Hoe was je zondag [2]?

Henk J
Berichten: 2615
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Geheel eens met Philpot, zo ken ik ds. Zoet ook.
Bertiel
Berichten: 4654
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

ik heb 8 jaar onder zijn prediking gezeten, maar ik herken wat Zeeuw zegt zeker wel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4135
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bevindelijk schreef: 31 jul 2023, 10:08
HersteldHervormd schreef: 31 jul 2023, 08:57 Er zijn meerdere V/D Brinks hè ;)
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat dit niet persé G.A. hoeft te zijn.
De link van Nasrani is trouwens niet naar een HHG, ik dacht altijd dat hij/zij verbonden was aan de HHK.
Denk je dat er verschil zit tussen een hhg en een hhk?Afbeelding
Ja, je bent namelijk lid van het kerkgenootschap HHK en gaat naar de kerk (of je luister terug) bij een HHG.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4135
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Ik kan niet anders zeggen dan dat Ds. Zoet een welmenend aanbod van genade verkondigd. Hij zal wel wat meer de nadruk leggen op zelfbeproeving als wat linksere HHK predikanten.

Maar ik denk dan: als we werkelijk genade mogen kennen, dan hoeven we daar helemaal niet bang voor te zijn. Dan zorgt dat er voor dat we dieper gefundeerd worden in Christus. De enige reden om daar bang voor te zijn is als we niets hebben, en onze eigen gerechtigheden krampachtig vast- en onszelf overeind willen houden. Maar ook dan is het heilzaam dat dat uit onze handen word geslagen, zodat we werkelijk als een naakte en arme zondaar aan de voeten van Christus terecht mogen komen.

Ik zou me eerder zorgen maken als dat element zou ontbreken.
Ik ben het in deze toch niet geheel met je eens. Ik heb er wat een hekel aan om over predikanten te schrijven, maar dan toch even. Ik ben zeker met je eens dat er onder ds. Zoet een welmenend aanbod van genade klinkt, waarbij separatie niet ontbreekt. Maar ook het uittekenen van een bekeringsweg, waarbij ik een bepaalde gewenste volgordelijkheid en kenmerken ontdek die soms wat de overhand heeft binnen het bevindelijk kader wat hij tekent. Daar heb ik wat moeite mee, omdat het de kleinen in genade zo kan afschrikken.

Nu wil ik het zeker niet een discussie losmaken over de prediking van ds. Zoet. Maar ik kan de reactie van Zeeuw (wetende waar hij placht te gaan) wel iets begrijpen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef: 07 aug 2023, 14:25
Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.

In de middag naar de eigen gemeente geluisterd waar ds Blijderveen voorging.
Kun je dit staven met voorbeelden?

Verder is dit negativisme weer erg jammer. Willen we de oude waarheid nog wel horen, vraag ik me dan af?
Is 'vraag er maar veel om' oude waarheid, bijbelse waarheid of misleidende waarheid?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
HersteldHervormd
Berichten: 6174
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef: 07 aug 2023, 16:40
HersteldHervormd schreef:
Bevindelijk schreef: 31 jul 2023, 10:08
HersteldHervormd schreef: 31 jul 2023, 08:57

Er zijn meerdere V/D Brinks hè ;)
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat dit niet persé G.A. hoeft te zijn.
De link van Nasrani is trouwens niet naar een HHG, ik dacht altijd dat hij/zij verbonden was aan de HHK.
Denk je dat er verschil zit tussen een hhg en een hhk?Afbeelding
Zeker, ik vraag me af of jij het verschil wel weet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6174
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 07 aug 2023, 17:58
J.C. Philpot schreef:Ik kan niet anders zeggen dan dat Ds. Zoet een welmenend aanbod van genade verkondigd. Hij zal wel wat meer de nadruk leggen op zelfbeproeving als wat linksere HHK predikanten.

Maar ik denk dan: als we werkelijk genade mogen kennen, dan hoeven we daar helemaal niet bang voor te zijn. Dan zorgt dat er voor dat we dieper gefundeerd worden in Christus. De enige reden om daar bang voor te zijn is als we niets hebben, en onze eigen gerechtigheden krampachtig vast- en onszelf overeind willen houden. Maar ook dan is het heilzaam dat dat uit onze handen word geslagen, zodat we werkelijk als een naakte en arme zondaar aan de voeten van Christus terecht mogen komen.

Ik zou me eerder zorgen maken als dat element zou ontbreken.
Ik ben het in deze toch niet geheel met je eens. Ik heb er wat een hekel aan om over predikanten te schrijven, maar dan toch even. Ik ben zeker met je eens dat er onder ds. Zoet een welmenend aanbod van genade klinkt, waarbij separatie niet ontbreekt. Maar ook het uittekenen van een bekeringsweg, waarbij ik een bepaalde gewenste volgordelijkheid en kenmerken ontdek die soms wat de overhand heeft binnen het bevindelijk kader wat hij tekent. Daar heb ik wat moeite mee, omdat het de kleinen in genade zo kan afschrikken.

Nu wil ik het zeker niet een discussie losmaken over de prediking van ds. Zoet. Maar ik kan de reactie van Zeeuw (wetende waar hij placht te gaan) wel iets begrijpen.
Iedere dominee heeft zo zijn accenten. Dat is ook de rede waarom niet iedere dominee in iedere gemeente past.

Ik luister prima naar ds. Zoet. En dat een aantal forummers kritiek op hem hebben verrast mij niet. Het zijn namelijk altijd dezelfde die aanschoppen tegen té rechts, of juist té links. En met ‘té’ bedoel ik dan de waarneming van die betreffende personen. Ik vind dat persoonlijk jammer, en zelfs wel een beetje te ver gaan om dat hier op RF te zetten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8304
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zou me juist weer heel ongemakkelijk voelen als ik langs een heel welkomscomité zou moeten.
Chrisje72
Berichten: 1488
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Chrisje72 »

Het is geen welkomst comité. Bij ons staat bij de deur de koffie en thee klaar op een statafel, daar staan dan ook altijd wel mensen omheen. Als er iemand vreemd binnenkomt is er altijd wel iemand die hem/haar verwelkomt, naast de koster(die ook weleens ergens anders bezig is) Het zijn vaak de jongelui, die de mensen dan evt ook wijzen op de Bijbels voor gasten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4000
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef: 07 aug 2023, 19:07
Maanenschijn schreef: 07 aug 2023, 17:58
J.C. Philpot schreef:Ik kan niet anders zeggen dan dat Ds. Zoet een welmenend aanbod van genade verkondigd. Hij zal wel wat meer de nadruk leggen op zelfbeproeving als wat linksere HHK predikanten.

Maar ik denk dan: als we werkelijk genade mogen kennen, dan hoeven we daar helemaal niet bang voor te zijn. Dan zorgt dat er voor dat we dieper gefundeerd worden in Christus. De enige reden om daar bang voor te zijn is als we niets hebben, en onze eigen gerechtigheden krampachtig vast- en onszelf overeind willen houden. Maar ook dan is het heilzaam dat dat uit onze handen word geslagen, zodat we werkelijk als een naakte en arme zondaar aan de voeten van Christus terecht mogen komen.

Ik zou me eerder zorgen maken als dat element zou ontbreken.
Ik ben het in deze toch niet geheel met je eens. Ik heb er wat een hekel aan om over predikanten te schrijven, maar dan toch even. Ik ben zeker met je eens dat er onder ds. Zoet een welmenend aanbod van genade klinkt, waarbij separatie niet ontbreekt. Maar ook het uittekenen van een bekeringsweg, waarbij ik een bepaalde gewenste volgordelijkheid en kenmerken ontdek die soms wat de overhand heeft binnen het bevindelijk kader wat hij tekent. Daar heb ik wat moeite mee, omdat het de kleinen in genade zo kan afschrikken.

Nu wil ik het zeker niet een discussie losmaken over de prediking van ds. Zoet. Maar ik kan de reactie van Zeeuw (wetende waar hij placht te gaan) wel iets begrijpen.
Iedere dominee heeft zo zijn accenten. Dat is ook de rede waarom niet iedere dominee in iedere gemeente past.

Ik luister prima naar ds. Zoet. En dat een aantal forummers kritiek op hem hebben verrast mij niet. Het zijn namelijk altijd dezelfde die aanschoppen tegen té rechts, of juist té links. En met ‘té’ bedoel ik dan de waarneming van die betreffende personen. Ik vind dat persoonlijk jammer, en zelfs wel een beetje te ver gaan om dat hier op RF te zetten.
Nou nou, er wordt hier helemaal niet geschopt. Zeeuw heeft wat moeite met 'vraag er maar veel om'. Dat was het enige dat hij schreef. Sommigen herkennen dat, anderen vinden dat juist fijn, prima, als het maar het gewenste resultaat uitwerkt en het uitdrijft naar Christus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9002
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb misschien wat minder moeite met een bepaalde mate van (bijbelse) voorwaardelijkheid of volgordelijkheid.

Ik lees bijvoorbeeld: Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Hier zit een bepaalde voorwaarde in: tenzei je wederom geboren wordt.

Of: Want de HEERE is hoog, nochtans ziet Hij de nederige aan, en den verhevene kent Hij van verre. Daar is een voorwaarde: nederigheid. En daar zit ook een bepaalde (volg)orde in. Zonder (eerst) verdering/nederigheid, geen genade.

Ik ben dus niet per definitie tegen een bepaalde bijbelse voorwaardelijkheid, of volgordelijkheid. Mits het een bijbels kader en proportie heeft.

Dit even los van hoe dit bij een bepaalde predikant functioneerd. Want dat is misschien inderdaad beter om niet via het forum te doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6174
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef: 07 aug 2023, 19:29
HersteldHervormd schreef: 07 aug 2023, 19:07
Maanenschijn schreef: 07 aug 2023, 17:58
J.C. Philpot schreef:Ik kan niet anders zeggen dan dat Ds. Zoet een welmenend aanbod van genade verkondigd. Hij zal wel wat meer de nadruk leggen op zelfbeproeving als wat linksere HHK predikanten.

Maar ik denk dan: als we werkelijk genade mogen kennen, dan hoeven we daar helemaal niet bang voor te zijn. Dan zorgt dat er voor dat we dieper gefundeerd worden in Christus. De enige reden om daar bang voor te zijn is als we niets hebben, en onze eigen gerechtigheden krampachtig vast- en onszelf overeind willen houden. Maar ook dan is het heilzaam dat dat uit onze handen word geslagen, zodat we werkelijk als een naakte en arme zondaar aan de voeten van Christus terecht mogen komen.

Ik zou me eerder zorgen maken als dat element zou ontbreken.
Ik ben het in deze toch niet geheel met je eens. Ik heb er wat een hekel aan om over predikanten te schrijven, maar dan toch even. Ik ben zeker met je eens dat er onder ds. Zoet een welmenend aanbod van genade klinkt, waarbij separatie niet ontbreekt. Maar ook het uittekenen van een bekeringsweg, waarbij ik een bepaalde gewenste volgordelijkheid en kenmerken ontdek die soms wat de overhand heeft binnen het bevindelijk kader wat hij tekent. Daar heb ik wat moeite mee, omdat het de kleinen in genade zo kan afschrikken.

Nu wil ik het zeker niet een discussie losmaken over de prediking van ds. Zoet. Maar ik kan de reactie van Zeeuw (wetende waar hij placht te gaan) wel iets begrijpen.
Iedere dominee heeft zo zijn accenten. Dat is ook de rede waarom niet iedere dominee in iedere gemeente past.

Ik luister prima naar ds. Zoet. En dat een aantal forummers kritiek op hem hebben verrast mij niet. Het zijn namelijk altijd dezelfde die aanschoppen tegen té rechts, of juist té links. En met ‘té’ bedoel ik dan de waarneming van die betreffende personen. Ik vind dat persoonlijk jammer, en zelfs wel een beetje te ver gaan om dat hier op RF te zetten.
Nou nou, er wordt hier helemaal niet geschopt. Zeeuw heeft wat moeite met 'vraag er maar veel om'. Dat was het enige dat hij schreef. Sommigen herkennen dat, anderen vinden dat juist fijn, prima, als het maar het gewenste resultaat uitwerkt en het uitdrijft naar Christus.
Maar waarom zou je dat hier moeten posten als het toch allemaal maar slechts een klein aandachtspuntje is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11660
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Chrisje72 schreef: 07 aug 2023, 19:29 Het is geen welkomst comité. Bij ons staat bij de deur de koffie en thee klaar op een statafel, daar staan dan ook altijd wel mensen omheen. Als er iemand vreemd binnenkomt is er altijd wel iemand die hem/haar verwelkomt, naast de koster(die ook weleens ergens anders bezig is) Het zijn vaak de jongelui, die de mensen dan evt ook wijzen op de Bijbels voor gasten.
Mooi!
MGG
Berichten: 3609
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

Chrisje72 schreef: 07 aug 2023, 19:29 Het is geen welkomst comité. Bij ons staat bij de deur de koffie en thee klaar op een statafel, daar staan dan ook altijd wel mensen omheen. Als er iemand vreemd binnenkomt is er altijd wel iemand die hem/haar verwelkomt, naast de koster(die ook weleens ergens anders bezig is) Het zijn vaak de jongelui, die de mensen dan evt ook wijzen op de Bijbels voor gasten.
Ieder zij ding. Als mensen vriendelijk groeten is dat voor mij genoeg. En vrije plaatsen. Wachten tot een lampje uitgaat vind ik zo vervelend.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3048
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Orchidee schreef: 07 aug 2023, 16:45
Geytenbeekje schreef:Blijkbaar is Zeeuw teleurgesteld in het feit dat de Garderense HHG (qua uitstraling) niet leek op zijn eigen gemeente.
De keren dat ds Zoet bij ons was preekte hij helemaal niet in wensende zin.
Zo 'ken' ik de prediking van ds Zoet wél;' vraag er maar véél om' .
Een dooddoener vind ik dat altijd ( iedereen die dat zegt, niet alleen van een predikant)
Ik heb hier veel moeite mee. Als er iets géén dooddoener is, is het wel om voor de zaligheid mensen te verwijzen naar de God Die het geven kan en wil.
Plaats reactie