Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Als je geen boodschappen doet in je eigen dorp, dan mis je wel de mogelijkheid om er voor de omgeving te zijn. Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk.

Verder kan ik me voorstellen dat een sfeer van kijken en gezien worden voor sommige mensen verleiding is tot zonde. In die context kan ik me ook voorstellen dat iemand niet op een terras gaat zitten. Maar ik zou echt niet weten waarom je als christen niet uit eten zou mogen gaan.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 30 nov 2023, 09:27 Als je geen boodschappen doet in je eigen dorp, dan mis je wel de mogelijkheid om er voor de omgeving te zijn. Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk.

Verder kan ik me voorstellen dat een sfeer van kijken en gezien worden voor sommige mensen verleiding is tot zonde. In die context kan ik me ook voorstellen dat iemand niet op een terras gaat zitten. Maar ik zou echt niet weten waarom je als christen niet uit eten zou mogen gaan.
Ik wil de mening van Piet graag respecteren. Ik vind het niet erg sympathiek als zo'n mening met een lachertje wordt afgeserveerd.
Dat betekent niet dat ik de mening van Piet deel. Dat is een heel andere zaak. Voor mij staat Romeinen 14 hierin centraal, waarbij ik zeker ook aandacht voor vers 4 wil vragen.
Ik ken predikanten, zelfs in de OGGN, die rustig 's avonds even een cafetaria bezoeken en een patatje bestellen. Anderen zullen dat nooit doen.
Heb respect voor een ander en onthoud je van onverhoord oordelen of iemand verachtelijk neerzetten.
Maar dat is mijn mening.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 30 nov 2023, 09:13 Ik ben het ook met Pierre27 eens. Niet in alle contexten is het verstandig dat een voorganger in het openbaar alcohol of andere drugs gebruikt. Sowieso is het goed om rekening te houden met die christenen die überhaupt bezwaar hebben tegen verslavende middelen. Alcohol is ook niet gezond.
Ongelofelijk waar één zinnetje uit een toespraak het gesprek zoal brengt. Mocht iemand in jouw post de suggestie lezen dat dr. Mulder alcohol of andere drugs zat te nuttigen, dan wil ik dat graag even rechtzetten: daar is niets over gezegd. Waarschijnlijk was het gewoon op een heel braaf terras van een pannenkoekenrestaurant ergens op de Veluwe, met orgelmuziek uit de speakers en dronken de broeders fristi. Al dan niet met rietje. Lekker belangrijk.

Iemand zin om het over de inhoud van de promotie te hebben?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Met alle zijwegen die vanwege mijn posting gegaan zijn, wil ik 1 ding eruit lichten: Besef dat je als voorganger een voorbeeldfunctie hebt, dat je ambassadeur bent van Christus en let daarop in alles wat je doet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: 30 nov 2023, 10:21 Met alle zijwegen die vanwege mijn posting gegaan zijn, wil ik 1 ding eruit lichten: Besef dat je als voorganger een voorbeeldfunctie hebt, dat je ambassadeur bent van Christus en let daarop in alles wat je doet.
Ik denk nu om nog eens te reageren: daar ben ik het mee eens. Probeer alles wat aanstoot kan geven te vermijden. Behalve als het het Woord betreft.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Piet Puk schreef: 30 nov 2023, 10:21 Met alle zijwegen die vanwege mijn posting gegaan zijn, wil ik 1 ding eruit lichten: Besef dat je als voorganger een voorbeeldfunctie hebt, dat je ambassadeur bent van Christus en let daarop in alles wat je doet.
Mee eens Piet, maar ik zou "als voorganger" gewoon weglaten. Het geldt ook voor jou en ook voor mij!
HHR

Bericht door HHR »

Maar discussies als deze maken pijnlijk duidelijk waarom sommige voorgangers in bepaalde kringen werkelijk niets durven te doen omdat men weet hoe sommige mensen reageren.
En vanuit noodzaak een paar keer per jaar ergens de anonimiteit opzoeken om ook even gewoon mens te kunnen zijn.

En helemaal eens met Inwoner, het verschil dat gemaakt wordt is echt niet goed.
Zelf heel gewone en geoorloofde dingen/activiteiten wel doen en deze de voorganger ontzeggen. Alsof er verschil moet zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Inwoner schreef: 30 nov 2023, 10:29
Mee eens Piet, maar ik zou "als voorganger" gewoon weglaten. Het geldt ook voor jou en ook voor mij!
Het is wel zo dat met name de voorgangers ook ons tot een voorbeeld moeten strekken. Als zij zich komen te misgaan wordt dat niet zelden dubbel aangerekend. En verder natuurlijk, dat geldt voor iedereen.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Silo

Bericht door Silo »

Dit is het gergemtopic. Jij bent geen gergemmer. Veel zaken in de gergem zijn gevoelig of een taboe. Maar terassen en predikanten dat ligt niet zo gevoelig bij ons. Op vakantie in Oostenrijk en Zwitserland vaak genoeg een ambtsdrager op het terras gezien. Ik geef ze groot gelijk.
MGG

Bericht door MGG »

Precies en Jezus Zijn voorbeeld is heel duidelijk. Laten we van predikanten geen dingen vragen die de Bijbel niet vraagt.
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Ik weet dat dit 'wij-wensen-van-een-predikant-een-kluizenaarsleven' gedrag zeer ver gaat. Maar waar men inderdaad vergeet naar zichzelf te kijken. De predikant waar ik destijds catechesatie van kreeg was nogal wars van uiterlijk vertoon (en dat deed de jeugd goed, de omgang was prima te noemen) Maar kreeg opmerkingen over het feit dat hij in een spijkerbroek (!!!) onkruid aan het wieden was in zijn pastorietuin.

Ik vermoed dat het dragen van een jeans niet paste in het wereldbeeld van deze predikant-vereerders, die hem als een heilige op een sokkel plaatsten. Gelukkig is deze predikant daar heel gewoon onder gebleven, maar ga er maar aanstaan. Compleet ongezond, die heiligen-cultus. En bij andere predikanten zie je helaas wat er van komt als ze continue over het paard getild worden en aanbeden worden. Dat is óók de verantwoordelijkheid van degenen die de cultuur rond zo'n predikant in stand houden!!!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
JanRap

Bericht door JanRap »

Jawel Piet Puk. Maar ik ben toch een beetje bang dat wij de de vaderen van de Nadere Reformatie, ( een aantal portretten werden geprojecteerd tijdens de promotieplechtigheid ) inkleuren met ons beeld van hoe wij vinden dat een reformatorische predikant moet leven. Vanouds zijn wij een wat geïsoleerd volkje en we hebben ons een bepaalde levensstijl aangemeten met bepaalde codes over kleding, haardracht, vrijetijdsbesteding enz. Tegenwoordig komt daardan nog bij ons standpunt over een bijbelvertaling, over vaccinatie, over assurantie. En daar is
niks maar dan ook niks mis mee. Maar laten we terdege beseffen dat onze vaderen een bredere algemene ontwikkeling hadden dan wij nu. In veel zaken waren zij kinderen van hun tijd. Heb bijvoorbeeld een dissertatie over Jacobus Revius, die dichtte ook rustig in zijn studentijd liefdesliederen in het Latijn.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef: 30 nov 2023, 10:26
Ik denk nu om nog eens te reageren: daar ben ik het mee eens. Probeer alles wat aanstoot kan geven te vermijden. Behalve als het het Woord betreft.
Waar ligt de grens? Als iemand aanstoot neemt dat je vlees eet, nog afval hebt, een auto hebt, een plastic tandenborstel gebruikt, kleding aan hebt die niet van biologisch katoen is, ga jij dat allemaal vermijden?
Volgens mij is het hele punt van Paulus christelijke vrijheid. Je moet geen aanstoot geven en je broeder ergeren, maar je mag met een vrij geweten leven voor de Heere. Er is ook een verschil tussen aanstoot geven en aanstoot nemen.

Om nog terug te gaan naar het begin van deze discussie: nog niemand heeft iets gezegd dat de man vrouw verhouding volgens de principes van de GG niet kunnen bij de promotie. Er werd aan hem leiding gegeven door een vrouwelijke co-promoter en hij moest zich verdedigen tegenover meerdere vrouwelijke hoogleraren. Hoe zit dat eigenlijk? Je moeten verantwoorden tegenover een carrière -vrouw lijkt me een heftige ervaring :hum. Als je van mening bent dat God deze positie van leidinggeven, onderwijs en carrière maken niet zo bedoeld heeft voor een vrouw, zou je dan wel aan dergelijke dingen mee mogen doen? Ten tweede zou dat geen aanstoot kunnen geven? Moet je dat dan vermijden?

Nogmaals: waar ligt de grens tussen christelijke vrijheid en het rekening houden met mensen met een zwak geloof?
Laatst gewijzigd door Anselmus op 30 nov 2023, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef: 30 nov 2023, 11:03
Waar ligt de grens? Als iemand aanstoot neemt dat je vlees eet, nog afval hebt, een auto hebt, een plastic tandenborstel gebruikt, kleding aan hebt die niet van biologisch katoen is, ga jij dat allemaal vermijden?
Volgens mij is het hele punt van Paulus christelijke vrijheid. Je moet geen aanstoot geven en je broeder ergeren, maar je mag met een vrij geweten leven voor de Heere. Er is ook een verschil tussen aanstoot geven en aanstoot nemen.

Om nog terug te gaan naar het begin van deze discussie: nog niemand heeft iets gezegd dat de man vrouw verhouding die volgens de principes van de GG niet kunnen bij de promotie. Er werd aan hem leiding gegeven door een vrouwelijke co-promoter en hij moest zich verdedigen tegenover meerdere vrouwelijke hoogleraren. Hoe zit dat eigenlijk? Je moeten verantwoorden tegenover een carrière -vrouw lijkt me een heftige ervaring :hum. Als je van mening bent dat God deze positie van leidinggeven en onderwijs niet zo bedoeld heeft, zou je dan wel aan dergelijke dingen mee mogen doen? Ten tweede zou dat geen aanstoot kunnen geven? Moet je gaat dan vermijden?

Nogmaals: waar ligt de grens tussen christelijke vrijheid en het rekening houden met mensen met een zwak geloof?
Of geen geloof en vooral op anderen lettend?
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Zeeuw schreef: 30 nov 2023, 11:06
Anselmus schreef: 30 nov 2023, 11:03

Om nog terug te gaan naar het begin van deze discussie: nog niemand heeft iets gezegd dat de man vrouw verhouding die volgens de principes van de GG niet kunnen bij de promotie. Er werd aan hem leiding gegeven door een vrouwelijke co-promoter en hij moest zich verdedigen tegenover meerdere vrouwelijke hoogleraren. Hoe zit dat eigenlijk? Je moeten verantwoorden tegenover een carrière -vrouw lijkt me een heftige ervaring :hum. Als je van mening bent dat God deze positie van leidinggeven en onderwijs niet zo bedoeld heeft, zou je dan wel aan dergelijke dingen mee mogen doen? Ten tweede zou dat geen aanstoot kunnen geven? Moet je gaat dan vermijden?

Of geen geloof en vooral op anderen lettend?
Paulus noemt het zwak geloof, ik ga mee in die mildheid.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie