Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:39
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:24
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:131) Zie graag waaruit je dat concludeert want dat ontgaat me volledig.
Hierboven lees ik onomwonden: Maar dat er wat mis is met de Evangelieverkondiging lijkt me helder, en dat het 'normaal' geworden is dat een meerderheid in sommige kerken zich als ongelovig zien is niet zoals het vanuit de reformatie geweest is.
En verder zeg je zelf, dat je herkent dat 'een deel van de prediking getypeerd als komend van de geest van de afgrond'.
Ik zie graag dan de citaten van waar ik dit gezegd zou hebben. Want dat was ik namelijk niet. Ik heb het daarnaast nergens gehad over een deel van de prediking getypeerd als komend van de geest van de afgrond. Zou niet weten waar ik dat gezegd zou hebben. Volgens mij haal je veel door elkaar. Anders ook graag het citaat.
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:24
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:132) Misschien moet je het stuk lezen en niet zelf allerlei conclusies trekken zonder het verband gelezen te hebben. Mijn inziens wordt hier met geest uit de afgrond een list van satan bedoelt. Een list om de mens van de gezonde leer af te trekken. En dat gaat geen kerkverband voorbij. Daarmee zeg ik niets over de predikanten of een evangelie wat niet voluit gepredikt wordt. Ds. Roos spreekt hier helemaal niet over mensen en ik identificeer dat helemaal niet zo, dat is jouw conclusie. Zie ook de post van Psalm van 12:15 die leek mijn post wel te begrijpen. Vandaar mijn eerdere opmerking over wat je nu exact bedoelt, je kan dit op tig verschillende manieren uitleggen.
Dat is jouw inkleuring, maar het staat er niet.
Ja dat staat er wel, die geest uit de afgrond infiltreert en betovert. Deze geest werkt dus in de mensen (infiltreert en betovert), plant zaadjes van verkeerde leer etc. Het zijn dus satans listen. Daarmee staat er niet dat het zelf geesten uit de afgrond zijn. En met mijn antwoord op jouw eerste vraag bedoelde ik dat die geest werkt in alle mensen, ongeacht het kerkverband. En mocht jij het anders (willen) lezen dan zou mijn eerste antwoord nee zijn geweest, want ik heb nooit iemand zien infiltreren en toveren in onze gemeenten.
Hoe je het zelf leest, maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Wat ik alleen wel wil benadrukken:
1. De duivel kan veel: dingen voorhouden, betoveren, verleiden, noem maar op. Maar zondigen doet een mens toch echt zelf.
2. Een mens mag je nooit gelijk stellen aan een duivel (geest uit de afgrond), ondanks dat je het niet met zo iemand eens bent. Omdat elk mens een ziel te verliezen heeft en gered kan worden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:51
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:39
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:24
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:131) Zie graag waaruit je dat concludeert want dat ontgaat me volledig.
Hierboven lees ik onomwonden: Maar dat er wat mis is met de Evangelieverkondiging lijkt me helder, en dat het 'normaal' geworden is dat een meerderheid in sommige kerken zich als ongelovig zien is niet zoals het vanuit de reformatie geweest is.
En verder zeg je zelf, dat je herkent dat 'een deel van de prediking getypeerd als komend van de geest van de afgrond'.
Ik zie graag dan de citaten van waar ik dit gezegd zou hebben. Want dat was ik namelijk niet. Ik heb het daarnaast nergens gehad over een deel van de prediking getypeerd als komend van de geest van de afgrond. Zou niet weten waar ik dat gezegd zou hebben. Volgens mij haal je veel door elkaar. Anders ook graag het citaat.
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 15:24
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 15:132) Misschien moet je het stuk lezen en niet zelf allerlei conclusies trekken zonder het verband gelezen te hebben. Mijn inziens wordt hier met geest uit de afgrond een list van satan bedoelt. Een list om de mens van de gezonde leer af te trekken. En dat gaat geen kerkverband voorbij. Daarmee zeg ik niets over de predikanten of een evangelie wat niet voluit gepredikt wordt. Ds. Roos spreekt hier helemaal niet over mensen en ik identificeer dat helemaal niet zo, dat is jouw conclusie. Zie ook de post van Psalm van 12:15 die leek mijn post wel te begrijpen. Vandaar mijn eerdere opmerking over wat je nu exact bedoelt, je kan dit op tig verschillende manieren uitleggen.
Dat is jouw inkleuring, maar het staat er niet.
Ja dat staat er wel, die geest uit de afgrond infiltreert en betovert. Deze geest werkt dus in de mensen (infiltreert en betovert), plant zaadjes van verkeerde leer etc. Het zijn dus satans listen. Daarmee staat er niet dat het zelf geesten uit de afgrond zijn. En met mijn antwoord op jouw eerste vraag bedoelde ik dat die geest werkt in alle mensen, ongeacht het kerkverband. En mocht jij het anders (willen) lezen dan zou mijn eerste antwoord nee zijn geweest, want ik heb nooit iemand zien infiltreren en toveren in onze gemeenten.
Hoe je het zelf leest, maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Wat ik alleen wel wil benadrukken:
1. De duivel kan veel: dingen voorhouden, betoveren, verleiden, noem maar op. Maar zondigen doet een mens toch echt zelf.
2. Een mens mag je nooit gelijk stellen aan een duivel (geest uit de afgrond), ondanks dat je het niet met zo iemand eens bent. Omdat elk mens een ziel te verliezen heeft en gered kan worden.
Zo staat het er ook. Er wordt geen mens gelijkgesteld aan de duivel. Het gaat om de duivel die infiltreert en betoverd. Een mens is toch ook geen geest? Dus als er een geest uit de afgrond komt om te infiltreren en te betoveren hebben we het toch over werken van de satan? Daarmee stellen we toch geen is gelijk teken tussen duivel en mens? De gevolgen van dat infiltreren en betoveren vind je vervolgens wel bij de mens, namelijk het niet meer mogen hebben over wet, recht van God etc. Die mens is vatbaar geworden voor satans listen. Zo moet je dit lezen mijn inziens, en als jij dat anders leest dan lees je het verkeerd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

helma schreef: 04 okt 2023, 10:28 Ik heb niet het hele document, volgens mij stond het op refowebAfbeelding
Dank voor het delen Helma, ben het van harte met de schrijver eens. Het lijkt me voor sommige predikanten ook uiterst moeilijk om in hun kerkverband te functioneren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

pierre27 schreef: 04 okt 2023, 17:36
helma schreef: 04 okt 2023, 10:28 Ik heb niet het hele document, volgens mij stond het op refowebAfbeelding
Dank voor het delen Helma, ben het van harte met de schrijver eens. Het lijkt me voor sommige predikanten ook uiterst moeilijk om in hun kerkverband te functioneren.
Zie pagina 699 posting van Psalm voor een link naar het document. Best de moeite waard!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 04 okt 2023, 14:52
Psalm schreef: 04 okt 2023, 14:28 Nog een mooi filmpje waarom evangelieverkondiging zo belangrijk is: https://www.youtube.com/watch?v=ydvw2eKF5gs. Het evangelie maakt levend! Zo is het.

Ik hoor de critici al op de achtergrond dat dit maar een fragment uit een preek is. Maar ik vind het wel mooi. Daarom deel ik het!
Je hebt geen tijd voor de preek van ds. Huijser maar wel om het artikel van ds. Roos te fileren tot op het bot?
Ik waardeer het dat je mij zo scherp in de gaten houdt. Maar ik heb in het leven ook andere verantwoordelijkheden dan Refoforum en preken recenseren. Je hebt er nu twee gedeeld en daar wil ik gewoon goed en rustig naar kunnen luisteren. Dus je zult nog even moeten wachten. Ondertussen kan ik tussen de verantwoordelijkheden door wel kleine bijdragen posten. Dat neemt minder tijd in beslag.

Het is mij overigens wel een raadsel hoe je er bij komt dat ik de brochure fileer. Ik heb er maar één opmerking over gemaakt. Dus met dat fileren valt het best wel mee!
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

Gert-Jan Segers refereert er onder andere aan hoe zijn ervaringen binnen de Gereformeerde Gemeenten terugkwamen in de politiek (en we komen er niet goed vanaf): https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... 1OTE?ep=14
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

Hoe neemt hij ons nu weer te grazen dan?
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 06 okt 2023, 20:11 Hoe neemt hij ons nu weer te grazen dan?
Hoezo 'weer'?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

Psalm schreef: 06 okt 2023, 20:11 Hoe neemt hij ons nu weer te grazen dan?
Niet te grazen hoor. Terechte feedback denk ik. Hier de wat kortere versie van de podcast: https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/d ... -is-de-dag
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

Ja, ik heb het geluisterd en vind het ook wel terechte feedback.
-DIA-
Berichten: 32870
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Ongekende hitte


In het oosten van Canada is het momenteel ongebruikelijk warm. Deze week werden al meerdere temperatuurrecords gebroken met temperaturen rond de 30 graden.

"Het is ongehoord voor een dag in oktober", stelt meteoroloog Jean-Philippe Begin van Environment Canada. "Het is normaal om af en toe een warme periode te hebben, maar extreme hitte als deze is zeer ongebruikelijk". In de afgelopen dagen werden hitterecords gebroken in Quebec en naastgelegen provincies. Woensdag steeg het kwik tot 29,3 graden in Montreal, een verbetering van het record van 26,7 graden uit 2005.

Zie verder:
https://www.msn.com/nl-nl/weer/nieuws/o ... 87994&ei=7

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... -het-begin

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/li ... ogle.nl%2F

https://www.weeronline.nl/nieuws/2-10-2 ... rds-spanje

https://www.ad.nl/binnenland/herfst-bre ... ~a692bd9b/

enz. enz.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HHR »

DIA laat je toch niet zo gek maken door die hoos van klimaat alarmisten. Het is welhaast een nieuwe religie geworden.
Natuurlijk zijn er naderende voetstappen zichtbaar en hoorbaar.
En tegelijkertijd: GENESIS 8:22
Voortaan al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht, niet ophouden.
Bruna
Berichten: 1751
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Wij geloven dat God er is en dat Hij ertoe doet. Hij heeft de wereld geschapen en is erbij betrokken met een onvoorstelbare liefde. Dat heeft Hij getoond door in de persoon van Jezus Christus naar ons toe te komen.

Bovenstaande kwam ik tegen. Wellicht is bovenstaande met goede bedoelingen geschreven als wervende tekst, maar doen we hier God niet mee tekort?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Bruna schreef: 09 okt 2023, 20:46 Wij geloven dat God er is en dat Hij ertoe doet. Hij heeft de wereld geschapen en is erbij betrokken met een onvoorstelbare liefde. Dat heeft Hij getoond door in de persoon van Jezus Christus naar ons toe te komen.

Bovenstaande kwam ik tegen. Wellicht is bovenstaande met goede bedoelingen geschreven als wervende tekst, maar doen we hier God niet mee tekort?
Volgens mij kun je het zo idd. niet zeggen. God heeft Zijn Zoon gezonden. Dat is wat anders dan dat Hij Zelf naar ons is toegekomen.
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Nee hoor. Immanuel betekent 'God met ons'.
Plaats reactie