Ja gelukkig wel.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zag hetzelfde als DDD, Erskinees, Tiberius en MGG. Zij hebben dit al heel uitvoerig een kundig toegelicht, dus ik denk dat deze reacties wel volstaan.CvdW schreef: ↑17 nov 2023, 20:24Hoe merk je dat?Psalm schreef: ↑17 nov 2023, 20:05 Het verhaal van de vragensteller komt mij ook niet helemaal zuiver over. De vragensteller sluit af dat ze het er moeilijk mee heeft. Soort slachtoffer. Ik kan niet precies vinger achter leggen, maar ik proef toch verholen vijandschap. Verder vind ik de beschreven belijdenispraktijk wel heel goed. Je merkt daar echt wel veel desinformatie bij de vragensteller.
Ik ben overigens wel voor hoofdbedekking. Dus die zorgen deel ik wel.
Dat doet zeker wat van de kern af. Het stelt mensen in een slecht daglicht. Dat is althans de bedoeling, ik lees weinig zorgelijks in het verhaal.MGG schreef: ↑17 nov 2023, 22:05Ik denk dat de vraagsteller het wat dik aanzet, maar dat doet weinig van de kern af.Tiberius schreef: ↑17 nov 2023, 21:58Ja dat dacht ik zelf ook, maar zoals de vraagsteller het beschrijft, kan ik me eerlijk gezegd maar moeilijk voorstellen.
-
Jij denk dat het zijn/haar bedoeling is*DDD schreef: ↑17 nov 2023, 23:43Dat doet zeker wat van de kern af. Het stelt mensen in een slecht daglicht. Dat is althans de bedoeling, ik lees weinig zorgelijks in het verhaal.
Vind je een slecht bezochte middagdienst niet zorgelijk?
Het heeft weinig zin om de discussie over hoofdbedekking te herhalen.
Niet iedereen, wellicht ook afhankelijk van karakter, komt zorgelijk over ook al is hij/zij dat wel.
Laten we dus niet invullen voor een ander en de feiten en zorgen die worden uitgesproken behandelen.
Laten we dus niet invullen voor een ander en de feiten en zorgen die worden uitgesproken behandelen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Dan is het antwoord denk ik nee.
Weet iemand hoe het komt dat Rijssen 3x kerk heeft? Het is vermoedelijk geen gewoonte die vanuit Zeeland is overgeslagen .
Het komt mij vooral over als een vraag van iemand die al langere tijd tegen dingen aan loopt en nu alles er wat ongenuanceerd uit kiepert in een vraag.
Zelfs heel Schriftuurlijke zaken, neem bv het punt van belijdenis des geloofs afleggen, wordt verdacht gesteld.
Zover is de gewoonte van belijdenis van de waarheid doen, al doorgedrongen in bepaalde kringen.
Verder komt het wat ongeloofwaardig over.
Ik ken geen GG waar meer dan 15% van de vrouwen geen hoofdbedekking draagt tijdens de zondagse eredienst.
En ja, dat dit nu ook voorkomt binnen de GG is zorgelijk te noemen. Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En blijkbaar gaan er geen GG predikanten meer voor in die gemeente. Er is nl geen één GG predikant die de gemeente ziet en aanspreekt als één kudde van waar gelovigen.
Overigens vind ik de beantwoording weer keurig.
Zelfs heel Schriftuurlijke zaken, neem bv het punt van belijdenis des geloofs afleggen, wordt verdacht gesteld.
Zover is de gewoonte van belijdenis van de waarheid doen, al doorgedrongen in bepaalde kringen.
Verder komt het wat ongeloofwaardig over.
Ik ken geen GG waar meer dan 15% van de vrouwen geen hoofdbedekking draagt tijdens de zondagse eredienst.
En ja, dat dit nu ook voorkomt binnen de GG is zorgelijk te noemen. Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En blijkbaar gaan er geen GG predikanten meer voor in die gemeente. Er is nl geen één GG predikant die de gemeente ziet en aanspreekt als één kudde van waar gelovigen.
Overigens vind ik de beantwoording weer keurig.
Wat Tiberius betreft: ik zeg niet dat het desinformatie is van de vragensteller, maar ik ben benieuwd om welke gemeenten het gaat. Ik ken aardig wat gereformeerde gemeenten, maar niet allemaal. Bij degenen die ik ken, kan ik me niet voorstellen dat "een aanzienlijk aantal vrouwen en meisjes nooit een hoed opzet tijdens de dienst."Psalm schreef: ↑17 nov 2023, 23:38Ik zag hetzelfde als DDD, Erskinees, Tiberius en MGG. Zij hebben dit al heel uitvoerig een kundig toegelicht, dus ik denk dat deze reacties wel volstaan.CvdW schreef: ↑17 nov 2023, 20:24Hoe merk je dat?Psalm schreef: ↑17 nov 2023, 20:05 Het verhaal van de vragensteller komt mij ook niet helemaal zuiver over. De vragensteller sluit af dat ze het er moeilijk mee heeft. Soort slachtoffer. Ik kan niet precies vinger achter leggen, maar ik proef toch verholen vijandschap. Verder vind ik de beschreven belijdenispraktijk wel heel goed. Je merkt daar echt wel veel desinformatie bij de vragensteller.
Ik ben overigens wel voor hoofdbedekking. Dus die zorgen deel ik wel.
(Nu begrijp ik ook wel, dat je je af kan vragen: wat bedoelt hij met 'aanzienlijk'? En met 'een hoed'? Is daar een pet, baret, enz. bij inbegrepen?
Maar ik denk dat het verregaande inlegkunde is om hier te lezen, dat een aanzienlijk aantal vrouwen altijd een pet op heeft.)
Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Je vergist je. Hij is ouderling.Robbie schreef: ↑18 nov 2023, 11:44Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Misschien denkt Robbie dat het om ds. W.J. van Gent(CGK) gaat. Hier gaat het echter om ouderling A.J.C van Gent, ouderling van de Gereformeerde gemeente te Rotterdam - Zuidwijk. Overigens denk ik niet dat het in die gemeente is. Het gaat om een vervolgvraag. Ik hoop dat genoemde ouderling geen oogkleppen op heeft voor de situatie in zijn eigen gemeenteAd Anker schreef: ↑18 nov 2023, 11:47Je vergist je. Hij is ouderling.Robbie schreef: ↑18 nov 2023, 11:44Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Wat is dan de situatie in zijn eigen gemeente en waarom zou hij daar oogkleppen voor op hebben??Piet Puk schreef: ↑18 nov 2023, 11:54Misschien denkt Robbie dat het om ds. W.J. van Gent(CGK) gaat. Hier gaat het echter om ouderling A.J.C van Gent, ouderling van de Gereformeerde gemeente te Rotterdam - Zuidwijk. Overigens denk ik niet dat het in die gemeente is. Het gaat om een vervolgvraag. Ik hoop dat genoemde ouderling geen oogkleppen op heeft voor de situatie in zijn eigen gemeenteAd Anker schreef: ↑18 nov 2023, 11:47Je vergist je. Hij is ouderling.Robbie schreef: ↑18 nov 2023, 11:44Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.