Kerkelijke eenheid / Kanselruil

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Waarom is dat de vraag? Als je een keer elders naar de kerk gaat, hoeft een kerkenraad daar toch niet iets van te vinden? Het wordt pas een punt van aandacht als gemeenteleden willen dat hij ook in de eigen gemeente voorgaat.

Ik zou mij er over verbazen als een kerkenraad daar 'iets van zou vinden'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef: 14 okt 2023, 12:48
GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 12:39De vraag is wat men hier in de GG van vindt. Tegenwoordig kerkt hij in Benthuizen. Ik weet niet wat de kerkenraad daar hierin voor standpunt heeft.
Ze zullen daar vast "iets van vinden" binnen de G.G.. Er wordt immers redelijk snel ergens iets van gevonden.

Maar daar zal het normaliter dan ook bij blijven, lijkt mij.
Klopt. Of men daar iets van vindt of niet, doet er niet toe. Als de kerkenraad van Katwijk besluit, dat hij daar voor kan gaan, is dat voldoende.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef: 14 okt 2023, 12:55Klopt. Of men daar iets van vindt of niet, doet er niet toe. Als de kerkenraad van Katwijk besluit, dat hij daar voor kan gaan, is dat voldoende.
Met dien verstande dat de kerkenraad in Katwijk uiteraard wel de kerkorde van de HHK zou moeten volgen :OO3
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 okt 2023, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 12:39
J.C. Philpot schreef: 14 okt 2023, 12:04
Soms schreef: 14 okt 2023, 11:22 Fijn dat deze broeder de kans krijgt om op zondag voor te gaan in een 'gewone' kerkdienst, naast zijn voorgaan op de evangelisatieposten. Hopelijk zal dit vanuit de GG ook mogelijk worden.

https://www.kerktijden.nl/voorganger/165/j-krijgsman
Ik ga er vanuit dat men in Katwijk hierin niet volgens de kerorde handelt.

Maar ze zijn daar wel vaker flexibel mee omgegaan in de HHG Katwijk-Benjamin. Jaren geleden in het begin van de gemeente (als enige confessionele HHG) zijn daar zelfs evangelische mannen (als ik me goed herinner B. Dorenbos of T. Stortenbeker) voorgegaan. De laatste jaren kwam dat niet meer voor.

Verder staat dat los van de waardering en het respect dat ik voor dhr. Krijgsman als persoon heb, en voor het werk dat hij gedaan heeft. Ik heb destijds het interview met hem in het RD met waardering gelezen.
De vraag is wat men hier in de GG van vindt. Tegenwoordig kerkt hij in Benthuizen. Ik weet niet wat de kerkenraad daar hierin voor standpunt heeft.
Wat heeft de kerkenraad van Benthuizen hier precies mee te maken?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 14 okt 2023, 12:57
GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 12:39
J.C. Philpot schreef: 14 okt 2023, 12:04
Soms schreef: 14 okt 2023, 11:22 Fijn dat deze broeder de kans krijgt om op zondag voor te gaan in een 'gewone' kerkdienst, naast zijn voorgaan op de evangelisatieposten. Hopelijk zal dit vanuit de GG ook mogelijk worden.

https://www.kerktijden.nl/voorganger/165/j-krijgsman
Ik ga er vanuit dat men in Katwijk hierin niet volgens de kerorde handelt.

Maar ze zijn daar wel vaker flexibel mee omgegaan in de HHG Katwijk-Benjamin. Jaren geleden in het begin van de gemeente (als enige confessionele HHG) zijn daar zelfs evangelische mannen (als ik me goed herinner B. Dorenbos of T. Stortenbeker) voorgegaan. De laatste jaren kwam dat niet meer voor.

Verder staat dat los van de waardering en het respect dat ik voor dhr. Krijgsman als persoon heb, en voor het werk dat hij gedaan heeft. Ik heb destijds het interview met hem in het RD met waardering gelezen.
De vraag is wat men hier in de GG van vindt. Tegenwoordig kerkt hij in Benthuizen. Ik weet niet wat de kerkenraad daar hierin voor standpunt heeft.
Wat heeft de kerkenraad van Benthuizen hier precies mee te maken?
Ik vraag me af of dit wel kan, gelet op de kerkordelijke regels die de GG handhaaft. Krijgsman is officieel geen evangelist meer. Ik weet niet of hij nog ouderling is. Als dat niet zo is, gaat hij dus op persoonlijke titel in een gemeente buiten het eigen kerkverband voor. Ik kan me voorstellen dat de kerkenraad van Benthuizen daar dan wat van vindt en, als hij nog wel ouderling is, dat de kerkorde daar ook wat over zegt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af of dit wel kan, gelet op de kerkordelijke regels die de GG handhaaft. Krijgsman is officieel geen evangelist meer. Ik weet niet of hij nog ouderling is. Als dat niet zo is, gaat hij dus op persoonlijke titel in een gemeente buiten het eigen kerkverband voor. Ik kan me voorstellen dat de kerkenraad van Benthuizen daar dan wat van vindt en, als hij nog wel ouderling is, dat de kerkorde daar ook wat over zegt.
Daar zegt de kerkorde van de GG niets over. Die zegt alleen wie in GG diensten voor mogen gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Wat zegt de Heere. Als het Woord middels evangelist Krijgsman tot zegen mag zijn, wie zijn wij dan om te kijken of het wel past binnen een bepaald systeem.
Ben blij dat Maarten Luther God meer gehoorzaam was dan de roomse kerk.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Delftenaar »

De heer Krijgsman zal vast nagedacht hebben over de vraag of dit verantwoord is en kennelijk is het antwoord bevestigend.

Het is mooi als er zo geestelijke banden tussen de GG en de enige van oudsher confessionele gemeente binnen de HHK vallen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Delftenaar schreef: 14 okt 2023, 15:48Het is mooi als er zo geestelijke banden tussen de GG en de enige van oudsher confessionele gemeente binnen de HHK vallen.
Als er geestelijke banden vallen, dan is dat zeker mooi.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door FlyingEagle »

Zijn wens is om ook ‘s zondags te mogen voorgaan in vacante GG’s. Hij is van mening dat je evangelist bent voor het leven, net als een predikant. Hij heeft daar eens een lezing over gegeven en dat Bijbels onderbouwd. Helaas wordt het hem niet vergund. Ik vind het voor hem heel mooi dat de Heere hierin weer andere deuren opent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef: 14 okt 2023, 19:20 Zijn wens is om ook ‘s zondags te mogen voorgaan in vacante GG’s. Hij is van mening dat je evangelist bent voor het leven, net als een predikant. Hij heeft daar eens een lezing over gegeven en dat Bijbels onderbouwd. Helaas wordt het hem niet vergund. Ik vind het voor hem heel mooi dat de Heere hierin weer andere deuren opent.
Ik begrijp ook niet waarom een evangelist niet voor het leven is.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Cyrillus »

Delftenaar schreef: 14 okt 2023, 15:48 De heer Krijgsman zal vast nagedacht hebben over de vraag of dit verantwoord is en kennelijk is het antwoord bevestigend.

Het is mooi als er zo geestelijke banden tussen de GG en de enige van oudsher confessionele gemeente binnen de HHK vallen.
Is dat een uitdrukking: 'banden vallen'? Banden haal je toch aan?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Cyrillus schreef: 14 okt 2023, 20:08
Delftenaar schreef: 14 okt 2023, 15:48 De heer Krijgsman zal vast nagedacht hebben over de vraag of dit verantwoord is en kennelijk is het antwoord bevestigend.

Het is mooi als er zo geestelijke banden tussen de GG en de enige van oudsher confessionele gemeente binnen de HHK vallen.
Is dat een uitdrukking: 'banden vallen'? Banden haal je toch aan?
Eerst vallen ze, daarna houdt je ze bij. Of als ze een beetje verslappen, dan houd je ze bij.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef: 14 okt 2023, 15:28 Wat zegt de Heere. Als het Woord middels evangelist Krijgsman tot zegen mag zijn, wie zijn wij dan om te kijken of het wel past binnen een bepaald systeem.
Ben blij dat Maarten Luther God meer gehoorzaam was dan de roomse kerk.
Dit lijkt heel mooi wat je zegt, maar kloppen doet het niet. Want als je zo gaat denken: wat zegt de Heere? Wat doe je dan in kerk? Want onderherders kunnen niet bekeren, alleen God. Dan kun je beter thuis gaan lezen.

De Heere wil echter werken door de middelen, die God heeft gegeven. Deze middelen sluiten de kansels voor evangelist Krijgsman blijkbaar. Dan lijkt me juiste christelijke manier om hieronder te buigen en niet in een lezing je eigen gelijk te halen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 22:08
CvdW schreef: 14 okt 2023, 15:28 Wat zegt de Heere. Als het Woord middels evangelist Krijgsman tot zegen mag zijn, wie zijn wij dan om te kijken of het wel past binnen een bepaald systeem.
Ben blij dat Maarten Luther God meer gehoorzaam was dan de roomse kerk.
Dit lijkt heel mooi wat je zegt, maar kloppen doet het niet. Want als je zo gaat denken: wat zegt de Heere? Wat doe je dan in kerk? Want onderherders kunnen niet bekeren, alleen God. Dan kun je beter thuis gaan lezen.

De Heere wil echter werken door de middelen, die God heeft gegeven. Deze middelen sluiten de kansels voor evangelist Krijgsman blijkbaar. Dan lijkt me juiste christelijke manier om hieronder te buigen en niet in een lezing je eigen gelijk te halen.
En zouden degenen die over de middelen denken te gaan er niet naast kunnen zitten?
Plaats reactie