Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

huisman schreef: 08 jan 2024, 21:40
Psalm schreef: 08 jan 2024, 21:25 De CGK kan ook splitsen:
1) Bewaar het Pand naar HHK. Wel onder voorwaarde dat ze afstand nemen van de drie verbondenleer.
2) De rest van gemeenten gaan op in PKN of NGK.
Als je een lichaam splitst is dat uiterst pijnlijk en er vloeit veel bloed en tranen. Ik zal het hoge woord er maar uitgooien. Ik heb de CGK lief ook al ben ik als BhP’er een minderheid.

Trouwens dat opdelen in BhP en de rest doet geen recht aan de rest. Op de GS is de BhP afvaardiging een kleine minderheid. Een grote meerderheid van de GS heeft uitgesproken Schriftuurlijk geen ruimte te zien voor vrouwelijke ambtsdragers.
‘De rest’ voelt zich voor een deel dus helemaal niet thuis in de PKN/NGK.
Versta jij/verstaan jullie onder splitsen ook dat een deel van het kerkverband zou overgaan naar de NGK, zoals het RD-commentaar suggereert? Wat vind je/vinden jullie ervan dat de krant dit opwerpt?

Ik ken de CGK niet zo goed maar het lijkt mij best heel heftig om zo'n advies in de krant te lezen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

MGG schreef: 08 jan 2024, 22:00
Psalm schreef: 08 jan 2024, 21:54
huisman schreef: 08 jan 2024, 21:40Trouwens dat opdelen in BhP en de rest doet geen recht aan de rest. Op de GS is de BhP afvaardiging een kleine minderheid. Een grote meerderheid van de GS heeft uitgesproken Schriftuurlijk geen ruimte te zien voor vrouwelijke ambtsdragers.
‘De rest’ voelt zich voor een deel dus helemaal niet thuis in de PKN/NGK.
Nu is het nog een grote meerderheid, maar uiteindelijk zullen er nog meer gemeenten over stag gaan. Je ziet gewoon dat het allemaal opschuift.
Het lijkt er verdraaid veel op dat het al jaren de strategie is om tijd te winnen. De verhoudingen verschuiven zichtbaar en de minderheid wordt vanzelf een meerderheid.
Laten we als we er niet direct mee te maken hebben omdat we elders lid zijn, goed wakker blijven. Dit is ons voorland.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat is geen strategie. Dat is gewoon een bredere culturele ontwikkeling. Het is gek om daar opzet achter te zoeken.
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Job schreef: 08 jan 2024, 22:04

Laten we als we er niet direct mee te maken hebben omdat we elders lid zijn, goed wakker blijven. Dit is ons voorland.
Een hele terechte opmerking.
Al is het wel zo dat in andere verbanden de kerkleiding een andere rol heeft.
Maar ik schrik wat ik hoor aan visies over dit soort onderwerpen onder jongeren in de andere afgescheiden kerkverbanden ter rechterzijde.
MGG
Berichten: 3728
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

Job schreef: 08 jan 2024, 22:04
MGG schreef: 08 jan 2024, 22:00
Psalm schreef: 08 jan 2024, 21:54
huisman schreef: 08 jan 2024, 21:40Trouwens dat opdelen in BhP en de rest doet geen recht aan de rest. Op de GS is de BhP afvaardiging een kleine minderheid. Een grote meerderheid van de GS heeft uitgesproken Schriftuurlijk geen ruimte te zien voor vrouwelijke ambtsdragers.
‘De rest’ voelt zich voor een deel dus helemaal niet thuis in de PKN/NGK.
Nu is het nog een grote meerderheid, maar uiteindelijk zullen er nog meer gemeenten over stag gaan. Je ziet gewoon dat het allemaal opschuift.
Het lijkt er verdraaid veel op dat het al jaren de strategie is om tijd te winnen. De verhoudingen verschuiven zichtbaar en de minderheid wordt vanzelf een meerderheid.
Laten we als we er niet direct mee te maken hebben omdat we elders lid zijn, goed wakker blijven. Dit is ons voorland.
Mee eens, daar maak ik mij ook zorgen om. Het gevaar is dat ik uit angst voor zulke zaken teveel aan de andere kant can de boot ga hangen.
MGG
Berichten: 3728
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 jan 2024, 22:07 Dat is geen strategie. Dat is gewoon een bredere culturele ontwikkeling. Het is gek om daar opzet achter te zoeken.
Ik denk dat je niet goed leest. Tijd rekken met het oog op de ontwikkeling zie ik als een strategie. En ondertussen lak hebben aan de synode...
Laatst gewijzigd door MGG op 08 jan 2024, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Psalm »

Job schreef: 08 jan 2024, 22:04 Laten we als we er niet direct mee te maken hebben omdat we elders lid zijn, goed wakker blijven. Dit is ons voorland.
Wat kunnen we er tegen doen? Uiteindelijk hobbelen we toch allemaal wel mee. Dit zijn invloeden die bijna niet te stoppen zijn.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

MGG schreef: 08 jan 2024, 22:10
DDD schreef: 08 jan 2024, 22:07 Dat is geen strategie. Dat is gewoon een bredere culturele ontwikkeling. Het is gek om daar opzet achter te zoeken.
Ik denk dat je niet goed leest. Tijd rekken met het oog op de ontwikkeling zie ik als een strategie. En ondertussen lak hebben aan de synode...
Er is geen sprake van tijd rekken. De linkerflank wacht al 20 jaar op de synode. Op een gegeven moment is het geduld op.
MGG
Berichten: 3728
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 jan 2024, 22:11
MGG schreef: 08 jan 2024, 22:10
DDD schreef: 08 jan 2024, 22:07 Dat is geen strategie. Dat is gewoon een bredere culturele ontwikkeling. Het is gek om daar opzet achter te zoeken.
Ik denk dat je niet goed leest. Tijd rekken met het oog op de ontwikkeling zie ik als een strategie. En ondertussen lak hebben aan de synode...
Er is geen sprake van tijd rekken. De linkerflank wacht al 20 jaar op de synode. Op een gegeven moment is het geduld op.
Laat de synode nu heel duidelijk zijn. Misschien is het sowieso verstandig om de tijdlijn er eens bij te pakken.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

Psalm schreef: 08 jan 2024, 22:10
Job schreef: 08 jan 2024, 22:04 Laten we als we er niet direct mee te maken hebben omdat we elders lid zijn, goed wakker blijven. Dit is ons voorland.
Wat kunnen we er tegen doen? Uiteindelijk hobbelen we toch allemaal wel mee. Dit zijn invloeden die bijna niet te stoppen zijn.
Misschien klinkt het als een open deur, maar de vreze des HEEREN doet wijken van het kwade. Dicht, heel dicht bij de Schrift leven en geen concessies accepteren. Die concessies beginnen klein en zijn daarom zo gevaarlijk. We moeten onszelf niet laten aanpraten dat we star en wettisch zijn wanneer we niet meekunnen in veranderende opvattingen over Schriftgezag, liturgie, levensopenbaring, hoe klein ook. We staan op de schouders van voorvaderen die al deze zaken niet zomaar uit de dikke duim hebben gezogen.

Verder klopt het dat we niet bestand zijn tegen de vloed van secularisatie, zelfontplooiing, werelds denken, omdat het allemaal naadloos aansluit bij ons hart. We mogen vooral wel bidden om Gods bewaring met z'n allen. En niet alleen bewaring, maar ook terugkeer, want zoals @HHR al zegt: we zijn er al mee besmet en ervan doordrenkt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

MGG schreef: 08 jan 2024, 22:09
Job schreef: 08 jan 2024, 22:04
MGG schreef: 08 jan 2024, 22:00
Psalm schreef: 08 jan 2024, 21:54

Nu is het nog een grote meerderheid, maar uiteindelijk zullen er nog meer gemeenten over stag gaan. Je ziet gewoon dat het allemaal opschuift.
Het lijkt er verdraaid veel op dat het al jaren de strategie is om tijd te winnen. De verhoudingen verschuiven zichtbaar en de minderheid wordt vanzelf een meerderheid.
Laten we als we er niet direct mee te maken hebben omdat we elders lid zijn, goed wakker blijven. Dit is ons voorland.
Mee eens, daar maak ik mij ook zorgen om. Het gevaar is dat ik uit angst voor zulke zaken teveel aan de andere kant can de boot ga hangen.
Dat herken ik ook bij mezelf. Maar op andere momenten ben ik juist weer onuitlegbaar lauw :nonnon en laat ik het gebeuren. "Onze lampen gaan uit" zeiden de wijze en dwaze maagden, zo ervaar ik het in kerkelijk NL, en dan begin ik bij mezelf.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

HHR schreef: 06 jan 2024, 11:33
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:01 Zelf pas ik niet in de HHK (of de GG)* en dat geldt voor zeer velen uit de rechterkant van de CGK. Er zijn hartelijke vriendschappen met HHK en GG predikanten maar dat is nog wat anders dan in één van deze kerkverbanden opgaan.
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:20 Toch denk ik dat Huisman gelijk heeft: ik kan geen 5 CGK-predikanten bedenken die zich aan zouden willen sluiten bij de (GG of)* HHK. Hooguit 2 of 3.
* haakjes van mij.
Dit snap ik niet.
Ik hoor het vaker over de HHK.
De rechterflank van CGK zou m.i. prima passen in de HHK.
Waarom denk jij van niet?

Persoonlijk denk ik dat er binnen de CGK een vorm van gedoogconstructie komt en niet de samenwerkingsgemeenten, maar de bezwaarden een keuze zullen moeten maken.
Wat mij betreft heel eenvoudig, aansluiting zoeken bij HHK.

@Tiberius, ik denk dat je te laag zit. Ik ken er uit heel nabije omgeving er al drie die er geen moeite mee zouden hebben. Landelijk denk ik zomaar een 10-20.
De vraag is vooral , wil een gemeente in zijn totaliteit mee.
@Huisman, zou je op deze post nog willen reageren?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

Een hartelijk avondgebed voor de doodzieke kerk van Nederland, die echter toch nog steeds Gods Kerk is:

Keer weer, o God der legermachten,
Tot ons, die op Uw bijstand wachten;
Zie uit den hogen hemel neer;
Herstel Uw wijnstok als weleer,
Den stam ter liefd' Uws Zoons geplant,
Dien Gij gesterkt hebt door Uw hand.

Hij ligt verbrand en afgehouwen.
Als Gij verwoest, wie zal dan bouwen?
Uw hand zij over 's mensen Zoon,
Dien G' U gesterkt hebt tot den troon.
Zo leven wij, door U bevrijd,
Altoos aan Uwen dienst gewijd.

Behoud ons, HEER der legermachten,
Zo zullen w' ons voor afval wachten;
Zo knielen w' altoos voor U neer.
Getrouwe Herder, breng ons weer;
Verlos ons, toon ons 't lieflijk licht
Van Uw vertroostend aangezicht.

Psalm 80.
Laatst gewijzigd door Job op 08 jan 2024, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Psalm »

Job schreef: 08 jan 2024, 22:22Misschien klinkt het als een open deur, maar de vreze des HEEREN doet wijken van het kwade. Dicht, heel dicht bij de Schrift leven en geen concessies accepteren. Die concessies beginnen klein en zijn daarom zo gevaarlijk. We moeten onszelf niet laten aanpraten dat we star en wettisch zijn wanneer we niet meekunnen in veranderende opvattingen over Schriftgezag, liturgie, levensopenbaring, hoe klein ook. We staan op de schouders van voorvaderen die al deze zaken niet zomaar uit de dikke duim hebben gezogen.
Ja, maar probleem is dat veel verschuivingen niet direct verkeerd zijn. Je noemt bijvoorbeeld liturgie en levensopenbaring. Daar kunnen mensen zich heel druk om maken, maar uiteindelijk komt het veel aan op interpretatieverschillen. Dus krampachtig vasthouden aan het oude lijkt mij ook niet de bedoeling.
Henk J
Berichten: 2662
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 08 jan 2024, 22:11
MGG schreef: 08 jan 2024, 22:10
DDD schreef: 08 jan 2024, 22:07 Dat is geen strategie. Dat is gewoon een bredere culturele ontwikkeling. Het is gek om daar opzet achter te zoeken.
Ik denk dat je niet goed leest. Tijd rekken met het oog op de ontwikkeling zie ik als een strategie. En ondertussen lak hebben aan de synode...
Er is geen sprake van tijd rekken. De linkerflank wacht al 20 jaar op de synode. Op een gegeven moment is het geduld op.
Als het geduld op is laat ze dan gaan ipv moedwillig tegen de synode in te gaan. De synode is al 20 jaar helder maar men bevestigt nu gewoon vrouwen in het ambt omdat ze weten dat de kans klein is dat ze eruit gegooid worden. Dus dan is het officieus toegestaan en dan volgt de echte toestemming wel een keer is de redenatie.
Plaats reactie