Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Het is wel belangrijk om te weten wat de spijt inhoud.

Heeft hij spijt van de opmerking, gezien de ophef die het heeft gegeven (maar staat hij nog wel achter de opmerking), of heeft hij spijt omdat hij zich heeft vergist.

Dat maakt nogal wat uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

Het citaat dat -DIA- heeft gedeeld lijkt meer dat hij ook spijt had voor de "verwarrende uitspraken" van ds. Van den Brink. Het kan ook dat hij spijt had voor de verwarring die het bracht. Dat dit niet de bedoeling was geweest en dat de schrijver er zelf de zin "verwarrende uitspraken" aan toevoegt.
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het verslag is in ieder geval niet buitengewoon precies geformuleerd.
Hoopvol
Berichten: 1333
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:04 Het citaat dat -DIA- heeft gedeeld lijkt meer dat hij ook spijt had voor de "verwarrende uitspraken" van ds. Van den Brink. Het kan ook dat hij spijt had voor de verwarring die het bracht. Dat dit niet de bedoeling was geweest en dat de schrijver er zelf de zin "verwarrende uitspraken" aan toevoegt.
In het laatste geval zal de schrijver wellicht ook spijt betuigen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Laten we trouwens niet eenzijdig focussen op die veronderstelde druk en ds. Vreugdenhil daarmee als slachtoffer neerzetten. Deze predikant kleurt ook wel heel bewust regelmatig buiten de lijntjes van het kerkverband. Het is bepaald geen domme man, je weet waar je kerkverband staat, waar de gevoeligheden liggen en als je dan toch steeds bepaalde dingen doet, laat of zegt, tja. Dan kun je wrijving verwachten. Ik stuitte bijvoorbeeld op deze preek in Almere: https://www.youtube.com/live/0pmeFpYokGY?feature=shared Zaaien aan alle wateren - zeker. Toch vind ik het lastig om hier in deze context begrip voor te hebben. Je lokt mijns inziens dan ook enige gevoelens van vervreemding uit.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Kun je nog even toelichten wat er mis is met de preek? Want ik heb echt geen idee waar je het over hebt.

Ik zie zelfs een stropdas.

Wat wel irritant is, dat de zanger de melodie niet goed kent.

En wat die gevoelens van vervreemding betreft: ik heb ook gevoelens van vervreemding als iemand in een kerkverband spreekt of voor een belangenstichting spreekt waar ik geen affiniteit mee heb. Maar dat is toch geen criterium?
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

Dat begrijp ik ook niet goed. Ik moest meteen denken aan de Farizeeën uit het onderstaande bijbelgedeelte.

"En het geschiedde, als Hij in het huis van Matthéüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen. En de farizeeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren? Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn".

Nu komt ds. Vreugdenhil niet bij hoeren en tollenaars, maar gewoon bij een andere christelijke denominatie. Dat mensen dat al schokkend vinden, vind ik wel zorgelijk. Dan kennen ze hun Meester niet; want die zat aan met hoeren en tollenaars. Dat is toch nog twee stappen verder dan preken in een andere gemeente.

Mijn stelling is dus precies andersom. Ds. Vreugdenhil kleurt binnen de lijntjes. De andere dominees kleuren juist niet binnen de lijntjes.
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maar het is niet eens een andere gemeente. Het is een evangelisatiegemeente die voortgekomen is uit de Gereformeerde Gemeente in de buurt. Kennelijk was er geen ruimte voor binnen de GG, en nu is de gemeente geloof ik aangesloten bij de CGK, wat op zich al een schande is.

Het is de enige succesvolle evangelisatiepost vanuit de GG, voor zover mij bekend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Nee, de Wegwijzer in Almere is niet bij de CGK aangesloten, hoewel er in het verleden wel verkennende gesprekken zijn geweest.
Het zijn 6 gemeenschappen in even zoveel verschillende wijken in Almere, die gezamenlijk een op zichzelf staande gemeente vormen.
Ik zie trouwens niet in waarom het een schande is wanneer een gemeente bij de CGK is aangesloten.

Verder is het niet zo verwonderlijk dat ds. Vreugdenhil warme contacten heeft met de Wegwijzer, omdat zijn schoonzoon er jarenlang voorganger was; nu inmiddels werkzaam in Groningen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef: 15 sep 2023, 03:47 Nee, de Wegwijzer in Almere is niet bij de CGK aangesloten, hoewel er in het verleden wel verkennende gesprekken zijn geweest.
Het zijn 6 gemeenschappen in even zoveel verschillende wijken in Almere, die gezamenlijk een op zichzelf staande gemeente vormen.
Ik zie trouwens niet in waarom het een schande is wanneer een gemeente bij de CGK is aangesloten.

Verder is het niet zo verwonderlijk dat ds. Vreugdenhil warme contacten heeft met de Wegwijzer, omdat zijn schoonzoon er jarenlang voorganger was; nu inmiddels werkzaam in Groningen.
Dank voor deze goede reactie op een paar schandelijke postings.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JvW
Berichten: 776
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Tiberius schreef: 15 sep 2023, 03:47 Verder is het niet zo verwonderlijk dat ds. Vreugdenhil warme contacten heeft met de Wegwijzer, omdat zijn schoonzoon er jarenlang voorganger was; nu inmiddels werkzaam in Groningen.
Hij is toch nog steeds voorganger in Almere? Ben je niet mis met Bert Noteboom?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef: 15 sep 2023, 03:47 Nee, de Wegwijzer in Almere is niet bij de CGK aangesloten, hoewel er in het verleden wel verkennende gesprekken zijn geweest.
Het zijn 6 gemeenschappen in even zoveel verschillende wijken in Almere, die gezamenlijk een op zichzelf staande gemeente vormen.
Ik zie trouwens niet in waarom het een schande is wanneer een gemeente bij de CGK is aangesloten.

Verder is het niet zo verwonderlijk dat ds. Vreugdenhil warme contacten heeft met de Wegwijzer, omdat zijn schoonzoon er jarenlang voorganger was; nu inmiddels werkzaam in Groningen.
Is hij wetenschappelijk onderzoeker geworden?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

JvW schreef: 15 sep 2023, 07:12
Tiberius schreef: 15 sep 2023, 03:47 Verder is het niet zo verwonderlijk dat ds. Vreugdenhil warme contacten heeft met de Wegwijzer, omdat zijn schoonzoon er jarenlang voorganger was; nu inmiddels werkzaam in Groningen.
Hij is toch nog steeds voorganger in Almere? Ben je niet mis met Bert Noteboom?
Bert, zijn schoonzoon, werkt nu in Groningen als evangelist, niet als wetenschappelijk onderzoeker.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Je haalt Andre en Bert door elkaar , Tiberius.
JvW
Berichten: 776
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Tiberius schreef: 15 sep 2023, 07:25
JvW schreef: 15 sep 2023, 07:12
Tiberius schreef: 15 sep 2023, 03:47 Verder is het niet zo verwonderlijk dat ds. Vreugdenhil warme contacten heeft met de Wegwijzer, omdat zijn schoonzoon er jarenlang voorganger was; nu inmiddels werkzaam in Groningen.
Hij is toch nog steeds voorganger in Almere? Ben je niet mis met Bert Noteboom?
Bert, zijn schoonzoon, werkt nu in Groningen als evangelist, niet als wetenschappelijk onderzoeker.
Bert is niet de schoonzoon van ds Vreugdenhil. André Meulmeester is dat wel, maar die werkt niet in Groningen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie