Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 23:10
Bruna schreef: 14 okt 2023, 22:13 Mooi artikel van Peter de Bode in krant van donderdag. Beluisteren van elkaars prediking begin van eenheid.
Laten we beginnen om de kansels voor elkaar open te stellen.

https://www.rd.nl/artikel/1037995-weder ... an-eenheid
Ik mag hopen dat dit allang gebeurd is. Al jaren geleden stond in een gezinsblad een inmiddels overleden GG-predikant die veel achting had binnen de GG, maar aangaf dat zowel een twee- als drieverbondenleer kon worden gepredikt. En zo nog iemand die zich uitliet over het aanbod van genade. Daar hoef je dan echt niet voor onder elkaars prediking te gaan zitten. Ik snap echt niet dat die suggestie elke keer weer word gedaan, terwijl je in artikelen of prekenboeken van predikanten wel kan lezen hoe de vlag ervoor hangt.
Ik weer niet welke predikanten en artikelen je bedoelt.

De kerkenraad nodigt uit, dus deze kan dan dominees uitnodigen die het Woord brengen zoals in de plaatselijke gemeente gewend is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 14 okt 2023, 23:13
GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:09
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 De consulent heeft er niets mee te maken.
De consulent van Benthuizen kan misschien de bezwaren wegnemen bij de andere ambtsdragers uit de GG. Het is een predikant die staat binnen het absolute geheel van de GG, dus vandaar mijn suggestie.
Mensen moeten zich niet overal mee bemoeien. Jij voorop natuurlijk. Het is een volstrekt onbelangrijke kwestie. Natuurlijk is het fijn dat zijn spreekgaven breed herkend worden, maar verdere suggesties alsof kerkenraden er iets van zouden moeten vinden, slaan nergens op. Een kerkenraad moet geestelijk leidinggeven. Dat is al ingewikkeld genoeg.

Bemoeizucht met ingezonden brieven, geschreven boeken, keuze van een nieuwe auto, vrienden of gastspreekbeurten is niet de taak van de kerkenraad.
Dat weet ik, maar @HHR had het over ambtsdragers uit de GG die al weer lopen te zeuren dat ze dit niet willen. Dat zullen dan ambtsdragers zijn uit de classis Gouda, vermoed ik. De consulent van Benthuizen kan wellicht helpen met bemiddelen om hen er van te overtuigen met dit gezanik op te houden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:23
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:13
GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:09
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 De consulent heeft er niets mee te maken.
De consulent van Benthuizen kan misschien de bezwaren wegnemen bij de andere ambtsdragers uit de GG. Het is een predikant die staat binnen het absolute geheel van de GG, dus vandaar mijn suggestie.
Mensen moeten zich niet overal mee bemoeien. Jij voorop natuurlijk. Het is een volstrekt onbelangrijke kwestie. Natuurlijk is het fijn dat zijn spreekgaven breed herkend worden, maar verdere suggesties alsof kerkenraden er iets van zouden moeten vinden, slaan nergens op. Een kerkenraad moet geestelijk leidinggeven. Dat is al ingewikkeld genoeg.

Bemoeizucht met ingezonden brieven, geschreven boeken, keuze van een nieuwe auto, vrienden of gastspreekbeurten is niet de taak van de kerkenraad.
Dat weet ik, maar @HHR had het over ambtsdragers uit de GG die al weer lopen te zeuren dat ze dit niet willen. Dat zullen dan ambtsdragers zijn uit de classis Gouda, vermoed ik. De consulent van Benthuizen kan wellicht helpen met bemiddelen om hen er van te overtuigen met dit gezanik op te houden.
De consulent en classis zijn vast heel blij met deze geniale input :wiz. Als het gerucht überhaupt waar is.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:23 Dat weet ik, maar @HHR had het over ambtsdragers uit de GG die al weer lopen te zeuren dat ze dit niet willen. Dat zullen dan ambtsdragers zijn uit de classis Gouda, vermoed ik. De consulent van Benthuizen kan wellicht helpen met bemiddelen om hen er van te overtuigen met dit gezanik op te houden.
Jij bent lekker op dreef!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Dit is kwalijk, GerefGemeente-Lid, zo komen eventuele valse geruchten de wereld in. Niemand heeft iets gezegd over classis Gouda, dat maak jij ervan. Trouwens, het bericht over klagende GG-ambtsdragers is op geen enkele wijze onderbouwd of te verifiëren. Hebben we ook niks, nada, niemendal mee te maken. Help zo'n vals gerucht vol aannames a.u.b. niet het land in.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 23:11
Tiberius schreef: 14 okt 2023, 23:06
Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 23:03
Tiberius schreef: 14 okt 2023, 22:11
En zouden degenen die over de middelen denken te gaan er niet naast kunnen zitten?
Zeker kan dat, maar wanneer de kansel open moet gaan voor genoemde evangelist zal dat zeker gebeuren en zullen diegenen tot schaamte moeten erkennen dat ze hierin een verkeerde weg zijn gegaan.
Ok, dat zal dan nu zeker het geval zijn, nu er een kansel voor hem open is.
Waarschijnlijk snap je wel dat ik bedoelde binnen het Kerkgenootschap waar hij dan momenteel lid van is.
Wanneer iemand zich geroepen weet tot evangelist, of een andere taak in Gods Koninkrijk, wegen er enkele dingen zwaar: in ieder geval de stem van God en de nood van de medemens tot wie hij geroepen wordt.
Kerkverbanden, kerkmuren, kerkordes spelen dan nauwelijks een rol. Evenmin zanikende ambtsdragers uit welke gemeente of classis dan ook.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef: 16 okt 2023, 07:59Wanneer iemand zich geroepen weet tot evangelist, of een andere taak in Gods Koninkrijk, wegen er enkele dingen zwaar: in ieder geval de stem van God en de nood van de medemens tot wie hij geroepen wordt.
Kerkverbanden, kerkmuren, kerkordes spelen dan nauwelijks een rol. Evenmin zanikende ambtsdragers uit welke gemeente of classis dan ook.
Een beetje meer respect voor ambtsdragers met bezwaren, broeder :hum

Volgens mij gaat evangelist Krijgsman nog steeds voor in evangelisatieposten. Dat past prima bij zijn levenslange roeping.

Het is de vraag of voorgaan in reguliere gemeentes, nu direct onder de roeping van een evangelist valt. De roeping van de evangelist richt zich met name naar de buitenkerkelijke medemens. Nu heb ik er persoonlijk op zichzelf genomen geen bezwaar mee dat een evangelist ook af en toe in bestaande gemeentes zonder evangelisatiecontext voorgaan (mits dit niet tegen de kerkelijke afspraken ingaat). Maar ik kan me het argument goed voorstellen dat dit niet direct onder de roeping van een evangelist valt, maar onder de roeping van een herder en leraar.

We slaan weleens door in regels, maar we hoeven toch ook niet alle orde overboord te gooien ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef: 16 okt 2023, 08:16
Tiberius schreef: 16 okt 2023, 07:59Wanneer iemand zich geroepen weet tot evangelist, of een andere taak in Gods Koninkrijk, wegen er enkele dingen zwaar: in ieder geval de stem van God en de nood van de medemens tot wie hij geroepen wordt.
Kerkverbanden, kerkmuren, kerkordes spelen dan nauwelijks een rol. Evenmin zanikende ambtsdragers uit welke gemeente of classis dan ook.
Een beetje meer respect voor ambtsdragers met bezwaren, broeder :hum
Sorry, ik citeerde iemand hierboven; dat had dus eigenlijk tussen aanhalingstekens gemoeten.
J.C. Philpot schreef: 16 okt 2023, 08:16Volgens mij gaat evangelist Krijgsman nog steeds voor in evangelisatieposten. Dat past prima bij zijn levenslange roeping.
Ok, dat wist ik eerlijk gezegd niet.

Punt is wel, dat hij kennelijk een bredere roeping ervaart dan binnen zijn eigen kerkverband erkend wordt. Nu dat elders in Gods Koninkrijk wel duidelijk gezien wordt, lijkt het mij evident dat zijn roeping zwaarder weegt dan kerkmuren.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

Nasrani schreef: 14 okt 2023, 22:47
HHR schreef: 14 okt 2023, 22:15 Bijzonder mooi wat Johan Krijgsman doet.
Zaait aan alle wateren.

Bijzonder triest dat er op de achtergrond al weer stemmen opgaan en contact is vanuit GG gelederen (ambtsdragers) om hier een stokje voor te steken.
Is dat laatste serieus waar?
Helaas wel.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Inwoner »

HHR schreef: 16 okt 2023, 08:34
Nasrani schreef: 14 okt 2023, 22:47
HHR schreef: 14 okt 2023, 22:15 Bijzonder mooi wat Johan Krijgsman doet.
Zaait aan alle wateren.

Bijzonder triest dat er op de achtergrond al weer stemmen opgaan en contact is vanuit GG gelederen (ambtsdragers) om hier een stokje voor te steken.
Is dat laatste serieus waar?
Helaas wel.
Een gerucht zonder enige onderbouwing is hetzelfde als een anonieme brief. Richt meestal meer kwaad aan dan goed.
Dat zie je ook al aan de reactie van GGL.
Waarom zou je dit posten? En waarom zou je jezelf hierover druk maken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 16 okt 2023, 08:16 (mits dit niet tegen de kerkelijke afspraken ingaat).
De (Hersteld) Hervormde Kerk heeft een lange traditie van het laten voorgaan van niet geautoriseerde evangelisten en eerwaarde heren. Daar werd van vrijzinnig tot rechtzinnig volop gebruik van gemaakt, zonder de letter van de kerkorde te handhaven. Ik pleit daarom voor enige mildheid in deze. Een kerkorde heeft een ander karakter dan een wetboek van strafrecht.
En waar ligt dan de grens? Gaan ouderlingen in de HHK die een preek lezen van een dominee buiten het verband dan ook over een grens? :D
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: 16 okt 2023, 08:39Gaan ouderlingen in de HHK die een preek lezen van een dominee buiten het verband dan ook over een grens? :D
Sterker nog, dat zijn de ergsten van allemaal :haha
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:23
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:13
GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:09
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 De consulent heeft er niets mee te maken.
De consulent van Benthuizen kan misschien de bezwaren wegnemen bij de andere ambtsdragers uit de GG. Het is een predikant die staat binnen het absolute geheel van de GG, dus vandaar mijn suggestie.
Mensen moeten zich niet overal mee bemoeien. Jij voorop natuurlijk. Het is een volstrekt onbelangrijke kwestie. Natuurlijk is het fijn dat zijn spreekgaven breed herkend worden, maar verdere suggesties alsof kerkenraden er iets van zouden moeten vinden, slaan nergens op. Een kerkenraad moet geestelijk leidinggeven. Dat is al ingewikkeld genoeg.

Bemoeizucht met ingezonden brieven, geschreven boeken, keuze van een nieuwe auto, vrienden of gastspreekbeurten is niet de taak van de kerkenraad.
Dat weet ik, maar @HHR had het over ambtsdragers uit de GG die al weer lopen te zeuren dat ze dit niet willen. Dat zullen dan ambtsdragers zijn uit de classis Gouda, vermoed ik. De consulent van Benthuizen kan wellicht helpen met bemiddelen om hen er van te overtuigen met dit gezanik op te houden.
Amsterdam.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

Job schreef: 16 okt 2023, 07:49 Dit is kwalijk, GerefGemeente-Lid, zo komen eventuele valse geruchten de wereld in. Niemand heeft iets gezegd over classis Gouda, dat maak jij ervan. Trouwens, het bericht over klagende GG-ambtsdragers is op geen enkele wijze onderbouwd of te verifiëren. Hebben we ook niks, nada, niemendal mee te maken. Help zo'n vals gerucht vol aannames a.u.b. niet het land in.
Dit is nu weer precies de GG duikmethode.
Ik heb betrokkenen er onderling over horen spreken. IRL
Natuurlijk kan ik geen naam en toenaam noemen.
Maar geloof nu gewoon als er iets gezegd wordt ipv het een 'vals gerucht vol aannames' te noemen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef: 16 okt 2023, 08:39Gaan ouderlingen in de HHK die een preek lezen van een dominee buiten het verband dan ook over een grens? :D
Sterker nog, dat zijn de ergsten van allemaal :haha
Vetel mij wat….

Vind het eigenlijk wel een mooie gedachte: (kerkelijke) eenheid en herkenning begint met het lezen van elkaars preken. Al loop ik dan wel een beetje klem met mijn stelling om vooral niet te veel te lezen van wat na 1930 is geschreven….
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie