Eenheid

Plaats reactie
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Eenheid

Bericht door Barnabas »

De bijbel spreekt over eenheid. Eenheid in het lichaam van Christus. Wat is eenheid?
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Eenheid

Bericht door Inwoner »

Barnabas schreef: 24 okt 2023, 10:15 De bijbel spreekt over eenheid. Eenheid in het lichaam van Christus. Wat is eenheid?
Wat het niét is, kun je het forum misschien wel vinden?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet. Zelfs gekibbel over bijzaken doet aan de eenheid niets af.

Het wordt pas een probleem als van bijzaken hoofdzaken worden gemaakt. Dan is er bij het minste of geringste geen eenheid. In een ander draadje gaat het daar ook al over.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenheid

Bericht door -DIA- »

Er is een eenheid in het kwaad. Dat is de eenheid van ons allemaal na de val. Een andere eenheid is de eenheid van de Kerk. Die is één in Christus. De verdeling in kerkverbanden zijn alleen maar verdelend. Eenheid in deze kunnen wij niet maken, we kunnen alleen meer verbreken. Ware eenheid is een werk van de H. Geest, en komt niet op uit de mens, maar komt van boven. Alleen zo'n eenheid is bestendig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 24 okt 2023, 11:47 Er is een eenheid in het kwaad. Dat is de eenheid van ons allemaal na de val. Een andere eenheid is de eenheid van de Kerk. Die is één in Christus. De verdeling in kerkverbanden zijn alleen maar verdelend. Eenheid in deze kunnen wij niet maken, we kunnen alleen meer verbreken. Ware eenheid is een werk van de H. Geest, en komt niet op uit de mens, maar komt van boven. Alleen zo'n eenheid is bestendig.
Ware dingen kunnen buiten het goddelijke verband toch van een verkeerde geest zijn.

Dat geldt ook als de onmacht van de mens om het goede te doen verwordt tot een doekje voor het bloeden.

Als een man en een vrouw in relatietherapie gaan, omdat één van hen is vreemd gegaan, zou je het dan passend vinden als de dader hetzelfde zou zeggen? Het zou allemaal heel rechtzinnig zijn, toch:
Er is een eenheid in het kwaad. Dat is de eenheid van ons allemaal na de val. Een andere eenheid is de eenheid van het huwelijk. Dat is een afspiegeling van de verhouding tussen Christus en zijn kerk. Wij kunnen van onszelf alleen maar vreemdgaan. Eenheid in deze kunnen wij niet maken, we kunnen alleen meer verbreken. Ware eenheid is een werk van de heilige Geest, en komt niet op uit de mens, maar komt van boven. Alleen zo'n eenheid is bestendig.
Wat zou je daarvan denken?

Het is allemaal waar. Maar als het daarmee ophoudt, is dat naar mijn stellige overtuiging niet uit God. Het spijt mij oprecht dat ik het schrijven moet. Het is op zijn zachtst gezegd een droevig misverstaan van de menselijke verantwoordelijkheid.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Eenheid

Bericht door Barnabas »

DDD schreef: 24 okt 2023, 10:26 Dat vind ik niet. Zelfs gekibbel over bijzaken doet aan de eenheid niets af.

Het wordt pas een probleem als van bijzaken hoofdzaken worden gemaakt. Dan is er bij het minste of geringste geen eenheid. In een ander draadje gaat het daar ook al over.
Iedereen heeft zijn eigen aandeel in het begrijpen van God en het vermogen daarover iets te zeggen. Hoofdzaken zijn zaken die iedereen aangaan en kunnen begrijpen. Maar bij de details komen de specifieke talenten meer aan bod. UIteindelijk heeft discussie het doel te onderzoeken wat Gods woord zegt en daarmee anderen te helpen een standpunt in te nemen in de wereld. Details doen er wel toe want het dagelijks leven kent gedetailleerde aspecten die niet direct in de schrift beschreven staan. Om dan een juist standpunt in een bepaalde situatie te vinden is het nodig dat te bekijken en daarover te leren. Maar de plaats is dat grote lijnen op het niveau van leiderschap besproken worden en de details in de specifieke situaties.
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Eenheid

Bericht door Christen »

Eenheid is een geschenk van God, ik kan de Heere er niet genoeg voor danken. Maar je moet wel achter de geraniums vandaan om die eenheid te vinden. Behalve dan via www.kerkdienstgemist ;). Maar toch, in de benen.. dat is het gezondst.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Eenheid

Bericht door Barnabas »

Christen schreef: 24 okt 2023, 12:59 Eenheid is een geschenk van God, ik kan de Heere er niet genoeg voor danken. Maar je moet wel achter de geraniums vandaan om die eenheid te vinden. Behalve dan via www.kerkdienstgemist ;). Maar toch, in de benen.. dat is het gezondst.
Mooi gezegd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenheid

Bericht door -DIA- »

Barnabas schreef: 24 okt 2023, 15:11
Christen schreef: 24 okt 2023, 12:59 Eenheid is een geschenk van God, ik kan de Heere er niet genoeg voor danken. Maar je moet wel achter de geraniums vandaan om die eenheid te vinden. Behalve dan via www.kerkdienstgemist ;). Maar toch, in de benen.. dat is het gezondst.
Mooi gezegd.
Toch even een nader citaat: "Maar toch, in de benen.. dat is het gezondst."
Dit is wel heel gemakkelijk. Of dit het gezondst is betwijfel ik. Wel voor het tijdelijke leven, maar het leven is meer dan dit tijdelijke leven. Zo'n uitspraak lijkt me heel lichtzinnig uitgesproken. Het gaat immers wel over een eeuwigheid, waar we ons niet zomaar van zoiets kunnen afmaken. Ik denk dat Christen (wat een mooie maan eigenlijk!) dit verder zou kunnen toelichten, want ik kan het ook verkeerd begrijpen wat ze bedoelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Eenheid

Bericht door Christen »

Dank je wel. Catechismus vraag en antwoord 32.

Ik bedoel met in de benen gaan, op pad gaan. Als je verlangt naar eenheid dan komt dat niet door in je stoel te blijven zitten. Net zoals ik ongeveer daarvoor schreef.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie