Wat is actuele prediking?

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1932
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Ararat »

Posthoorn schreef: 15 jan 2024, 21:24
DDD schreef: 15 jan 2024, 19:58 Niets anders dan de Heidelbergse Catechismus in vraag en antwoord 83 en 84. Ik schrijf toch verder niets bijzonders?

Als het niet zo werkt als het in deze vragen benoemd is, dus als er daarbij iets extra nodig is of juist als een deel wordt overgeslagen, dan krijg je het geval dat Posthoorn en Thea benoemt of juist (aan de andere kant) gearriveerde christenen.

Iedere preek die ik hier heb aanbevolen, past daarbij.
Er is niets extra's nodig bij het geloof in Christus. Maar het gaat nu om de vraag: hoe kom je aan dat geloof in Christus? Dat maak je met de verwijzing naar deze catechismusvragen niet concreet.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel. Mattheüs 11:28-29
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Posthoorn »

Ook dát is geen concreet antwoord, want hoe doe je dat, komen?
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

Dat staat ook gewoon in de catechismus: dat doe je als je de belofte van het Evangelie met een waar geloof aanneemt. Als je niet weet hoe dat moet, dan is er iets mis met de preken.

Het betekent dat je accepteert dat jou namens God de verzoening wordt aangezegd, in de weg van schuldbelijdenis en vertrouwen.

Dat kan heel eenvoudig door in je hart amen te zeggen op de evangelieverkondiging, maar er zijn geen bijzondere eisen aan. De Bijbel laat in het midden hoe je dat doet, dat kan dus op allerlei manieren. Als de uitkomst maar is dat je op Christus vertrouwt.

Het vervelende is, dat er onrechtzinnige predikanten zijn die dat een conclusiegeloof noemen. Zij maken het zelf veel ingewikkelder, beter gezegd: maken of zichzelf tot beoordelaar en feitelijke intermediair.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 15 jan 2024, 21:50 Dat staat ook gewoon in de catechismus: dat doe je als je de belofte van het Evangelie met een waar geloof aanneemt. Als je niet weet hoe dat moet, dan is er iets mis met de preken.

Het betekent dat je accepteert dat jou namens God de verzoening wordt aangezegd, in de weg van schuldbelijdenis en vertrouwen.

Dat kan heel eenvoudig door in je hart amen te zeggen op de evangelieverkondiging, maar er zijn geen bijzondere eisen aan. De Bijbel laat in het midden hoe je dat doet, dat kan dus op allerlei manieren. Als de uitkomst maar is dat je op Christus vertrouwt.

Het vervelende is, dat er onrechtzinnige predikanten zijn die dat een conclusiegeloof noemen. Zij maken het zelf veel ingewikkelder, beter gezegd: maken of zichzelf tot beoordelaar en feitelijke intermediair.
Geloven is heel eenvoudig ... voor wie het van Boven geleerd is. "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij", zegt Christus.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1932
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Ararat »

Posthoorn schreef: 15 jan 2024, 21:54
DDD schreef: 15 jan 2024, 21:50 Dat staat ook gewoon in de catechismus: dat doe je als je de belofte van het Evangelie met een waar geloof aanneemt. Als je niet weet hoe dat moet, dan is er iets mis met de preken.

Het betekent dat je accepteert dat jou namens God de verzoening wordt aangezegd, in de weg van schuldbelijdenis en vertrouwen.

Dat kan heel eenvoudig door in je hart amen te zeggen op de evangelieverkondiging, maar er zijn geen bijzondere eisen aan. De Bijbel laat in het midden hoe je dat doet, dat kan dus op allerlei manieren. Als de uitkomst maar is dat je op Christus vertrouwt.

Het vervelende is, dat er onrechtzinnige predikanten zijn die dat een conclusiegeloof noemen. Zij maken het zelf veel ingewikkelder, beter gezegd: maken of zichzelf tot beoordelaar en feitelijke intermediair.
Geloven is heel eenvoudig ... voor wie het van Boven geleerd is. "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij", zegt Christus.
En hoe gaat dát komen dan in de praktijk?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Posthoorn »

Zoals Spurgeon het beschrijft (uit andere topic gekopieerd):

Het licht was er, maar ik was blind; het was noodzakelijk, dat de Heere zelf mij de zaak duidelijk zou maken. Ik ervoer het als een totaal nieuwe openbaring, alsof ik nooit in de Bijbel gelezen had, dat God Jezus voorgesteld heeft tot een verzoening voor de zonde, zodat God rechtvaardig kan zijn. Ik geloof, dat dit tot ieder wedergeboren kind van God als een openbaring moet komen, ik bedoel de heerlijke leerstelling van het plaats vervangende lijden van Jezus Christus.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Posthoorn »

Of zoals Horatius Bonar het beschrijft:

En wanneer de zondaar door de Heilige Geest ertoe gebracht wordt, om tevreden te zijn met hetgeen waarin de Rechter bevredigd is, worden de ketenen waarmee de last op zijn schouders vastgebonden is, losgemaakt. Dan valt de last van hem af om voor eeuwig te verdwijnen. Begraven in het graf van de Plaatsbekleder, waaruit deze nooit meer kan oprijzen.
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 15 jan 2024, 21:54
DDD schreef: 15 jan 2024, 21:50 Dat staat ook gewoon in de catechismus: dat doe je als je de belofte van het Evangelie met een waar geloof aanneemt. Als je niet weet hoe dat moet, dan is er iets mis met de preken.

Het betekent dat je accepteert dat jou namens God de verzoening wordt aangezegd, in de weg van schuldbelijdenis en vertrouwen.

Dat kan heel eenvoudig door in je hart amen te zeggen op de evangelieverkondiging, maar er zijn geen bijzondere eisen aan. De Bijbel laat in het midden hoe je dat doet, dat kan dus op allerlei manieren. Als de uitkomst maar is dat je op Christus vertrouwt.

Het vervelende is, dat er onrechtzinnige predikanten zijn die dat een conclusiegeloof noemen. Zij maken het zelf veel ingewikkelder, beter gezegd: maken of zichzelf tot beoordelaar en feitelijke intermediair.
Geloven is heel eenvoudig ... voor wie het van Boven geleerd is. "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij", zegt Christus.
Zeker. Maar jouw vragen en stellingen verraden dat het desondanks door sommige mensen heel ingewikkeld gemaakt wordt. Ik denk dan steeds aan de slang in het paradijs, die ook steeds vragen stelde bij wat God zei.

Ik vind de citaten die je hierbij noemt overigens niet echt in dezelfde lijn liggen als wat jij beschrijft. Maar goed. Dat is misschien een onvruchtbare discussie. Ik vrees dat je deze citaten door een zeer bepaalde bril bekijkt, maar dat kan bij mij omgekeerd ook het geval zijn, natuurlijk.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 jan 2024, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Posthoorn »

Wat is hier ingewikkeld aan?
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

Er is niets ingewikkeld aan, maar jij máákt het ingewikkeld. Dat komt door de prediking, denk ik.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:18 Er is niets ingewikkeld aan, maar jij máákt het ingewikkeld. Dat komt door de prediking, denk ik.
Wat heb ik dan voor ingewikkelds gezegd? Dat het je geopenbaard moet worden? Is dat het?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5492
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:18 Er is niets ingewikkeld aan, maar jij máákt het ingewikkeld. Dat komt door de prediking, denk ik.
Kun je uitleggen wat je bedoeld met het komt door de prediking?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

Als in de prediking het Koninkrijk der hemelen niet op een bijbelse manier wordt ontsloten, dan gaan mensen behoefte krijgen aan extra verzekeringen en buitenbijbelse of speciaal-bijbelse openbaringen.

De openbaring vindt plaats in het hart door de verkondiging van het Evangelie, als dat op een goede manier gebeurt. Jij problematiseert het accepteren van die openbaring steeds, maar dat is niet naar aanleiding van bijbelse voorbeelden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:29 Als in de prediking het Koninkrijk der hemelen niet op een bijbelse manier wordt ontsloten, dan gaan mensen behoefte krijgen aan extra verzekeringen en buitenbijbelse of speciaal-bijbelse openbaringen.

De openbaring vindt plaats in het hart door de verkondiging van het Evangelie, als dat op een goede manier gebeurt. Jij problematiseert het accepteren van die openbaring steeds, maar dat is niet naar aanleiding van bijbelse voorbeelden.
Geloof jij dan niet dat de Heilige Geest je ogen moet openen? Als schijnt de zon nog zo helder, als je blind bent, zie je het licht niet.
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

Dat geloof ik wel. Maar dat is verder niets spectaculairs in de ervaring.
Plaats reactie