Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 23 nov 2023, 20:17 Uit De Gier:
In bijzondere gevallen, als er een zeer ernstige situatie in een gemeente ontstaan is, kan de classis het wenselijk achten, dat er een buitengewone kerkvisitatie wordt gehouden. Dan neemt de classis de leiding om met de kerkeraad te onderhandelen en de kerkeraad heeft dan gehoor te geven aan de leiding der classis
Waarschijnlijk heeft die kerkenraad iets gedaan wat niet correct is.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 24 nov 2023, 09:41
MGG schreef: 23 nov 2023, 23:15
-DIA- schreef: 23 nov 2023, 22:29
MGG schreef: 18 nov 2023, 10:05 Weet iemand hoe het komt dat Rijssen 3x kerk heeft? Het is vermoedelijk geen gewoonte die vanuit Zeeland is overgeslagen ;).
Ik heb, geloof ik, niet gelezen dat er een antwoord kwam op de vraag waarom er in de GG kerken in Rijssen drie maal kerk is.
Het is vanouds. Iedereen moest in de gelegenheid de kerk te bezoeken. Er waren vroeger vooral grote gezinnen, en er was armoede. Het was de gewoonte dat in de middagdiensten de vrouwen en kinderen naar de kerk kwamen die 's ochtends of 's avonds niet konden komen.
Er is wel eens wat overwogen de derde dienst af schaffen Er komen in de middagdiensten maar weinig mensen. Maar, ds. van Dieren zei eens: als we de middagdienst afschaffen zijn we die voorgoed kwijt, en we hebben het tot hiertoe zo gehouden. Er is wel één gemeente die 2 diensten heeft, en dat is Rijssen-West. Voor zover ik me herinner zijn daar ook nooit drie diensten geweest.
Ik ben zelf overigens heel blij met de derde dienst, want in de middagdiensten worden preken gelezen waar die toch heel goed zijn. En zoals ook in verleden vaak is gebleken hoorden we vaak van zegen onder de leesdiensten.
Wijze woorden van ds. van Dieren. Daarbij komt nog dat een derde dienst weinig kost en er altijd nog vraag naar is.
Doel je op financiële kosten? Zeker in vacante tijd kost het ontzettend veel van de broeders qua voorbereiding voor leesdienst. En dan zitten er vervolgens 30-50 mensen te luisteren in een mega kerkgebouw waar meer dan 1000 leden zijn, tenminste dat is/was de situatie in een Zeeuwse gemeente. Wellicht is dat in Rijssen anders.
Ja.

In een kleine gemeente hebben ouderlingen standaard een klein aantal hoorders. Hoevaak moet een ouderling in Rijssen lezen? Veel minder dan bijvoorbeeld een ouderling in Den Helder. Het argument dat het voorbereiding kost, lijkt mij alleen relevant in gemeenten met een kleine kerkenraad.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef: 24 nov 2023, 10:10
Tiberius schreef: 23 nov 2023, 20:17 Uit De Gier:
In bijzondere gevallen, als er een zeer ernstige situatie in een gemeente ontstaan is, kan de classis het wenselijk achten, dat er een buitengewone kerkvisitatie wordt gehouden. Dan neemt de classis de leiding om met de kerkeraad te onderhandelen en de kerkeraad heeft dan gehoor te geven aan de leiding der classis
Waarschijnlijk heeft die kerkenraad iets gedaan wat niet correct is.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
Ik moet gelijk denken aan Bodegraven die het lied "Ik bouw op U" liet zingen...?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

DDD schreef: 24 nov 2023, 10:08
Erskinees schreef: 24 nov 2023, 09:41
MGG schreef: 23 nov 2023, 23:15
-DIA- schreef: 23 nov 2023, 22:29
Ik heb, geloof ik, niet gelezen dat er een antwoord kwam op de vraag waarom er in de GG kerken in Rijssen drie maal kerk is.
Het is vanouds. Iedereen moest in de gelegenheid de kerk te bezoeken. Er waren vroeger vooral grote gezinnen, en er was armoede. Het was de gewoonte dat in de middagdiensten de vrouwen en kinderen naar de kerk kwamen die 's ochtends of 's avonds niet konden komen.
Er is wel eens wat overwogen de derde dienst af schaffen Er komen in de middagdiensten maar weinig mensen. Maar, ds. van Dieren zei eens: als we de middagdienst afschaffen zijn we die voorgoed kwijt, en we hebben het tot hiertoe zo gehouden. Er is wel één gemeente die 2 diensten heeft, en dat is Rijssen-West. Voor zover ik me herinner zijn daar ook nooit drie diensten geweest.
Ik ben zelf overigens heel blij met de derde dienst, want in de middagdiensten worden preken gelezen waar die toch heel goed zijn. En zoals ook in verleden vaak is gebleken hoorden we vaak van zegen onder de leesdiensten.
Wijze woorden van ds. van Dieren. Daarbij komt nog dat een derde dienst weinig kost en er altijd nog vraag naar is.
Doel je op financiële kosten? Zeker in vacante tijd kost het ontzettend veel van de broeders qua voorbereiding voor leesdienst. En dan zitten er vervolgens 30-50 mensen te luisteren in een mega kerkgebouw waar meer dan 1000 leden zijn, tenminste dat is/was de situatie in een Zeeuwse gemeente. Wellicht is dat in Rijssen anders.
Misschien moeten ze dan wat anders gaan doen. Je moet natuurlijk een gebed voorbereiden en de preek een keer doorlezen. Maar dat is toch geen uur werk?
En als ik me niet vergis lezen ze in Rijssen vervolg-preken. Een preek opzoeken is dan al niet meer nodig.
Of het wijze woorden van ds Van Dieren zijn geweest, weet ik niet. Misschien kan de huidige predikant wijzere woorden spreken.
newton
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

refo schreef: 24 nov 2023, 11:04 En als ik me niet vergis lezen ze in Rijssen vervolg-preken. Een preek opzoeken is dan al niet meer nodig.
Of het wijze woorden van ds Van Dieren zijn geweest, weet ik niet. Misschien kan de huidige predikant wijzere woorden spreken.
In Zuid wisselen ze af. Nu al geruime tijd in de middag een serie van ds. Heerschap over het leven van David. Zodra die serie afgelopen is komen er ook wel weer weken met vrijere keuze voor de ouderling van dienst.
newton
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

MGG schreef: 24 nov 2023, 10:24 In een kleine gemeente hebben ouderlingen standaard een klein aantal hoorders. Hoevaak moet een ouderling in Rijssen lezen? Veel minder dan bijvoorbeeld een ouderling in Den Helder. Het argument dat het voorbereiding kost, lijkt mij alleen relevant in gemeenten met een kleine kerkenraad.
13 ouderlingen, elke zondag in elk geval 1 preek te lezen. Op de maandelijkse vrije zondag3 preken te lezen. Globaal 1x per 2 maand aan de beurt dus. Dat valt nog wel mee.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 24 nov 2023, 11:04
DDD schreef: 24 nov 2023, 10:08
Erskinees schreef: 24 nov 2023, 09:41
MGG schreef: 23 nov 2023, 23:15

Wijze woorden van ds. van Dieren. Daarbij komt nog dat een derde dienst weinig kost en er altijd nog vraag naar is.
Doel je op financiële kosten? Zeker in vacante tijd kost het ontzettend veel van de broeders qua voorbereiding voor leesdienst. En dan zitten er vervolgens 30-50 mensen te luisteren in een mega kerkgebouw waar meer dan 1000 leden zijn, tenminste dat is/was de situatie in een Zeeuwse gemeente. Wellicht is dat in Rijssen anders.
Misschien moeten ze dan wat anders gaan doen. Je moet natuurlijk een gebed voorbereiden en de preek een keer doorlezen. Maar dat is toch geen uur werk?
En als ik me niet vergis lezen ze in Rijssen vervolg-preken. Een preek opzoeken is dan al niet meer nodig.
Of het wijze woorden van ds Van Dieren zijn geweest, weet ik niet. Misschien kan de huidige predikant wijzere woorden spreken.
Inderdaad worden in de middagdiensten vaak vervolgpreken gelezen. Het is niet zo dat als de ene Bijbellezing stopt, er dan meteen nieuwe volgt. Meestal zitten daar verschillende vrije stoffen tussen. Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.

Als aanvulling op bovenstaande: Alle ouderlingen lezen niet. In elk geval zijn er ouderlingen die niet lezen. Dit zijn, naar ik vermoedt ouderlingen die niet makkelijk/monotoon, lezen. Ik weet nog uit vorige tijden (jaren 80, 90) er ook ouderlingen lazen die erg eentonig lazen. Ouderlingen hier moeite mee hebben lezen niet, hoe en wie dit bepaalt weet ik niet.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 nov 2023, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Chrisje72
Berichten: 1490
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

newton schreef: 24 nov 2023, 11:11
MGG schreef: 24 nov 2023, 10:24 In een kleine gemeente hebben ouderlingen standaard een klein aantal hoorders. Hoevaak moet een ouderling in Rijssen lezen? Veel minder dan bijvoorbeeld een ouderling in Den Helder. Het argument dat het voorbereiding kost, lijkt mij alleen relevant in gemeenten met een kleine kerkenraad.
13 ouderlingen, elke zondag in elk geval 1 preek te lezen. Op de maandelijkse vrije zondag3 preken te lezen. Globaal 1x per 2 maand aan de beurt dus. Dat valt nog wel mee.
mits ze allemaal lezen.
Edit: ik zie dat Dia dit ook al opmerkt.
newton
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Job schreef: 23 nov 2023, 23:28
Het zou mij veel hoofdbrekens kosten, een derde dienst. Want ik zou me verantwoordelijk voelen om mijn plek er niet leeg te laten. Die ouderling staat daar ook niet voor Piet Snot te lezen. Maar een derde dienst zou pertinent niet in mijn hoofd passen. Heb met alle lessen, vragen en het huiswerk uit twee diensten al moeite. Ik ben blij dat ik de keuze niet hoef te maken.

Hoe gaan kerkenraadsleden en hun gezinnen om met de derde dienst? Zijn zij er drie keer?

Ik zie ook weleens in de Saambinder dat ergens in Zeeland 's morgens en 's avonds leesdienst is en 's middags een gastpredikant. Hoe is de bezetting dan verdeeld? En heel soms zie ik zelfs dat men driemaal een gastpredikant heeft. Is de middagdienst dan ook zo slecht bezet? Of kiest men de twee diensten met predikanten die het meest aanspreken?
Ik voel me niet persee geroepen om 3 diensten mee te maken, maar als ik me goed fit voel pik ik wel eens een 3e dienst mee. Wij proberen als ouders 's morgens samen met de kinderen te gaan. 's Middags 1 van beiden met een of meer van de jongste kinderen. En 's avonds 1 met de oudste kinderen. Zo hebben we als ouders nagenoeg altijd de mogelijkheid om 2 diensten goed te volgen.
We zijn hier bevoorrecht met een eigen predikant die op een goed toegankelijke manier het Woord verkondigt, maar ook in de leesdienst wordt absoluut zegen ervaren.

Van de kerkenraad zijn er een paar ouderlingen die je in 3 diensten ziet. Verder vermoed ik dat ze daar de aanwezigheid ook afspreken. Best een aantal ambtsdragers met jongere kinderen die hun aanwezigheid op dezelfde manier verdelen als wij.

In de incidentele gevallen als onze eigen predikant een vrije zondag heeft en er dan in de middagdienst toch een andere predikant voorgaat zie je het kerkbezoek over de hele dag verdelen. Er zijn er die vast blijven houden aan morgen/avond. Er zijn er die 's morgens uitslapen en middag/avond volgen. En er zijn er die morgen/middag volgen en 's avonds niet. In de praktijk vallen wij op zo'n zondag vaak in categorie 3. Op zo'n zondag blijft er wat meer tijd over voor elkaar, een wat grotere wandeling in het bos na de middagdienst, spelletjes, voorlezen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 24 nov 2023, 11:39
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.
Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:50
Psalm schreef: 24 nov 2023, 11:39
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.
Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
Kennelijk hadden ze dat vertrouwen niet, anders zou de vraag niet gesteld zijn.
Zeeuw
Berichten: 11749
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:50
Psalm schreef: 24 nov 2023, 11:39
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.
Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
Wat zou er dan gebeuren?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 24 nov 2023, 10:10
Tiberius schreef: 23 nov 2023, 20:17 Uit De Gier:
In bijzondere gevallen, als er een zeer ernstige situatie in een gemeente ontstaan is, kan de classis het wenselijk achten, dat er een buitengewone kerkvisitatie wordt gehouden. Dan neemt de classis de leiding om met de kerkeraad te onderhandelen en de kerkeraad heeft dan gehoor te geven aan de leiding der classis
Waarschijnlijk heeft die kerkenraad iets gedaan wat niet correct is.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
Het is een beetje vreemd om in het verslag te zetten, dat er een bijzondere kerkvisitatie is, tenzij er een reden bij staat natuurlijk.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:50 Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
De vraag zou ik zelf meer beargumenteren vanuit de eenzijdigheid op het niveau van theologische opvattingen. De verstaanbaarheid voor kinderen is een iets zwakker argument. Je hebt ter rechterzijde ook wel predikanten die eenvoudig kunnen preken.

De gemeente krijgt nu best eenzijdig onderwijs. Ik vond de preek van ds. Lamain die ik laatst deelde goed en ernstig. Maar als je alleen dit soort geluid hoort krijg je best een eenzijdig Godsbeeld mee. Dus voor gemeente zou het best goed zijn als ze ook wat anders hoorden.

Verder vind ik het niet erg sterk dat je de vraag weer terug legt bij de andere gemeenteleden.

Wordt er in die twee andere GerGems ook zo eenzijdig gelezen?
Plaats reactie