Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Psalm »

refomart schreef: 16 sep 2023, 16:35 Heb een oprechte poging gewaagd. Maar haalde de 3 minuten niet.
Om niet nog meer ergernissen op te lopen gestopt.
Bevestigd mij in de opvatting dat thuislezers het zo slecht nog niet hebben.
Ja, maar hoe weet jij dat dit een goede houding is? Dat het zoveel irritatie oproept dat je nog geen drie minuten kunt luisteren, vind ik wel schokkend. Misschien moet je juist dan blijven luisteren! Het kan ook voortkomen uit een vijandig hart. Maar daar hoef ik niet over te oordelen. Jij weet het beste zelf waarom je na drie minuten al uitschakelt. Misschien heb je er hele goede redenen voor.
-DIA-
Berichten: 33072
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:28 Wat mis jij dan in die preek?

Ja, ik kan er wel een luisteren. Geef maar aan welke jij graag wil dat ik luister.
Eerst te tweede punt: Dat maakt in feite niet uit. Ik ga niet voor een prediker maar voor het gepredikte.
Dan je eerste punt: Wat ik veelal mis is diepgang, de innerlijke zielsgangen van Gods volk, en hier dan wordt er een volk dat daaraan behoefte heeft niet verklaard maar blijft met alles zitten. Laat ik er dan aan toevoegen dat het dan wel zo zou moeten zijn om eerst je gemis te kennen wil je het missen.
© -DIA- 29-06-2024: 32.993
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Psalm »

-DIA- schreef: 16 sep 2023, 16:50
Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:28 Wat mis jij dan in die preek?

Ja, ik kan er wel een luisteren. Geef maar aan welke jij graag wil dat ik luister.
Eerst te tweede punt: Dat maakt in feite niet uit. Ik ga niet voor een prediker maar voor het gepredikte.
Ja, oké. Je kunt ook gewoon een link delen van een preek. De prediker maakt inderdaad niet zoveel uit.
-DIA-
Berichten: 33072
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:55
-DIA- schreef: 16 sep 2023, 16:50
Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:28 Wat mis jij dan in die preek?

Ja, ik kan er wel een luisteren. Geef maar aan welke jij graag wil dat ik luister.
Eerst te tweede punt: Dat maakt in feite niet uit. Ik ga niet voor een prediker maar voor het gepredikte.
Ja, oké. Je kunt ook gewoon een link delen van een preek. De prediker maakt inderdaad niet zoveel uit.
Ik heb meen ik, een link geplaatst (iets hierboven) van ds. Huijser.
© -DIA- 29-06-2024: 32.993
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Arja »

Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:28 Wat mis jij dan in die preek?

Ja, ik kan er wel een luisteren. Geef maar aan welke jij graag wil dat ik luister.
Het is een mooie preek. Mag ik mooi zeggen? Maar ik vind het wel moeilijk dat hij zegt: "God wil je dicht bij zich hebben" en "God dacht dit toen je gedoopt werd... Hij vult allerlei gedachten en emoties van God in.

---

Ik ben van mening dat je je niet kunt opwerken naar God toe, door te breken met de zonden. Er moet echt wat gebeuren. En dat mis ik: het werk vn de Heilige Geest. Wat Hij doet in je hart. Dat je echt beseft dat je dood bent, geestelijk dood, buiten Christus. Zondenrouw, etc.

Dominee zegt: "Wil je een vriend van God zijn, dan moet je breken met de vriendschap van de wereld. Als je zo nadert tot God dan krijg je deze belofte: dan zal Hij tot jou naderen."

Ik vind dit moeilijk. Het is helemaal niet duidelijk of hij het over kind van God heeft of over iemand, die nog niet gekomen is.

Ja, mooie preek dus. Het raakt me. Maar als ik aan de gemeente denk, dan denk ik: maak het scherper zodat iedereen weet waar hij of zij staat. Want het is één van twee: je bent of in Christus of je staat er buiten. Je bent dood of je bent levend.

Vraagje naar aanleiding van de preek: Waar staat dat God naar mij verlangt?

Mooie preek dus maar wel vermenging van wet en evangelie.
Vermenging van rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Maar ik wil voorzichtig zijn. Ik begrijp dat deze preek een middel in God hand kan zijn om iemands hart kan breken en dat iemand hierdoor tot Christus vlucht.
Maar iemand kan ook denken ik ga nog meer mijn best doen want de dominee zegt: stop met dit en met dat, breek hier mee... en dan zal Hij tot mij naderen.
Dat is toch wel heel gevaarlijk. Om zoiets te denken.

---

Dit zijn mijn gedachten.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door refomart »

Anselmus schreef: 16 sep 2023, 16:41
refomart schreef: 16 sep 2023, 16:35 Heb een oprechte poging gewaagd. Maar haalde de 3 minuten niet.
Om niet nog meer ergernissen op te lopen gestopt.
Bevestigd mij in de opvatting dat thuislezers het zo slecht nog niet hebben.
Niet gelovigen hebben het misschien ook nog niet zo slecht. De vraag is of je gehoorzaam bent als Gods Woord gebied de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Geloven in je eentje is wat individueel gericht en je zoekt uit wat bij je interesse/comfortzone past. Zelfverloochening en de ander uitnemender achten dan jezelf kun je in de kerk leren. En je, soms schuurt iets met je eigen overtuigingen. Paulus zei zelfs: het maakt me niet uit of mensen voor of tegen Christus zijn, zolang Christus maar verkondigd wordt is het mij prima.
Een reactie op het gestelde zou de idee op kunnen roepen dat mijn onderstaande reactie ook betrekking zou kunnen hebben op de betreffende preek. Daarom meld ik vooraf dat dit niet het geval is. Ik reageer alleen op de tekst van Anselmus.

Zijn reactie brengt mij tot de volgende opmerkingen:
1 Uit mijn bericht valt niet af te leiden of ik thuislezer ben of niet, ook niet of ik geloof in mijn eentje of niet. Dit is een invulling van jezelf.

2 Je lijkt een = teken te plaatsen tussen de Kerk en de kerkelijke organisaties in Nederland. Dat is onjuist. De kerkelijke organisaties zijn slechts hulpmiddelen. Staan de organisaties de volle verkondiging in de weg, dan moeten ze worden opgedoekt.

3 Ik ga er vanuit dat je niet bedoelt dat het Paulus niet uitmaakte of het evangelie al dan niet zuiver werd verkondigd. Zijn brieven getuigen overal dat de zuiverheid van de verkondiging hem ernst was.
En zo kan ik prima leven met de verkondiging van het evangelie. Ik kan zelfs leven met de verkondiging van het evangelie in kleine letters. Maar ik kan niet leven met een verkondiging waarin de natuurlijke vermogens van de mens het vertrekpunt vormen of zelfs centraal komen te staan, want dat is geen evangelie.
-DIA-
Berichten: 33072
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 16 sep 2023, 17:00
Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:28 Wat mis jij dan in die preek?

Ja, ik kan er wel een luisteren. Geef maar aan welke jij graag wil dat ik luister.
Het is een mooie preek. Mag ik mooi zeggen? Maar ik vind het wel moielijk dat hij zegt: "God wil je dicht bij zich hebben" en "God dacht dit toen je gedoopt werd...
Even wat korte reacties hoe ik er anders over denk. Ik zal het tussen de regels in blauw typen: Als God je dichtbij Hem wil hebben zou Hij je thuishalen. Daarom vind ik het een wat vreemde uitdrukking. Ook dat tweede citaatje: Nee, Gods voorzienigheid begon niet met je doop, maar van eeuwigheid: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde... enz.

Je Kunt je niet opwerken naar God door te breken met de zonden. Er moet echt wat gebeuren.

HIj zegt: "Wil je een vriend van God zijn, dan moet je breken met de vriendschap van de wereld. Als je zo nadert tot God dan krijg je deze belofte: dan zal Hij tot jouw naderen."
Ik geloof dat het als het van de mens moest afhangen dat er dan niemand ooit de hemel zou komen. God is niet afhankelijk wat een mens wil, of kan. Nee, we leren: God is soeverein in Zijn verkiezing van eeuwigheid. Ik herhaal weer: Ja, ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde.

Ik vind dit moeilijk. Het is niet duidelijk of hij het over kind van God heeft of over iemand, die nog niet gekomen is. Heeft hij het hier over de heiliging?

Ja, mooie preek dus. Het raakt me. Maar als ik aan de gemeente denk, dan denk ik: maak het scherper zodat iedereen weet waar hij of zij staat.

Vraagje: Waar staat dat God naar mij verlangt?
Nee, hier gaat het weer mis: God is soeverein in het verkiezen en verwerpen. Wat eist God dan van ons? Dat we de gehele Wet zouden houden en niet een zonde zouden doen. Zie Heidelberger Cat. Doet God de mens dan niet onrecht, dat Hij van hem eist wat hij niet (meer) doen kan? En dan kunnen we het antwoord weten.

Mooie preek maar vermening van wet en evangelie.
Vermenging van rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Maar ik wil voorzichtig zijn. Ik begrijp dat dit iemands hart kan breken en dat iemand hierdoor tot Christus vlucht.
Maar iemand kan ook denken ik ga nog meer mijn best doen want de dominee zegt: stop met dit en met dat, breek hier mee... en dan zal Hij tot mij naderen.
Dat is toch wel heel gevaarlijk. Om zoiets te denken.

---

Dit zijn mijn gedachten.
© -DIA- 29-06-2024: 32.993
-DIA-
Berichten: 33072
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:55
-DIA- schreef: 16 sep 2023, 16:50
Psalm schreef: 16 sep 2023, 16:28 Wat mis jij dan in die preek?

Ja, ik kan er wel een luisteren. Geef maar aan welke jij graag wil dat ik luister.
Eerst te tweede punt: Dat maakt in feite niet uit. Ik ga niet voor een prediker maar voor het gepredikte.
Ja, oké. Je kunt ook gewoon een link delen van een preek. De prediker maakt inderdaad niet zoveel uit.
Zomaar enkele:
https://www.youtube.com/watch?v=jLycyEgtgOI
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=41AnH-5JZ1k
https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU&t=5140s

De preek in Enter is uit de coronatijd: Er werd door enkelen gezongen. Waarschijnlijk de kerkenraad en hun gezinnen.
© -DIA- 29-06-2024: 32.993
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Psalm »

@-DIA-

Ik heb de preek van ds. Huijser geluisterd. Het was een preek over het negende gebod. De uitleg van de Catechismus was goed. Het negende gebod werd gedetailleerd en met praktijk voorbeelden uitgelegd. Ik denk dat alle hoorders met een schuld naar huis gingen. Ook ook de realiteit van het oordeel en de hel is ernstig en voldoende neergelegd. Wél vond ik het evangelie-aanbod te weinig functioneren.

Zelf zou ik deze preek nooit uitkiezen om in mijn vrije tijd te luisteren. Het koste mij echt moeite om te blijven luisteren. De weerstand zat niet in de inhoud, maar meer in de hele sfeer en manier van doen/preken. Dat is natuurlijk persoonlijk. Maar het was voor mij wel een uitdaging om hier doorheen te luisteren.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Psalm »

Arja schreef: 16 sep 2023, 17:00 Het is een mooie preek. Mag ik mooi zeggen? Maar ik vind het wel moeilijk dat hij zegt: "God wil je dicht bij zich hebben" en "God dacht dit toen je gedoopt werd... Hij vult allerlei gedachten en emoties van God in.
Ja, daar kan inderdaad een gevaar inzitten. Ik heb er geen moeite mee als dit gebeurt uit een goede Schrift interpretatie. Maar ik onderken het gevaar.

Arja schreef: 16 sep 2023, 17:00 Ik ben van mening dat je je niet kunt opwerken naar God toe, door te breken met de zonden. Er moet echt wat gebeuren. En dat mis ik: het werk vn de Heilige Geest. Wat Hij doet in je hart. Dat je echt beseft dat je dood bent, geestelijk dood, buiten Christus. Zondenrouw, etc.

Dominee zegt: "Wil je een vriend van God zijn, dan moet je breken met de vriendschap van de wereld. Als je zo nadert tot God dan krijg je deze belofte: dan zal Hij tot jou naderen."

Ik vind dit moeilijk. Het is helemaal niet duidelijk of hij het over kind van God heeft of over iemand, die nog niet gekomen is.

Ja, mooie preek dus. Het raakt me. Maar als ik aan de gemeente denk, dan denk ik: maak het scherper zodat iedereen weet waar hij of zij staat. Want het is één van twee: je bent of in Christus of je staat er buiten. Je bent dood of je bent levend.
Ik denk ook zeker dat een mens zich niet kan opwerken door te breken met de zonde. In de rechtvaardigmaking is het zo dat een mens gerechtvaardigd wordt door enkel genade. Het breken met de zonden zijn geen werken die meetellen in de rechtvaardigmaking. Wel denk ik dat een dominee kan oproepen tot het breken met de zonden. Dit taalgebruik zien wij ook terug in de Bijbel. Het breken met de zonden gebeurt valt mijn inziens onder de heiligmaking. Dit doet een mens uit vrije wil. Dit wordt veroorzaakt door een veranderde wil; een wil die voor God wil leven.

Ik was in de veronderstelling dat zijn uitspraken ook in deze context zijn gedaan. Maar ik denk wel dat hij dit scherper had kunnen preken.
Arja schreef: 16 sep 2023, 17:00 Vraagje naar aanleiding van de preek: Waar staat dat God naar mij verlangt?
Bij deze uitspraak denk ik bijvoorbeeld aan de kinderdoop, de gelijkenis met de verloren zoon en "laat de kinderen tot mij komen" etc.
-DIA-
Berichten: 33072
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 18 sep 2023, 19:16 @-DIA-

Ik heb de preek van ds. Huijser geluisterd. Het was een preek over het negende gebod. De uitleg van de Catechismus was goed. Het negende gebod werd gedetailleerd en met praktijk voorbeelden uitgelegd. Ik denk dat alle hoorders met een schuld naar huis gingen. Ook ook de realiteit van het oordeel en de hel is ernstig en voldoende neergelegd. Wél vond ik het evangelie-aanbod te weinig functioneren.

Zelf zou ik deze preek nooit uitkiezen om in mijn vrije tijd te luisteren. Het koste mij echt moeite om te blijven luisteren. De weerstand zat niet in de inhoud, maar meer in de hele sfeer en manier van doen/preken. Dat is natuurlijk persoonlijk. Maar het was voor mij wel een uitdaging om hier doorheen te luisteren.
De sfeer, om het een zo te noemen, de hele preek, en alles ademt een geheel andere sfeer als die andere preek van een (mij onbekende) dominee. Wat hier wat in nevelen hangt komt in de andere preek er duidelijk en bevindelijk uit.
© -DIA- 29-06-2024: 32.993
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Arja »

Psalm schreef: 18 sep 2023, 19:33
Arja schreef: 16 sep 2023, 17:00 Het is een mooie preek. Mag ik mooi zeggen? Maar ik vind het wel moeilijk dat hij zegt: "God wil je dicht bij zich hebben" en "God dacht dit toen je gedoopt werd... Hij vult allerlei gedachten en emoties van God in.
Ja, daar kan inderdaad een gevaar inzitten. Ik heb er geen moeite mee als dit gebeurt uit een goede Schrift interpretatie. Maar ik onderken het gevaar.

Arja schreef: 16 sep 2023, 17:00 Ik ben van mening dat je je niet kunt opwerken naar God toe, door te breken met de zonden. Er moet echt wat gebeuren. En dat mis ik: het werk vn de Heilige Geest. Wat Hij doet in je hart. Dat je echt beseft dat je dood bent, geestelijk dood, buiten Christus. Zondenrouw, etc.

Dominee zegt: "Wil je een vriend van God zijn, dan moet je breken met de vriendschap van de wereld. Als je zo nadert tot God dan krijg je deze belofte: dan zal Hij tot jou naderen."

Ik vind dit moeilijk. Het is helemaal niet duidelijk of hij het over kind van God heeft of over iemand, die nog niet gekomen is.

Ja, mooie preek dus. Het raakt me. Maar als ik aan de gemeente denk, dan denk ik: maak het scherper zodat iedereen weet waar hij of zij staat. Want het is één van twee: je bent of in Christus of je staat er buiten. Je bent dood of je bent levend.
Ik denk ook zeker dat een mens zich niet kan opwerken door te breken met de zonde. In de rechtvaardigmaking is het zo dat een mens gerechtvaardigd wordt door enkel genade. Het breken met de zonden zijn geen werken die meetellen in de rechtvaardigmaking. Wel denk ik dat een dominee kan oproepen tot het breken met de zonden. Dit taalgebruik zien wij ook terug in de Bijbel. Het breken met de zonden gebeurt valt mijn inziens onder de heiligmaking. Dit doet een mens uit vrije wil. Dit wordt veroorzaakt door een veranderde wil; een wil die voor God wil leven.

Ik was in de veronderstelling dat zijn uitspraken ook in deze context zijn gedaan. Maar ik denk wel dat hij dit scherper had kunnen preken.
Arja schreef: 16 sep 2023, 17:00 Vraagje naar aanleiding van de preek: Waar staat dat God naar mij verlangt?
Bij deze uitspraak denk ik bijvoorbeeld aan de kinderdoop, de gelijkenis met de verloren zoon en "laat de kinderen tot mij komen" etc.
Dank je @Psalm. Het is niet dat ik deze dominee niet graag beluister hoor. Hij heeft andere preken, die ik nooit zal vergeten.
DDD
Berichten: 29458
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 18 sep 2023, 19:16 @-DIA-

Ik heb de preek van ds. Huijser geluisterd. Het was een preek over het negende gebod. De uitleg van de Catechismus was goed. Het negende gebod werd gedetailleerd en met praktijk voorbeelden uitgelegd. Ik denk dat alle hoorders met een schuld naar huis gingen. Ook ook de realiteit van het oordeel en de hel is ernstig en voldoende neergelegd. Wél vond ik het evangelie-aanbod te weinig functioneren.

Zelf zou ik deze preek nooit uitkiezen om in mijn vrije tijd te luisteren. Het koste mij echt moeite om te blijven luisteren. De weerstand zat niet in de inhoud, maar meer in de hele sfeer en manier van doen/preken. Dat is natuurlijk persoonlijk. Maar het was voor mij wel een uitdaging om hier doorheen te luisteren.
Wat viel je op aan de manier van doen en in de hele sfeer?
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Psalm »

Kan het moeilijk onder woorden brengen. Het is gewoon een bepaald gevoel dat bij mij opgeroepen wordt. Hij komt bij mij op een bepaalde manier over dat het voor mij moeilijk maakt om onbevangen te kunnen luisteren. Ik wil hier ook geen groot punt van maken. Dit is persoonlijk. De ene persoonlijkheid ligt je soms beter dan de andere.
Inwoner
Berichten: 468
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Inwoner »

Psalm schreef: 19 sep 2023, 07:36 Kan het moeilijk onder woorden brengen. Het is gewoon een bepaald gevoel dat bij mij opgeroepen wordt. Hij komt bij mij op een bepaalde manier over dat het voor mij moeilijk maakt om onbevangen te kunnen luisteren. Ik wil hier ook geen groot punt van maken. Dit is persoonlijk. De ene persoonlijkheid ligt je soms beter dan de andere.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je gewend bent. Ik vind het mooi dat je de moeite hebt genomen om dit te beluisteren/te bekijken. Maar ook ik vraag me af hoe het komt dat er iets ervaren wordt, wat maakt dat je niet onbevangen kunt luisteren. Ligt dat aan de preek? Aan de entourage? Aan de dominee? Of was je niet zo onbevangen als dat je zelf wel wilde?
Plaats reactie