Wist je dat...

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10482
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wist je dat...

Bericht door Zita »

Ben de Raaf kan zeer keurige boeken schrijven met dominees en pistolen, dacht ik.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wist je dat...

Bericht door Job »

Moderator @Zita kwam op de proppen ( ;) ) met een geladen pistool. Misschien wil zij uitleggen wat voor diepe psychologische aanleiding dat heeft.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Online
Zeeuw
Berichten: 11702
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 12 jan 2024, 17:46 Moderator @Zita kwam op de proppen ( ;) ) met een geladen pistool. Misschien wil zij uitleggen wat voor diepe psychologische aanleiding dat heeft.
Freud zou het wel weten. Maar dit mag weg gemodereerd worden uiteraard.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10482
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wist je dat...

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef: 12 jan 2024, 17:50
Job schreef: 12 jan 2024, 17:46 Moderator @Zita kwam op de proppen ( ;) ) met een geladen pistool. Misschien wil zij uitleggen wat voor diepe psychologische aanleiding dat heeft.
Freud zou het wel weten. Maar dit mag weg gemodereerd worden uiteraard.
:haha
Nee hoor, ik dacht een onschuldige benderaafse wending te geven aan het verhaal. Slecht idee, blijkbaar.
HersteldHervormd
Berichten: 6201
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

Zita schreef: 12 jan 2024, 18:38
Zeeuw schreef: 12 jan 2024, 17:50
Job schreef: 12 jan 2024, 17:46 Moderator @Zita kwam op de proppen ( ;) ) met een geladen pistool. Misschien wil zij uitleggen wat voor diepe psychologische aanleiding dat heeft.
Freud zou het wel weten. Maar dit mag weg gemodereerd worden uiteraard.
:haha
Nee hoor, ik dacht een onschuldige benderaafse wending te geven aan het verhaal. Slecht idee, blijkbaar.
:haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Chrisje72
Berichten: 1489
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wist je dat...

Bericht door Chrisje72 »

En ik wilde er een echte detective van maken met iemand die tegelijk schoot maar niemand ging er in mee :)
HersteldHervormd
Berichten: 6201
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

ik dit zo ontzettend fascinerend vind? Ook dat dus blijkbaar mensen die zegmaar pak en beet 150 jaar geleden geboren zijn ook best heel oud konden worden. Dat is best opmerkelijk omdat de medische wetenschap nog lang niet zo ver was als heden ten dage. In die tijd had je nog gasthuizen bijvoorbeeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oudste_mensen
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6533
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat...

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 20:16 ik dit zo ontzettend fascinerend vind? Ook dat dus blijkbaar mensen die zegmaar pak en beet 150 jaar geleden geboren zijn ook best heel oud konden worden. Dat is best opmerkelijk omdat de medische wetenschap nog lang niet zo ver was als heden ten dage. In die tijd had je nog gasthuizen bijvoorbeeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oudste_mensen
Toch werden de mensen vroeger over het algemeen genomen minder oud. Als je bijv. geboorte- en overlijdensdata bekijkt van theologen uit de 19e eeuw, dan is er maar een enkele die eind tachtig/begin negentig is geworden. Ook zo'n veertig, vijftig jaar geleden stierven veel mensen vóór hun 80e naar mijn beleving, meer dan in deze tijd.
HersteldHervormd
Berichten: 6201
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 20:49
HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 20:16 ik dit zo ontzettend fascinerend vind? Ook dat dus blijkbaar mensen die zegmaar pak en beet 150 jaar geleden geboren zijn ook best heel oud konden worden. Dat is best opmerkelijk omdat de medische wetenschap nog lang niet zo ver was als heden ten dage. In die tijd had je nog gasthuizen bijvoorbeeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oudste_mensen
Toch werden de mensen vroeger over het algemeen genomen minder oud. Als je bijv. geboorte- en overlijdensdata bekijkt van theologen uit de 19e eeuw, dan is er maar een enkele die eind tachtig/begin negentig is geworden. Ook zo'n veertig, vijftig jaar geleden stierven veel mensen vóór hun 80e naar mijn beleving, meer dan in deze tijd.
Oh absoluut, dat is een gegeven. Maar daarom vind ik het zo bijzonder dat er alsnog mensen waren uit die tijd die ouder dan 110 werden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6533
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat...

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 21:28
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 20:49 Toch werden de mensen vroeger over het algemeen genomen minder oud. Als je bijv. geboorte- en overlijdensdata bekijkt van theologen uit de 19e eeuw, dan is er maar een enkele die eind tachtig/begin negentig is geworden. Ook zo'n veertig, vijftig jaar geleden stierven veel mensen vóór hun 80e naar mijn beleving, meer dan in deze tijd.
Oh absoluut, dat is een gegeven. Maar daarom vind ik het zo bijzonder dat er alsnog mensen waren uit die tijd die ouder dan 110 werden.
Die hadden waarschijnlijk goede genen. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen uit de 'blue zones', waar heel gezond geleefd wordt.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wist je dat...

Bericht door Job »

Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 21:32
HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 21:28
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 20:49 Toch werden de mensen vroeger over het algemeen genomen minder oud. Als je bijv. geboorte- en overlijdensdata bekijkt van theologen uit de 19e eeuw, dan is er maar een enkele die eind tachtig/begin negentig is geworden. Ook zo'n veertig, vijftig jaar geleden stierven veel mensen vóór hun 80e naar mijn beleving, meer dan in deze tijd.
Oh absoluut, dat is een gegeven. Maar daarom vind ik het zo bijzonder dat er alsnog mensen waren uit die tijd die ouder dan 110 werden.
Die hadden waarschijnlijk goede genen. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen uit de 'blue zones', waar heel gezond geleefd wordt.
Ik weet het niet goed...kunnen wij als belijdende christenen zeggen dat iemands lange leven te danken was aan 'goede genen'? Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt maar ik twijfel of we dat zo mogen zeggen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
HersteldHervormd
Berichten: 6201
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

Job schreef: 26 jan 2024, 21:40
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 21:32
HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 21:28
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 20:49 Toch werden de mensen vroeger over het algemeen genomen minder oud. Als je bijv. geboorte- en overlijdensdata bekijkt van theologen uit de 19e eeuw, dan is er maar een enkele die eind tachtig/begin negentig is geworden. Ook zo'n veertig, vijftig jaar geleden stierven veel mensen vóór hun 80e naar mijn beleving, meer dan in deze tijd.
Oh absoluut, dat is een gegeven. Maar daarom vind ik het zo bijzonder dat er alsnog mensen waren uit die tijd die ouder dan 110 werden.
Die hadden waarschijnlijk goede genen. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen uit de 'blue zones', waar heel gezond geleefd wordt.
Ik weet het niet goed...kunnen wij als belijdende christenen zeggen dat iemands lange leven te danken was aan 'goede genen'? Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt maar ik twijfel of we dat zo mogen zeggen.
Ja natuurlijk kun je dat wel zeggen. Sommige ziektes zorgen er voor dat een mens helaas niet oud word. Sommige mensen hebben juist hele goede genen en weinig genetische foutjes, daardoor leven ze langer. Dat de Heere God alles overziet en dat alles in Zijn hand ligt is duidelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6533
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat...

Bericht door Posthoorn »

Job schreef: 26 jan 2024, 21:40
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 21:32 Die hadden waarschijnlijk goede genen. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen uit de 'blue zones', waar heel gezond geleefd wordt.
Ik weet het niet goed...kunnen wij als belijdende christenen zeggen dat iemands lange leven te danken was aan 'goede genen'? Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt maar ik twijfel of we dat zo mogen zeggen.
Waarom zou je dat niet mogen zeggen? Als iemand een erfelijke afwijking heeft, komt dat ook door zijn 'genen'. Zo zijn er ook genen waarmee je een heel hoge leeftijd kunt halen, omdat bepaalde verouderingsprocessen bijv. veel later optreden. Natuurlijk kunnen die mensen ook ziek worden of verongelukken. Dus ook al heb je 'goede' genen, dat is geen garantie dat je oud wordt.
DDD
Berichten: 28892
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat...

Bericht door DDD »

Ik vind dat weer heel interessant. En mag je dan volgens jou wel zeggen dat iemand is overleden aan kanker of aan een hartaanval?
KDD
Berichten: 1549
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wist je dat...

Bericht door KDD »

De tijd van ieders leven is vastgesteld, met de oorzaken waardoor het zo lang of zo kort zal zijn.

Ds. J. Nupoort
Plaats reactie