Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18010
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 06 jan 2024, 11:51 Grote woorden over eenheid dit dat maar als het puntje bij paaltje komt krijg je als de oplossing is om uit elkaar te gaan nog 1 of 2 kerkverbanden erbij.
Ik begrijp dat @huisman dan thuislezer wordt en preken van t archief van CGK Middelharnis door zal gaan :huhu Ben je iig ook nog wel even mee bezig, dat scheelt.

Dat archief is regelmatig open in huize huisman. Bij veel HHK predikanten en gemeenten zou ik prima passen. Trouwens ook in de HHK zou ik aan de rechterflank zitten. Maar het hervormde kerkbesef is mij volkomen vreemd. Ooit op het punt gestaan om met ons gezin over te gaan naar toen nog de NHK. Ging niet….trouwens ook naar de GG….ging ook niet…(dit was in de jaren negentig van de vorige eeuw).
Dus hoop en bid ik maar dat de CGK blijft bestaan en bij haar oorsprong blijft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Het 'hervormde kerkbesef': ik lees dat hier vaker. Kan iemand eens uitleggen wat dat precies inhoudt? En hoe dat zich verhoudt tot het 'afgescheiden kerkbesef'?
Geytenbeekje
Berichten: 8535
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef: 06 jan 2024, 12:09
Geytenbeekje schreef: 06 jan 2024, 11:51 Grote woorden over eenheid dit dat maar als het puntje bij paaltje komt krijg je als de oplossing is om uit elkaar te gaan nog 1 of 2 kerkverbanden erbij.
Ik begrijp dat @huisman dan thuislezer wordt en preken van t archief van CGK Middelharnis door zal gaan :huhu Ben je iig ook nog wel even mee bezig, dat scheelt.

Dat archief is regelmatig open in huize huisman. Bij veel HHK predikanten en gemeenten zou ik prima passen. Trouwens ook in de HHK zou ik aan de rechterflank zitten. Maar het hervormde kerkbesef is mij volkomen vreemd. Ooit op het punt gestaan om met ons gezin over te gaan naar toen nog de NHK. Ging niet….trouwens ook naar de GG….ging ook niet…(dit was in de jaren negentig van de vorige eeuw).
Dus hoop en bid ik maar dat de CGK blijft bestaan en bij haar oorsprong blijft.
Ik ken de gemeente niet, heb weleens wat van geluisterd maar stel dat, zou je mijns inziens wel in Achterberg-hhg passen. Midden-rechterflank, nodigen regelmatig dominees uit de CGK uit ( Kieviet, Pronk) en je kan er elke woensdagavond ook naar de kerk om dominees te luisteren ;) Ze zullen vast randleden hebben maar ik heb persoonlijk niet het idee dat het een Jan-Rap-volkskerk is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18010
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 06 jan 2024, 12:13 Het 'hervormde kerkbesef': ik lees dat hier vaker. Kan iemand eens uitleggen wat dat precies inhoudt? En hoe dat zich verhoudt tot het 'afgescheiden kerkbesef'?

Dat is voor een deel uitgeschreven in de NHK K.O. van 1951 die ook in de HHK gehanteerd wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12479
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 06 jan 2024, 12:13 Het 'hervormde kerkbesef': ik lees dat hier vaker. Kan iemand eens uitleggen wat dat precies inhoudt? En hoe dat zich verhoudt tot het 'afgescheiden kerkbesef'?
Iedereen hoort erbij. Of je nu vaak naar de kerk gaat of niet. De dominee is dominee van het hele dorp en leidt alle begrafenissen. Iedereen is lid van de kerk en doet aan alle activiteiten mee, net als je met zijn allen een gematigde kermis kunt organiseren.

Theologisch moet je dan in de lijn van Hoedemaker denken.

Het staat op gespannen voet met het gereformeerde kerkbegrip, waar je in wezen door het verzuimen van één kerkdienst al een tuchtwaarschuwing kunt krijgen.
HHR
Berichten: 1278
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:40
HHR schreef: 06 jan 2024, 11:33
* haakjes van mij.
Dit snap ik niet.
Ik hoor het vaker over de HHK.
De rechterflank van CGK zou prima passen in de HHK.
Waarom denk jij van niet?
Omdat de HHK op veel plaatsen een soort GG-light is geworden vanwege de instroom van veel GG'ers, die het niet konden vinden in de prediking van de GG.
Zij nemen de vraagstukken van de GG mee naar die HH-gemeenten.
Die sfeer vind je niet terug in de CGK-gemeenten aan der rechterzijde.

Welke vraagstukken bedoel je dan?

(Ik herken het niet in de gemeenten die ik ken.)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12479
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

TSD schreef: 06 jan 2024, 12:04 En om dan terug te komen op CGK/HHK: Wat ik zelf mee krijg is dat in de rechterflank van CGK beide klinkt, maar in de HHK het verklaren van het werk van de Heilige Geest onder druk staat, inderdaad "GG light", zoals Tiberius dat noemt. Ik zou mezelf daarom gemiddeld genomen in de HHK veel minder snel thuis voelen ten opzichte van de rechterflank van de CGK. (Overigens pieker ik er niet over om de GG te verlaten, voor de goede orde :D )
Volgens mij staat het verklarende van het werk van de Heilige Geest in de HHK niet onder druk. De rechterkant is minimaal twee keer zo groot als de groep van BhP, om het zo te zeggen. 20 gemeentes om 10. Misschien zit ik mis, maar dat is wel mijn inschatting. Daarnaast is er meer grensverkeer. De CGK ken ik de BHP als bastion gemeentes met een zeer beperkt uitnodigingsbeleid. In de HHK zie ik dat er veel makkelijker over de grens van de eigen ligging heen beroepen worden uitgebracht, of voorgangers worden gevraagd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4665
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:Het 'hervormde kerkbesef': ik lees dat hier vaker. Kan iemand eens uitleggen wat dat precies inhoudt? En hoe dat zich verhoudt tot het 'afgescheiden kerkbesef'?
Dat is moeilijk te omschrijven, maar het is denk ik meer de volkskerk, waar er een eenheid is, in verscheidenheid. In de dorpskerk waar ons gezin lid was trof je dames in stemmig zwart met hoed en hoogblond geverfd met broek. Beiden onder de zelfde prediking. Elkaar vinden in het gemeente-zijn met ruimte en tolerantie voor verschillen.

De HHK is dat helaas deels kwijt, maar heeft daar toch wel een deel van behouden. Dat is ook wat gemeente afhankelijk. Toch meen ik dat men in de HHK goed met verschillen om kan gaan. Zowel dr. De Vries als dr. Vd Brink zijn HHK, in HHG kerken waar de kerstboom naast de preekstoel staat zijn preken behoudende dominees. Twee of drie verbonden zijn welkom. Enz.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 4463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 06 jan 2024, 09:40
MGG schreef: 06 jan 2024, 08:56
Ararat schreef: 06 jan 2024, 08:10
Erskinees schreef: 05 jan 2024, 18:47
Vrees? Natuurlijk is een scheuring in de CGK niet wenselijk. Maar áls het gebeurt dan kan de GG wel wat BhP gebruiken en zijn ze van harte welkom.
Dan moeten de CGK-ers eerst nog even één van de 3 verbonden afzweren.
Functioneert de 3 verbondenleer in elke CGK? Bij dominees die vanuit de CGK naar de GG zijn gegaan hoor/lees ik het niet in hun preken.
Mijn vraag is daarom of in de meest 'rechtse' CGK'S de visie op de verbonden afwijkt van de gangbare visie in de GG of HHK.
Ik weet niet welke dominees je bedoelt, maar ds. Veenendaal (wiens prediking ik er goed ken) was beslist een 3-verbonden-prediker. Zelf zei hij altijd dat hij 2,5 verbond preekte.
Ik denk dan aan ds. Hakvoort of ds. Venema. Mogelijk is het in een doopdienst of een preek over een HC zondag over de doop wel te horen. In hun preken is het mij nooit opgevallen, maar dat zegt vanzelfsprekend niet alles.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 06 jan 2024, 12:41
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:40
HHR schreef: 06 jan 2024, 11:33
* haakjes van mij.
Dit snap ik niet.
Ik hoor het vaker over de HHK.
De rechterflank van CGK zou prima passen in de HHK.
Waarom denk jij van niet?
Omdat de HHK op veel plaatsen een soort GG-light is geworden vanwege de instroom van veel GG'ers, die het niet konden vinden in de prediking van de GG.
Zij nemen de vraagstukken van de GG mee naar die HH-gemeenten.
Die sfeer vind je niet terug in de CGK-gemeenten aan der rechterzijde.

Welke vraagstukken bedoel je dan?

(Ik herken het niet in de gemeenten die ik ken.)
Vrouwen met broeken, vrouwen zonder hoed in de kerk, verschillende vertalingen, enz.
merel
Berichten: 10744
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 06 jan 2024, 13:14
Tiberius schreef:Het 'hervormde kerkbesef': ik lees dat hier vaker. Kan iemand eens uitleggen wat dat precies inhoudt? En hoe dat zich verhoudt tot het 'afgescheiden kerkbesef'?
Dat is moeilijk te omschrijven, maar het is denk ik meer de volkskerk, waar er een eenheid is, in verscheidenheid. In de dorpskerk waar ons gezin lid was trof je dames in stemmig zwart met hoed en hoogblond geverfd met broek. Beiden onder de zelfde prediking. Elkaar vinden in het gemeente-zijn met ruimte en tolerantie voor verschillen.

De HHK is dat helaas deels kwijt, maar heeft daar toch wel een deel van behouden. Dat is ook wat gemeente afhankelijk. Toch meen ik dat men in de HHK goed met verschillen om kan gaan. Zowel dr. De Vries als dr. Vd Brink zijn HHK, in HHG kerken waar de kerstboom naast de preekstoel staat zijn preken behoudende dominees. Twee of drie verbonden zijn welkom. Enz.
Klopt, ik merk dat mijn CGK-genen hierin nog regelmatig opspelen. Ik vind het lastig. Mijn man daarentegen voelt zich in hier meer in thuis.
MGG
Berichten: 4463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:35
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:30
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:20 Toch denk ik dat Huisman gelijk heeft: ik kan geen 5 CGK-predikanten bedenken die zich aan zouden willen sluiten bij de GG of HHK. Hooguit 2 of 3.

@Huisman: het nieuwe kerkverband heet inderdaad NGK (de tussen-e hebben ze al snel laten vallen, zie ik vrijwel nergens meer terug).

Het convent heeft geen kerkordelijke status, daarover is de brief duidelijk. Het is alleen een draagkrachtmeting en de resultaten zullen doorgestuurd worden naar de synode.
Dat laatste is toch ook voor een groot deel het werk van de Taakgroep/commissie Kerk-zijn. Zij halen bij de classis ook de gevoelens, zorgen en ‘hoe nu verder’ besprekingen op. Dat komt ook op de GS.
Persoonlijk zie ik weinig meerwaarde in een convent maar ik laat mij verrassen. Trouwens hoe wil je een vergadering van 300/400 mensen zo leiden zodat een ieder zich gehoord voelt?
Dat laatste kan inderdaad nog wel eens een probleem zijn.
Wat ik begreep is dat ze in groepen uiteen gaan en daarna plenair bespreken, of iets dergelijks.
Of een soort peilingen, waarbij ze weten hoe zaken in de betreffende gemeente liggen.
Bijvoorbeeld:
- vrouwen wel of niet in het ambt toestaan?
- indien ja: is dat een reden om te vertrekken uit de CGK? Of een reden voor splitsing van het kerkverband?
- indien nee: idem
- enz.

Zo kan je aardig de richting van de gemeenten peilen.
Nu is dat vanwege de onevenredige afvaardiging op de synodes moeilijk in te schatten.
Wel van de gemeenten, maar niet van de leden. Net als bij 'normale' afvaardiging zijn leden van kleine gemeenten sterk vertegenwoordigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8535
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Maar in de meer gematigde CGK-gemeenten zal je toch ook wel steeds meer verschillen hebben in hoe mensen kleden/denken over geloofszaken ( oude vrouwtjes vs de rest om even plat te zeggen) En binnen de BhP-kring zou je toch ook nog wel mensen hebben die meer GG-achtig denken en mensen die meer aan de kant van de Bond binnen PKN zitten?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 06 jan 2024, 13:31
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:35
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:30
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:20 Toch denk ik dat Huisman gelijk heeft: ik kan geen 5 CGK-predikanten bedenken die zich aan zouden willen sluiten bij de GG of HHK. Hooguit 2 of 3.

@Huisman: het nieuwe kerkverband heet inderdaad NGK (de tussen-e hebben ze al snel laten vallen, zie ik vrijwel nergens meer terug).

Het convent heeft geen kerkordelijke status, daarover is de brief duidelijk. Het is alleen een draagkrachtmeting en de resultaten zullen doorgestuurd worden naar de synode.
Dat laatste is toch ook voor een groot deel het werk van de Taakgroep/commissie Kerk-zijn. Zij halen bij de classis ook de gevoelens, zorgen en ‘hoe nu verder’ besprekingen op. Dat komt ook op de GS.
Persoonlijk zie ik weinig meerwaarde in een convent maar ik laat mij verrassen. Trouwens hoe wil je een vergadering van 300/400 mensen zo leiden zodat een ieder zich gehoord voelt?
Dat laatste kan inderdaad nog wel eens een probleem zijn.
Wat ik begreep is dat ze in groepen uiteen gaan en daarna plenair bespreken, of iets dergelijks.
Of een soort peilingen, waarbij ze weten hoe zaken in de betreffende gemeente liggen.
Bijvoorbeeld:
- vrouwen wel of niet in het ambt toestaan?
- indien ja: is dat een reden om te vertrekken uit de CGK? Of een reden voor splitsing van het kerkverband?
- indien nee: idem
- enz.

Zo kan je aardig de richting van de gemeenten peilen.
Nu is dat vanwege de onevenredige afvaardiging op de synodes moeilijk in te schatten.
Wel van de gemeenten, maar niet van de leden. Net als bij 'normale' afvaardiging zijn leden van kleine gemeenten sterk vertegenwoordigd.
Dat ben ik met je eens, maar is in ieder geval al beter dan de synode.
HHR
Berichten: 1278
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 06 jan 2024, 13:23
HHR schreef: 06 jan 2024, 12:41
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:40
HHR schreef: 06 jan 2024, 11:33
* haakjes van mij.
Dit snap ik niet.
Ik hoor het vaker over de HHK.
De rechterflank van CGK zou prima passen in de HHK.
Waarom denk jij van niet?
Omdat de HHK op veel plaatsen een soort GG-light is geworden vanwege de instroom van veel GG'ers, die het niet konden vinden in de prediking van de GG.
Zij nemen de vraagstukken van de GG mee naar die HH-gemeenten.
Die sfeer vind je niet terug in de CGK-gemeenten aan der rechterzijde.

Welke vraagstukken bedoel je dan?

(Ik herken het niet in de gemeenten die ik ken.)
Vrouwen met broeken, vrouwen zonder hoed in de kerk, verschillende vertalingen, enz.
Die vragen spelen net zozeer in CGK gemeenten ter rechterzijde..
Plaats reactie