Hyperdordt

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hyperdordt

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 30 dec 2023, 21:29
helma schreef:
Hendrien schreef:Duidelijke preek in het RD van ds. M’Cheyne!

Dit vind ik een goed voorbeeld van een preek met een echt aanbod van genade. En natuurlijk moet er ook meer en dieper gepreekt worden, maar dit mag moet niet ontbreken. Het zal natuurlijk in de ene preek meer accent krijgen dan in de andere.
En geen Christus die verborgen is....
Ik kan die in de (digitale) krant niet terugvinden. Welke pagina?
28 en 29
Dank, ik had het niet als preek herkend.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28918
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Lasser schreef: 30 dec 2023, 21:16 Al die discussies zijn niet tot opbouw van de gemeente ( en Sion ) kinderen sions leren van uit genade te leven
Er zijn maar twee wegen
Laten we het Woord Gods spreken zo het in de Statenvertaling staat
We moeten verderop geboren worden en gereinigd door het bloed van Jezus Christus
Deze bijdrage lijkt me zelf niet tot opbouw van de gemeente van God. Er is geen enkele reden om Gods woord te spreken zoals het in de SV-GBS staat. Dat er twee wegen zijn, heeft er verder niets mee te maken, en dat laatste ook niet. Een mens moet niet verderop, maar wel opnieuw geboren worden. Maar dat zal wel een foutje zijn.
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Hyperdordt

Bericht door Peter-ooievaar »

Het is fijn om te weten dat ds. P. de Vries, mede ambtsgenoot van de zo hooggeschoolde theoloog dr. G.A. van de Brink, in elke alinea van de https://drpdevries.com/2023/06/15/het-e ... -genade-2/ van zijn boek 'Dordt, zoals je Dordt niet kende' geen spaan heel laat.
Wel jammer dat daar dan weer geen reactie van van de Brink op komt; de reclame van zijn boodschap heeft waarschijnlijk weinig winst in eigen gelederen, al denkt ds. P. van de Vries daar heel anders over. Maar goed, een eenmalig ingeslagen pad terugbewandelen valt niet mee; daar is een Heilige Geest voor nodig.

-quotes aangepast-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hyperdordt

Bericht door pierre27 »

-quotes aangepast-
Laatst gewijzigd door pierre27 op 01 jan 2024, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hyperdordt

Bericht door Piet Puk »

Peter-ooievaar schreef: 01 jan 2024, 15:29
DDD schreef: 27 dec 2023, 15:25
HHR schreef: 27 dec 2023, 13:51 Het overgrote deel van de forummers was het er vaak mee eens.
En opmerkingen als van Peter Ooievaar laten ook zien dat mensen deels uberhaupt te beledigd zijn om normaal na te denken. En dat is wel een probleem, maar domheid los je niet op door aardig te doen.
Het is fijn om te weten dat ds. P. de Vries, mede ambtsgenoot van de zo hooggeschoolde theoloog dr. G.A. van de Brink, in elke alinea van de https://drpdevries.com/2023/06/15/het-e ... -genade-2/ van zijn boek 'Dordt, zoals je Dordt niet kende' geen spaan heel laat.
Wel jammer dat daar dan weer geen reactie van van de Brink op komt; de reclame van zijn boodschap heeft waarschijnlijk weinig winst in eigen gelederen, al denkt ds. P. van de Vries daar heel anders over. Maar goed, een eenmalig ingeslagen pad terugbewandelen valt niet mee; daar is een Heilige Geest voor nodig.
Peter-Ooievaar, zou je goed willen quoten? Nu laat je DDD iets zeggen, wat niet bij hem vandaan komt en volgens mij van de voorgaande forummers ook
DDD
Berichten: 28918
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Nog even los van het toeschrijven aan mij: ik heb deze recensie al tijden geleden gelezen, en toen is deze samenvatting mij niet opgevallen. En ook bij herlezen ziet dr. P. de Vries wel eenzijdigheden, maar is hij het op het springende punt wel met dr. Van den Brink eens.

Dus jouw samenvatting is ook inhoudelijk onjuist. Het lijkt wel of je van het artikel niets hebt begrepen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

Aan mij worden ook niet gedane uitspraken toegeschreven. Kan dat gecorrigeerd worden aub?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Ondanks mijn tijdelijke afstand van Refoforum wil ik jullie attent maken op een gesprek met dr. van den Brink. Het gesprek gaat om 19.30 uur in première op YouTube. Het onderwerp luidt: Wat bezielt je?

Hier ook nog een mooi antwoord van dr. van den Brink. Ik denk dat Huisman (lees: volgeling van ds. Kok) het roerend eens is met dr. van den Brink.
TSD
Berichten: 2144
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hyperdordt

Bericht door TSD »

Psalm schreef: 02 jan 2024, 16:20 Hier ook nog een mooi antwoord van dr. van den Brink. Ik denk dat Huisman (lees: volgeling van ds. Kok) het roerend eens is met dr. van den Brink.
Ja dat zal best, ik ben het als lid van GG ook roerend eens met dat antwoord. Dat is dan ook niet heel erg ingewikkeld, inhoudelijk zegt dr. van den Brink zo goed als niets. Dat zegt dan ook helemaal niets over de standpunten van dr. van den Brink waarover het nu gaat en de wijze waarop hij die naar voren brengt.
Mannetje
Berichten: 7844
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hyperdordt

Bericht door Mannetje »

Psalm schreef: 02 jan 2024, 16:20 Ondanks mijn tijdelijke afstand van Refoforum wil ik jullie attent maken op een gesprek met dr. van den Brink. Het gesprek gaat om 19.30 uur in première op YouTube. Het onderwerp luidt: Wat bezielt je?

Hier ook nog een mooi antwoord van dr. van den Brink. Ik denk dat Huisman (lees: volgeling van ds. Kok) het roerend eens is met dr. van den Brink.
Dus geen afstand tot het forum :jongle
-
Rido91
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Hyperdordt

Bericht door Rido91 »

Psalm schreef: 02 jan 2024, 16:20 Ondanks mijn tijdelijke afstand van Refoforum wil ik jullie attent maken op een gesprek met dr. van den Brink. Het gesprek gaat om 19.30 uur in première op YouTube. Het onderwerp luidt: Wat bezielt je?

Hier ook nog een mooi antwoord van dr. van den Brink. Ik denk dat Huisman (lees: volgeling van ds. Kok) het roerend eens is met dr. van den Brink.
Bedankt voor de tip, mooi interview!
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Hyperdordt

Bericht door wfloor »

DDD
Berichten: 28918
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Best een aardig artikel. Al betwijfel ik of verschillen in openheid naar de cultuur nu perse een goed argument zijn in een dogmatisch verschil van inzicht.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

In het artikel ontmaskert ds. Clements zich zelf als kleine lettertjes predikant. Hij gaat totaal niet in op de punten van ds. van den Brink. Zelfreflectie wordt totaal gemist. Als je dit artikel wat oppervlakkig leest, dank denk je dat het een redelijk artikel is. Maar als je inhoudelijke kennis hebt van de boeken van ds. van den Brink, dan weet je dat ds. Clements de plank meerdere keren misslaat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23897
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hyperdordt

Bericht door refo »

Psalm schreef: 03 jan 2024, 11:43 In het artikel ontmaskert ds. Clements zich zelf als kleine lettertjes predikant. Hij gaat totaal niet in op de punten van ds. van den Brink. Zelfreflectie wordt totaal gemist. Als je dit artikel wat oppervlakkig leest, dank denk je dat het een redelijk artikel is. Maar als je inhoudelijke kennis hebt van de boeken van ds. van den Brink, dan weet je dat ds. Clements de plank meerdere keren misslaat.
Ja, dr Van den Brink hangt de leer van de algemene verzoening helemaal niet aan. Hij toont alleen in Hyperdordt aan dat niet alle Dordtse vaderen de algemene verzoening afwezen. Dat kun je in de acta lezen. Ds Clements ontkende dat in De Saambinder.
Gesloten