SGP Gorinchem: mogelijk andere naam

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
Ar-Jan schreef:
Miscanthus schreef:
Ar-Jan schreef:Wat de één een groot verschil vind, vind de ander een klein verschil! ik bedoel ermee te zeggen: Waar hecht je het meeste waarde aan? En dat zal persoonlijk verschillend liggen, ook tussen leden van een dezelfde partij!
Nouja, een theocratie voorstaan met de hand op de grondwet, lijkt me lastig.....
't is maar hoe belangrijk je dat vind.... :wink:
Maar dat speelt op plaatselijk niveau bijna geen rol.
Als het goed is doortrekt je maatschappijvisie je hele programma. Een theocraat zal anders tegen openbaar vervoer op zondag aankijken dan een niet-theocraat. Ik heb jaren geleden weleens een SGP-motie gezien (waarvandaan weet ik niet meer) om de bibliotheek te screenen op slechte boeken. Zoiets zul je van de ChristnUnie niet snel zien komen. Die leggen de verantwoordelijkheid meer bij de burger zelf.
Natuurlijk is je ideologie, je visie op de samenleving etc. van groot belang. Maar is het verstandig die altijd te volgen? Stel, er is een wetvoorstel over koopzondagen. De lijn van CU en SGP: Tegen. Er komt een voorstel: De winkels mogen 26 zondagen per jaar open. De meerderheid is voor dit plan. Wat doe je dan? Tegen stemmen en het plan door de meerderheid laten aannemen? Of ga je dan proberen om van die 26x bijvoorbeeld 1x per maand te maken? In het ene geval had je stem tegen, op een signaal na, geen waarde... in het andere geval bereik je wel wat. Wat is dan beter? Dat de winkels 26x zondagen per jaar open zijn en dat jij braaf je ideologie hebt gevolgd, of dat je er 12 zondagen per jaar van hebt kunnen maken?

Uit principe overal tegen stemmen waar je het niet mee eens bent, is in mijn ogen niet de slimste vorm van politiek bedrijven.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Uit principe overal tegen stemmen waar je het niet mee eens bent, is in mijn ogen niet de slimste vorm van politiek bedrijven.
Het is makkelijker om principieel te zijn, dan om je principes zo goed mogelijk te laten functioneren...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

memento schreef:
Uit principe overal tegen stemmen waar je het niet mee eens bent, is in mijn ogen niet de slimste vorm van politiek bedrijven.
Het is makkelijker om principieel te zijn, dan om je principes zo goed mogelijk te laten functioneren...
Exact!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Wat vind je hier dan van?

Bericht door Unionist »

ND Vanmorgen:

SGP: vrouw op twee in Den Haag

door onze redacteur Gerard Beverdam

DEN HAAG - Wim Pijl, fractievoorzitter van de ChristenUnie/SGP in Den Haag, kon zijn ogen niet geloven. In juni ging het SGP-hoofdbestuur nog akkoord met een vrouw op plaats twee in Den Haag; een half jaar later schrapt hetzelfde bestuur vier samenwerkingsverbanden.


,,Ik hoop en bid dat er een opening zal komen'', zegt Pijl, met het oog op het gesprek dat de vier betrokken kiesverenigingen vanavond voeren met het hoofdbestuur. De vier kiesverenigingen - Gorinchem, Zoetermeer, Enkhuizen en Amersfoort - willen samenwerken met de ChristenUnie. Een vrouw zou daarbij op een verkiesbare plaats komen te staan. Het SGP-bestuur verbood twee weken geleden de samenwerking.

,,Ik begrijp het niet'', zegt Pijl. ,,Het hoofdbestuur ging in juni nog akkoord met de Haagse samenwerking met de ChristenUnie. Het telefoontje van Kolijn (SGP-voorzitter, red.) herinner ik me als de dag van gisteren. Hij zei: ik heb goed nieuws.'' Een vrouw, Hetty Vogel, zou de tweede plek op de gezamenlijke kandidatenlijst in Den Haag innemen.

De SGP en ChristenUnie werken in Den Haag al jaren samen; Wim Pijl - reeds 43 jaar lid van de SGP - zit al bijna tien jaar in de gemeenteraad. Elke vier jaar moet de samenwerking tussen de partijen weer opnieuw worden bekrachtigd, ook door de beide hoofdbesturen. Lokaal was er snel overeenstemming, vandaar dat het SGP-hoofdbestuur eerder dit jaar al toestemming verleende voor het voortzetten van de samenwerking.

De SGP-kiesverenigingen in Gorinchem, Zoetermeer, Enkhuizen en Amersfoort kregen daarentegen recent nul op het rekest. Kan het zijn dat het hoofdbestuur de grens bij directe verkiesbaarheid heeft getrokken? Pijl denkt van niet. In Den Haag vormde hij jaren een eenmansfractie; dit jaar kreeg hij versterking van een raadslid dat van een lokale partij overstapte naar de ChristenUnie/SGP-fractie. ,,Plaats twee is net zo verkiesbaar als plaats één'', vindt Pijl. ,,Er kan mij iets overkomen. Dan schuift nummer twee meteen door.''

Dat de SGP de zogenaamde 'Dordtse richtlijn' heeft bijgesteld, is volgens Pijl in Den Haag niet van invloed geweest. ,,Die richtlijn, die inhoudt dat samenwerking met de ChristenUnie dient te worden verbroken zodra een vrouw in de raad komt, is genuanceerd. Directe verkiesbaarheid is iets anders. Iedereen die hoog op een lijst staat, is verkiesbaar'', vindt Pijl, die daarom vermoedt dat er iets anders aan de hand is. ,,Ik kan het niet anders zien dan dat het SGP-hoofdbestuur is teruggekomen op een eerder ingenomen standpunt.''

Dat vermoeden wil de Haagse fractievoorzitter best toelichten. ,,Kijk, we hebben kortgeleden een congres gehad waaruit blijkt dat de vrouwen meer ruimte willen in de SGP. Het hoofdbestuur lijkt daarin enigszins mee te gaan. Er wordt gedacht over een voorstel waarbij vrouwen volwaardig lid kunnen worden van kiesverenigingen, en ook bestuursfuncties kunnen vervullen. De grens wordt echter getrokken bij de volksvertegenwoordigende functies.''

Daar zit 'm de kneep, denkt Pijl. ,,Als je aan de ene kant rekkelijker wordt, moet je aan de andere kant preciezer zijn. De SGP moet natuurlijk ook de rechterflank van de partij tevreden stellen.'' Dat daar nu vier kiesverenigingen mee worden geconfronteerd, noemt Pijl ,,onbegrijpelijk''.

,,Mijn oplossing is helder: de ene partij mag niet heersen over het geweten van de andere partij. Wanneer lokale kiesverenigingen willen samenwerken, moet je daar als hoofdbestuur niet tussen gaan zitten. Zeker wanneer je te maken hebt met situaties zoals in Den Haag. Daar haalt de SGP sowieso geen zetel, en krijgt de ChristenUnie het alleen heel moeilijk. Er is zoveel dat ons samenbindt, dat ik het niet zou kunnen verantwoorden de samenwerking te verbreken. We hebben elkaar zo ontzettend hard nodig'', zegt Pijl.

Overigens zal de tweede plek op de Haagse lijst bij de komende verkiezingen niet worden bezet door Hetty Vogel, tot voor kort ChristenUnie/SGP-schaduwfractielid in Den Haag. ,,Zij heeft zich bij nader inzien teruggetrokken, omdat ze meer tijd wil vrijmaken voor haar gezin. Maar daarvan is het SGP-hoofdbestuur nog niet op de hoogte. Het principe dat men hier wel akkoord ging, blijft overeind staan'', benadrukt Pijl.

SGP-voorzitter Kolijn verklaart in een reactie dat de toestemming voor Den Haag uiterste souplesse van het hoofdbestuur heeft gevergd. ,,Den Haag wijkt in zoverre af van de andere vier kiesverenigingen, dat daar menselijkerwijs gesproken de tweede plek toch niet direct verkiesbaar is. Zou een vrouw in de raad komen, dan zouden we de samenwerking opnieuw afwegen.'' Bovendien heeft volgens Kolijn een rol gespeeld dat Den Haag ,,een zeer belangrijke stad'' is, waar de SGP graag in de raad vertegenwoordigd wil zijn. De suggestie van Pijl dat de SGP de afgelopen tijd 'preciezer' is geworden, wijst Kolijn van de hand. ,,Dat speelt totaal geen rol.''
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Unionist, dat heb ik ook met grote verbazing gelezen. Dat die toezegging blijkbaar wel gedaan is... en men daar later zo ff op terugkomt...
memento schreef:
Uit principe overal tegen stemmen waar je het niet mee eens bent, is in mijn ogen niet de slimste vorm van politiek bedrijven.
Het is makkelijker om principieel te zijn, dan om je principes zo goed mogelijk te laten functioneren...
Idd, maar is de makkelijkste weg altijd de beste weg? Volgens mij weten we als christenen wel beter :)
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

is dd een vreemde zaak Unionist. ik hoop dat ze binnenkort met een duidelijk standpunt komen. Want zo het nu gaat is wel heel verwarrend. Absoluut geen reclame :?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

RD vandaag:


SGP-hoofdbestuur wijst verzoek van kiesverenigingen af
Redactie politiek

De SGP-kiesverenigingen van Amersfoort, Enkhuizen, Gorinchem en Zoetermeer mogen definitief niet samenwerken met ChristenUnieafdelingen in dezelfde plaats. „Het hoofdbestuur blijft bij zijn standpunt”, zei SGP-voorzitter Kolijn maandagmiddag.

De betreffende SGP-kiesverenigingen zijn inmiddels van het besluit op de hoogte gesteld.

De vier kiesverenigingen willen akkoord gaan met een ChristenUnievrouw op een verkiesbare plaats. Het SGP-hoofdbestuur wees een verzoek daartoe eerder af. Het hoofdbestuur wil niet verder gaan dan acceptatie van ChristenUnievrouwen als ze via voorkeursstemmen zijn gekozen of tussentijds in de fractie komen vanwege het vertrek van een raadslid.

De kiesverenigingen gingen vrijdag tegen het besluit van het hoofdbestuur ’in hoger beroep’ bij het partijbestuur. Het bestuur nam vrijdag nog geen besluit. Inmiddels is er wel duidelijkheid. „Het hoofdbestuur blijft bij zijn standpunt”, aldus Kolijn. Over de reden daarvan wilde hij maandagmiddag nog niets zeggen. Het hoofdbestuur en het dagelijks bestuur overleggen momenteel over een brief die naar de kiesverenigingen wordt gestuurd. Daarin zal tekst en uitleg worden verschaft. De vier betrokken kiesverenigingen in Amersfoort, Enkhuizen, Gorinchem en Zoetermeer zijn in elk geval wel op de hoogte gesteld van het besluit van het hoofdbestuur.
Afbeelding
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik ben bang dat de SGP hier hard bezig is om zijn eigen graf te graven, op lokaal niveau. Wat ik tevens betreur, is dat de SGP er niet 'het beste van wil maken'. Nee, men laat liever de zonde indirect toe (waarbij men met een eerlijk gezicht kan zeggen: wij waren teugen), dan dat men probeert de zonde zoveel mogelijk aan banden te leggen (waarbij de belijdenis hoort: we hebben het niet 100% kunnen tegenhouden, maar we hebben onze uiterste best gedaan om het tegen te houden, voor zoveel mogelijk).

Ik ben bang dat deze grondhouding van de SGP het niet lang zal houden. We leven in resultaat-gerichte maatschappij. De achterban zal hoe langer hoe meer resultaten gaan vragen van 'hun' politieke partij. En resultaten, dat gaat niet echt lukken met een 'wij maken onze handen niet vuil' policy.

Nee, ik voorspel dat:
- of de SGP veranderd van grondhouding
- of de SGP blijft bij haar grondhouding, en er komt een nieuwe partij die zich richt op de refo-achterban
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Waarom een nieuwe partij, Memento? Er is toch al een andere reformatorische partij?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Unionist schreef:Waarom een nieuwe partij, Memento? Er is toch al een andere reformatorische partij?
Welke?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

kridje schreef:
Unionist schreef:Waarom een nieuwe partij, Memento? Er is toch al een andere reformatorische partij?
Welke?
Uniefundering ChristenUnie
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Unionist schreef:
kridje schreef:
Unionist schreef:Waarom een nieuwe partij, Memento? Er is toch al een andere reformatorische partij?
Welke?
Uniefundering ChristenUnie
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.
Is de praktijk ook zo?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

kridje schreef:
Unionist schreef:
kridje schreef:
Unionist schreef:Waarom een nieuwe partij, Memento? Er is toch al een andere reformatorische partij?
Welke?
Uniefundering ChristenUnie
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.
Is de praktijk ook zo?
Ja.

Jammer dat er mensen zijn die daar aan twijfelen, bijvoorbeeld omdat de CU wel vrouwen in de politiek heeft en zo.... Maar je kan de CU niet verwijten dat ze bovenstaande niet naleven.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Corydoras schreef:RD vandaag:


SGP-hoofdbestuur wijst verzoek van kiesverenigingen af
Redactie politiek

De SGP-kiesverenigingen van Amersfoort, Enkhuizen, Gorinchem en Zoetermeer mogen definitief niet samenwerken met ChristenUnieafdelingen in dezelfde plaats. „Het hoofdbestuur blijft bij zijn standpunt”, zei SGP-voorzitter Kolijn maandagmiddag.

De betreffende SGP-kiesverenigingen zijn inmiddels van het besluit op de hoogte gesteld.

De vier kiesverenigingen willen akkoord gaan met een ChristenUnievrouw op een verkiesbare plaats. Het SGP-hoofdbestuur wees een verzoek daartoe eerder af. Het hoofdbestuur wil niet verder gaan dan acceptatie van ChristenUnievrouwen als ze via voorkeursstemmen zijn gekozen of tussentijds in de fractie komen vanwege het vertrek van een raadslid.

De kiesverenigingen gingen vrijdag tegen het besluit van het hoofdbestuur ’in hoger beroep’ bij het partijbestuur. Het bestuur nam vrijdag nog geen besluit. Inmiddels is er wel duidelijkheid. „Het hoofdbestuur blijft bij zijn standpunt”, aldus Kolijn. Over de reden daarvan wilde hij maandagmiddag nog niets zeggen. Het hoofdbestuur en het dagelijks bestuur overleggen momenteel over een brief die naar de kiesverenigingen wordt gestuurd. Daarin zal tekst en uitleg worden verschaft. De vier betrokken kiesverenigingen in Amersfoort, Enkhuizen, Gorinchem en Zoetermeer zijn in elk geval wel op de hoogte gesteld van het besluit van het hoofdbestuur.
Hoe star kun je zijn................?
Zo flexibel als een spoorbiels........die partij......
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Zo'n biel is speciaal bedoeld om met zware treinen overheen te rijden....
Plaats reactie