Hoe was je zondag [2]?

-DIA-
Berichten: 32790
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 12 okt 2023, 11:26
-DIA- schreef: 12 okt 2023, 11:01
Herman schreef: 12 okt 2023, 10:18 Ik zou mij laven aan wat wel gezegd wordt.
Als dat kan ja, maar begrijpt u dat er ook nog een overblijfsel is hier verder zou willen horen?
Zo werd het niet geformuleerd. Het was een negatieve constatering: er werd iets gemist.
Dat is wat anders dan ergens meer over willen horen.
Dat is het ook. Maar voor wie het niet mist, die zal het ook niet missen. Die weet wellicht ook niet wat hij of zij mist. Ik wil, voor de rust, hier liever niet weer opnieuw op ingaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

refo schreef: 12 okt 2023, 08:37 Paar dingetjes:
Ik meen dat A.A. van Ruler ergens schrijft dat kritiek op de preek bij de dienst des Woords hoort. Geen enkele preek is volmaakt, dus moet de prediker dat horen. Anders wordt hij wat met zijn preken.

Het was een beetje wonderlijke dienst. Het ging over Josafat die door drie volken werden benauwd. (2 Kron 20). Voor de dienst denk je: hoe actueel! Maar dat viel tegen. Het werd wel even gememoreerd, maar verder niets.

Dat ds Moens ongeveer hetzelfde preekt als ds Clements is gewoon onzin. Preken als gisteravond horen we op zondag niet veel in Gouda. Ik weet dat zijn preken in Berkenwoude of Houten anders klinken, mirabile dictu.

Het bevindelijke in de GG is best een gevaar, dat bleek gisteren ook weer. De prediker gaat breed uitmeten wat de ontdekte zondaar allemaal wel of niet meemaakt. Allemaal noodzakelijke ervaringen, volgens hem, hoewel Jezus Zelf ze vaak klein- of ongeloof noemt. Intussen gaat het wel om een waar gelovige. Voor je het weet vergeet je als prediker dat het om Christus gaat. Gisteravond lazen we in het dagboekje van Spurgeon een omgekeerde volgorde: eerst Christus en dan komen de bevindingen.

En dat de dominee zich verwaardigt om naar Gouda af te reizen op zijn oude dag? Voor mij hoeft dat niet persé, laat hij vacante gemeenten dienen. Bovendien doet hij het vast niet Pro Deo, in financiële zin.
En ook dit zaad is weer weg....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28894
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Waarom zou het zaad weg zijn als je een preek kritisch bespreekt?

Beter gezegd, waarom is dat bij jou zo?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 12 okt 2023, 09:32
refo schreef: 12 okt 2023, 08:37 Ik weet dat zijn preken in Berkenwoude of Houten anders klinken, mirabile dictu.
Hij past zich aan aan zijn gehoor? Misschien moet je dan eens wat openlijker kritiek leveren. Dan doet hij het bij jullie ook.
Heb ik gedaan. Het werkte maar tijdelijk.
Bruna
Berichten: 1748
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bruna »

refo schreef: 12 okt 2023, 08:37 Paar dingetjes:
Ik meen dat A.A. van Ruler ergens schrijft dat kritiek op de preek bij de dienst des Woords hoort. Geen enkele preek is volmaakt, dus moet de prediker dat horen. Anders wordt hij wat met zijn preken.

Het was een beetje wonderlijke dienst. Het ging over Josafat die door drie volken werden benauwd. (2 Kron 20). Voor de dienst denk je: hoe actueel! Maar dat viel tegen. Het werd wel even gememoreerd, maar verder niets.

Dat ds Moens ongeveer hetzelfde preekt als ds Clements is gewoon onzin. Preken als gisteravond horen we op zondag niet veel in Gouda. Ik weet dat zijn preken in Berkenwoude of Houten anders klinken, mirabile dictu.

Het bevindelijke in de GG is best een gevaar, dat bleek gisteren ook weer. De prediker gaat breed uitmeten wat de ontdekte zondaar allemaal wel of niet meemaakt. Allemaal noodzakelijke ervaringen, volgens hem, hoewel Jezus Zelf ze vaak klein- of ongeloof noemt. Intussen gaat het wel om een waar gelovige. Voor je het weet vergeet je als prediker dat het om Christus gaat. Gisteravond lazen we in het dagboekje van Spurgeon een omgekeerde volgorde: eerst Christus en dan komen de bevindingen.

En dat de dominee zich verwaardigt om naar Gouda af te reizen op zijn oude dag? Voor mij hoeft dat niet persé, laat hij vacante gemeenten dienen. Bovendien doet hij het vast niet Pro Deo, in financiële zin.
Ik neem aan dat de kerkenraad hem uitgenodigd heeft. Dus voor kritiek zou je bij de kerkenraad moeten zijn. Of belt hij zelf op, ik kom dan en dan langs?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6690
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 12 okt 2023, 14:02
GerefGemeente-lid schreef: 12 okt 2023, 09:32
refo schreef: 12 okt 2023, 08:37 Ik weet dat zijn preken in Berkenwoude of Houten anders klinken, mirabile dictu.
Hij past zich aan aan zijn gehoor? Misschien moet je dan eens wat openlijker kritiek leveren. Dan doet hij het bij jullie ook.
Heb ik gedaan. Het werkte maar tijdelijk.
Dan moet je naar Berkenwoude verhuizen. Al weet ik daar soms ook niet wat de kerkenraad nu eigenlijk voor koers wil varen.
Erskinees
Berichten: 2766
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Erskinees »

Wat dan? Ze hebben een breed uitnodigingsbeleid. Maar kun jij op basis van Kerktijden.nl beoordelen hoe de koers van een kerkenraad is? Of verzin je dat van achter je pc/laptop? Zo creëer je wel verhalen die wellicht helemaal niet kloppen. Ik zou daarin voorzichtig zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Hier een splitsing aangebracht. Nu weer on topic, voor zover mogelijk.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door FlyingEagle »

Gistermorgen een leespreek van Octavius Winslow over Matheus 14:12b

Thema: 'Sta op mijn ziel! Ga en zeg het Jezus!
1. De grond waarop de gelovige tot Jezus mag gaan
2. De gelegenheden waarbij de gelovige tot Jezus mag gaan
3. De zegeningen die voortvloeien uit het gaan naar Jezus

De strekking was dat alles wat ons bezig houdt we bij Jezus moeten brengen.

Middagdienst was een preek naar aanleiding van de huidige situatie in Israël.

Tekst: Ezechiël 37: 25

Thema: "Israël, het van God gegeven land"
1. de belofte van dat land
2. de Koning van dat land
3. de inwoners van dat land

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23234
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

FlyingEagle schreef: 16 okt 2023, 04:06 Gistermorgen een leespreek van Octavius Winslow over Matheus 14:12b

Thema: 'Sta op mijn ziel! Ga en zeg het Jezus!
1. De grond waarop de gelovige tot Jezus mag gaan
2. De gelegenheden waarbij de gelovige tot Jezus mag gaan
3. De zegeningen die voortvloeien uit het gaan naar Jezus

De strekking was dat alles wat ons bezig houdt we bij Jezus moeten brengen.

Middagdienst was een preek naar aanleiding van de huidige situatie in Israël.

Tekst: Ezechiël 37: 25

Thema: "Israël, het van God gegeven land"
1. de belofte van dat land
2. de Koning van dat land
3. de inwoners van dat land

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23234
Mooi om de 3e gedachte even door te lezen!
Online
Bertiel
Berichten: 4665
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisteren 2 x ds. C.M. Visser
's morgens Lukas 15, tekst : 28
De reactie van de oudste zoon
1. opgewekt door de terugkeer van zijn broer
2. vind buitenshuis plaats
3. Buitenshuis wordt hij ernstig vermaand

Gisterenavond 1 Kor 1: 14-31
tekst : 30 icm HC zondag 6
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Chrisje72
Berichten: 1489
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Chrisje72 »

Gisterenmorgen een zeer actuele preek nav Micha 6:8
Genoeg om over na te denken.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1484
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Delftenaar »

De preek hier ging over het gebed, naar aanleiding van de inleidende vraag uit de catechismus over het gebed.
Altijd goed om weer een preek over deze basis te horen en je eigen leven daaraan te spiegelen.
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Ochtenddienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Preek over Richteren 13: 18 Maar de Engel van de Heere zei tegen hem: Waarom vraagt u zo naar Mijn Naam? Die is immers wonderlijk!
Thema: Communicatie horizontaal en verticaal
Schriftlezing Richteren 13

Avonddienst ging Ds. J.W. v. Bart voor.
De komende tijd hoopt de dominee in de leerdiensten de Geloofsbelijdenis van Nicea te behandelen en nu dus de 1e preek.
Schriftlezing Genesis 12: 1 t/m 4 en Openbaring 7: 9 t/m 17
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Zondagochtend ging onze pastoraal werker Prop. A.N. Kleijn voor. Hij preekte over Genesis 28: 12 en 13a Toen droomde hij, en zie, op de aarde was een ladder geplaatst, waarvan de top de hemel raakte, en zie, de engelen van God klommen daarlangs omhoog en omlaag.
En zie, de HEERE stond boven aan die ladder
Thema: De plaats een huis van God in de nacht
Schriftlezing Genesis 28, Johannes 1: 44 t/m 58

's Middags waren we in de Westerkerk in Capelle waar Ds. J. v. Vliet voorging.
Preek over 1 Samuël 16: 1 t/m 13 David tot koning gezalfd.
Thema: Wie is de juiste?
1. Niet Saul
2. Niet Eliab en de andere
3. Maar David
Fijne preek! https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 8500001937
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Plaats reactie