Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
De preek die je aanbeval, is inderdaad ontroerend. Ik zou haast blij zijn dat ik ziek ben, zij het dat je zo'n preek ook kunt beluisteren als je beter bent.
Maar wel bijzonder inderdaad dat je niet naar de plaatselijke kerk gaat. Al was het maar ter bemoediging van de weinige protestanten in het heuvelland. Zeker als je toch vier diensten meemaakt, kan het meeleven met de eigen gemeente ook online.
Voor mij zijn de kerkdiensten elders juist altijd het hoogtepunt van de vakantie. Ben benieuwd of dat in Noorwegen ook zo zal zijn, want daar begrijp ik dan vermoedelijk met mijn verstand weinig van.
Maar wel bijzonder inderdaad dat je niet naar de plaatselijke kerk gaat. Al was het maar ter bemoediging van de weinige protestanten in het heuvelland. Zeker als je toch vier diensten meemaakt, kan het meeleven met de eigen gemeente ook online.
Voor mij zijn de kerkdiensten elders juist altijd het hoogtepunt van de vakantie. Ben benieuwd of dat in Noorwegen ook zo zal zijn, want daar begrijp ik dan vermoedelijk met mijn verstand weinig van.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Een zondag met leesdienst. In de avonddienst een prachtige preek van ds van Haaren over Jesaja 45:22. Hyperevangelie!
Re: Hoe was je zondag [2]?
DDD schreef: ↑29 jan 2024, 22:35 De preek die je aanbeval, is inderdaad ontroerend. Ik zou haast blij zijn dat ik ziek ben, zij het dat je zo'n preek ook kunt beluisteren als je beter bent.
Maar wel bijzonder inderdaad dat je niet naar de plaatselijke kerk gaat. Al was het maar ter bemoediging van de weinige protestanten in het heuvelland. Zeker als je toch vier diensten meemaakt, kan het meeleven met de eigen gemeente ook online.
Voor mij zijn de kerkdiensten elders juist altijd het hoogtepunt van de vakantie. Ben benieuwd of dat in Noorwegen ook zo zal zijn, want daar begrijp ik dan vermoedelijk met mijn verstand weinig van.
Met de predikant van deze plaatselijke kerk heb ik een zeer complexe verhouding. Kan er verder niet over uitweiden maar hij stond vroeger in de CGK van Groningen. Daar zit mijn familie voor een deel……
De preek die ik deelde is echt kerkmuur overstijgend.
Weet je wat mij verbaasd en ontroerd. Dat wij vaak op elkaar zitten te fitten maar dat wij beide door deze preek worden geraakt
.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 8535
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Hoe was je zondag [2]?
In de GGiN van Gouda Gerbrandyweg en Ochten lazen ze afgelopen zondag een preek van Philpot.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 3240001264 ochten
https://kerkdienstgemist.nl/stations/92 ... 3240000928 gouda-g
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 3240001264 ochten
https://kerkdienstgemist.nl/stations/92 ... 3240000928 gouda-g
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik denk überhaupt dat we hier op het forum veel meer op elkaar lijken dan vaak blijkt uit de berichten die we hier posten en de discussies die we houden.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Het forum is ook geschikt om juist verschillende inzichten te behandelen. Maar soms is het goed om te melden in welke opzichten we het eens zijn.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Wat een bijzonder mooie preek.huisman schreef: ↑29 jan 2024, 10:37Onze eigen diensten hebben wij geheel beluisterd. De andere twee alleen de preek.Henk J schreef: ↑29 jan 2024, 10:29 Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Deze preek van ds. P.G. Heijkamp van harte aanbevolen. Schriftuurlijk, bevindelijk, appellerend, separerend en zeker Christus in het middelpunt.
https://www.youtube.com/live/MftwXWOITR ... pdnbkog_LA
Dank voor het delen.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Afgelopen zondag deed de kerkenraad de mededeling dat onze kerk in oktober 100 jaar bestaat. Daar ging de predikant op in met wat uitleg over de ontstaansgeschiedenis. Hierbij kwam aan bod dat de kerk oorspronkelijk werd opgericht door Methodisten uit de Verenigde Staten als een soort van evangelisatie post. Daar is nu niets meer van terug te zien of horen, gezien onze kerk nu tot de VPKB behoort.
Ik zit wat op te zoeken over de achtergrond van de Methodisten maar weet niet goed waar ik betrouwbare info kan vinden hierover. Iemand die me verder kan helpen?
Ik zit wat op te zoeken over de achtergrond van de Methodisten maar weet niet goed waar ik betrouwbare info kan vinden hierover. Iemand die me verder kan helpen?
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4881
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Hoe was je zondag [2]?
Hierover John Wesley een bekende Methodist:
https://drpdevries.com/2019/09/16/kunne ... ets-leren/
en over de prediking van JOhn en Charles Wesley:
https://drpdevries.com/2020/12/08/onaan ... prediking/
Hier een stukje van dezelfde site:
Wesleys optreden en kerkelijke standpunt
Met kracht verkondigde Wesley alom de boodschap van het Evangelie zoals hij die had leren verstaan. De meeste kansels van de Kerk van Engeland werden voor hem gesloten. Echter, Wesley dacht er niet over zich af te scheiden. In navolging van George Whitefield ging hij er op een gegeven moment toe over ook in de open lucht te prediken. Hij stoorde zich niet aan de bepaling van de Kerk van Engeland dat het niet geoorloofd is binnen het gebied van een parochie te prediken zonder toestemming van de geestelijk die daaraan was verbonden.
Wesley organiseerde zijn navolgelingen in sociëteiten die bedoeld waren tot opbouw in het christelijk geloof. Deze sociëteiten waren bedoeld als een aanvulling op wat in de parochiekerk werd geboden. Wat Wesley daar miste was de concrete beoefening van de gemeenschap van de heiligen. Een aantal sociëteiten vormden samen een circuit. Aan deze circuits werden rondreizende lekenpredikers ver-bonden. De bediening van de sacramenten was naar Wesleys hoogkerkelijke opvatting voorbehouden aan de geestelijken van de Kerk van Engeland.
Voor Wesley was de ecclesiologie ondergeschikt aan de soteriologie. Kerkelijke ordeningen waren, zo zei hij, geen doel in zich. Het ging erom dat zondaren uit de macht van de satan overgebracht weden in het koninkrijk van de Zoon van Gods liefde. Als kritiek werd geuit op de aanstelling van leken-predikers, placht Wesley te antwoorden: ‘Zielsverdoemende geestelijken bezorgen me meer moei-lijkheden dan zielsreddende leken.’
Bij Wesleys dood in 1791 waren er in totaal 115 circuits met meer dan 70.000 leden. Tegen de verwachting van meerderen in viel de door Wesley opgezette organisatie na zijn dood niet uiteen. Wat feitelijk een kerk in een kerk was, werd een aantal jaren na zijn dood een kerk naast de Kerk van Engeland. Nadrukkelijk had Wesley vóór zijn dood bepaald dat de predikers verbonden aan de circuits rondreizende predikers dienden te blijven.
Waar het hem niet in de laatste plaats om ging was dat predikers missionair gericht waren en hen die buiten stonden zochten te winnen. In de negentiende eeuw bereikte het Wesleyaanse methodisme zijn grootste bloei. Het raakte wereldwijd verspreid niet alleen door de arbeid van zendeling maar ook door het getuigenis van soldaten en kooplui die door het methodisme waren aangeraakt.
Kenmerkend voor het methodisme was de grote nadruk op de gevoelvolle werking van de Heilige Geest. Van predikers werd verwacht dat zij mannen waren vol van de Heilige Geest die wisten dat hun zonden hun vergeven waren. Gideon Ousely, een Ierse volgeling van Wesley, gaf aan een kandidaat tot de bediening van het Evangelie het volgende advies: ‘Ga elke open deur binnen, predik, vermaan en bid verkondigend de grote waarheden van ons heilig christelijk geloof en wanneer u aldus predikt met goddelijk kracht en de liefde van God branden in uw hart zal het u nooit aan hoorders ontbreken.’
Wesleyaanse predikers predikten het Evangelie tegen de achtergrond van Gods heilig recht. Wesley zelf heeft betuigd: ‘De rechte wijze van prediken is deze. Het is nodig om allereerst, na een algemene verklaring van Gods liefde tot zondaren en Zijn bereidheid hen zalig te maken, de wet op de meest krachtige, meest nauwgezette en meest onderzoekende wijze te prediken. (…) Nadat meer en meer hoorders overtuigd worden van zonde, mogen wij er meer van het evangelie in mengen opdat het geloof wordt verwekt. Dit moet evenwel niet te haastig worden gedaan. Slechts in een persoonlijk gesprek met een volledig van schuld overtuigde zondaar mogen we niets dan het Evangelie prediken.’
https://drpdevries.com/2019/09/16/kunne ... ets-leren/
en over de prediking van JOhn en Charles Wesley:
https://drpdevries.com/2020/12/08/onaan ... prediking/
Hier een stukje van dezelfde site:
Wesleys optreden en kerkelijke standpunt
Met kracht verkondigde Wesley alom de boodschap van het Evangelie zoals hij die had leren verstaan. De meeste kansels van de Kerk van Engeland werden voor hem gesloten. Echter, Wesley dacht er niet over zich af te scheiden. In navolging van George Whitefield ging hij er op een gegeven moment toe over ook in de open lucht te prediken. Hij stoorde zich niet aan de bepaling van de Kerk van Engeland dat het niet geoorloofd is binnen het gebied van een parochie te prediken zonder toestemming van de geestelijk die daaraan was verbonden.
Wesley organiseerde zijn navolgelingen in sociëteiten die bedoeld waren tot opbouw in het christelijk geloof. Deze sociëteiten waren bedoeld als een aanvulling op wat in de parochiekerk werd geboden. Wat Wesley daar miste was de concrete beoefening van de gemeenschap van de heiligen. Een aantal sociëteiten vormden samen een circuit. Aan deze circuits werden rondreizende lekenpredikers ver-bonden. De bediening van de sacramenten was naar Wesleys hoogkerkelijke opvatting voorbehouden aan de geestelijken van de Kerk van Engeland.
Voor Wesley was de ecclesiologie ondergeschikt aan de soteriologie. Kerkelijke ordeningen waren, zo zei hij, geen doel in zich. Het ging erom dat zondaren uit de macht van de satan overgebracht weden in het koninkrijk van de Zoon van Gods liefde. Als kritiek werd geuit op de aanstelling van leken-predikers, placht Wesley te antwoorden: ‘Zielsverdoemende geestelijken bezorgen me meer moei-lijkheden dan zielsreddende leken.’
Bij Wesleys dood in 1791 waren er in totaal 115 circuits met meer dan 70.000 leden. Tegen de verwachting van meerderen in viel de door Wesley opgezette organisatie na zijn dood niet uiteen. Wat feitelijk een kerk in een kerk was, werd een aantal jaren na zijn dood een kerk naast de Kerk van Engeland. Nadrukkelijk had Wesley vóór zijn dood bepaald dat de predikers verbonden aan de circuits rondreizende predikers dienden te blijven.
Waar het hem niet in de laatste plaats om ging was dat predikers missionair gericht waren en hen die buiten stonden zochten te winnen. In de negentiende eeuw bereikte het Wesleyaanse methodisme zijn grootste bloei. Het raakte wereldwijd verspreid niet alleen door de arbeid van zendeling maar ook door het getuigenis van soldaten en kooplui die door het methodisme waren aangeraakt.
Kenmerkend voor het methodisme was de grote nadruk op de gevoelvolle werking van de Heilige Geest. Van predikers werd verwacht dat zij mannen waren vol van de Heilige Geest die wisten dat hun zonden hun vergeven waren. Gideon Ousely, een Ierse volgeling van Wesley, gaf aan een kandidaat tot de bediening van het Evangelie het volgende advies: ‘Ga elke open deur binnen, predik, vermaan en bid verkondigend de grote waarheden van ons heilig christelijk geloof en wanneer u aldus predikt met goddelijk kracht en de liefde van God branden in uw hart zal het u nooit aan hoorders ontbreken.’
Wesleyaanse predikers predikten het Evangelie tegen de achtergrond van Gods heilig recht. Wesley zelf heeft betuigd: ‘De rechte wijze van prediken is deze. Het is nodig om allereerst, na een algemene verklaring van Gods liefde tot zondaren en Zijn bereidheid hen zalig te maken, de wet op de meest krachtige, meest nauwgezette en meest onderzoekende wijze te prediken. (…) Nadat meer en meer hoorders overtuigd worden van zonde, mogen wij er meer van het evangelie in mengen opdat het geloof wordt verwekt. Dit moet evenwel niet te haastig worden gedaan. Slechts in een persoonlijk gesprek met een volledig van schuld overtuigde zondaar mogen we niets dan het Evangelie prediken.’
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dank u, hiermee kan ik verder.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Geluisterd. Inderdaad zeer indringend en zeker aanbevolen te luisteren.Bertiel schreef: ↑29 jan 2024, 08:04 Een wonderlijke jubileumzondag van dr van Kooten
2 Thes 2: 1-12'
Gisterenmorgen
Vijftig jarin in de dienst des HEEREN doen mij niet terug maar vooruit zien
1. Maak u vertrouwd met Gods geopenbaarde schema
2. Wees beducht voor de verleiding die al werkzaam is
3. Wees berekend op de openbaring van de Wetteloze
Gisterenavond
De Heere openbaart ons wat wij weten moeten over de wetteloze
1. de antichrist onderwerpt de heel wereld aan zijn macht
2. hij verheft zicht boven alle goden om zelf god te zijn
3. God straft verwerpen waarheid met zenden van de leugengeest
4. De Antichrist wordt bij Christus' wederkomst verteerd.
Indringend werd ons voorgehouden wat ons nog te wachten staat
Beide preken van harte aanbevolen om na te luisteren!
-
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dank voor de tip. Zowel de inhoud als het jasje nodigen uit om vaker naar deze dominee te luisteren.huisman schreef: ↑29 jan 2024, 10:37Onze eigen diensten hebben wij geheel beluisterd. De andere twee alleen de preek.Henk J schreef: ↑29 jan 2024, 10:29 Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Deze preek van ds. P.G. Heijkamp van harte aanbevolen. Schriftuurlijk, bevindelijk, appellerend, separerend en zeker Christus in het middelpunt.
https://www.youtube.com/live/MftwXWOITR ... pdnbkog_LA
Re: Hoe was je zondag [2]?
De predikant van de CGK Bunde/Meerssen in nogal progressief.huisman schreef: ↑29 jan 2024, 23:49DDD schreef: ↑29 jan 2024, 22:35 De preek die je aanbeval, is inderdaad ontroerend. Ik zou haast blij zijn dat ik ziek ben, zij het dat je zo'n preek ook kunt beluisteren als je beter bent.
Maar wel bijzonder inderdaad dat je niet naar de plaatselijke kerk gaat. Al was het maar ter bemoediging van de weinige protestanten in het heuvelland. Zeker als je toch vier diensten meemaakt, kan het meeleven met de eigen gemeente ook online.
Voor mij zijn de kerkdiensten elders juist altijd het hoogtepunt van de vakantie. Ben benieuwd of dat in Noorwegen ook zo zal zijn, want daar begrijp ik dan vermoedelijk met mijn verstand weinig van.
Met de predikant van deze plaatselijke kerk heb ik een zeer complexe verhouding. Kan er verder niet over uitweiden maar hij stond vroeger in de CGK van Groningen. Daar zit mijn familie voor een deel……
De preek die ik deelde is echt kerkmuur overstijgend.
Weet je wat mij verbaasd en ontroerd. Dat wij vaak op elkaar zitten te fitten maar dat wij beide door deze preek worden geraakt
.
Ik ken mensen die hem een verkoper vinden.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Zo van: koop de waarheid en verkoop ze niet?