Geloofstaal te abstract

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door Cyrillus »

Terwijl ik bezig was met de gelijkenis van het licht onder de korenmaat kwam ik het volgende tegen: "Ben je een vogel, dan fluit je. Ben je een kameel, dan brom je. Ben je een vis, dan blaas je belletjes. En ben je een kind van God – ja, wat dan?" Nee, ik ben geen sympathisant van de bron waar dit vandaan komt. Maar dit zette me wel aan het nadenken. Wat is jullie antwoord op deze vraag? Wat zien de mensen van ons in ons dagelijks leven? En maakt dat jaloers?
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door Zeeuw »

Cyrillus schreef: 08 sep 2023, 13:32 Terwijl ik bezig was met de gelijkenis van het licht onder de korenmaat kwam ik het volgende tegen: "Ben je een vogel, dan fluit je. Ben je een kameel, dan brom je. Ben je een vis, dan blaas je belletjes. En ben je een kind van God – ja, wat dan?" Nee, ik ben geen sympathisant van de bron waar dit vandaan komt. Maar dit zette me wel aan het nadenken. Wat is jullie antwoord op deze vraag? Wat zien de mensen van ons in ons dagelijks leven? En maakt dat jaloers?
Behulpzaam, liefdevol, eerlijk. Levend uit Hem. Maar...ook nog steeds een mens met zijn rariteiten, zonden, waarvan hij/zij veel last heeft.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door Thea »

Ik bedoel dat er in ellendekennis een betrekking ligt op Gos en Christus. Verdriet omdat je de goede God, zoveel smart aandoet met je zonden. Het is soort liefdesverdriet. Dus daarom zeg ik, dat er een bepaalde blijdschap ligt in ellendekennis. Je kunt God en Christus niet meer missen.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 10:07
Thea schreef: 08 sep 2023, 10:03 Ik herken wat GGlid schrijft. Ook in het bespreken van 'ellende' kan een bepaalde vreugde liggen. Want het is een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid.
Nee, bijbelse vreugde is er enkel in Christus
De droefheid naar God staat ook niet los van Christus.

Ik denk dat het wel goed is als gelovigen niet alleen hun enthousiaste maar ook hun ontdekkende ervaringen delen. Het is goed als anderen herkennen dat iedereen een twee-mens is. Alleen maar mooie verhalen zijn niet echt, niet authentiek. Onze dominee zegt in iedere preek, en dat vind ik heel verstandig, enkele keren 'Ik ook hoor'. Je zou zeggen: dat spreekt toch vanzelf. Maar psychologisch wordt het anders heel snel praten (tegen)over mensen. Terwijl wij allen van dezelfde lap gescheurd zijn.

Ik heb het idee dat GG-lid dit aspect ook bedoelt en anders voeg ik dat toe.

Ik ben niet zo verontrust als een enkele gelovige op een bepaald moment denkt dat zondeloos leven mogelijk is. Maar het is goed om ook wat verder te kijken, en te zien dat ook ware gelovigen nog zo vaak zelf zien dat ze maar een klein beginnetje hebben.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 08 sep 2023, 18:26
Bertiel schreef: 08 sep 2023, 10:07
Thea schreef: 08 sep 2023, 10:03 Ik herken wat GGlid schrijft. Ook in het bespreken van 'ellende' kan een bepaalde vreugde liggen. Want het is een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid.
Nee, bijbelse vreugde is er enkel in Christus
De droefheid naar God staat ook niet los van Christus.

Ik denk dat het wel goed is als gelovigen niet alleen hun enthousiaste maar ook hun ontdekkende ervaringen delen. Het is goed als anderen herkennen dat iedereen een twee-mens is. Alleen maar mooie verhalen zijn niet echt, niet authentiek. Onze dominee zegt in iedere preek, en dat vind ik heel verstandig, enkele keren 'Ik ook hoor'. Je zou zeggen: dat spreekt toch vanzelf. Maar psychologisch wordt het anders heel snel praten (tegen)over mensen. Terwijl wij allen van dezelfde lap gescheurd zijn.

Ik heb het idee dat GG-lid dit aspect ook bedoelt en anders voeg ik dat toe.

Ik ben niet zo verontrust als een enkele gelovige op een bepaald moment denkt dat zondeloos leven mogelijk is. Maar het is goed om ook wat verder te kijken, en te zien dat ook ware gelovigen nog zo vaak zelf zien dat ze maar een klein beginnetje hebben.
Kijk @DDD, dank voor deze post. Dat is nu precies wat ik bedoel. :)
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 08 sep 2023, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door DDD »

Thea schreef: 08 sep 2023, 18:14 Ik bedoel dat er in ellendekennis een betrekking ligt op Gos en Christus. Verdriet omdat je de goede God, zoveel smart aandoet met je zonden. Het is soort liefdesverdriet. Dus daarom zeg ik, dat er een bepaalde blijdschap ligt in ellendekennis. Je kunt God en Christus niet meer missen.
Dat had ik nog niet gelezen, maar helemaal eens. Het kan helemaal geen kwaad om daar iets van met andere mensen te delen.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 08 sep 2023, 18:14 Ik bedoel dat er in ellendekennis een betrekking ligt op Gos en Christus. Verdriet omdat je de goede God, zoveel smart aandoet met je zonden. Het is soort liefdesverdriet. Dus daarom zeg ik, dat er een bepaalde blijdschap ligt in ellendekennis. Je kunt God en Christus niet meer missen.
Zeker. Maar dat is iets heel anders dan alleen maar over ellende en wat er 'zou moeten zijn' praten. Hier zit juist de trekkende liefde van God in en de zondaar die verdriet heeft van de zonde tegen een zo goede God.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef: 08 sep 2023, 18:49
Thea schreef: 08 sep 2023, 18:14 Ik bedoel dat er in ellendekennis een betrekking ligt op Gos en Christus. Verdriet omdat je de goede God, zoveel smart aandoet met je zonden. Het is soort liefdesverdriet. Dus daarom zeg ik, dat er een bepaalde blijdschap ligt in ellendekennis. Je kunt God en Christus niet meer missen.
Zeker. Maar dat is iets heel anders dan alleen maar over ellende en wat er 'zou moeten zijn' praten. Hier zit juist de trekkende liefde van God in en de zondaar die verdriet heeft van de zonde tegen een zo goede God.
Ik geloof dat hier al een stukje verlossing in ligt, want liefde tot God is de kern. Hoe bedekt misschien nog.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef: 08 sep 2023, 20:47
Zeeuw schreef: 08 sep 2023, 18:49
Thea schreef: 08 sep 2023, 18:14 Ik bedoel dat er in ellendekennis een betrekking ligt op Gos en Christus. Verdriet omdat je de goede God, zoveel smart aandoet met je zonden. Het is soort liefdesverdriet. Dus daarom zeg ik, dat er een bepaalde blijdschap ligt in ellendekennis. Je kunt God en Christus niet meer missen.
Zeker. Maar dat is iets heel anders dan alleen maar over ellende en wat er 'zou moeten zijn' praten. Hier zit juist de trekkende liefde van God in en de zondaar die verdriet heeft van de zonde tegen een zo goede God.
Ik geloof dat hier al een stukje verlossing in ligt, want liefde tot God is de kern. Hoe bedekt misschien nog.
Ja, dat denk ik zeker.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Geloofstaal te abstract

Bericht door JCM »

In de ellendekennis door de Wet zit toch juist geen troost?

Rom 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Rom 3:19-21 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. 20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

Er ontstaat pas enige blijdschap in de ellendekennis, als er ook enige persoonlijke kennis is van God in Christus en Zijn vergevende liefde. Als die kennis er is, is het hart in de grond al vernieuwd en gerechtvaardigd. Want het hart is dan gelovig gemaakt door God (wellicht nog zwak). Als die kennis er niet bijkomt, kan er ook geen blijdschap zijn in de ellendekennis, want buiten Christus heeft God het recht om de zonde en zondaar te veroordelen.

Of zijn er twee soorten ellendekennis?
- Wet zonder Evangelie
- Wet 'beschenen met' het Evangelie
Plaats reactie