Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 24 nov 2023, 12:08
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:50 Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
De vraag zou ik zelf meer beargumenteren vanuit de eenzijdigheid op het niveau van theologische opvattingen. De verstaanbaarheid voor kinderen is een iets zwakker argument. Je hebt ter rechterzijde ook wel predikanten die eenvoudig kunnen preken.

De gemeente krijgt nu best eenzijdig onderwijs. Ik vond de preek van ds. Lamain die ik laatst deelde goed en ernstig. Maar als je alleen dit soort geluid hoort krijg je best een eenzijdig Godsbeeld mee. Dus voor gemeente zou het best goed zijn als ze ook wat anders hoorden.

Verder vind ik het niet erg sterk dat je de vraag weer terug legt bij de andere gemeenteleden.

Wordt er in die twee andere GerGems ook zo eenzijdig gelezen?
Zover ik het hoor is het daar niet anders. Ik luister af en toe ook wel naar Zuid, maar ik hoor geen verschil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Mensen die ds. vd Net als erg links inschalen luisteren niet goed.
-
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Inwoner »

Mannetje schreef: 24 nov 2023, 12:31 Mensen die ds. vd Net als erg links inschalen luisteren niet goed.
En zo zijn we weer op het punt van hokjes en vakjes aangekomen.
In Rijssen N gaan elke zondag zoveel honderd mensen naar de kerk. Zij hebben vertrouwen in de boodschap die ze van de predikant en via leesdiensten horen. Wie ben ik of u om daar wat van te vinden? In elke (!) kerk, van welk verband dan ook, is wel enige eenzijdigheid te vinden.
Belangrijkste vraag is of Gods woord aan je hart wordt gelegd en Zijn eer op de eerste plaats staat.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Inwoner schreef: 24 nov 2023, 12:44
Mannetje schreef: 24 nov 2023, 12:31 Mensen die ds. vd Net als erg links inschalen luisteren niet goed.
En zo zijn we weer op het punt van hokjes en vakjes aangekomen.
In Rijssen N gaan elke zondag zoveel honderd mensen naar de kerk. Zij hebben vertrouwen in de boodschap die ze van de predikant en via leesdiensten horen. Wie ben ik of u om daar wat van te vinden? In elke (!) kerk, van welk verband dan ook, is wel enige eenzijdigheid te vinden.
Belangrijkste vraag is of Gods woord aan je hart wordt gelegd en Zijn eer op de eerste plaats staat.
Ik geloof dat ik best een beeld mag corrigeren.

Verder zeg ik niets over de gelezen preken in Rijssen, dat is uw inlegkunde.
-
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Amstelodamense schreef: 24 nov 2023, 10:32
DDD schreef: 24 nov 2023, 10:10
Tiberius schreef: 23 nov 2023, 20:17 Uit De Gier:
In bijzondere gevallen, als er een zeer ernstige situatie in een gemeente ontstaan is, kan de classis het wenselijk achten, dat er een buitengewone kerkvisitatie wordt gehouden. Dan neemt de classis de leiding om met de kerkeraad te onderhandelen en de kerkeraad heeft dan gehoor te geven aan de leiding der classis
Waarschijnlijk heeft die kerkenraad iets gedaan wat niet correct is.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
Ik moet gelijk denken aan Bodegraven die het lied "Ik bouw op U" liet zingen...?
Ik mag hopen dat dit niet de reden is, dat is geen "zeer ernstige situatie" zoals dit kerkordelijk bedoeld is.

Overigens lijkt het sowieso geen gezellige classisvergadering te zijn geweest als de ene gemeente over een andere gemeente klaagt en moet "klikken" dat deze te vroeg is begonnen met het preekrooster voor het volgende jaar samen te stellen. Ik zie in de verslagen de laatste tijd vaker dat een gemeente iets aan de orde stelt vanuit/over een andere gemeente. Ik vraag me af of classisvergaderingen daarvoor bedoeld zijn. M.i. dient primair de eigen kerkenraad iets ter tafel te brengen of een van de leden van de gemeente waar iets "verkeerds" zou plaatsvinden.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 24 nov 2023, 12:57
Amstelodamense schreef: 24 nov 2023, 10:32
DDD schreef: 24 nov 2023, 10:10
Tiberius schreef: 23 nov 2023, 20:17 Uit De Gier:



Waarschijnlijk heeft die kerkenraad iets gedaan wat niet correct is.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
Ik moet gelijk denken aan Bodegraven die het lied "Ik bouw op U" liet zingen...?
Ik mag hopen dat dit niet de reden is, dat is geen "zeer ernstige situatie" zoals dit kerkordelijk bedoeld is.

Overigens lijkt het sowieso geen gezellige classisvergadering te zijn geweest als de ene gemeente over een andere gemeente klaagt en moet "klikken" dat deze te vroeg is begonnen met het preekrooster voor het volgende jaar samen te stellen. Ik zie in de verslagen de laatste tijd vaker dat een gemeente iets aan de orde stelt vanuit/over een andere gemeente. Ik vraag me af of classisvergaderingen daarvoor bedoeld zijn. M.i. dient primair de eigen kerkenraad iets ter tafel te brengen of een van de leden van de gemeente waar iets "verkeerds" zou plaatsvinden.
Ik vind het teleurstellend dat het egoïsme rond het regelen van preekbeurten nog niet uitgestorven is. Door elkaar scherp te houden sterft het hopelijk op termijn wel uit.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Inwoner schreef: 24 nov 2023, 12:44
Mannetje schreef: 24 nov 2023, 12:31 Mensen die ds. vd Net als erg links inschalen luisteren niet goed.
En zo zijn we weer op het punt van hokjes en vakjes aangekomen.
In Rijssen N gaan elke zondag zoveel honderd mensen naar de kerk. Zij hebben vertrouwen in de boodschap die ze van de predikant en via leesdiensten horen. Wie ben ik of u om daar wat van te vinden? In elke (!) kerk, van welk verband dan ook, is wel enige eenzijdigheid te vinden.
Belangrijkste vraag is of Gods woord aan je hart wordt gelegd en Zijn eer op de eerste plaats staat.
Bovendien is het gewoon mooi als een kerkenraad op één lijn zit en niet de preken van de predikant gaat lopen ondermijnen en daarmee onrust zaaien.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dus voor kinderen begrijpelijke preken lezen is onrust zaaien?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef: 24 nov 2023, 13:46 Dus voor kinderen begrijpelijke preken lezen is onrust zaaien?
Nee, het gaat niet over de begrijpelijkheid. Er is een leerverschil.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef: 24 nov 2023, 13:46 Dus voor kinderen begrijpelijke preken lezen is onrust zaaien?
Ligt denk ik ook wel een beetje aan de frequentie en wat je met begrijpelijke taal bedoeld.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 24 nov 2023, 13:46 Dus voor kinderen begrijpelijke preken lezen is onrust zaaien?
Zucht... je snap waarschijnlijk heel goed wat Job bedoeld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 24 nov 2023, 13:54
Tiberius schreef: 24 nov 2023, 13:46 Dus voor kinderen begrijpelijke preken lezen is onrust zaaien?
Zucht... je snap waarschijnlijk heel goed wat Job bedoeld.
Mogelijk als ik het zelf invul. Maar ik begrijp niet wat hij zegt.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:50
Psalm schreef: 24 nov 2023, 11:39
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.
Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
Al werd die flank 50 jaar terug wel in Rijssen gelezen.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Amstelodamense schreef: 24 nov 2023, 10:32
DDD schreef: 24 nov 2023, 10:10
Tiberius schreef: 23 nov 2023, 20:17 Uit De Gier:
In bijzondere gevallen, als er een zeer ernstige situatie in een gemeente ontstaan is, kan de classis het wenselijk achten, dat er een buitengewone kerkvisitatie wordt gehouden. Dan neemt de classis de leiding om met de kerkeraad te onderhandelen en de kerkeraad heeft dan gehoor te geven aan de leiding der classis
Waarschijnlijk heeft die kerkenraad iets gedaan wat niet correct is.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
Ik moet gelijk denken aan Bodegraven die het lied "Ik bouw op U" liet zingen...?
Ik dacht aan iets anders.
Er is nogal geschokt gereageerd over een trouwdienst, geleid door een GG predikant waar op verzoek van bruidspaar een paar versjes ritmisch werden gezongen.
Maar weet niet welke classis dat is.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Vraag op Refoweb gaat vrijwel zeker over gemeente in classics Utrecht. Verslag in SB bevestigt dat.
Plaats reactie