:28
Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 11:21 Je zoekt allerhande redeneringen om je eigen praktische houding goed te praten? Voor mij is waar we het hier over hebben 'tot één vlees zijn'. Niet 'een hand op de schouder, een zoen' oid.
Zoals ik al zei, je hanteert een enge definitie van seksuele activiteit.

Maar wat betreft de verspreiding van HPV is 'tot één vlees zijn' wel de relevante vorm van seksuele activiteit.
Maar nogmaals, ik denk dat niemand serieus denkt dat het risico op HPV meespeelt bij beslissingen over seksuele activiteit. HIV, Chlamydia etc., en ook zwangerschap zijn genoeg in eventuele "risico analyse".
Je komt dan dus bij de vraag of je door vooraf iets te geven tegen een van de gevolgen van seksualiteit buiten het huwelijk (ook in verleden van man/vrouw), een andere seksuele visie creeert. Ik denk dat dat risico best aanwezig is. Daarom is het denk ik niet goed om bij het aanraden van HPV vaccinatie alleen te zeggen: Zo nu ben je beschermd tegen HPV, en niets verder te zeggen over seksualiteit, gevallen wereld etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Piet Puk
Berichten: 5479
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 11:38
Piet Puk schreef: 24 jul 2023, 11:32 En de Bijbel dus ook, bedoel je?
Nee, heb je Hooglied nooit gelezen? Het is niet voor niets dan in kringen van de Nadere Reformatie dit boek weinig besproken wordt of allegorisch opgevat.
Wij hebben het 'gebruik' dit elke zaterdagavond te doen. Wat moet ik hier volgens jou uithalen wat jouw argumentatie ondersteunt?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9271
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

Misschien wel goed om de discussie af te splitsen (hoewel ik er zelf over begon).
In de zijstraat die de discussie nu is ingegaan staat de vraag of HPV vaccinatie (medisch) gezond is, niet echt ter discussie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 24 jul 2023, 11:41 Maar wat betreft de verspreiding van HPV is 'tot één vlees zijn' wel de relevante vorm van seksuele activiteit.
Maar nogmaals, ik denk dat niemand serieus denkt dat het risico op HPV meespeelt bij beslissingen over seksuele activiteit. HIV, Chlamydia etc., en ook zwangerschap zijn genoeg in eventuele "risico analyse".
Je komt dan dus bij de vraag of je door vooraf iets te geven tegen een van de gevolgen van seksualiteit buiten het huwelijk (ook in verleden van man/vrouw), een andere seksuele visie creeert. Ik denk dat dat risico best aanwezig is. Daarom is het denk ik niet goed om bij het aanraden van HPV vaccinatie alleen te zeggen: Zo nu ben je beschermd tegen HPV, en niets verder te zeggen over seksualiteit, gevallen wereld etc.
Ik ben niet in de veronderstelling dat een vaccinatie een motief is om gemeenschap te hebben.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 11:35
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 11:30 Ja, als het zo uitkomt dan schuiven we de Bijbel even opzij. Stel je voor dat het leven pijn doet.
En wat moet ik concreet doen om mijn kinderen te verbieden gemeenschap te hebben voor het huwelijk. Een ouderwetse kuisheidsgordel?
Je hoeft ze alleen te vertellen dat zonde, echt zonde is. Dat God geen zonde door de vingers ziet. Dat is je verantwoordelijkheid als ouder in de opvoeding. Gun ze de vrijheid om echt christen te zijn en te staan voor hun overtuiging.
Als je de pil aanraadt dan geef je je kinderen aan aantal belangrijke signalen mee:
1) je hoeft niet zo te strijden tegen de zonde, je wint het toch niet (vgl. dat eens met Hebr. 12: 4);
2) God is niet sterk genoeg om je te helpen
3) Het is niet zo erg om te zondigen, want het is gemakkelijk aan de gevolgen van de zonde te ontkomen
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Thea »

Mooie post, @Cyriilus. Je kunt zonde niet met zonde bestrijden. Wel met straf: nl de gevolgen van je zonden dragen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17471
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 11:49
Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 11:35
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 11:30 Ja, als het zo uitkomt dan schuiven we de Bijbel even opzij. Stel je voor dat het leven pijn doet.
En wat moet ik concreet doen om mijn kinderen te verbieden gemeenschap te hebben voor het huwelijk. Een ouderwetse kuisheidsgordel?
Je hoeft ze alleen te vertellen dat zonde, echt zonde is. Dat God geen zonde door de vingers ziet. Dat is je verantwoordelijkheid als ouder in de opvoeding. Gun ze de vrijheid om echt christen te zijn en te staan voor hun overtuiging.
Als je de pil aanraadt dan geef je je kinderen aan aantal belangrijke signalen mee:
1) je hoeft niet zo te strijden tegen de zonde, je wint het toch niet (vgl. dat eens met Hebr. 12: 4);
2) God is niet sterk genoeg om je te helpen
3) Het is niet zo erg om te zondigen, want het is gemakkelijk aan de gevolgen van de zonde te ontkomen
Uitstekend verwoord en helemaal eens met jouw post @Cyrillus!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 11:49 Je hoeft ze alleen te vertellen dat zonde, echt zonde is. Dat God geen zonde door de vingers ziet. Dat is je verantwoordelijkheid als ouder in de opvoeding. Gun ze de vrijheid om echt christen te zijn en te staan voor hun overtuiging.
Als je de pil aanraadt dan geef je je kinderen aan aantal belangrijke signalen mee:
1) je hoeft niet zo te strijden tegen de zonde, je wint het toch niet (vgl. dat eens met Hebr. 12: 4);
2) God is niet sterk genoeg om je te helpen
3) Het is niet zo erg om te zondigen, want het is gemakkelijk aan de gevolgen van de zonde te ontkomen
We zijn het eens maar ook oneeens. Dat laatste omdat je stelt dat door het wijzen op voorbehoedsmiddelen je een aantal signalen meegeeft. Ik zie dat namelijk niet zo.

En meer in algemene zin vind ik dat in de reformatorische kringen te veel aandacht is voor seksuele zonden mede veroorzaakt doordat seksualiteit nog steeds een taboe onderwerp is.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 13:11
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 11:49 Je hoeft ze alleen te vertellen dat zonde, echt zonde is. Dat God geen zonde door de vingers ziet. Dat is je verantwoordelijkheid als ouder in de opvoeding. Gun ze de vrijheid om echt christen te zijn en te staan voor hun overtuiging.
Als je de pil aanraadt dan geef je je kinderen aan aantal belangrijke signalen mee:
1) je hoeft niet zo te strijden tegen de zonde, je wint het toch niet (vgl. dat eens met Hebr. 12: 4);
2) God is niet sterk genoeg om je te helpen
3) Het is niet zo erg om te zondigen, want het is gemakkelijk aan de gevolgen van de zonde te ontkomen
We zijn het eens maar ook oneeens. Dat laatste omdat je stelt dat door het wijzen op voorbehoedsmiddelen je een aantal signalen meegeeft. Ik zie dat namelijk niet zo.

En meer in algemene zin vind ik dat in de reformatorische kringen te veel aandacht is voor seksuele zonden mede veroorzaakt doordat seksualiteit nog steeds een taboe onderwerp is.
Stel je zou weten dat God hoe dan ook zonde op seksueel gebied voorkomt, zou je dan ook op voorbehoedsmiddelen wijzen?
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 13:19 Stel je zou weten dat God hoe dan ook zonde op seksueel gebied voorkomt, zou je dan ook op voorbehoedsmiddelen wijzen?
In een andere context dan. Maar deze hypothese vind ik niet realistisch, dan zou God voor iedere zonde kunnen behoeden.
Plaats reactie