Herziene Statenvertaling

DDD

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Je kunt niet altijd de moeilijkste persoon zijn zin geven. Dat is zelden een verstandige lijn.
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hier de identiteitsraad van het Hoornbeeck College:
ds. A.C. Rijken, voorzitter
ds. A. Verschuure, vice-voorzitter
J.M. Verwijs, secretaris
J.H. Dek
ds. D. Heemskerk
J.A. Jobse
E.J. de Korte
L. Kisteman
dr. L.D. van Klinken
G.P. Landwaart
ds. G. Pater
J. Rijfers
P.B. de Ruiter
H.D. den Toom
ds. A.C. Uitslag
N. Verdouw
L.A. Wijnmaalen

Ik denk dat de HSV daar in geen velden of wegen te bekennen is, de komende jaren.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is wel heel kerkpolitiek gedacht. Daar zitten toch ook verstandige mensen tussen en de heilige Geest kan ook de harten neigen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 18:00
Ad Anker schreef: 23 aug 2023, 17:18
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 17:03 Er wordt gemeten met twee maten. Door het vrijgeven van de HSV werkt men een nog grotere kloof met degenen die hier niet achter staan. En dat vind ik een zeer kwalijke zaak.
Welnee. Geen twee maten. Leef je eens in in het kind dat bij mij in de klas zit en uit de Statenvertaling hoort voorlezen door mij of zelf een tekst moet lezen. Ze is van haar kindse jaren gewend aan de HSV in school en kerk. Voor zo'n kind best moelijk, denk je niet?

Je kunt nu 2 dingen doen: je halstarrig vastklampen aan het 'duivelscenario' waar jij helaas mee komt, of beseffen dat kinderen die thuis en in de kerk de HSV heel betrouwbaar achten óók een kloof ervaren. En daarmee het besluit van Driestar/Wartburg (en de overige refoscholen volgen uiteraard) als verstandig beschouwen.
Men dient rekening te houden met degenen die het meest principieel denken, is mijn stellige overtuiging.

Het Calvijn College heeft gelukkig nog een behoudend bestuur met vele GerGemmers. Dus ik verwacht niet dat daar de HSV er door heen komt. Datzelfde geldt voor het Hoornbeeck College.
Nou, roep dat niet te hard.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het Calvijn College of Fruytier zal wellicht inderdaad de volgende zijn, maar dat is natuurlijk niet te voorspellen. Lijkt mij een mooie ontwikkeling. Refoscholen moeten ook in identiteit een afspiegeling vormen van de achterban. Nu de HSV breed gebruikt wordt is dat een mooi samenbindend element.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 18:00
Men dient rekening te houden met degenen die het meest principieel denken, is mijn stellige overtuiging

Het Calvijn College heeft gelukkig nog een behoudend bestuur met vele GerGemmers. Dus ik verwacht niet dat daar de HSV er door heen komt. Datzelfde geldt voor het Hoornbeeck College.
Rekening houden met is iets anders dan 'doen wat diegene wil'. Dus als je beide vertalingen toestaat, doe je het keurig. 'Het meest principieel denken' is vooral arrogantie.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef: 23 aug 2023, 18:11 Het Calvijn College of Fruytier zal wellicht inderdaad de volgende zijn, maar dat is natuurlijk niet te voorspellen. Lijkt mij een mooie ontwikkeling. Refoscholen moeten ook in identiteit een afspiegeling vormen van de achterban. Nu de HSV breed gebruikt wordt is dat een mooi samenbindend element.
Ja, het is wat vreemd om van bovenop te blijven vasthouden aan zaken die onder de leden/leerlingen anders liggen. Al wil ik niet zeggen trouwens dat dit zo is vwb de Bijbelvertaling.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 18:03 Hier de identiteitsraad van het Hoornbeeck College:
ds. A.C. Rijken, voorzitter
ds. A. Verschuure, vice-voorzitter
J.M. Verwijs, secretaris
J.H. Dek
ds. D. Heemskerk
J.A. Jobse
E.J. de Korte
L. Kisteman
dr. L.D. van Klinken
G.P. Landwaart
ds. G. Pater
J. Rijfers
P.B. de Ruiter
H.D. den Toom
ds. A.C. Uitslag
N. Verdouw
L.A. Wijnmaalen

Ik denk dat de HSV daar in geen velden of wegen te bekennen is, de komende jaren.
Dat zal best, maar gezien de breedte* van de school en docenten verwacht ik dat het Calvijn College op termijn ook de HSV toelaat. Het Hoornbeeck is volgens mij wat conservatiever.

*Op basis van wat ik van kennissen hoor. Zelf heb ik niet met deze school te maken
Laatst gewijzigd door MGG op 23 aug 2023, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Waarom overigens alleen de HSV en niet direct de NBV?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 18:00 Men dient rekening te houden met degenen die het meest principieel denken, is mijn stellige overtuiging.

Jammer dat je op geen enkele wijze ingaat op mijn post en alleen je eigen visie herhaalt. Lukt het jou je te verplaatsen in andersdenkenden.
HHR

Bericht door HHR »

Wat er hier over Driestar en personeel gezegd wordt is niet helemaal correct.

Bijna 80% van het personeel gebruikt de HSV. (volgens de enquête)
Het is echt niet zo dat 80% van de docenten niet uit de geref gezindte afkomstig zijn.
Afdeling Leiden bv is overgrote deel docenten GG - HHK, en ook daar wordt deze week al veel uit de HSV gelezen.

Daarnaast speelt de tegenstelling HSV - SV bij de meeste kinderen niet.
In veel gemeenten is het deels vrij gegeven voor kerkelijk gebruik op verenigingen etc.
Ik ken div gemeenten waar op een JV de ene uit de SV en de andere uit de HSV leest.
Geeft geen enkele discussie. Iedereen respecteert elkaar hier in. Er wordt niet eens over gesproken.
Dit is de sfeer waar de meeste van onze jongeren opgroeien.

Dus jongeren zullen het ook helemaal niet vreemd vinden als de ene docent de SV en de andere de HSV gebruikt.

Het is vooral de oudere generatie die heel moeilijk doen over het naast elkaar gebruiken van div vertalingen.
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 23 aug 2023, 18:24 Waarom overigens alleen de HSV en niet direct de NBV?
Omdat er nogal een verschil zit tussen de HSV en de NBV. De NBV gaat uit van iets andere vertaalprincipes en is ook gebaseerd op andere(vooral meer) grondteksten. Het verschil tussen HSV en NBV is groter dan tussen SV en HSV.
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 23 aug 2023, 18:32
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 18:00 Men dient rekening te houden met degenen die het meest principieel denken, is mijn stellige overtuiging.

Jammer dat je op geen enkele wijze ingaat op mijn post en alleen je eigen visie herhaalt. Lukt het jou je te verplaatsen in andersdenkenden.
Dat laatste zou ik ook aan jou willen vragen. Hoe zie jij het dat hiermee gezinnen in het nauw komen die zich niet kunnen verenigen met de HSV? Wat als straks zoon of dochter thuiskomt met de vraag: 'Papa, mama, op school lezen we HSV, waarom doen we dat thuis ook niet?'
HHR

Bericht door HHR »

Er gebeuren op elke school wel dingen waar je als ouders een andere mening over hebt.
Dan kun je dat toch gewoon uitleggen?

Een school die 100% de regels van ieders huis naleeft is toch ondenkbaar?
Job

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 18:17
Erskinees schreef: 23 aug 2023, 18:11 Het Calvijn College of Fruytier zal wellicht inderdaad de volgende zijn, maar dat is natuurlijk niet te voorspellen. Lijkt mij een mooie ontwikkeling. Refoscholen moeten ook in identiteit een afspiegeling vormen van de achterban. Nu de HSV breed gebruikt wordt is dat een mooi samenbindend element.
Ja, het is wat vreemd om van bovenop te blijven vasthouden aan zaken die onder de leden/leerlingen anders liggen. Al wil ik niet zeggen trouwens dat dit zo is vwb de Bijbelvertaling.
Even los van de Bijbelver-/hertaling: aansluiten bij wat de achterban in groten getale doet, vind ik toch ergens zorgelijk. Mijn observatie is dat een deel van de achterban qua principes enorm aan het verwateren is. Wat is dan een volgende stap waaraan toegegeven wordt? Let op: echt even los van welke Bijbelvertaling.
Plaats reactie