Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Simon0612 »

Profesto schreef: 24 nov 2023, 10:32 Omtzigt heeft al eens laten weten dat hij een minderheidskabinet wel ziet zitten.
Ik vraag me alleen af of het met de pvv lukt.

Ik denk dat de vvd zoveel mogelijk wil behalen in de onderhandelingen en daarom nu niet thuis geeft.
Nou dat denk ik eigenlijk niet. Daarmee treed ze dan al heel snel in de voetsporen van haar voorganger op gebied van geloofwaardigheid.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
elbert
Berichten: 1344
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door elbert »

MGG schreef: 24 nov 2023, 10:29Ik denk dat de VVD nieuwe verkiezingen wil. Vervolgens wordt weer de kaart gespeeld dat een stem op Wilders een verloren stem is.
Exact. Als er een minderheidskabinet onder Wilders komt, wacht de VVD tot het eerste incident (dat zeker zal komen, want dat is bij elk kabinet zo) om een motie van wantrouwen te steunen en daarmee nieuwe verkiezingen af te dwingen. Het doel van de VVD is om zo snel mogelijk weer de macht terug te grijpen.
Gezien de uitspraak van Yesilgoz vandaag dat de VVD niet in het kabinet zitting wil nemen, is overduidelijk wat de strategie is. Het doel is om de uitslag van afgelopen woensdag zo snel mogelijk weer ongedaan te maken door nieuwe verkiezingen.
Laatst gewijzigd door elbert op 24 nov 2023, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Profesto
Berichten: 806
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Profesto »

Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 10:38
Profesto schreef: 24 nov 2023, 10:32 Omtzigt heeft al eens laten weten dat hij een minderheidskabinet wel ziet zitten.
Ik vraag me alleen af of het met de pvv lukt.

Ik denk dat de vvd zoveel mogelijk wil behalen in de onderhandelingen en daarom nu niet thuis geeft.
Nou dat denk ik eigenlijk niet. Daarmee treed ze dan al heel snel in de voetsporen van haar voorganger op gebied van geloofwaardigheid.
Daar was ze wat mij betreft heel snel na haar aantreden in de zomer al mee begonnen hoor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door refo »

elbert schreef: 24 nov 2023, 10:39
MGG schreef: 24 nov 2023, 10:29Ik denk dat de VVD nieuwe verkiezingen wil. Vervolgens wordt weer de kaart gespeeld dat een stem op Wilders een verloren stem is.
Exact. Als er een minderheidskabinet onder Wilders komt, wacht de VVD tot het eerste incident (dat zeker zal komen, want dat is bij elk kabinet zo) om een motie van wantrouwen te steunen en daarmee nieuwe verkiezingen af te dwingen. Het doel van de VVD is om zo snel mogelijk weer de macht terug te grijpen.
Gezien de uitspraak van Yesilgoz vandaag dat de VVD niet in het kabinet zitting wil nemen, is overduidelijk wat de strategie is. Het doel is om de uitslag van afgelopen woensdag zo snel mogelijk weer ongedaan te maken door nieuwe verkiezingen.
Degene die breekt, betaalt.
Dus dan kan de VVD als een onbetrouwbare gedoger afgeschilderd worden.
Volgens mij moet de VVD DY snel aan de kant zetten. Ze deed het onder Rutte misschien wel aardig, maar dit kan ze niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9276
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

Waar komt het idee vandaan dat NSC meer verantwoordelijkheid moet nemen dan VVD? Het gaat om hoeveel steun je hebt en dat wordt gemeten in aantal stemmen, niet in stijging/verlies van aantal stemmen.

Omtzigt krijgt kritiek omdat hij verantwoordelijkheid wil nemen, maar dat is gewoon wat moet gebeuren: het land moet bestuurd worden. PVV is deel van het probleem, maar besef wel dat we net een kabinet hebben gehad waar liever een dwangsom werd betaald dan een rechterlijke uitspraak opvolgen en waar men liever dingen door de rechter liet afkeuren met betrekking tot gezinshereniging dan direct luisteren naar ongeveer alle juristen met verstand van zaken. Dat alles om wat tijd te winnen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1344
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door elbert »

refo schreef: 24 nov 2023, 10:49Degene die breekt, betaalt.
Dus dan kan de VVD als een onbetrouwbare gedoger afgeschilderd worden.
Volgens mij moet de VVD DY snel aan de kant zetten. Ze deed het onder Rutte misschien wel aardig, maar dit kan ze niet.
De VVD zal dit niet meteen doen, maar wachten op het juiste moment (bijv. een uitspraak van Wilders die te ver gaat, of een ander politiek incident, of wat dan ook), waardoor zij kunnen zeggen: "ja, maar dit kan niet, nu moeten we wel de stekker eruit trekken". Vervolgens krijgt de PVV dan de schuld en kan de VVD de handen in onschuld wassen. Het is vrij voorspelbaar allemaal.
parsifal schreef:Omtzigt krijgt kritiek omdat hij verantwoordelijkheid wil nemen, maar dat is gewoon wat moet gebeuren: het land moet bestuurd worden.
Ik denk dat de voorkeur van Omtzigt voor een zakenkabinet of een kabinet met alleen vakministers nog de meeste kans van slagen heeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door refo »

elbert schreef: 24 nov 2023, 11:03
refo schreef: 24 nov 2023, 10:49Degene die breekt, betaalt.
Dus dan kan de VVD als een onbetrouwbare gedoger afgeschilderd worden.
Volgens mij moet de VVD DY snel aan de kant zetten. Ze deed het onder Rutte misschien wel aardig, maar dit kan ze niet.
De VVD zal dit niet meteen doen, maar wachten op het juiste moment (bijv. een onhandige uitspraak van Wilders, of een ander politiek incident, of wat dan ook), waardoor zij kunnen zeggen: "ja, maar dit kan niet, nu moeten we wel de stekker eruit trekken". Vervolgens krijgt de PVV dan de schuld en kan de VVD de handen in onschuld wassen. Het is vrij voorspelbaar allemaal.
Zaken die 'voorspelbaar' zijn, gebeuren meestal niet.
Er zijn meer dan 100 nieuwe kamerleden. Die zullen dan echt geen zin hebben in weer verkiezingen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Anselmus »

Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 10:26 VVD gaat niet in een kabinet. Willen wel gedogen. Ik zie NSC niet met BBB en PVV gaan regeren als de VVD niet meedoet. Dus we zijn al weer klaar...nieuwe verkiezingen? Zal ook een doemscenario zijn voor VVD, dan rekent de kiezer denk ik nog meer af met deze partij.
https://nos.nl/artikel/2499072-vvd-frac ... in-kabinet
Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven. Als ik iets van pleegzorg en het werken in het onderwijs heb geleerd is dat mensen grote stappen maken als ze vertrouwen, kansen en verantwoordelijkheid krijgen. Niet als je bij voorbaat zegt dat iets toch niet zal lukken, dat iemand anders het moet doen en dat in hen geloven waarschijnlijk niets oplevert. Augustinus zei ooit: ik houd van (lesgeven/jongeren/mensen?) omdat ze de potentie hebben om te veranderen.
Fides Quaerens Intellectum
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door ZWP »

Anselmus schreef: 24 nov 2023, 11:14 Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven.
Het land besturen is geen spelletje waar je mensen een kans moet geven of op hun blauwe ogen moet vertrouwen.
merel
Berichten: 9962
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door merel »

ZWP schreef: 24 nov 2023, 11:20
Anselmus schreef: 24 nov 2023, 11:14 Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven.
Het land besturen is geen spelletje waar je mensen een kans moet geven of op hun blauwe ogen moet vertrouwen.
Functie elders, geen actieve herinnering hebben, toeslagenaffaire, schade in Groningen, lastenverzwaring, armoede die enorm is toegenomen , zorg uitgehold etc. etc geven inderdaad een beter beeld van het land besturen ;)
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Framboos »

elbert schreef: 24 nov 2023, 10:39
MGG schreef: 24 nov 2023, 10:29Ik denk dat de VVD nieuwe verkiezingen wil. Vervolgens wordt weer de kaart gespeeld dat een stem op Wilders een verloren stem is.
Exact. Als er een minderheidskabinet onder Wilders komt, wacht de VVD tot het eerste incident (dat zeker zal komen, want dat is bij elk kabinet zo) om een motie van wantrouwen te steunen en daarmee nieuwe verkiezingen af te dwingen. Het doel van de VVD is om zo snel mogelijk weer de macht terug te grijpen.
Gezien de uitspraak van Yesilgoz vandaag dat de VVD niet in het kabinet zitting wil nemen, is overduidelijk wat de strategie is. Het doel is om de uitslag van afgelopen woensdag zo snel mogelijk weer ongedaan te maken door nieuwe verkiezingen.
En dat vind ik dan weer een minachting van de democratie
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door ZWP »

merel schreef: 24 nov 2023, 11:27
ZWP schreef: 24 nov 2023, 11:20
Anselmus schreef: 24 nov 2023, 11:14 Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven.
Het land besturen is geen spelletje waar je mensen een kans moet geven of op hun blauwe ogen moet vertrouwen.
Functie elders, geen actieve herinnering hebben, toeslagenaffaire, schade in Groningen, lastenverzwaring, armoede die enorm is toegenomen , zorg uitgehold etc. etc geven inderdaad een beter beeld van het land besturen ;)
Absoluut niet, maar we komen van de regen in drup i.p.v. de weg naar beter bestuur in te slaan. Of verwacht jij van de PVV cs daadwerkelijk beter bestuur? Op basis waarvan dan precies?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Anselmus »

Framboos schreef: 24 nov 2023, 11:28
elbert schreef: 24 nov 2023, 10:39
MGG schreef: 24 nov 2023, 10:29Ik denk dat de VVD nieuwe verkiezingen wil. Vervolgens wordt weer de kaart gespeeld dat een stem op Wilders een verloren stem is.
Exact. Als er een minderheidskabinet onder Wilders komt, wacht de VVD tot het eerste incident (dat zeker zal komen, want dat is bij elk kabinet zo) om een motie van wantrouwen te steunen en daarmee nieuwe verkiezingen af te dwingen. Het doel van de VVD is om zo snel mogelijk weer de macht terug te grijpen.
Gezien de uitspraak van Yesilgoz vandaag dat de VVD niet in het kabinet zitting wil nemen, is overduidelijk wat de strategie is. Het doel is om de uitslag van afgelopen woensdag zo snel mogelijk weer ongedaan te maken door nieuwe verkiezingen.
En dat vind ik dan weer een minachting van de democratie
Eens. Wat je ook vind van de uitslag, het is wel een democratische uitslag en die heb je te respecteren en in je eigen rol daar het beste van te maken.
Fides Quaerens Intellectum
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Simon0612 »

Anselmus schreef: 24 nov 2023, 11:14
Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 10:26 VVD gaat niet in een kabinet. Willen wel gedogen. Ik zie NSC niet met BBB en PVV gaan regeren als de VVD niet meedoet. Dus we zijn al weer klaar...nieuwe verkiezingen? Zal ook een doemscenario zijn voor VVD, dan rekent de kiezer denk ik nog meer af met deze partij.
https://nos.nl/artikel/2499072-vvd-frac ... in-kabinet
Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven. Als ik iets van pleegzorg en het werken in het onderwijs heb geleerd is dat mensen grote stappen maken als ze vertrouwen, kansen en verantwoordelijkheid krijgen. Niet als je bij voorbaat zegt dat iets toch niet zal lukken, dat iemand anders het moet doen en dat in hen geloven waarschijnlijk niets oplevert. Augustinus zei ooit: ik houd van (lesgeven/jongeren/mensen?) omdat ze de potentie hebben om te veranderen.
Je citeert mijn bericht, op welke zuurte bedoel je? Ik noem een feit, dat VVD niet gaat regeren, dat is net door DY gezegd. Waarop ik zeg dat ik niet geloof daar NSC zonder VVD in een kabinet stapt met Wilders. Optie over links wordt hem ook niet. Daar is weinig zuurs aan lijkt mij.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Anselmus »

Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 11:30
Anselmus schreef: 24 nov 2023, 11:14
Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 10:26 VVD gaat niet in een kabinet. Willen wel gedogen. Ik zie NSC niet met BBB en PVV gaan regeren als de VVD niet meedoet. Dus we zijn al weer klaar...nieuwe verkiezingen? Zal ook een doemscenario zijn voor VVD, dan rekent de kiezer denk ik nog meer af met deze partij.
https://nos.nl/artikel/2499072-vvd-frac ... in-kabinet
Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven. Als ik iets van pleegzorg en het werken in het onderwijs heb geleerd is dat mensen grote stappen maken als ze vertrouwen, kansen en verantwoordelijkheid krijgen. Niet als je bij voorbaat zegt dat iets toch niet zal lukken, dat iemand anders het moet doen en dat in hen geloven waarschijnlijk niets oplevert. Augustinus zei ooit: ik houd van (lesgeven/jongeren/mensen?) omdat ze de potentie hebben om te veranderen.
Je citeert mijn bericht, op welke zuurte bedoel je? Ik noem een feit, dat VVD niet gaat regeren, dat is net door DY gezegd. Waarop ik zeg dat ik niet geloof daar NSC zonder VVD in een kabinet stapt met Wilders. Optie over links wordt hem ook niet. Daar is weinig zuurs aan lijkt mij.
Ik bedoelde: dus zijn we al weer klaar....nieuwe verkiezingen? Ik zie niet dit, ik zie niet dat.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie