Gelezen, gedacht, gehoord...

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Robbie schreef: 11 okt 2023, 22:04 Misschien is Einzelgänger niet het beste woord. Ik lees in het stuk dat hij een andere kant opging dat een aantal tijdgenoten:
"In de wijze waarop Comrie de leer van de rechtvaardiging gestalte gaf, ging hij kennelijk andere wegen dan Wilhelmus à Brakel. Ook bij Jacobus Koelman vallen de accenten anders. Dat moet ook worden gezegd over zijn tijdgenoot Theodorus van der Groe."

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Aha, die zinsnede was me zo niet opgevallen. Ik denk niet dat deze drie genoemde mannen tegenover Comrie stonden maar zelf onderling ook wel verschilden. Maar zo groot waren die verschillen niet volgens mij, vallen allemaal binnen de kaders van de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef: 11 okt 2023, 17:26 https://drpdevries.com/2023/10/11/een-b ... 1706-1774/

Dr. De Vries over het boek van kand Baarssen over Comrie en zijn rechtvaardigingsleer
Het stuk van dr. P. de Vries maakt me wel erg nieuwsgierig naar het boek. Ik twijfel om het aan te schaffen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

GerefGemeente-lid schreef: 04 okt 2023, 14:52
Psalm schreef: 04 okt 2023, 14:28 Nog een mooi filmpje waarom evangelieverkondiging zo belangrijk is: https://www.youtube.com/watch?v=ydvw2eKF5gs. Het evangelie maakt levend! Zo is het.

Ik hoor de critici al op de achtergrond dat dit maar een fragment uit een preek is. Maar ik vind het wel mooi. Daarom deel ik het!
Je hebt geen tijd voor de preek van ds. Huijser maar wel om het artikel van ds. Roos te fileren tot op het bot?
Hoelang zou dat nou nog duren, die reactie op de beide preken?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 07 okt 2023, 16:49 DIA laat je toch niet zo gek maken door die hoos van klimaat alarmisten. Het is welhaast een nieuwe religie geworden.
Natuurlijk zijn er naderende voetstappen zichtbaar en hoorbaar.
En tegelijkertijd: GENESIS 8:22
Voortaan al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht, niet ophouden.
Hmm ja... ik zal maar niet wat zeggen. Natuurlijk is wat cursief staat waar, maar... Als ik dat zou doen zou hier de oorlog wellicht uitbreken. We begrijpen elkaar gewoon niet, en dat moeten we dan maar zo nemen.
Het is overigens nu nacht, bedtijd. Maar laat ik er dan ook bij mogen zeggen dat de avondschaduwen zich neigen over het aardrijk.
Een goede nacht gewenst
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Hoopvol schreef: 11 okt 2023, 22:56
Bertiel schreef: 11 okt 2023, 17:26 https://drpdevries.com/2023/10/11/een-b ... 1706-1774/

Dr. De Vries over het boek van kand Baarssen over Comrie en zijn rechtvaardigingsleer
Het stuk van dr. P. de Vries maakt me wel erg nieuwsgierig naar het boek. Ik twijfel om het aan te schaffen.
Ik had ook wel meer commentaar uit de bekritiseerde hoek verwacht op dit boek. Lijkt wel doodgezwegen.
En de Vries en Baarssen zullen alles qua geloofsbeleving niet hetzelfde noemen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Hoopvol schreef: 11 okt 2023, 22:56
Bertiel schreef: 11 okt 2023, 17:26 https://drpdevries.com/2023/10/11/een-b ... 1706-1774/

Dr. De Vries over het boek van kand Baarssen over Comrie en zijn rechtvaardigingsleer
Het stuk van dr. P. de Vries maakt me wel erg nieuwsgierig naar het boek. Ik twijfel om het aan te schaffen.
Ik heb het destijds gelezen. Het is op wetenschappelijke manier geschreven (proefschrift), en van zeer hoog niveau. Je leest het echt niet in een avondje uit.

Maar ik vond het wel interessant om de lijnen van Comrie naar hedendaagse theologen te zien. Je ziet dan hoe bepaalde theologische opvattingen van hede ten dage omtrend de toe-eigening/toepassing des heils zijn ontstaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 12 okt 2023, 07:31 Ik had ook wel meer commentaar uit de bekritiseerde hoek verwacht op dit boek. Lijkt wel doodgezwegen.
En de Vries en Baarssen zullen alles qua geloofsbeleving niet hetzelfde noemen
Het is vooral een bespreking van lijnen die van Comrie naar nu lopen, niet een aanval op een bepaalde prediking of bepaalde predikanten.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 22:57
Psalm schreef: 03 okt 2023, 22:16
GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:59 Ik meen nog steeds dat de toepassing van de preek een ruime Evangelieverkondiging heeft.
Deel dan een aantal preken waar jij vindt dat er sprake is van een ruime evangelieverkondiging. Ik ben best bereid om er dan nog 1 of 2 te luisteren.
Ik zou beginnen met deze preek:
https://youtu.be/tIB-x_NOZIA?si=t5sm6KyGaKD_PHsD

En deze preek is ook de moeite waard:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 6490001986
GerefGemeente-Lid heeft mij twee preken aanbevolen. Ik heb de eerste preek geluisterd. Het thema van deze preek was "Jezus' leven verheerlijkt in een strevend leven". Het schrift gedeelte was 2 Korinthe 4-7-18. Op basis van de gehoorde prediking concludeer ik dat er zeer weinig evangelieverkondiging heeft plaats gevonden. Daarnaast concludeer ik dat de prediker erg vrij omspringt met de Schrift. De nadruk van de prediking lag sterk op bevinding en niet op de oorspronkelijke bedoeling van de tekst. Dat vind ik ongepast. En prediker heeft de taak om Gods Woord te verkondigen en moet geen bevinding in een tekst drukken die daar niet staat. Exegetisch was het voor een groot gedeelte daarom een vrij zwakke preek. Jammer dat een heel groot gedeelte van de preek een dogmatische uiteenzetting betrof die weinig schriftonderzoek vergt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Psalm schreef: 12 okt 2023, 18:46
GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 22:57
Psalm schreef: 03 okt 2023, 22:16
GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:59 Ik meen nog steeds dat de toepassing van de preek een ruime Evangelieverkondiging heeft.
Deel dan een aantal preken waar jij vindt dat er sprake is van een ruime evangelieverkondiging. Ik ben best bereid om er dan nog 1 of 2 te luisteren.
Ik zou beginnen met deze preek:
https://youtu.be/tIB-x_NOZIA?si=t5sm6KyGaKD_PHsD

En deze preek is ook de moeite waard:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 6490001986
GerefGemeente-Lid heeft mij twee preken aanbevolen. Ik heb de eerste preek geluisterd. Het thema van deze preek was "Jezus' leven verheerlijkt in een strevend leven". Het schrift gedeelte was 2 Korinthe 4-7-18. Op basis van de gehoorde prediking concludeer ik dat er zeer weinig evangelieverkondiging heeft plaats gevonden. Daarnaast concludeer ik dat de prediker erg vrij omspringt met de Schrift. De nadruk van de prediking lag sterk op bevinding en niet op de oorspronkelijke bedoeling van de tekst. Dat vind ik ongepast. En prediker heeft de taak om Gods Woord te verkondigen en moet geen bevinding in een tekst drukken die daar niet staat. Exegetisch was het voor een groot gedeelte daarom een vrij zwakke preek. Jammer dat een heel groot gedeelte van de preek een dogmatische uiteenzetting betrof die weinig schriftonderzoek vergt.
Graag hoor ik wat specifieke argumenten en niet wat oppervlakkige algemeenheden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

Ik kan mijn punt over slechte exegese wel wat nader uitwerken. Het punt over weinig evangelieverkondiging behoeft geen uitwerking. Dat is simpel: het is maar zéér minimaal aanwezig.

Dan nu de slechte exegese van de predikant. Als we kijken naar het Schriftgedeelte (2 Korinthe 4:7-18) dan wil Paulus in dit gedeelte vooral benadrukken dat hij ondanks zijn lichamelijke lijden zijn moed niet verliest. Paulus had te maken met hevige vervolging hij zegt: "wij worden in alles verdrukt", "wij worden vervolgd" en "wij dragen altijd het sterven van de Heere Jezus in het lichaam mee". Maar dit alles maakt Paulus niet verslagen. Hij haalt hoop en troost uit de opstandingskracht van Jezus. Hij zegt: "Wij weten immers dat Hij Die de Heere Jezus opgewekt heeft, ook ons door Jezus zal opwekken". Dit geeft hem moed en troost om dit tijdelijke lijden te dragen. Deze interpretatie wordt ook ondersteunt door de kanttekeningen van de SV. Het is dus een bemoedigend gedeelte voor de gelovigen.
8 Dat ook deze kracht zich wonderlijk in de apostelen van Christus zelven openbaart, in het overwinnen van allerlei verdrukkingen en zwarigheden, die hun dagelijks overkomen. 13 En stelt daarna verscheidene redenen van vertroostingen, met welke zij zichzelven en anderen versterken, genomen van het voorbeeld van David. 14 Van de zalige opstanding. 15 Van de dankbaarheid voor zulke verlossingen. 16 Van de vernieuwing van den inwendigen mens. 17 En eindelijk van de grootte der eeuwige heerlijkheid, die hierop zal volgen.
Dit had goed centraal moeten staan tijdens de preek. Dat is de context van de hoofdtekst van de preek. De hoofdtekst was: "Want wij die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus’ wil, opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden" (2 Korinthe 4:11). De predikant vulde deze tekst anders in dan bedoeld. Bij uitleg van het stukje "Want wij die leven" lag de nadruk meer op de (1) waarschuwing of de kerkganger wel leefde en (2) een dogmatische verhandeling wat dit leven inhoudt. Er kwam toen een heel referaat met gangen die Gods volk zouden moeten ervaren. Ik heb met name met het tweede moeite, omdat de tekst en de gehele context totaal geen aanleiding bieden om op die manier van leer te trekken. Als de predikant dit graag wil preken, moet hij een andere Schriftgedeelte kiezen waar het wel direct op zou aansluiten. Alleen wordt dat lastig omdat er in de Schrift maar weinig aanleiding wordt gevonden om op die manier te preken. Daarna ging de predikant verder en lag de nadruk over het gedeelte "in den dood overgegeven" vooral op de bevinding van het volk van God dat die weer met alles "de dood in moet". Terwijl Paulus hier heel wat anders mee bedoelde dan waar de predikant mee aan de haal gaat. Dit kun je opmaken uit de context van het geheel, diverse verwijsteksten, bijbelverklaringen en kanttekeningen.

Zeker is het zo dat de er ook gedeelten van de preek waren waarin de predikant juiste dingen zei. Maar de nadruk van de preek lag echt verkeerd. Dat is een kwalijke zaak. Daarom moest ik concluderen dat het goud wat Paulus bedoelt in deze tekst niet is opgedolven door de predikant. Het is een vrij oppervlakkige manier preken.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Feitelijk laat je dan de tekst buikspreken, nog even afgezien daarvan dat het ook een heel twijfelachtig betoog is.

Ik begin steeds meer te denken dat dominees er goed aan doen om niet vooraf te bedenken wat zij willen zeggen, maar gewoon een tekst kiezen. Desnoods via een leesrooster. En dan net zo lang luisteren naar de tekst tot je er wat zinnigs uit haalt. Dat lijkt me veel beter.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 22:57
Psalm schreef: 03 okt 2023, 22:16
GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:59 Ik meen nog steeds dat de toepassing van de preek een ruime Evangelieverkondiging heeft.
Deel dan een aantal preken waar jij vindt dat er sprake is van een ruime evangelieverkondiging. Ik ben best bereid om er dan nog 1 of 2 te luisteren.
Ik zou beginnen met deze preek:
https://youtu.be/tIB-x_NOZIA?si=t5sm6KyGaKD_PHsD

En deze preek is ook de moeite waard:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 6490001986
Ik heb ook de tweede preek geluisterd. Hier ben ik positief over. De predikant blijft dicht bij de Schrift. Ook is er meer plaats voor de verkondiging van het evangelie. Ook is er een juiste exegese van Romeinen 7. Het separerende gedeelte is ook ijzer sterk. De bevinding die hij hier heeft gepreekt is dus op z'n plaats.

Wel zou ik misschien iets voorzichtiger zijn voor de beginnelingen in het geloof. Het kan zijn dat deze het allemaal nog niet helder hebben of het e.e a. moeten leren. Paulus schreef Romeinen 7 ook door eigen ondervindig. Dat had hij 3 dagen na zijn bekering zo nog niet kunnen schrijven. Hier had hij wel wat meer aandacht voor moeten hebben. Maar dat is voor mij echt een bijkomende zaak.

Dus GerefGemeente-Lid, ik ben het met je eens, naar deze preek kun je goed luisteren!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Link: https://www.youtube.com/watch?v=WKK5gWb3BN0



Persbericht, 12 oktober 2023

De Verkenners organiseren speciale live-Israëluitzending voor jongeren

De Verkenners, een videoproject van drie samenwerkende Israëlstichtingen, verzorgt samen met de Commissie Israël van de Hersteld Hervormde Kerk op vrijdagavond 13 oktober om 20.00 uur een speciale laagdrempelige live-uitzending voor jongeren over de situatie in Israël.

De terreuraanslag van Hamas op onschuldige Israëlische burgers houdt veel mensen existentieel bezig. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vele berichten op sociale media. Op de ‘socials’ wordt ook duidelijk dat mensen verschillend denken over het conflict tussen Israël en de Palestijnen.

De polarisatie over het onderwerp ontgaat jongeren niet, merkt Gerjanne van Daalen-Ruijgrok. De inwoonster uit Maasdijk heeft veel contacten met jongeren en weet zich erg betrokken op Israël. Om de jongeren te helpen het conflict te duiden, schreef ze al zeven beknopte informatiekaarten die veel op sociale media worden gedeeld.

Er kan echter nog zoveel meer. Samen met Albert en Martha Groothedde, drijvende krachten achter het Israël-videoproject De Verkenners, besloot ze daarom haar schouders te zetten onder een speciale live-uitzending voor jongeren over de situatie in Israël.

Tijdens de uitzending bespreekt Gerjanne samen met Albert en Martha en andere gasten kritische vragen die alles te maken hebben met de huidige gebeurtenissen in Israël en waarover veel op internet wordt gediscussieerd. Te denken valt aan vragen als: ‘Is de strijd tussen Hamas en Israël wel eerlijk?’ en ‘De mensen in Gaza zitten opgesloten; het is toch logisch dat men voor vrijheid strijdt.’

In de uitzending komen ook personen aan het woord die vanuit Israël meer vertellen over de lokale situatie. Verder worden vragen van jongeren beantwoord. Behalve de uitzending werkt Van Daalen samen met De Verkenners aan een lespakket voor scholen en jeugdverenigingen.

De live-uitzending vindt plaats op vrijdagavond 13 oktober en start om 20.00 uur. De uitzending is te volgen via het Youtube-kanaal van De Verkenners. Daar zal de video ook na de uitzending integraal te bekijken zijn.

Behalve Van Daalen en De Verkenners heeft ook de commissie Israël van de Hersteld Hervormde Kerk zich aangesloten bij het initiatief. De commissie vraagt op verschillende manieren aandacht voor het initiatief en zal het materiaal verspreiden onder haar achterban.

Het videoproject De Verkenners is een initiatief van drie Israëlstichtingen: Steunfonds Israël / Isaac Da Costa fonds, Stichting Steun Messiasbelijdende Joden en het Centrum voor Israëlstudies. Op locatie in Israël zijn meer dan 75 video’s gemaakt over Bijbelse plaatsen en Joodse feesten. De presentatie van die video’s is in handen van Albert en Martha Groothedde. Het echtpaar Groothedde woonde vijfenhalf jaar in Jeruzalem namens het Centrum voor Israëlstudies.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Lasser
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2018, 23:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Lasser »

Och laten we meer aandacht voor de vrede van Jeruzalem hebben
Want de Israël wordt al decennia lang belaagd,laten we daar ook meer aandacht voor zijn.
Laten we zwaarden slaan tot spaden en spiesen tot sikkels, laten we daarom bidden.
annce
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 okt 2020, 17:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door annce »

https://refoweb.nl/vragenrubriek/30471/ ... servaring/

Wat vinden jullie van dit antwoord? En van de 'afsnijdingservaringstheologie' in het algemeen zoals die in het antwoord omschreven wordt?
Plaats reactie