Hyperdordt

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Marck schreef: 08 jan 2024, 20:10
DDD schreef: 08 jan 2024, 20:04 Je schrijft dat er over dit boek een geestelijke strijd gaande is. Ik heb het idee dat je daarmee mogelijk iets anders bedoelt dan ik zou bedoelen en dat vraag ik daarom voor de duidelijkheid even na.
Ok. Ik denk dat we dan hetzelfde bedoelen. De duivel zal baat hebben bij de onrust en verwijdering binnen onze kerken.
Dat is maar de vraag. Dr.Van den Brink ontvangt veel brieven van mensen die nu ziende geworden zijn. Dat lijkt me positief.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 08 jan 2024, 20:26 Ik vrees dat DIA een selectief geheugen heeft. Lees nog maar eens wat oude wachters.
Dit heb ik niet bewust meegemaakt. Tijdens de scheuring was ik 1 jaar, te jong om te vatten wat er gebeurde.
Ik zal nog zeggen:
We lazen vanzelf De Saambinder.
Toen we meer gingen weten wisten dat er geen eenzijdige schuld lag, en dat de synode geheel in strijd met de regels heeft gehandeld (zie boek van ds. Golverdingen).
Maar wat wisten wij van dat alles als er geen (moderne) media zijn, en je wordt geinformeerd door één medium, De Saambinder.
Dan punt twee dat een rol speelt. Zoals sommigen weten hebben altijd vrienden gehad in Waddinxveen. Deze gingen in Goude naar de kerk. De man was een vurige anti-Steenblokkiaan. Zijn vrouw was hierin gematigder, en ook wijzer. Wij hoorden het vanuit Gouda dus in eerste instantie ook van één kant.
En tenslotte wil ik 'bedanken' voor het compliment (of is het wat anders) als zou ik een selectief geheugen hebben. Ik vraag geen excuses. Want die zal ik van u niet hoeven te verwachten. Maar toch... beschuldigingen die je niet kunt waarmaken en niet waar zijn zijn leugens en achterklap, om het netjes te zeggen. Ik ga daarom niet met u in discussie. Het moet wel eerlijk zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17453
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 20:38
Marck schreef: 08 jan 2024, 20:10
DDD schreef: 08 jan 2024, 20:04 Je schrijft dat er over dit boek een geestelijke strijd gaande is. Ik heb het idee dat je daarmee mogelijk iets anders bedoelt dan ik zou bedoelen en dat vraag ik daarom voor de duidelijkheid even na.
Ok. Ik denk dat we dan hetzelfde bedoelen. De duivel zal baat hebben bij de onrust en verwijdering binnen onze kerken.
Dat is maar de vraag. Dr.Van den Brink ontvangt veel brieven van mensen die nu ziende geworden zijn. Dat lijkt me positief.
Ligt eraan wat ze zien? Een dominee’s bekering houdt niet zo lang stand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 08 jan 2024, 20:55
Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 20:38
Marck schreef: 08 jan 2024, 20:10
DDD schreef: 08 jan 2024, 20:04 Je schrijft dat er over dit boek een geestelijke strijd gaande is. Ik heb het idee dat je daarmee mogelijk iets anders bedoelt dan ik zou bedoelen en dat vraag ik daarom voor de duidelijkheid even na.
Ok. Ik denk dat we dan hetzelfde bedoelen. De duivel zal baat hebben bij de onrust en verwijdering binnen onze kerken.
Dat is maar de vraag. Dr.Van den Brink ontvangt veel brieven van mensen die nu ziende geworden zijn. Dat lijkt me positief.
Ligt eraan wat ze zien? Een dominee’s bekering houdt niet zo lang stand.
Ik heb geen reden te twijfelen aan het Uitzicht van deze mensen. Dr. Van den Brink heeft bij veel mensen een proces op gang gebracht opnieuw over de kernwaarden van het geloof na te denken. Wat een domineesbekering is weet ik niet.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

Citaat: "Dr. Van den Brink heeft bij veel mensen een proces op gang gebracht opnieuw over de kernwaarden van het geloof na te denken."

Maar wat is er te waarderen als men enkel verdeeldheid heeft gezaaid. Als het de vruchten waren van de Heilige Geest zouden zijn zagen we immers de vruchten? Die zijn naar de Schrift: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Hiertegenover lezen we andere vruchten: Zie Galaten 5 de verzen 19-21.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

-DIA- schreef: 08 jan 2024, 21:11 Citaat: "Dr. Van den Brink heeft bij veel mensen een proces op gang gebracht opnieuw over de kernwaarden van het geloof na te denken."

Maar wat is er te waarderen als men enkel verdeeldheid heeft gezaaid. Als het de vruchten waren van de Heilige Geest zouden zijn zagen we immers de vruchten? Die zijn naar de Schrift: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Hiertegenover lezen we andere vruchten: Zie Galaten 5 de verzen 19-21.
Zou je dat tegen Luther ook gezegd hebben?
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Jezus gooide de tafels van de geldwisselaars om tijdens Zijn tempelreiniging. Dat was ook onrust creëren. Maar deze onrust had een heilig doel. Dit geldt ook voor de onrust die ds. van den Brink veroorzaakt. Het is een heilige onrust om mensen op te wekken uit hun slaap.
HHR
Berichten: 1014
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hyperdordt

Bericht door HHR »

Je ziet nu toch al dat de uitkomst een drama is? De mensen die je wil bereiken zetten nog harder de hakken in het zand en een grote groep mensen die het deels wel eens zijn ergeren zich aan de toon.
Dat is wat er nu gebeurd.
Ik snap werkelijk niet dat Brink & co dat niet zien.
Laatst gewijzigd door HHR op 08 jan 2024, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

HHR schreef: 08 jan 2024, 21:24 Je ziet nu toch al dat de uitkomst een drama is? De mensen die je wil bereiken zetten nog harde hakken in het zand en een grote groep menen die het deels wel eens zijn ergeren zich aan de toon.
Dart is wat er nu gebeurd.
Ik snap werkelijk niet dat Brink & co dat niet zien.
Welke mensen wil dr. Van den Brink dan bereiken volgens jou?
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Dat ziet ds. van den Brink wel. Maar hij geeft aan dat hij het een te urgent onderwerp vindt en niet kan zwijgen. Hij had voorbeelden genoemd van predikanten in GerGem die het op een voorzichtige manier hebben geprobeerd, maar dat heeft weinig uitgericht. Deze predikanten zijn ondanks hun vriendelijke houding verguisd en verketterd. Ook mannen als dhr. Blaauwendraad en dr. K. Van der Zwaag zijn bij het grofvuil gezet. Dus een vriendelijke houding werkt niet.
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

HHR schreef: 08 jan 2024, 21:24 Je ziet nu toch al dat de uitkomst een drama is? De mensen die je wil bereiken zetten nog harde hakken in het zand en een grote groep menen die het deels wel eens zijn ergeren zich aan de toon.
Dart is wat er nu gebeurd.
Ik snap werkelijk niet dat Brink & co dat niet zien.
Nee hoor. Ik zie juist dat predikanten in de GG zich wat bewuster zijn van wat als kleine lettertjes kan worden gezien.
HHR
Berichten: 1014
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hyperdordt

Bericht door HHR »

Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 21:29
Welke mensen wil dr. Van den Brink dan bereiken volgens jou?
De rechterflank lees ik overal.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 08 jan 2024, 21:41
Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 21:29
Welke mensen wil dr. Van den Brink dan bereiken volgens jou?
De rechterflank lees ik overal.
Misschien wel dezelfde doelgroep als Mozaïek, maar dan op een andere manier.
Die rekruteren ook niet in Noord-Holland of Limburg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

-DIA- schreef: 08 jan 2024, 21:54
HHR schreef: 08 jan 2024, 21:41
Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 21:29
Welke mensen wil dr. Van den Brink dan bereiken volgens jou?
De rechterflank lees ik overal.
Misschien wel dezelfde doelgroep als Mozaïek, maar dan op een andere manier.
Die rekruteren ook niet in Noord-Holland of Limburg.
Ik denk dat hij die mensen wil bereiken die nu zitten te worstelen omdat hun herder hen naar de woestijn leidt. Dus een gedeelte van de rechterflank. Waarom zouden die mensen hun hakken in het zand zetten?
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 21:57
-DIA- schreef: 08 jan 2024, 21:54
HHR schreef: 08 jan 2024, 21:41
Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 21:29
Welke mensen wil dr. Van den Brink dan bereiken volgens jou?
De rechterflank lees ik overal.
Misschien wel dezelfde doelgroep als Mozaïek, maar dan op een andere manier.
Die rekruteren ook niet in Noord-Holland of Limburg.
Ik denk dat hij die mensen wil bereiken die nu zitten te worstelen omdat hun herder hen naar de woestijn leidt. Dus een gedeelte van de rechterflank. Waarom zouden die mensen hun hakken in het zand zetten?
En wat zegt u dan als we lezen: Daarom, zie, Ik zal haar lokken en zal haar voeren in de woestijn, en Ik zal naar haar hart spreken. (lees verband en kanttekeningen). Dat zijn dan mensen die in de woestijn geleidt worden. Ik denk wel dat elk kind van God hier wat over kan vertellen. Ik weet niet of dat in de leer van dr. van den Brink ook gebeurt? Wellicht vinden ze die woestijn niet eens nodig, of die is voor zondaars die onverbeterlijk zijn. Hier wordt een schuldig volk geleidt in de woestijn, maar daarna: Ik zal naar haar hart spreken. Zie (nogmaals) ook de kanttekeningen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten