Oorlog in Oekraine

Mannetje
Berichten: 7917
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Mannetje »

Cyrillus schreef: 20 dec 2023, 20:33
Mannetje schreef: 20 dec 2023, 20:26 Je kunt hooguit de gedenkdagen afschaffen, de heilsfeiten zijn al geweest en kunnen daarmee niet ongedaan gemaakt worden.
Gelukkig maar, maar het onderwerp was onze cultuur.
Klopt, maar dat is voor mij dus geen onopgeefbaar onderdeel van de cultuur.
-
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

Mannetje schreef: 20 dec 2023, 20:52
Cyrillus schreef: 20 dec 2023, 20:33
Mannetje schreef: 20 dec 2023, 20:26 Je kunt hooguit de gedenkdagen afschaffen, de heilsfeiten zijn al geweest en kunnen daarmee niet ongedaan gemaakt worden.
Gelukkig maar, maar het onderwerp was onze cultuur.
Klopt, maar dat is voor mij dus geen onopgeefbaar onderdeel van de cultuur.
Nee, hehe, het zijn maar voorbeeldjes he...
elbert
Berichten: 1351
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door elbert »

Volgens mij gaat dit topic nu over heel iets anders dan waar het voor bedoeld is. :offtopic
Ambtenaar
Berichten: 9379
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 20 dec 2023, 12:43 Naïviteit is het woord dat hier op zijn plaats is.
Het is de realiteit. Ik blijf graag weg van de complottheorieën die jij aanhangt.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 09:02
Cyrillus schreef: 20 dec 2023, 12:43 Naïviteit is het woord dat hier op zijn plaats is.
Het is de realiteit. Ik blijf graag weg van de complottheorieën die jij aanhangt.
Er zal een tijd komen dat christenen niet meer kunnen kopen of verkopen zonder het merkteken van het beest, o stop, complottheorie.
Ambtenaar
Berichten: 9379
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 09:14 Er zal een tijd komen dat christenen niet meer kunnen kopen of verkopen zonder het merkteken van het beest, o stop, complottheorie.
Dat is als je Openbaring 13:16 letterlijk neemt. Ik vat dit symbolisch op.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 09:51
Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 09:14 Er zal een tijd komen dat christenen niet meer kunnen kopen of verkopen zonder het merkteken van het beest, o stop, complottheorie.
Dat is als je Openbaring 13:16 letterlijk neemt. Ik vat dit symbolisch op.
Serieus? En waarom zou dit symbolisch moeten worden opgevat? We zien inmiddels dat christenen steeds meer gecanceld worden in de maatschappij. Dus waarom niet letterlijk?
Ambtenaar
Berichten: 9379
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 09:56 Serieus? En waarom zou dit symbolisch moeten worden opgevat? We zien inmiddels dat christenen steeds meer gecanceld worden in de maatschappij. Dus waarom niet letterlijk?
Ik zie nergens christenen gecanceld worden. En sommigen krijgen terechte kritiek, zoals bijv. de ondertekenaars van de Nashville-verklaring.

Er zijn heel wat bijbeluitleggers, zoals bijv. Matthew Henry, die beargumenteren dat dit vers in figuurlijke zin gelezen moet worden. In de coronatijd gingen de complotdenkers ook met deze tekst aan de haal.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 09:56
Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 09:51
Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 09:14 Er zal een tijd komen dat christenen niet meer kunnen kopen of verkopen zonder het merkteken van het beest, o stop, complottheorie.
Dat is als je Openbaring 13:16 letterlijk neemt. Ik vat dit symbolisch op.
Serieus? En waarom zou dit symbolisch moeten worden opgevat? We zien inmiddels dat christenen steeds meer gecanceld worden in de maatschappij. Dus waarom niet letterlijk?
En hoe gaat dit in Oekraïne? Volgens mij is dat een land dat nu aangevallen wordt door een land, dat jarenlang Christendom heeft vervolgd, en waar evangelisatie buiten de kerk verboden is.

Meer off-topic. Zweden is een zwaar geseculariseerd land, maar toch leven daar de kerken echt wel, al zijn dat voornamelijk de migrantenkerken. In Nederland zullen in de grote steden een heel groot deel van de kerkgangers ook migranten zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 10:05 En sommigen krijgen terechte kritiek, zoals bijv. de ondertekenaars van de Nashville-verklaring.
Wat is er mis met de nashville-verklaring?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Psalm schreef: 21 dec 2023, 10:12
Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 10:05 En sommigen krijgen terechte kritiek, zoals bijv. de ondertekenaars van de Nashville-verklaring.
Wat is er mis met de nashville-verklaring?
Ik zou deze discussie blijven volgen, puur om het "pad der off-topic" te volgen en er mogelijk een studie over te schrijven.

PS ik zeg patat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17589
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 21 dec 2023, 10:17
Psalm schreef: 21 dec 2023, 10:12
Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 10:05 En sommigen krijgen terechte kritiek, zoals bijv. de ondertekenaars van de Nashville-verklaring.
Wat is er mis met de nashville-verklaring?
Ik zou deze discussie blijven volgen, puur om het "pad der off-topic" te volgen en er mogelijk een studie over te schrijven.

PS ik zeg patat.
Ik zeg vd Brink :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 10:05
Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 09:56 Serieus? En waarom zou dit symbolisch moeten worden opgevat? We zien inmiddels dat christenen steeds meer gecanceld worden in de maatschappij. Dus waarom niet letterlijk?
Ik zie nergens christenen gecanceld worden. En sommigen krijgen terechte kritiek, zoals bijv. de ondertekenaars van de Nashville-verklaring.

Er zijn heel wat bijbeluitleggers, zoals bijv. Matthew Henry, die beargumenteren dat dit vers in figuurlijke zin gelezen moet worden. In de coronatijd gingen de complotdenkers ook met deze tekst aan de haal.
In Nederland was er niet lang geleden een leraar of assistent dat weet ik niet meer die ontslagen werd omdat hij niet op de juiste wijze had meegedaan aan LHBTQ activiteiten, bakkers in de USA die weigerden taarten te bakken voor LHBTQ, fotografen in de USA die geen reprtages wilden maken voor LBTQ, een biddende christen bij een abortuskliniek in de UK, etc. Dit is nog maar het begin.
DDD
Berichten: 29067
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Ik vind het helemaal niets met de Oorlog in Oekraïne te maken hebben, maar bakkers die wel taarten maken voor samenwonende hetero's maar niet voor samenwonende homo's vind ik ook niet erg correct handelen.

Behalve dan als ze niet tegen samenwonen zijn, maar wel tegen homoseksualiteit, natuurlijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 11:05
Ambtenaar schreef: 21 dec 2023, 10:05
Cyrillus schreef: 21 dec 2023, 09:56 Serieus? En waarom zou dit symbolisch moeten worden opgevat? We zien inmiddels dat christenen steeds meer gecanceld worden in de maatschappij. Dus waarom niet letterlijk?
Ik zie nergens christenen gecanceld worden. En sommigen krijgen terechte kritiek, zoals bijv. de ondertekenaars van de Nashville-verklaring.

Er zijn heel wat bijbeluitleggers, zoals bijv. Matthew Henry, die beargumenteren dat dit vers in figuurlijke zin gelezen moet worden. In de coronatijd gingen de complotdenkers ook met deze tekst aan de haal.
In Nederland was er niet lang geleden een leraar of assistent dat weet ik niet meer die ontslagen werd omdat hij niet op de juiste wijze had meegedaan aan LHBTQ activiteiten, bakkers in de USA die weigerden taarten te bakken voor LHBTQ, fotografen in de USA die geen reprtages wilden maken voor LBTQ, een biddende christen bij een abortuskliniek in de UK, etc. Dit is nog maar het begin.
Al deze dingen hebben niets met Oekraine te maken. Vormen geen enkele rechtvaardiging voor de inval van Rusland in Oekraine. Verder hebben ze ook vrijwel niets met migratie te maken: De meeste niet-Westerse migranten zijn niet zulke voorstanders van de zaken die je negatief duidt hier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie