Bijbelstudie

newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bijbelstudie

Bericht door newton »

We gaan hier komend jaar met een groepje mannen starten met bijbelstudie. Geen van allen echt ervaren met dat in groepsverband te doen. De bedoeling is om te starten met de brief aan de Galaten. Via marktplaats zojuist ‘de boodschap van Galaten’ van John Stott bezorgd gekregen, met volgens mij wel mooie vragen om te bespreken. Hebben jullie toevallig nog meer tips mbt behandelen van de Galaten brief, of algemener, het beginnen aan bijbelstudie met een groep die elkaar allemaal nog niet heel goed kent?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelstudie

Bericht door helma »

Van helma?
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bijbelstudie

Bericht door newton »

Haha, daar gaat mijn anonimiteit… :-)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ararat »

newton schreef: 29 dec 2023, 12:21 We gaan hier komend jaar met een groepje mannen starten met bijbelstudie. Geen van allen echt ervaren met dat in groepsverband te doen. De bedoeling is om te starten met de brief aan de Galaten. Via marktplaats zojuist ‘de boodschap van Galaten’ van John Stott bezorgd gekregen, met volgens mij wel mooie vragen om te bespreken. Hebben jullie toevallig nog meer tips mbt behandelen van de Galaten brief, of algemener, het beginnen aan bijbelstudie met een groep die elkaar allemaal nog niet heel goed kent?
Even op een hoop wat er zoal in me opkomt:
Spreek met elkaar af om te beginnen en eindigen met gebed (en zingen). Doe dit bij toerbeurt. Laat elkaar vrij in de manier van voorbereiden. Probeer een stiller iemand erbij te betrekken, maar accepteer elkaars verschillen. Spreek af om geen namen te noemen van predikanten. Dat voorkomt het een en ander. Gebruik bewust diverse Bijbelvertalingen om te zien of er lastig te vertalen gedeeltes zijn. Zie ook de vertaling die je zelf niet zou gebruiken als verrijking en niet als bedreiging. Gebruik verschillende verklaringen, niet alleen bijv de kanttekeningen en Henry. Probeer degene met een andere mening te begrijpen ipv te overtuigen. Sta niet toe dat de zegen van de avond weggenomen wordt door wat je zegt tijdens het evt gezellige drankje achteraf.
En houd gewoon vol, ook als het eerste enthousiasme wegebt, of als er van (on)verwachte hoek kritiek komt op jullie prachtige initiatief!
En: Galaten is een uitstekende keus om mee te starten!
Als je dit goed 'neerzet' zul je veel zegen ervaren, verticaal, maar ook horizontaal. Dat wens ik jullie toe!

Oja. Maak het niet te laat :) de vrouwen moeten er ook achter blijven staan
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bijbelstudie

Bericht door newton »

Bedankt voor je adviezen. De meeste hiervan klinken best logisch, maar wel goed om van te voren af te spreken.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

newton schreef: 29 dec 2023, 12:21 We gaan hier komend jaar met een groepje mannen starten met bijbelstudie. Geen van allen echt ervaren met dat in groepsverband te doen. De bedoeling is om te starten met de brief aan de Galaten. Via marktplaats zojuist ‘de boodschap van Galaten’ van John Stott bezorgd gekregen, met volgens mij wel mooie vragen om te bespreken. Hebben jullie toevallig nog meer tips mbt behandelen van de Galaten brief, of algemener, het beginnen aan bijbelstudie met een groep die elkaar allemaal nog niet heel goed kent?
Ken je de verhandeling van de Galatenbrief van Luther?
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... e-Galaten/
Ben je overigens wel eens bij Rondom het Woord geweest? Nieuwe leden van Noord, Zuid en West zijn altijd welkom. Ik ben er al jaren lid, en soms ook heel leerzaam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

newton schreef: 29 dec 2023, 13:38 Haha, daar gaat mijn anonimiteit… :-)
Die van mij kon ook niet lang verborgen blijven. Als je spontaan bent is het ook not done om dat te proberen.... denk ik... Overigens, kende je echte naam wel langer als vandaag..., Maar vanzelf, ik zal niet de oorzaak zijn om meer te zeggen... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bijbelstudie

Bericht door KDD »

Ik zou een openbaar gebed door leden optioneel houden. Soms komen mensen niet vanwege een vereiste om een openbaar gebed te doen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ararat »

KDD schreef: 29 dec 2023, 19:22 Ik zou een openbaar gebed door leden optioneel houden. Soms komen mensen niet vanwege een vereiste om een openbaar gebed te doen.
Dat kan inderdaad. Met de hoop dat uiteindelijk iedereen zal openstaan voor het uitspreken van een gebed. De vragensteller had het over een groepje, bovendien zal er als het goed is veiligheid ontstaan.

Zouden we overigens niet ten allen tijde bereid moeten zijn tot een openbaar gebed?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bijbelstudie

Bericht door newton »

-DIA- schreef: 29 dec 2023, 19:09
newton schreef: 29 dec 2023, 12:21 We gaan hier komend jaar met een groepje mannen starten met bijbelstudie. Geen van allen echt ervaren met dat in groepsverband te doen. De bedoeling is om te starten met de brief aan de Galaten. Via marktplaats zojuist ‘de boodschap van Galaten’ van John Stott bezorgd gekregen, met volgens mij wel mooie vragen om te bespreken. Hebben jullie toevallig nog meer tips mbt behandelen van de Galaten brief, of algemener, het beginnen aan bijbelstudie met een groep die elkaar allemaal nog niet heel goed kent?
Ken je de verhandeling van de Galatenbrief van Luther?
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... e-Galaten/
Ben je overigens wel eens bij Rondom het Woord geweest? Nieuwe leden van Noord, Zuid en West zijn altijd welkom. Ik ben er al jaren lid, en soms ook heel leerzaam.
Verklaring van de Brief aan de Galaten van Dr. Maarten Luther staat hier in de kast. Goede tip om die er ook bij te pakken.

Een (te) grote club trekt mij niet zo. Met de kleine groep die we nu hebben hoop ik dat we tot goed broederlijk contact te komen.
Plaats reactie