Stijgende energieprijzen en overige inflatie

merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

huisman schreef: 11 dec 2023, 11:30
Bertiel schreef: 11 dec 2023, 11:20
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:16 Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Ik heb de laatste 10 jaar geen enkele keer een loonaanpassing gehad op of boven de inflatie.
Werkte gedeeltelijk buiten CAO, maar ook binnen CAO TLN komt het maar zelden voor dat je een loonscorrectie hebt boven de inflatie

Vaste lasten t.o.v. salarisstijging loop ik minimaal 400 mis in die 10 jaar (excl hypotheek)
Zie een eindbod CAO TLN van 10% in twee jaar. Vind ik best fors. De inflatiecijfers waren natuurlijk erg beïnvloed door de gasprijs. Nu de prijzen weer terug zijn op het niveau van voor de oorlog is de inflatie ook ingezakt. Mensen die deze hele periode een vast contract hadden hebben nog veel minder last gehad van de inflatie.

De mensen die aan de onderkant van het loongebouw zitten in slechte doorwaai huurhuizen hebben nog wel extra aandacht nodig.
Hoe kom jij erbij dat de inflatie is ingezakt? Op bepaalde vlakken misschien. Afgelopen week was in het nieuws dat de boodschappen/levensmiddelen in november 7,3 % zijn gestegen. Dat zijn toch eerste levensbehoeften.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... en-energie
Online
Bertiel
Berichten: 4655
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

+ inflatiecorrecties / cao aanpassingen gaan over brutoloon.
van die 10% blijft er 6 over of minder

terwijl de gestegen kosten wel over netto uitgaven gaan.

De hele economische impasses worden volledig aangejaagd door het achterblijven van de salarissen t.o.v. de gestegenkosten
Grotendeels te danken aan het toegelaten graaigedrag van het bedrijfsleven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Carsten »

Ik kom nu rond van 1200 euro per maand is nog een hele opgave.
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Carsten schreef: 11 dec 2023, 12:05 Ik kom nu rond van 1200 euro per maand is nog een hele opgave.
Dat is niet veel. Is dat inclusief of exclusief toeslagen ed?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

merel schreef: 11 dec 2023, 11:49
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:30
Bertiel schreef: 11 dec 2023, 11:20
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:16 Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Ik heb de laatste 10 jaar geen enkele keer een loonaanpassing gehad op of boven de inflatie.
Werkte gedeeltelijk buiten CAO, maar ook binnen CAO TLN komt het maar zelden voor dat je een loonscorrectie hebt boven de inflatie

Vaste lasten t.o.v. salarisstijging loop ik minimaal 400 mis in die 10 jaar (excl hypotheek)
Zie een eindbod CAO TLN van 10% in twee jaar. Vind ik best fors. De inflatiecijfers waren natuurlijk erg beïnvloed door de gasprijs. Nu de prijzen weer terug zijn op het niveau van voor de oorlog is de inflatie ook ingezakt. Mensen die deze hele periode een vast contract hadden hebben nog veel minder last gehad van de inflatie.

De mensen die aan de onderkant van het loongebouw zitten in slechte doorwaai huurhuizen hebben nog wel extra aandacht nodig.
Hoe kom jij erbij dat de inflatie is ingezakt? Op bepaalde vlakken misschien. Afgelopen week was in het nieuws dat de boodschappen/levensmiddelen in november 7,3 % zijn gestegen. Dat zijn toch eerste levensbehoeften.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... en-energie
In september was het jaarinflatiecijfer zonder energie 5.5%. Vorig jaar september was dat 6.5%. Dus 10% salarisstijging lost dat niet eens op. Daar komt nog bij dat de salarissen niet meteen aangepast worden, maar dat die 10% vaak over een langere periode verdeeld wordt.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Carsten »

merel schreef: 11 dec 2023, 12:30
Carsten schreef: 11 dec 2023, 12:05 Ik kom nu rond van 1200 euro per maand is nog een hele opgave.
Dat is niet veel. Is dat inclusief of exclusief toeslagen ed?
Plus 100 euro zorgtoeslag.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Carsten schreef: 11 dec 2023, 12:39
merel schreef: 11 dec 2023, 12:30
Carsten schreef: 11 dec 2023, 12:05 Ik kom nu rond van 1200 euro per maand is nog een hele opgave.
Dat is niet veel. Is dat inclusief of exclusief toeslagen ed?
Plus 100 euro zorgtoeslag.
Geen huurtoeslag?
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

refo schreef: 11 dec 2023, 12:38
merel schreef: 11 dec 2023, 11:49
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:30
Bertiel schreef: 11 dec 2023, 11:20

Ik heb de laatste 10 jaar geen enkele keer een loonaanpassing gehad op of boven de inflatie.
Werkte gedeeltelijk buiten CAO, maar ook binnen CAO TLN komt het maar zelden voor dat je een loonscorrectie hebt boven de inflatie

Vaste lasten t.o.v. salarisstijging loop ik minimaal 400 mis in die 10 jaar (excl hypotheek)
Zie een eindbod CAO TLN van 10% in twee jaar. Vind ik best fors. De inflatiecijfers waren natuurlijk erg beïnvloed door de gasprijs. Nu de prijzen weer terug zijn op het niveau van voor de oorlog is de inflatie ook ingezakt. Mensen die deze hele periode een vast contract hadden hebben nog veel minder last gehad van de inflatie.

De mensen die aan de onderkant van het loongebouw zitten in slechte doorwaai huurhuizen hebben nog wel extra aandacht nodig.
Hoe kom jij erbij dat de inflatie is ingezakt? Op bepaalde vlakken misschien. Afgelopen week was in het nieuws dat de boodschappen/levensmiddelen in november 7,3 % zijn gestegen. Dat zijn toch eerste levensbehoeften.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... en-energie
In september was het jaarinflatiecijfer zonder energie 5.5%. Vorig jaar september was dat 6.5%. Dus 10% salarisstijging lost dat niet eens op. Daar komt nog bij dat de salarissen niet meteen aangepast worden, maar dat die 10% vaak over een langere periode verdeeld wordt.
Ah, dus mijn gevoel dat de dagelijkse kosten zo stijgen klopt dus wel.

N.B. ik las zojuist dat de inflatie over 2022 en 2023 ongeveer 16% bedraagt. Onze salarissen zijn nagenoeg hetzelfde gebleven. Dat houdt in dat wij ongeveer 13% hebben ingeleverd. Ik kan mij niet voorstellen dat wij hierin de enige zijn. Niet elke sector heeft namelijk forse cao verhogingen gehad.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1527
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

huisman schreef: 11 dec 2023, 11:32
Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 11:30 Ik val helaas niet onder een CAO en het is knokken voor elk procentje.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Moet je dan individueel onderhandelen met je werkgever ?
Ja klopt. Vorig jaar kregen we wel een verhoging van 2 a 3%.
Dus als je meer wilt moet je toch de stoute schoenen aantrekken. Ikzelf vind dat niet zo'n probleem maar niet iedereen durft dat.
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 13:34
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:32
Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 11:30 Ik val helaas niet onder een CAO en het is knokken voor elk procentje.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Moet je dan individueel onderhandelen met je werkgever ?
Ja klopt. Vorig jaar kregen we wel een verhoging van 2 a 3%.
Dus als je meer wilt moet je toch de stoute schoenen aantrekken. Ikzelf vind dat niet zo'n probleem maar niet iedereen durft dat.
Dan geldt ook voor jou dat je in 2022 en 2023 behoorlijk last hebt van de inflatie.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1527
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 11 dec 2023, 13:43
Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 13:34
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:32
Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 11:30 Ik val helaas niet onder een CAO en het is knokken voor elk procentje.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Moet je dan individueel onderhandelen met je werkgever ?
Ja klopt. Vorig jaar kregen we wel een verhoging van 2 a 3%.
Dus als je meer wilt moet je toch de stoute schoenen aantrekken. Ikzelf vind dat niet zo'n probleem maar niet iedereen durft dat.
Dan geldt ook voor jou dat je in 2022 en 2023 behoorlijk last hebt van de inflatie.
Ik heb voor mijzelf wel onderhandeld en er wat meer uitgesleept. Verder een laag energieverbruik en gasloos. En een auto van de zaak dus van hoge energieprijzen hebben we weinig last.
Ik vind de loonsverhogingen van rond de 10% ook niet echt normaal.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17455
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef: 11 dec 2023, 13:43
Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 13:34
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:32
Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 11:30 Ik val helaas niet onder een CAO en het is knokken voor elk procentje.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Moet je dan individueel onderhandelen met je werkgever ?
Ja klopt. Vorig jaar kregen we wel een verhoging van 2 a 3%.
Dus als je meer wilt moet je toch de stoute schoenen aantrekken. Ikzelf vind dat niet zo'n probleem maar niet iedereen durft dat.
Dan geldt ook voor jou dat je in 2022 en 2023 behoorlijk last hebt van de inflatie.

Denk toch dat je een rekenfout maakt.

Stel je hebt een inkomen van €4000,- netto. Door een forse loonsverhoging hou je 5% netto meer over. Dat is €200,-
Van de vaste lasten is de hypotheek niet inflatie gevoelig. Als je vaste lasten buiten de hypotheek (boodschappen, energie, brandstof auto enz.) €2500 zou zijn dan is een inflatie van meer dan 8% nodig om minder in de portemonnee over te houden.

Voor huurders is de berekening anders om dat de huren ook zijn gestegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Huh, volgens mij begrijp ik jou niet helemaal. Vorig jaar is mijn salaris met 2,15% gestegen. Dat gaat over het bruto (fulltime) salaris. Ik werk niet fulltime en krijg mijn salaris netto uitbetaald. Mijn netto salaris stijgt dan ternauwernood. De kosten ( inflatie van energie, brandstof, maar ook boodschappen) stijgen 10% netto. Dan houd ik toch netto onder de streep veel minder over? Dat heeft toch niets met een gelijk blijvende hypotheek te maken?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17455
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef: 11 dec 2023, 14:20 Huh, volgens mij begrijp ik jou niet helemaal. Vorig jaar is mijn salaris met 2,15% gestegen. Dat gaat over het bruto (fulltime) salaris. Ik werk niet fulltime en krijg mijn salaris netto uitbetaald. Mijn netto salaris stijgt dan ternauwernood. De kosten ( inflatie van energie, brandstof, maar ook boodschappen) stijgen 10% netto. Dan houd ik toch netto onder de streep veel minder over? Dat heeft toch niets met een gelijk blijvende hypotheek te maken?
De berekening van jou kan ik pas maken als je me inzage geeft in jullie financiën en een pinpas met code ;)

Waar het omgaat is dat in je huishoudboekje de inflatie over een kleiner bedrag gaat dan de loonsstijging.

M.a.w. 8% inflatie kan best gecorrigeerd worden met 4% loonsverhoging. Soms meer, soms minder maar dat ligt aan je persoonlijke situatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

huisman schreef: 11 dec 2023, 14:37
merel schreef: 11 dec 2023, 14:20 Huh, volgens mij begrijp ik jou niet helemaal. Vorig jaar is mijn salaris met 2,15% gestegen. Dat gaat over het bruto (fulltime) salaris. Ik werk niet fulltime en krijg mijn salaris netto uitbetaald. Mijn netto salaris stijgt dan ternauwernood. De kosten ( inflatie van energie, brandstof, maar ook boodschappen) stijgen 10% netto. Dan houd ik toch netto onder de streep veel minder over? Dat heeft toch niets met een gelijk blijvende hypotheek te maken?
De berekening van jou kan ik pas maken als je me inzage geeft in jullie financiën en een pinpas met code ;)

Waar het omgaat is dat in je huishoudboekje de inflatie over een kleiner bedrag gaat dan de loonsstijging.

M.a.w. 8% inflatie kan best gecorrigeerd worden met 4% loonsverhoging. Soms meer, soms minder maar dat ligt aan je persoonlijke situatie.
Ah bedoel je het zo. Ik vraag mij af of het klopt wat jij nu stelt. Eerder kon ik van mijn netto salaris x aantal producten kopen. Nu is mijn netto salaris praktisch gelijk gebleven en zijn veel dagelijkse kosten met 10% gestegen. Dat houdt in dat ik voor mijn netto salaris minder kan aanschaffen. Een voorbeeld; de middelbare school vraagt aan ouders om een laptop aan te schaffen. Drie jaar geleden was deze laptop €450,00. Twee jaar geleden was de aanschaf van de laptop €600,00 en afgelopen zomer tikte ik € 690,00 af ( en deze laatste was trouwens een formaat kleiner, anders zou het € 800,00 zijn geweest) Dat vind ik een forse prijsstijging en het is niet de enige prijsstijging waar gezinnen mee te maken krijgen. Nu zijn wij in de mogelijkheid om dit op te vangen, maar ook veel gezinnen niet.
Plaats reactie