Wat doen we vandaag?

Online
merel
Berichten: 9950
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

HHR schreef: 26 dec 2023, 16:19
merel schreef: 26 dec 2023, 16:17
HHR schreef: 26 dec 2023, 15:48 Wat wel grappig is, het zingen van het 'Ere zij God' , na de zegen. (Voor mij verder geen punt, maar valt gewoon op)
Ik hoor het vanuit CGK, GG als de PKN.
(En dan een PKN gemeente die normaal wel een lied uit Weerklank zingt in de Eredienst.)

Als er één bijbels lied is, is het 'Ere zij God' wel
Wij zongen het lied ook na de zegen, zodat we, aldus de dominee, jubelend naar huis konden gaan. Daar zat geen enkele theologische gedachte achter. De rest van de dienst hebben we OB, DNPB, Opwekking, Sela en OTH gezongen.
Je eerste afkorting ken ik als een merk voor hygiëne tijdens de maanstonde, de rest zegt me niets.
Maar wel grappig, dat kan dus ook een overweging zijn.
O haha, nooit zo over nagedacht. Deze afkortingen staan zo op onze beamer. OB staat voor Oude Berijming. De overige afkortingen zijn De Nieuwe Psalm Berijming ( uit 2014) en Op ToonHoogte.

Het viel mij trouwens tijdens het zingen wel op dat het opwekkingslied 'King of Kings' in het Nederlands een meer bijbel getrouwe vertaling heeft; Koning tot in eeuwigheid.
HHR
Berichten: 1024
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door HHR »

Ah oke, iets duidelijker nu.
Maar wel een ingewikkelde bedoening.
Online
merel
Berichten: 9950
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

HHR schreef: 26 dec 2023, 16:49 Ah oke, iets duidelijker nu.
Maar wel een ingewikkelde bedoening.
Waarom is dat ingewikkeld? Alles staat op de beamer. Ik vind de afwisseling juist heel fijn. In sommige diensten zingen we veel psalmen, passend bij het thema van de preek en in andere diensten zingen we veel andere liederen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12121
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Herman »

Even de Waalbanddijk beschouwd gezien het hoogwater.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1529
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

Hendrikus schreef: 25 dec 2023, 21:57
Zeeuw schreef: 25 dec 2023, 21:43
Ararat schreef: 25 dec 2023, 15:06 Tijdens de goedbezochte kerstdienst regelmatig geglimlacht om de inventiviteit van de organist, die overal kerstliederen doorheen wist te vlechten (wat overigens -los van de smaak- legaal is).
Na afloop samen met alles wat nog enigszins adem had heerlijk het 'Ere zij God' aangeheven. Tot lichtelijk ongenoegen van zoonlief die het te hard, te hoog en te lang vond. Eigenlijk had ie wel een beetje gelijk, maar dat geeft niets: het is inmiddels traditie, en dan mag dat. Goede kerstdagen!
Wij zongen ook het 'Ere zij Goed'. Bij ons precies hard genoeg, niet te lang en ook niet hoog volgens mij.
precies Goed dus ;)
Ik heb het Ere zij God vandaag ook nog mogen begeleiden met het kerstfeest van de zondagsschool. Ik gebruik die uit Johannes de Heer. Met twee kruizen volgens mij. Ik had nog wel wat andere gevonden maar die waren hoger.
Volgens mij vinden de kinderen het ook wel een leuk lied om te zingen.

En ze weten dan natuurlijk dat de zak snoep met het leesboek ook niet meer ver weg is..
Als gast hier
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Als gast hier »

Bourdon16 schreef: 23 dec 2023, 20:10 Wij hadden het kerstfeest van school afgelopen donderdag in het nieuwe kerkgebouw van de GG.

Onze kinderen vonden het op de Efteling lijken met goudkleurige stof op de banken en de zitting die omhoogklapt als je opstaat:).

Mooi dat dit zo kon met heel het dorp. En dus ook met veel kinderen en ouders die nooit een kerk van binnen zien.
Wat is christelijk onderwijs toch een zegen!
Eerlijk gezegd ben ik benieuwd welke kerk je bedoelt die lijkt op de Efteling lijkt😉🤣 en wat voor school het is als de dienst in een GG wordt gehouden maar er ook veel onkerkelijke kinderen/ouders zijn.
Hoe verloopt zo'n kerstfeest dan?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1529
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

Als gast hier schreef: 26 dec 2023, 19:53
Bourdon16 schreef: 23 dec 2023, 20:10 Wij hadden het kerstfeest van school afgelopen donderdag in het nieuwe kerkgebouw van de GG.

Onze kinderen vonden het op de Efteling lijken met goudkleurige stof op de banken en de zitting die omhoogklapt als je opstaat:).

Mooi dat dit zo kon met heel het dorp. En dus ook met veel kinderen en ouders die nooit een kerk van binnen zien.
Wat is christelijk onderwijs toch een zegen!
Eerlijk gezegd ben ik benieuwd welke kerk je bedoelt die lijkt op de Efteling lijkt😉🤣 en wat voor school het is als de dienst in een GG wordt gehouden maar er ook veel onkerkelijke kinderen/ouders zijn.
Hoe verloopt zo'n kerstfeest dan?
Ik denk dat ze vooral de banken bedoelden. Blijkbaar heb je daar in een atractie ook banken die omhoogklappen.

De school gaat uit van de drie plaatselijke kerken. GG, HHK en PKN. Het gaat zoals denk ik de meeste kerstfeesten verlopen.

Kinderen die zingen en teksten oplezen.
De psalmen zingen we op hele noten en er is een piano voor de begeleiding van de kinderen. Er wordt gelezen uit de SV, helaas niet die van de GBS. En als afsluiter het Ere zij God.

Ik vond het leuk dat een paar kinderen een stukje op de piano of het orgel mochten spelen. En dat het schoolteam gezamenlijk een lied zong.

Het vriendelijke verzoek om niet te filmen en/of foto's te maken was wat te veel gevraagd voor sommige ouders..
Als gast hier
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Als gast hier »

Bourdon16 schreef: 26 dec 2023, 20:23
Als gast hier schreef: 26 dec 2023, 19:53
Bourdon16 schreef: 23 dec 2023, 20:10 Wij hadden het kerstfeest van school afgelopen donderdag in het nieuwe kerkgebouw van de GG.

Onze kinderen vonden het op de Efteling lijken met goudkleurige stof op de banken en de zitting die omhoogklapt als je opstaat:).

Mooi dat dit zo kon met heel het dorp. En dus ook met veel kinderen en ouders die nooit een kerk van binnen zien.
Wat is christelijk onderwijs toch een zegen!
Eerlijk gezegd ben ik benieuwd welke kerk je bedoelt die lijkt op de Efteling lijkt😉🤣 en wat voor school het is als de dienst in een GG wordt gehouden maar er ook veel onkerkelijke kinderen/ouders zijn.
Hoe verloopt zo'n kerstfeest dan?
Ik denk dat ze vooral de banken bedoelden. Blijkbaar heb je daar in een atractie ook banken die omhoogklappen.

De school gaat uit van de drie plaatselijke kerken. GG, HHK en PKN. Het gaat zoals denk ik de meeste kerstfeesten verlopen.

Kinderen die zingen en teksten oplezen.
De psalmen zingen we op hele noten en er is een piano voor de begeleiding van de kinderen. Er wordt gelezen uit de SV, helaas niet die van de GBS. En als afsluiter het Ere zij God.

Ik vond het leuk dat een paar kinderen een stukje op de piano of het orgel mochten spelen. En dat het schoolteam gezamenlijk een lied zong.

Het vriendelijke verzoek om niet te filmen en/of foto's te maken was wat te veel gevraagd voor sommige ouders..
Maar als er veel onkerkelijke kinderen op zitten wordt er wel SV gebruikt? (bedoel ik niet als discussiepunt! maar meer dat het me verbaasd)
Over welke omgeving praat je nu?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1529
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb het over Veen. Nu is Lukas 2 ook wel goed te begrijpen denk ik, ook in de SV.

Percentages weet ik zo niet maar een aanzienlijk percentage van het dorp is niet kerkelijk betrokken. Ik denk dat het hun ook niet uitmaakt welke vertaling er wordt gebruikt.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

Bourdon16 schreef: 26 dec 2023, 21:25 Ik heb het over Veen. (..)
Over smaak valt niet te twisten maar die goudkleurige banken zijn inderdaad wel een opvallende keuze. Ik kan me niet herinneren dat eerder in een kerk gezien te hebben. Op zich mag ik het wel als kerken een eigenzinnige keuze maken in dat soort bijzaken. Het zou mij snel gaan irriteren denk ik, helemaal wanneer goud uit de mode raakt. Maar men zit niet in de kerk om naar de banken te kijken, dat is dan weer mooi.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1833
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ararat »

Job schreef: 26 dec 2023, 22:57
Bourdon16 schreef: 26 dec 2023, 21:25 Ik heb het over Veen. (..)
Over smaak valt niet te twisten maar die goudkleurige banken zijn inderdaad wel een opvallende keuze. Ik kan me niet herinneren dat eerder in een kerk gezien te hebben. Op zich mag ik het wel als kerken een eigenzinnige keuze maken in dat soort bijzaken. Het zou mij snel gaan irriteren denk ik, helemaal wanneer goud uit de mode raakt. Maar men zit niet in de kerk om naar de banken te kijken, dat is dan weer mooi.
Zolang de kerk vol zit is het geen probleem :)
Geloven is een werkwoord
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

Ararat schreef: 26 dec 2023, 23:50
Job schreef: 26 dec 2023, 22:57
Bourdon16 schreef: 26 dec 2023, 21:25 Ik heb het over Veen. (..)
Over smaak valt niet te twisten maar die goudkleurige banken zijn inderdaad wel een opvallende keuze. Ik kan me niet herinneren dat eerder in een kerk gezien te hebben. Op zich mag ik het wel als kerken een eigenzinnige keuze maken in dat soort bijzaken. Het zou mij snel gaan irriteren denk ik, helemaal wanneer goud uit de mode raakt. Maar men zit niet in de kerk om naar de banken te kijken, dat is dan weer mooi.
Zolang de kerk vol zit is het geen probleem :)
:super :)
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

Bourdon16 schreef: 26 dec 2023, 18:37.
Volgens mij vinden de kinderen het ook wel een leuk lied om te zingen.
Bij ons vlogen ze met z'n allen uit de bocht gistermorgen, de kids voorin de kerk. Waren niet meer te houden. Vooral de cadans van: "In de men-sen! In de men-sen!": ze schrééuwden het uit. Dan doe je als jufs en meesters en ouders die er tussen zitten weinig meer hoor, ze slepen elkaar mee in het enthousiasme :)

Eerbied voor alles, maar ook veel begrip na zo'n vier diensten en een paar vieringen heel netjes stil gezeten te hebben. Ik denk dat veel ouders blij zijn als het even niet regent vandaag. Hup! Uitlaten dat drukke spul :huhu
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1833
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ararat »

Bij een kinderviering van de (zondag)school of kinderclub hóeft het ook niet perfect. Iedereen is sowieso apetrots en vindt alles leuk of schattig. Hoe vals het ook klinkt. Als het maar niet te zacht is. :D
Geloven is een werkwoord
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

Ararat schreef: 27 dec 2023, 08:54 Bij een kinderviering van de (zondag)school of kinderclub hóeft het ook niet perfect. Iedereen is sowieso apetrots en vindt alles leuk of schattig. Hoe vals het ook klinkt. Als het maar niet te zacht is. :D
Helemaal gelijk in Ararat!
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Plaats reactie