Gelezen, gedacht, gehoord...

lieke033
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2023, 12:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door lieke033 »

Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 13:20
lieke033 schreef: 04 okt 2023, 13:18
Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 11:39 Even los van de inhoud, welke ambtsdrager heeft het op z'n geweten om dit stuk naar buiten te brengen. Ik denk dat het goed is dat deze ambtsdrager zich even gaat melden bij classis Oost van de GGiN. Dit zijn volgens mij stukken voor ambtsdragers, die 'normale' leden niet behoren te ontvangen en dus vallen onder het ambtsgeheim
Nee dit klopt niet. Deze lezing is inderdaad gehouden op de classis Oost door ds. J. Roos. Maar vervolgens vond men dit thema blijkbaar zo belangrijk dat de lezing in de vorm van een brochure is rondgestuurd naar alle leden van de GGiN. Dus er is hier helemaal geen sprake van 'ambtsgeheim'.
Alleen in classis Oost dan? Volgens mij heb ik deze namelijk nooit gezien
Laatst gewijzigd door lieke033 op 04 okt 2023, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
lieke033
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2023, 12:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door lieke033 »

Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 13:20
lieke033 schreef: 04 okt 2023, 13:18
Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 11:39 Even los van de inhoud, welke ambtsdrager heeft het op z'n geweten om dit stuk naar buiten te brengen. Ik denk dat het goed is dat deze ambtsdrager zich even gaat melden bij classis Oost van de GGiN. Dit zijn volgens mij stukken voor ambtsdragers, die 'normale' leden niet behoren te ontvangen en dus vallen onder het ambtsgeheim
Nee dit klopt niet. Deze lezing is inderdaad gehouden op de classis Oost door ds. J. Roos. Maar vervolgens vond men dit thema blijkbaar zo belangrijk dat de lezing in de vorm van een brochure is rondgestuurd naar alle leden van de GGiN. Dus er is hier helemaal geen sprake van 'ambtsgeheim'.
Alleen in classis Oost dan? Volgens mij heb ik deze namelijk nooit gezien
Tja dat is een lastige vraag. Ik weet niet precies welke gemeenten er bij de classis Oost horen? Maar ik dacht dat het wel naar elke gemeente zou gaan. Mogelijk administratieve fout?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:07
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 12:11
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 12:00 Herken je dat Simon, die geest uit de afgrond in jullie gemeenten?
Ja dat denk ik wel. Leeft dat ook niet in ons eigen hart?
Maar vanaf de preekstoel klinken vooral de oudvaders en puriteinen.
Dat is wel heftig; ik wist niet dat de GGiN zover heen zijn.
In onze eigen gemeente en kerkverband is wel het een en ander aan de hand, waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar dat zou ik geen geest uit de afgrond noemen.
Volgens mij is er maar tweeërlei geest. Of uit de afgrond of een Goddelijk Geest. En alles wat niet Goddelijk is of niet tot Zijn eer is het werk van de geest uit de afgrond. Ik vind het heftig om te horen dat er kerkverbanden zijn waar alleen Gods Geest aanwezig is. Ik heb altijd gehoord als God een kerk bouwt, bouwt de geest uit de afgrond zijn kapel ernaast.

Daarnaast sprak ik over ons hart, en het hart van zondige mensen waar ook ons kerkverband vol mee is. P.s.: Ik moet bij beantwoorden wel gissen waar je op doelt, want als ik had gezegd dat ik dat niet ken dan had jij waarschijnlijk geantwoord dat er in de GGiN dan alleen heiligen leven.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 04 okt 2023, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
lieke033
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2023, 12:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door lieke033 »

GerefGemeente-lid schreef: 04 okt 2023, 12:56 2 Timothéüs 4: 1-5:
Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist; maak dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

Matthéüs 7: 1:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
Wat wil je precies zeggen met deze Bijbelteksten? Ik snap het niet helemaal.
lieke033
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2023, 12:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door lieke033 »

Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 13:27
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:07
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 12:11
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 12:00 Herken je dat Simon, die geest uit de afgrond in jullie gemeenten?
Ja dat denk ik wel. Leeft dat ook niet in ons eigen hart?
Maar vanaf de preekstoel klinken vooral de oudvaders en puriteinen.
Dat is wel heftig; ik wist niet dat de GGiN zover heen zijn.
In onze eigen gemeente en kerkverband is wel het een en ander aan de hand, waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar dat zou ik geen geest uit de afgrond noemen.
Volgens mij is er maar tweeërlei geest. Of uit de afgrond of een Goddelijk Geest. En alles wat niet Goddelijk is of niet tot Zijn eer is het werk van de geest uit de afgrond. Ik vind het heftig om te horen dat er kerkverbanden zijn waar alleen Gods Geest aanwezig is. Ik heb altijd gehoord als God een kerk bouwt, bouwt de geest uit de afgrond zijn kapel ernaast.

Daarnaast sprak ik over ons hart, en het hart van zondige mensen waar ook ons kerkverband vol mee is. P.s.: Ik moet bij beantwoorden wel gissen waar je op doelt, want als ik had gezegd dat ik dat niet ken dan had jij waarschijnlijk geantwoord dat er in de GGiN dan alleen heiligen leven.
Maar wacht even, het gaat nu niet om de wereld naast de kerk, maar om de kerk zelf. Dus als God werkt, zal satan ook aan de slag gaan inderdaad. Maar dat neemt niet weg dat de gemeente als het goed is volgens de HC een gemeente tot het eeuwige leven uitverkoren is, die Jezus vergadert, beschermt en onderhoudt (21.54). Of met de NGB: Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. (...) Verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans te zamen gevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfde Geest, door de kracht des geloofs. (art. 27)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 13:27
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:07
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 12:11
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 12:00 Herken je dat Simon, die geest uit de afgrond in jullie gemeenten?
Ja dat denk ik wel. Leeft dat ook niet in ons eigen hart?
Maar vanaf de preekstoel klinken vooral de oudvaders en puriteinen.
Dat is wel heftig; ik wist niet dat de GGiN zover heen zijn.
In onze eigen gemeente en kerkverband is wel het een en ander aan de hand, waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar dat zou ik geen geest uit de afgrond noemen.
Volgens mij is er maar tweeërlei geest. Of uit de afgrond of een Goddelijk Geest. En alles wat niet Goddelijk is of niet tot Zijn eer is het werk van de geest uit de afgrond. Ik vind het heftig om te horen dat er kerkverbanden zijn waar alleen Gods Geest aanwezig is. Ik heb altijd gehoord als God een kerk bouwt, bouwt de geest uit de afgrond zijn kapel ernaast.

Daarnaast sprak ik over ons hart, en het hart van zondige mensen waar ook ons kerkverband vol mee is. P.s.: Ik moet bij beantwoorden wel gissen waar je op doelt, want als ik had gezegd dat ik dat niet ken dan had jij waarschijnlijk geantwoord dat er in de GGiN dan alleen heiligen leven.
Ik begrijp uit de bovenstaande discussie dat het evangelie er niet voluit gepreekt wordt.
Maar de 'geest uit de afgrond', antichrist, ontleent zijn macht aan een directe verbinding met het rijk van de duisternis. Dus dat gaat in mijn beleving wel een stap verder.

Als Christus Zijn gemeente bouwt, is er sprake van onkruid en tarwe; dus inderdaad niet alleen heiligen (al zou ik zelf liever de term geheiligden gebruiken).
Dat onkruid kan (nog) tarwe worden, omdat Gods Geest en Woord er werken.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Psalm schreef: 04 okt 2023, 11:32 Hier is een link tot die brochure.
https://www.refoweb.nl/data/upload/docu ... 0heils.pdf
Dank voor de link, zit er wat in te grasduinen maar lees al zinvolle overwegingen. Niet dat ik het direct 100% eens ben maar het laat zien dat ds. J. Roos zorgvuldig spreekt. Maar qua verbondsvisie kan ik niet helemaal met hem mee, vind de verbondsvisie in de GGiN wel erg karig. Laat onverlet dat de gevaren waar ds. J. Roos voor waarschuwt bij een ruime verbondsvisie absoluut hout snijden. Dat blijft een spiegel.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

Nog een mooi filmpje waarom evangelieverkondiging zo belangrijk is: https://www.youtube.com/watch?v=ydvw2eKF5gs. Het evangelie maakt levend! Zo is het.

Ik hoor de critici al op de achtergrond dat dit maar een fragment uit een preek is. Maar ik vind het wel mooi. Daarom deel ik het!
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:37
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 13:27
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:07
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 12:11
Ja dat denk ik wel. Leeft dat ook niet in ons eigen hart?
Maar vanaf de preekstoel klinken vooral de oudvaders en puriteinen.
Dat is wel heftig; ik wist niet dat de GGiN zover heen zijn.
In onze eigen gemeente en kerkverband is wel het een en ander aan de hand, waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar dat zou ik geen geest uit de afgrond noemen.
Volgens mij is er maar tweeërlei geest. Of uit de afgrond of een Goddelijk Geest. En alles wat niet Goddelijk is of niet tot Zijn eer is het werk van de geest uit de afgrond. Ik vind het heftig om te horen dat er kerkverbanden zijn waar alleen Gods Geest aanwezig is. Ik heb altijd gehoord als God een kerk bouwt, bouwt de geest uit de afgrond zijn kapel ernaast.

Daarnaast sprak ik over ons hart, en het hart van zondige mensen waar ook ons kerkverband vol mee is. P.s.: Ik moet bij beantwoorden wel gissen waar je op doelt, want als ik had gezegd dat ik dat niet ken dan had jij waarschijnlijk geantwoord dat er in de GGiN dan alleen heiligen leven.
Ik begrijp uit de bovenstaande discussie dat het evangelie er niet voluit gepreekt wordt.
Maar de 'geest uit de afgrond', antichrist, ontleent zijn macht aan een directe verbinding met het rijk van de duisternis. Dus dat gaat in mijn beleving wel een stap verder.

Als Christus Zijn gemeente bouwt, is er sprake van onkruid en tarwe; dus inderdaad niet alleen heiligen (al zou ik zelf liever de term geheiligden gebruiken).
Dat onkruid kan (nog) tarwe worden, omdat Gods Geest en Woord er werken.
Want? Hij spreekt hier nergens over het predikantenkorps of de prediking. Hij spreekt zelfs over de dopeling, het gaat dus om de leden.
Wat betreft jouw beleving over de geest uit de afgrond, onderscheidt je dan allerlei satans? Zo zie ik dat niet, het is of hemel of hel. Geen derde weg.
P.s.: Het is goed om het hele stuk te lezen, dan zie je ook de samenhang met voorgaande en nakomende alinea.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6726
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Psalm schreef: 04 okt 2023, 14:28 Nog een mooi filmpje waarom evangelieverkondiging zo belangrijk is: https://www.youtube.com/watch?v=ydvw2eKF5gs. Het evangelie maakt levend! Zo is het.

Ik hoor de critici al op de achtergrond dat dit maar een fragment uit een preek is. Maar ik vind het wel mooi. Daarom deel ik het!
Je hebt geen tijd voor de preek van ds. Huijser maar wel om het artikel van ds. Roos te fileren tot op het bot?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 14:31
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:37
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 13:27
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:07
Dat is wel heftig; ik wist niet dat de GGiN zover heen zijn.
In onze eigen gemeente en kerkverband is wel het een en ander aan de hand, waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar dat zou ik geen geest uit de afgrond noemen.
Volgens mij is er maar tweeërlei geest. Of uit de afgrond of een Goddelijk Geest. En alles wat niet Goddelijk is of niet tot Zijn eer is het werk van de geest uit de afgrond. Ik vind het heftig om te horen dat er kerkverbanden zijn waar alleen Gods Geest aanwezig is. Ik heb altijd gehoord als God een kerk bouwt, bouwt de geest uit de afgrond zijn kapel ernaast.

Daarnaast sprak ik over ons hart, en het hart van zondige mensen waar ook ons kerkverband vol mee is. P.s.: Ik moet bij beantwoorden wel gissen waar je op doelt, want als ik had gezegd dat ik dat niet ken dan had jij waarschijnlijk geantwoord dat er in de GGiN dan alleen heiligen leven.
Ik begrijp uit de bovenstaande discussie dat het evangelie er niet voluit gepreekt wordt.
Maar de 'geest uit de afgrond', antichrist, ontleent zijn macht aan een directe verbinding met het rijk van de duisternis. Dus dat gaat in mijn beleving wel een stap verder.

Als Christus Zijn gemeente bouwt, is er sprake van onkruid en tarwe; dus inderdaad niet alleen heiligen (al zou ik zelf liever de term geheiligden gebruiken).
Dat onkruid kan (nog) tarwe worden, omdat Gods Geest en Woord er werken.
Want? Hij spreekt hier nergens over het predikantenkorps of de prediking. Hij spreekt zelfs over de dopeling, het gaat dus om de leden.
Wat betreft jouw beleving over de geest uit de afgrond, onderscheidt je dan allerlei satans? Zo zie ik dat niet, het is of hemel of hel. Geen derde weg.
P.s.: Het is goed om het hele stuk te lezen, dan zie je ook de samenhang met voorgaande en nakomende alinea.
Je haalt nu veel dingen door elkaar.

1) Dat het evangelie niet voluit gepreekt wordt, lees ik uit bovenstaande discussie; niet uit het pdf-document.

2) Dat er 2 wegen zijn (wat niemand hier ontkent), impliceert niet, dat er ook maar 2 geesten zijn. Dat is iets heel anders.
In de Bijbel lezen we op zijn minst over 4 geesten:
1. De Geest van God
2. De geest van een mens
3. Gedienstige geesten, engelen
4. Geesten uit de afgrond, gevallen engelen of duivelen.

Van 3 en 4 zijn er velen, tienduizenden. Van 2 overigens ook.
Het woord satan betekent gewoon tegenstander. Niet elke tegenstander is een geest uit de afgrond, ook mensen kunnen tegenstanders zijn. Of onkruid, zo je wilt. Maar daarmee zijn ze nog geen duivelen.
Ds. De Leeuw zei altijd: 'Al ben je zo zwart als de duivel, als je de duivel zelf niet bent, dan is er hoop voor je.'

Dus als je stelt dat de geest van de afgrond in je kerkverband is, identificeer je een mens met de duivel. Daar deins ik, zoals gezegd, voor terug.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 04 okt 2023, 14:56
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 14:31
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 13:37
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 13:27
Volgens mij is er maar tweeërlei geest. Of uit de afgrond of een Goddelijk Geest. En alles wat niet Goddelijk is of niet tot Zijn eer is het werk van de geest uit de afgrond. Ik vind het heftig om te horen dat er kerkverbanden zijn waar alleen Gods Geest aanwezig is. Ik heb altijd gehoord als God een kerk bouwt, bouwt de geest uit de afgrond zijn kapel ernaast.

Daarnaast sprak ik over ons hart, en het hart van zondige mensen waar ook ons kerkverband vol mee is. P.s.: Ik moet bij beantwoorden wel gissen waar je op doelt, want als ik had gezegd dat ik dat niet ken dan had jij waarschijnlijk geantwoord dat er in de GGiN dan alleen heiligen leven.
Ik begrijp uit de bovenstaande discussie dat het evangelie er niet voluit gepreekt wordt.
Maar de 'geest uit de afgrond', antichrist, ontleent zijn macht aan een directe verbinding met het rijk van de duisternis. Dus dat gaat in mijn beleving wel een stap verder.

Als Christus Zijn gemeente bouwt, is er sprake van onkruid en tarwe; dus inderdaad niet alleen heiligen (al zou ik zelf liever de term geheiligden gebruiken).
Dat onkruid kan (nog) tarwe worden, omdat Gods Geest en Woord er werken.
Want? Hij spreekt hier nergens over het predikantenkorps of de prediking. Hij spreekt zelfs over de dopeling, het gaat dus om de leden.
Wat betreft jouw beleving over de geest uit de afgrond, onderscheidt je dan allerlei satans? Zo zie ik dat niet, het is of hemel of hel. Geen derde weg.
P.s.: Het is goed om het hele stuk te lezen, dan zie je ook de samenhang met voorgaande en nakomende alinea.
Je haalt nu veel dingen door elkaar.

1) Dat het evangelie niet voluit gepreekt wordt, lees ik uit bovenstaande discussie; niet uit het pdf-document.

2) Dat er 2 wegen zijn (wat niemand hier ontkent), impliceert niet, dat er ook maar 2 geesten zijn. Dat is iets heel anders.
In de Bijbel lezen we op zijn minst over 4 geesten:
1. De Geest van God
2. De geest van een mens
3. Gedienstige geesten, engelen
4. Geesten uit de afgrond, gevallen engelen of duivelen.

Van 3 en 4 zijn er velen, tienduizenden. Van 2 overigens ook.
Het woord satan betekent gewoon tegenstander. Niet elke tegenstander is een geest uit de afgrond, ook mensen kunnen tegenstanders zijn. Of onkruid, zo je wilt. Maar daarmee zijn ze nog geen duivelen.
Ds. De Leeuw zei altijd: 'Al ben je zo zwart als de duivel, als je de duivel zelf niet bent, dan is er hoop voor je.'

Dus als je stelt dat de geest van de afgrond in je kerkverband is, identificeer je een mens met de duivel. Daar deins ik, zoals gezegd, voor terug.
1) Zie graag waaruit je dat concludeert want dat ontgaat me volledig.
2) Misschien moet je het stuk lezen en niet zelf allerlei conclusies trekken zonder het verband gelezen te hebben. Mijn inziens wordt hier met geest uit de afgrond een list van satan bedoelt. Een list om de mens van de gezonde leer af te trekken. En dat gaat geen kerkverband voorbij. Daarmee zeg ik niets over de predikanten of een evangelie wat niet voluit gepredikt wordt. Ds. Roos spreekt hier helemaal niet over mensen en ik identificeer dat helemaal niet zo, dat is jouw conclusie. Zie ook de post van Psalm van 12:15 die leek mijn post wel te begrijpen. Vandaar mijn eerdere opmerking over wat je nu exact bedoelt, je kan dit op tig verschillende manieren uitleggen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:131) Zie graag waaruit je dat concludeert want dat ontgaat me volledig.
Hierboven lees ik onomwonden: Maar dat er wat mis is met de Evangelieverkondiging lijkt me helder, en dat het 'normaal' geworden is dat een meerderheid in sommige kerken zich als ongelovig zien is niet zoals het vanuit de reformatie geweest is.
En verder zeg je zelf, dat je herkent dat 'een deel van de prediking getypeerd als komend van de geest van de afgrond'.
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:132) Misschien moet je het stuk lezen en niet zelf allerlei conclusies trekken zonder het verband gelezen te hebben. Mijn inziens wordt hier met geest uit de afgrond een list van satan bedoelt. Een list om de mens van de gezonde leer af te trekken. En dat gaat geen kerkverband voorbij. Daarmee zeg ik niets over de predikanten of een evangelie wat niet voluit gepredikt wordt. Ds. Roos spreekt hier helemaal niet over mensen en ik identificeer dat helemaal niet zo, dat is jouw conclusie. Zie ook de post van Psalm van 12:15 die leek mijn post wel te begrijpen. Vandaar mijn eerdere opmerking over wat je nu exact bedoelt, je kan dit op tig verschillende manieren uitleggen.
Dat is jouw inkleuring, maar het staat er niet.
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:13P.s.: Wat is jouw uitleg dan bij Petrus, waar Jezus tegen zegt: Ga weg achter Mij, satan.
Ik neem aan dat dit geen serieuze vraag is maar een afleidingsmanoevre? Je hebt toch zelf ook de kanttekeningen?
Satan betekent tegenstander. Die naam wordt voornamelijk aan de duivel gegeven, maar hier ook aan Petrus omdat hij uit verkeerde liefde Christus probeerde van Zijn werk af te houden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:24
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:131) Zie graag waaruit je dat concludeert want dat ontgaat me volledig.
Hierboven lees ik onomwonden: Maar dat er wat mis is met de Evangelieverkondiging lijkt me helder, en dat het 'normaal' geworden is dat een meerderheid in sommige kerken zich als ongelovig zien is niet zoals het vanuit de reformatie geweest is.
En verder zeg je zelf, dat je herkent dat 'een deel van de prediking getypeerd als komend van de geest van de afgrond'.
Ik zie graag dan de citaten van waar ik dit gezegd zou hebben. Want dat was ik namelijk niet. Ik heb het daarnaast nergens gehad over een deel van de prediking getypeerd als komend van de geest van de afgrond. Zou niet weten waar ik dat gezegd zou hebben. Volgens mij haal je veel door elkaar. Anders ook graag het citaat.
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:24
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:132) Misschien moet je het stuk lezen en niet zelf allerlei conclusies trekken zonder het verband gelezen te hebben. Mijn inziens wordt hier met geest uit de afgrond een list van satan bedoelt. Een list om de mens van de gezonde leer af te trekken. En dat gaat geen kerkverband voorbij. Daarmee zeg ik niets over de predikanten of een evangelie wat niet voluit gepredikt wordt. Ds. Roos spreekt hier helemaal niet over mensen en ik identificeer dat helemaal niet zo, dat is jouw conclusie. Zie ook de post van Psalm van 12:15 die leek mijn post wel te begrijpen. Vandaar mijn eerdere opmerking over wat je nu exact bedoelt, je kan dit op tig verschillende manieren uitleggen.
Dat is jouw inkleuring, maar het staat er niet.
Ja dat staat er wel, die geest uit de afgrond infiltreert en betovert. Deze geest werkt dus in de mensen (infiltreert en betovert), plant zaadjes van verkeerde leer etc. Het zijn dus satans listen. Daarmee staat er niet dat het zelf geesten uit de afgrond zijn. En met mijn antwoord op jouw eerste vraag bedoelde ik dat die geest werkt in alle mensen, ongeacht het kerkverband. En mocht jij het anders (willen) lezen dan zou mijn eerste antwoord nee zijn geweest, want ik heb nooit iemand zien infiltreren en toveren in onze gemeenten.
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:24
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:13P.s.: Wat is jouw uitleg dan bij Petrus, waar Jezus tegen zegt: Ga weg achter Mij, satan.
Ik neem aan dat dit geen serieuze vraag is maar een afleidingsmanoevre? Je hebt toch zelf ook de kanttekeningen?
Satan betekent tegenstander. Die naam wordt voornamelijk aan de duivel gegeven, maar hier ook aan Petrus omdat hij uit verkeerde liefde Christus probeerde van Zijn werk af te houden.
Het was een foutieve vraag die ik binnen een minuut verwijderd had, flauw omdat gelijk te bestempelen als een afleidingsmanoeuvre. Ben je wantrouwend naar je medemens?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ok, ik had niet gezien dat je die weggehaald had. Het kwam wel even zo over.
Nee, wantrouwend ben ik niet, maar je had ook die opmerking van die 2 wegen al gemaakt.
Plaats reactie