Volgens mij niet hoor. Dat was toch prof Vlastuin?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik was er niet bij. Volgens het dankwoord was zij als eerste betrokken. Maar ze is co-promotor.
Ik heb het verder niet gevolgd, ik was druk met mijn werk.
Ik heb het verder niet gevolgd, ik was druk met mijn werk.
Ik heb ook een stukje gevolgd. In eerste instantie was dr./ds. W.J. op 't Hof begeleider, daarna heeft ds./prof. W. Van Vlastuin het overgenomen. Maar geen idee of dit nou begeleider was of iets anders.
Fijn om te horen dat jij mij reacties gunt .Piet Puk schreef: ↑28 nov 2023, 22:47Was je nou weer op zoek naar reactie? Gefeliciteerd, die heb je dan....Psalm schreef: ↑28 nov 2023, 22:04 De "hobby's" van de predikant moet de kwaliteit van de prediking niet beïnvloeden. Hier zijn vandaag de dag best wel oplossingen voor te bedenken. Om tijd te besparen op preekvoorbereiding zou de GerGem een Chat GPT kunnen ontwikkelen die dit werk uit handen kan nemen. Ik zou dan graag alle theologen uit de vroege kerk, (nadere) reformatie en reformatorische traditie in het model stoppen. Uiteraard moet het model ook spelregels kennen; dat zouden de 3FvE kunnen zijn. Ik zie dan graag dr. G.A. van den Brink als ontwikkelaar van het model. Dan krijgen we in de GerGem gedegen gereformeerde preken.
Ds. G.A. van de Brink is universitair hoofddocent bij de vakgroep Historische Theologie. Ook was hij lid van het werkgezelschap Oude Gereformeerde Theologie (OGTh). Dus best een geschikte kandidaat wat mij betreft. Maar ik begrijp dat jij hier anders over denkt.
Verder lijkt mij het wel een goed idee om zoiets te ontwikkelen. Ik denk dat je hier serieus wel wat mee kan in praktijk. Het zou de toegang tot de gereformeerde theologie aanzienlijk verbeteren.
In de Geref. Gemeenten bestaat al zoiets, zij het met een mens er tussen. Het schijnt dat de bieb aan de Boezemsingel zodanig termen en thema's uit het brede aanbod boeken gedigitaliseerd en gecategoriseerd heeft, dat de heer Bal een vraagbaak is voor vele predikanten. Zij mailen of bellen hem: heb je iets rondom deze tekst of zegt er iemand iets over dit thema? Hij trekt dan zo uit de systemen in welke commentaren daarover iets te vinden is en binnen no time hebben dominees daarvan dan een pdf in hun mailbox. Mét daarbij vermoedelijk nog wat warm intermenselijk contact. Ronbal GPT, wat wensen we meer?
GGiN GPTJob schreef: ↑29 nov 2023, 09:08In de Geref. Gemeenten bestaat al zoiets, zij het met een mens er tussen. Het schijnt dat de bieb aan de Boezemsingel zodanig termen en thema's uit het brede aanbod boeken gedigitaliseerd en gecategoriseerd heeft, dat de heer Bal een vraagbaak is voor vele predikanten. Zij mailen of bellen hem: heb je iets rondom deze tekst of zegt er iemand iets over dit thema? Hij trekt dan zo uit de systemen in welke commentaren daarover iets te vinden is en binnen no time hebben dominees daarvan dan een pdf in hun mailbox. Mét daarbij vermoedelijk nog wat warm intermenselijk contact. Ronbal GPT, wat wensen we meer?
Daar zit precies het probleem.Job schreef: ↑29 nov 2023, 09:08In de Geref. Gemeenten bestaat al zoiets, zij het met een mens er tussen. Het schijnt dat de bieb aan de Boezemsingel zodanig termen en thema's uit het brede aanbod boeken gedigitaliseerd en gecategoriseerd heeft, dat de heer Bal een vraagbaak is voor vele predikanten. Zij mailen of bellen hem: heb je iets rondom deze tekst of zegt er iemand iets over dit thema? Hij trekt dan zo uit de systemen in welke commentaren daarover iets te vinden is en binnen no time hebben dominees daarvan dan een pdf in hun mailbox. Mét daarbij vermoedelijk nog wat warm intermenselijk contact. Ronbal GPT, wat wensen we meer?
AI (waaronder GPT) is niet meer dan een zoekmachine op internet, die selecteert en ordent, zonder bronnen.
Alles wat AI je voorhoudt, kan je ook als prediker zelf vinden, maar dan MET bronnen, op internet, in je boekenkast, of via Ron; en doe je zelf de selectie en ordening.
Bovendien moet de tekst eerst door jezelf als prediker heengegaan zijn, voordat de preek in de gemeente gehouden kan worden. Daarom kan AI nooit een preek maken.
En waarom zou je dan niet gewoon een leespreek nemen?
De verdediging van het proefschrift is meer vorm dan inhoud, algemeen bekend. De promotiezitting heeft eigenlijk een ceremoniële functie: de beoordeling staat al vast. De commissie trekt zich terug om de beoordeling te ‘bepalen’. De beoordeling kan naar boven of beneden worden afgerond als de promovendus de vragen bijzonder goed of slecht heeft beantwoord.
Volgens mij is het ooit één keer voorgekomen dat een promovendus niet slaagde. Dat zorgde voor veel commotie waardoor de reglementen zijn aangepast.
Vergelijk het met het classicaal examen van een kandidaat. Op de T.S. is hij al geslaagd en voor de vorm wordt hier op de classis nog aandacht aangegeven. De daadwerkelijk beoordeling ligt niet in het openbaar.
Nee, de professor die als derde aan tafel zat was mevr. Stark en co-promotor.
De laatste vrouw (met de kritische vragen) was dat niet.
Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.GGG038 schreef: ↑29 nov 2023, 09:36
De verdediging van het proefschrift is meer vorm dan inhoud, algemeen bekend. De promotiezitting heeft eigenlijk een ceremoniële functie: de beoordeling staat al vast. De commissie trekt zich terug om de beoordeling te ‘bepalen’. De beoordeling kan naar boven of beneden worden afgerond als de promovendus de vragen bijzonder goed of slecht heeft beantwoord.
Volgens mij is het ooit één keer voorgekomen dat een promovendus niet slaagde. Dat zorgde voor veel commotie waardoor de reglementen zijn aangepast.
Vergelijk het met het classicaal examen van een kandidaat. Op de T.S. is hij al geslaagd en voor de vorm wordt hier op de classis nog aandacht aangegeven. De daadwerkelijk beoordeling ligt niet in het openbaar.
Op die ene dame na dan, van Veen is de naam volgens mij.
- Delftenaar
Het echte "examen" voor een promotie vind eerder in het promotietraject plaats.
Als de promotoren een proefschrift onvoldoende vinden wordt er of nog aan het proefschrift geschaafd of vind er desnoods helemaal geen promotie plaats.
In die zin is een promotie zeg maar het feestje na het examen, met decorum enzo.
Als de promotoren een proefschrift onvoldoende vinden wordt er of nog aan het proefschrift geschaafd of vind er desnoods helemaal geen promotie plaats.
In die zin is een promotie zeg maar het feestje na het examen, met decorum enzo.
Ja klopt. Hoogleraar kerkgeschiedenis Mirjam van Veen.Simon0612 schreef: ↑29 nov 2023, 09:44Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.GGG038 schreef: ↑29 nov 2023, 09:36
Ik herinnerde me vannacht ineens dat de naam van Veen is.
De co-promotor is mevrouw Stark. We hebben het dus over iemand anders.
Ja die was het inderdaad. Die stelde nogal kritische vragen.GGG038 schreef: ↑29 nov 2023, 09:47Ja klopt. Hoogleraar kerkgeschiedenis Mirjam van Veen.Simon0612 schreef: ↑29 nov 2023, 09:44Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.GGG038 schreef: ↑29 nov 2023, 09:36
Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.
ChatGPT is toch geen goed idee...Psalm schreef: ↑29 nov 2023, 00:08Fijn om te horen dat jij mij reacties gunt .Piet Puk schreef: ↑28 nov 2023, 22:47Was je nou weer op zoek naar reactie? Gefeliciteerd, die heb je dan....Psalm schreef: ↑28 nov 2023, 22:04 De "hobby's" van de predikant moet de kwaliteit van de prediking niet beïnvloeden. Hier zijn vandaag de dag best wel oplossingen voor te bedenken. Om tijd te besparen op preekvoorbereiding zou de GerGem een Chat GPT kunnen ontwikkelen die dit werk uit handen kan nemen. Ik zou dan graag alle theologen uit de vroege kerk, (nadere) reformatie en reformatorische traditie in het model stoppen. Uiteraard moet het model ook spelregels kennen; dat zouden de 3FvE kunnen zijn. Ik zie dan graag dr. G.A. van den Brink als ontwikkelaar van het model. Dan krijgen we in de GerGem gedegen gereformeerde preken.
Ds. G.A. van de Brink is universitair hoofddocent bij de vakgroep Historische Theologie. Ook was hij lid van het werkgezelschap Oude Gereformeerde Theologie (OGTh). Dus best een geschikte kandidaat wat mij betreft. Maar ik begrijp dat jij hier anders over denkt.
Verder lijkt mij het wel een goed idee om zoiets te ontwikkelen. Ik denk dat je hier serieus wel wat mee kan in praktijk. Het zou de toegang tot de gereformeerde theologie aanzienlijk verbeteren.
https://www.rd.nl/artikel/1043536-chatg ... t-mensheid