Hyperdordt

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4003
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hyperdordt

Bericht door Terri »

Ik stoor me er erg aan dat ds. v.d. Brink op steeds meer onjuiste manieren geschreven wordt. Op gevaar af dat ik nu ook in zijn kamp geschoven wordt, wil ik toch pleiten voor een nettere juiste manier.
En als je merkt dat je wel heel erg boos wordt op je gesprekspartner, dan zou ik op je toetsenbord gaan zitten, of in ieder geval tot 20 tellen of zo :hum
MGG
Berichten: 3622
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door MGG »

Terri schreef: 23 dec 2023, 21:15 Ik stoor me er erg aan dat ds. v.d. Brink op steeds meer onjuiste manieren geschreven wordt. Op gevaar af dat ik nu ook in zijn kamp geschoven wordt, wil ik toch pleiten voor een nettere juiste manier.
En als je merkt dat je wel heel erg boos wordt op je gesprekspartner, dan zou ik op je toetsenbord gaan zitten, of in ieder geval tot 20 tellen of zo :hum
Waar dan?

Sowieso is het wel grappig gezien Dr. Vd Brink niet de kampioen nette manieren is. Ik druk het expres zachtjes uit. Anders bestaat het gevaar dat mijn bericht een van de voorbeelden is :haha
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10614
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hyperdordt

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef: 23 dec 2023, 21:15 Ik stoor me er erg aan dat ds. v.d. Brink op steeds meer onjuiste manieren geschreven wordt.
Hoe bedoel je dit? En als je het verduidelijkt hebt, wat stoort je dan en waarom?
HersteldHervormd
Berichten: 6185
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hyperdordt

Bericht door HersteldHervormd »

Zou ds. VDB bij zichzelf ook kleine lettertjes zien? Of alleen bij de ander?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Hyperdordt

Bericht door Framboos »

Hendrien schreef: 23 dec 2023, 15:55
Simon0612 schreef: 23 dec 2023, 12:34
Psalm schreef: 23 dec 2023, 01:15
huisman schreef: 23 dec 2023, 00:14 @Psalm klaagt regelmatig over het niet beantwoorden van zijn vragen. Zelf is hij daar een kampioen in.
Blijkbaar verwacht je nog wat van mij. Waar moet ik precies allemaal op antwoorden? Zet het allemaal maar onder elkaar. Dan zal ik antwoord geven. Ik heb zelf het idee dat ik behoorlijk inhoudelijk reageer op iedereen.

Ik moet ook nog terugkomen op iemand die wilde dat ik wat voorbeelden zou noemen. Maar daar moet ik dan echt preken voor gaan beluisteren of wat dingen gaan lezen. Daar ben ik ook nog niet aan toegekomen. Dus dat heeft diegene nog van mij tegoed.
Daar wachten we ongeveer al vanaf pagina 1 op. Maar tot nu toe 0 gezien. Ook Hendrien levert ze tot op heden niet. Wel absurd, hoe kun je het nu bijna 100 pagina’s hebben over iets wat je blijkbaar helemaal niet kan of wil aantonen. Absurd gekke nergens op gebaseerde discussie dit.
Ik heb in de 1e 30 jaar van mijn leven heel wat van die preken gehoord en er was absoluut geen sprake van een aanbod van genade.( GGinNed en OGGinNed). Volgens @Huisman kun je die wel knippen uit heel veel oudvaders. Verder ga ik dit niet aantonen, maar een ieder kan dit zelf beluisteren.
Bijzonder, ik heb enkele honderden preken uit de ggin gehoord. Kan me niet herinneren dat er een preek was waarin geen aanbod van genade gepreekt is.
Het rijkste aanbod van genade is daar, waar een arme, verloren zondaar, die helemaal niets goeds in zichzelf kan ontdekken, toch nog zalig kan worden, zonder iets uit zichzelf, maar uit vrije genade.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Hyperdordt

Bericht door Framboos »

DDD schreef: 23 dec 2023, 19:49
Ad Anker schreef: 23 dec 2023, 17:55 Het zijn ook een aantal ex-(doop)leden van gemeenten uit de rechterflank.die zich heel erg achter dr. v.d. Brink scharen, evenals hijzelf. Je maakt niet voor niets een overstap. Dan denk je dat er iets mis is en dat elders de weide vetter is. En om die keuze te rechtvaardigen zit je iets scherper in de wedstrijd.

Dit hele gebeuren kent veel verliezers: dr. v.d. Brink c.s. die nog ietsje harder gaan roepen; hoorders die bewust naar kleine lettertjes gaan luisteren en daarmee de boodschap missen, waardoor ze donkerheid over hun ziel halen. En, o ja, de bovengenoemde groep die bevestigd wordt in haar gelijk.
Kleine lettertjes doen niet perse veel kwaad als je er bewust op let. Het grote probleem ervan is de onbewuste beïnvloeding. Omdat de kleine lettertjes in de bijbel zelf niet te vinden zijn, zullen ze zelden heel erg naar voren komen in een preek. Het gebeurt wel, als dominees zich aan de Bijbel weinig gelegen laten liggen. Maar dat is uitzonderlijk.
Samengevat zeg je: Kleine letters doen niet perse veel kwaad.. ze zullen zelden erg naar voren komen, alleen bij uitzondering...

Vanwaar dan de kruistocht erover? Dan kan deze discussie stoppen
DDD
Berichten: 28886
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Omdat ze wel veel invloed hebben. Als je het grofweg indeelt, zie je dat naarmate er meer impliciete kleine lettertjes zijn in een kerkgemeenschap, er minder mensen bewust gelovig zijn. Naarmate het Evangelie helderder gepreekt wordt, is een groter deel van de gemeente gelovig. Dat laatste is natuurlijk ook precies het probleem. Sommige predikanten hebben daar lage verwachtingen van, dus als het er te veel worden, dan gaan ze dingen bepreken om tot 'beter' zelfonderzoek te komen, en dan komen er al snel kleine lettertjes.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

Behoorlijk belangrijke maar ook vermoeiende thematiek op de zaterdagavond. Iemand nog iets stichtelijks? Bijna zondag. Bijna Kerst...! Hij komt de volken troosten.

Stel dat we elkaar als forummers maandag (of vanavond al) zouden ontmoeten bij de kribbe, waar zouden we het dan met elkaar over eens zijn?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
MGG
Berichten: 3622
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door MGG »

Job schreef: 23 dec 2023, 22:12 Behoorlijk belangrijke maar ook vermoeiende thematiek op de zaterdagavond. Iemand nog iets stichtelijks? Bijna zondag. Bijna Kerst...! Hij komt de volken troosten.

Stel dat we elkaar als forummers maandag (of vanavond al) zouden ontmoeten bij de kribbe, waar zouden we het dan met elkaar over eens zijn?
Ik las net het onderstaande artikel. Het geeft mij genoeg stof om vanavond te overdenken.

https://www.rd.nl/artikel/1046651-hoeve ... kerstfeest
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 23 dec 2023, 22:12 Behoorlijk belangrijke maar ook vermoeiende thematiek op de zaterdagavond. Iemand nog iets stichtelijks? Bijna zondag. Bijna Kerst...! Hij komt de volken troosten.

Stel dat we elkaar als forummers maandag (of vanavond al) zouden ontmoeten bij de kribbe, waar zouden we het dan met elkaar over eens zijn?
Ik had, meen ik een leerrijke stichtelijke preek geplaatst bij 'preken op internet'
Het was wel geen kerstpreek, maar goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Hyperdordt

Bericht door Martijn »

Ad Anker schreef: 23 dec 2023, 21:22
Terri schreef: 23 dec 2023, 21:15 Ik stoor me er erg aan dat ds. v.d. Brink op steeds meer onjuiste manieren geschreven wordt.
Hoe bedoel je dit? En als je het verduidelijkt hebt, wat stoort je dan en waarom?
Sommige forummers hebben het over VdB. De regel is toch dat predikanten genoemd worden met ds voor hun naam?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

MGG schreef: 23 dec 2023, 22:28
Job schreef: 23 dec 2023, 22:12 Behoorlijk belangrijke maar ook vermoeiende thematiek op de zaterdagavond. Iemand nog iets stichtelijks? Bijna zondag. Bijna Kerst...! Hij komt de volken troosten.

Stel dat we elkaar als forummers maandag (of vanavond al) zouden ontmoeten bij de kribbe, waar zouden we het dan met elkaar over eens zijn?
Ik las net het onderstaande artikel. Het geeft mij genoeg stof om vanavond te overdenken.

https://www.rd.nl/artikel/1046651-hoeve ... kerstfeest
Ja 🙏🏼 Er overvalt me een triest gevoel bij alle drukte, bij de eetfestijnen, bij de lichtjes. Gekaapt van Christus. Maar ook mijn godsdienstige Kerstdagen zien bleek van bloedarmoede als Christus ontbreekt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 23 dec 2023, 22:31
Job schreef: 23 dec 2023, 22:12 Behoorlijk belangrijke maar ook vermoeiende thematiek op de zaterdagavond. Iemand nog iets stichtelijks? Bijna zondag. Bijna Kerst...! Hij komt de volken troosten.

Stel dat we elkaar als forummers maandag (of vanavond al) zouden ontmoeten bij de kribbe, waar zouden we het dan met elkaar over eens zijn?
Ik had, meen ik een leerrijke stichtelijke preek geplaatst bij 'preken op internet'
Het was wel geen kerstpreek, maar goed.
Gezien en deels beluisterd, DIA!
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 23 dec 2023, 22:38
MGG schreef: 23 dec 2023, 22:28
Job schreef: 23 dec 2023, 22:12 Behoorlijk belangrijke maar ook vermoeiende thematiek op de zaterdagavond. Iemand nog iets stichtelijks? Bijna zondag. Bijna Kerst...! Hij komt de volken troosten.

Stel dat we elkaar als forummers maandag (of vanavond al) zouden ontmoeten bij de kribbe, waar zouden we het dan met elkaar over eens zijn?
Ik las net het onderstaande artikel. Het geeft mij genoeg stof om vanavond te overdenken.

https://www.rd.nl/artikel/1046651-hoeve ... kerstfeest
Ja 🙏🏼 Er overvalt me een triest gevoel bij alle drukte, bij de eetfestijnen, bij de lichtjes. Gekaapt van Christus. Maar ook mijn godsdienstige Kerstdagen zien bleek van bloedarmoede als Christus ontbreekt.
Ik ben veel beter... ik doe niet mee met die poespas... oeps dan ben ik een farizeeër, zo bedenk ik nu. :livre Maar toch... ik heb vanavond wel de Kerstzangavond in de Zuiderkerk beluisterd...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hyperdordt

Bericht door Orchidee »

MGG schreef:
Job schreef: 23 dec 2023, 22:12 Behoorlijk belangrijke maar ook vermoeiende thematiek op de zaterdagavond. Iemand nog iets stichtelijks? Bijna zondag. Bijna Kerst...! Hij komt de volken troosten.

Stel dat we elkaar als forummers maandag (of vanavond al) zouden ontmoeten bij de kribbe, waar zouden we het dan met elkaar over eens zijn?
Ik las net het onderstaande artikel. Het geeft mij genoeg stof om vanavond te overdenken.

https://www.rd.nl/artikel/1046651-hoeve ... kerstfeest
Nooit verkeerd om iets te overdenken natuurlijk maar eerlijk: is deze advent/Kerst/oud en nieuw tijd echt véél anders dan 50 jaar geleden??
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten