DDD schreef: ↑20 jan 2024, 10:03
Over punt 1 verschillen we duidelijk van mening. Ik vind de taal van 1880 natuurlijk wel Nederlands (net als middeleeuws Nederlands ook Nederlands is). Maar het is geen Nederlands in de gewone zin van het woord. Iemand die Nederlands spreekt, begrijpt de tekst niet goed. Je moet er eigenlijk een Middelnederlands woordenboek bijhouden, maar het probleem daarbij is dat het niet op voorhand duidelijk is wel woord je wel of niet begrijpt. Ik heb lang gedacht dat ik het zelf redelijk kan volgen, maar in het artikel van ds. Pieters blijkt dat er ook woorden zijn die zelfs ik zelf niet goed begrijp. Dan is mijn conclusie dat er maar weinig mensen zijn die de SV begrijpen.
Gelukkig dat je nu toegeeft dat je een zware overdrijving toepaste. Wel jammer dat je niet gelijk een normaal standpunt geeft in plaats van een zwaar gechargeerd standpunt (dat het geen Nederlands zou zijn, daarmee de taal van de SV in het belachelijke te trekken). En ook hier vind ik je weer overdrijven: grote delen van de tekst heb je echt geen woordenboek voor nodig, zeker als je erbij opgegroeid bent.
Over punt 2: dat is niet negatief. Ik zou hetzelfde kunnen zeggen over een vrijzinnige predikant. Het is eenvoudig zo dat ik welke opvatting dan ook die het persoonlijke idee boven de uitleg van de bijbeltekst plaatst, een gevaar vind voor de kerk.
Welja, ook nog eens vergelijken met een vrijzinnige predikant. Vriend, in de rechterflank wordt niet het persoonlijke idee boven de uitleg van de tekst geplaatst. Ik vind dat een gemene karikatuur. Ik schrijf toch ook niet dat er in de linkerflank Arminiaans wordt gepreekt? Al zou ik het misschien vinden, dat is toch geen manier van debat voeren met elkaar?
Over punt 3: dat is al eeuwenlang een discussie onder gereformeerden. Je kunt dat onmogelijk hebben gemist. Het is dus geen onbewezen laster, maar een verschil van mening. Ik leg een verband tussen dit werkelijk bestaande verschil van mening en de houding bij evangelisatie en daar sta ik niet neutraal in, maar ik vind dat ik er nog redelijk in geslaagd ben om het neutraal te formuleren. Omdat ik het neutraal wil formuleren, noem jij het vilein, denk ik.
Het is eeuwenlang een discussie onder gereformeerden of het evangelie prioriteit in de preek moet hebben? Dat heb ik dan inderdaad even gemist. Waarom op deze manier over elkaar praten? Er is echt geen dominee die zal zeggen dat hij het evangelie niet preekt. Jij beticht mensen daar nu wel van. Dat is toch geen faire manier van discussiëren? Ik zie het je heel regelmatig doen, maar heb niet altijd zin om dan weer in een eindeloos woordenstrijd te belanden. Maar misschien zou het goed zijn om te onthouden dat je met karikaturale omschrijvingen van de rechterflank, mensen voor het hoofd stoot en kwetst en ze in ieder geval geen recht doet.
Over punt 4: natuurlijk kan ik dat wel hard maken. Ik lees regelmatig dat DIA een preek aanbeveelt vanwege de ernst ervan. Ik noem maar één voorbeeld. Ik heb nog nooit gelezen dat de preek van belang was omdat Christus er zo helder in verkondigd werd. Ik zeg niet dat hij dat onbelangrijk vindt, dat weet ik helemaal niet. Maar het is zeker geen kernpunt van aandacht. Dat kan natuurlijk zijn omdat hij vindt dat het accent niet altijd goed ligt. En daarmee zou dat precies mijn punt bevestigen, naarmate er minder aandacht voor de evangelieverkondiging is binnen de eigen kerkelijke gemeente, is er ook minder aandacht voor evangelieverkondiging daarbuiten.
Ik dacht wel dat je DIA ging benoemen. Maar dat is toch niet eerlijk? DIA benoemt soms uit een preek dat het een ernstige preek was, omdat hem dat erin opviel. Maar er kan toch met grote ernst en nadruk gewaarschuwd worden én het evangelie kan met ernst worden verkondigd? Ik snap gewoon niet dat je als mensen over een preek opmerken dat die ernstig was, daaruit de gevolgtrekking wil maken dat er dus geen evangelie in zat. En dan vervolgens daarop doorgaan en die mensen in een hoek schuiven als zouden ze er geen belang aan hechten of Christus in de prediking was. Dat vind ik dan inderdaad lasterlijk of z'n minst naar laster neigen.