Gereformeerde Gemeenten

Wim Anker
Berichten: 3978
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 31 jan 2024, 23:59
Job schreef: 31 jan 2024, 22:57
DDD schreef: 31 jan 2024, 22:38 Dat is waar. Maar ik zit zelf in een gemeente waar een scheuring van enkele jaren geleden nog steeds doorwerkt in de daling van de ledentallen. Hoewel het kerkbezoek iets lijkt toe te nemen, daalt het aantal leden. Dus zulke ontwikkelingen duren heel lang. En als je niet op de hoogte bent, zou je zomaar kunnen denken dat er sprake is van natuurlijke krimp, terwijl dit gewoon het gevolg is van een onverkwikkelijk conflict.

Alleen insiders weten zulke dingen. En zoiets speelt natuurlijk in meer gemeenten. Het haalt zelden de krant. Ik ben er nog niet over uit of dat nu gelukkig is, of juist niet.
Natuurlijk werken zaken lang door en gaat daar veel verdriet en getob mee gepaard. Ik bedoel het dan ook beslist niet gemakkelijk, maar toch blijf ik mensen verantwoordelijk houden voor overstapperij, en niet hun tegenstanders, een dominee of een conflict. Mensen doen het zelf. Hoe moeilijk ook (ervaring!), ik weet 100% zeker dat er meer zegen is te verwachten in trouw, Godvrezend en lijdzaam zijn middenin het wel en wee van het gemeenteleven. De opmerking van Tiberius van begrip voor veel vertrekkende leden uit een bepaalde gemeente, ik snap dat gewoon met de beste wil van de wereld niet. Het zou helemaal geen optie moeten zijn. Je bent lid dus je zet de schouders eronder. Ook door lijden heen, mocht dat er zijn. Met Gods hulp. Punt.
Ik weet het niet. Ik kan het principieel ook niet anders zien. Maar ik zie ook de voordelen van de meer praktische benadering zoals Tiberius en als ik me niet vergis Wim Anker die op dit forum verdedigt.

Ik denk dat als je voortdurend gestoord wordt door onverkwikkelijkheden, het ook de vraag is of je wel met vrucht naar de preken kunt luisteren.

Ik zou bijvoorbeeld onmogelijk kunnen omgaan met dominees die hun zinnen aaneenrijgen met taalfouten. Ik zou er horendol van worden. Ik krijg al de kriebels als een ouderling voorleest 'ik hebt'. Wat ik trouwens ook nogal onnozel vind.
Mijn standpunt is volledig in lijn met wat Job zegt. In het verleden is hierover inderdaad ook wel van gedachten gewisseld. Maar een belijdenis weegt zwaar, dat is een eed om je onder het opzicht van de kerkenraad te stellen. Dus zonder toestemming vertrekken kan alleen als het een valse kerk is geworden. Niet omdat ik baalt van de toont van de ouderlingt.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 09:51 Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1938
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Job schreef: 01 feb 2024, 09:56
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 09:51 Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
Ik val je bij Job. Ik ken inderdaad best wat mensen die niet lichtvaardig blijven hangen.

Ze blijven uit angst voor de mening van met name familie en omgeving lid en halen ondertussen hun geestelijke voeding elders. Dat is inderdaad verre van gemakzuchtig, maar onwenselijk voor hun geestelijk leven en gemeentelijke betrokkenheid. En -daar komt ie toch weer- ook verdrietig voor de kinderen die er meestal niet voor kiezen om elders geestelijke voeding bekomen.
GGG038
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Erskinees schreef: 31 jan 2024, 16:56 Nee, dit is geen gemeengoed. Tenminste ik herken het niet.

Een van mijn vrouwelijke familieleden kerkt in een toch wat zwaardere GG en doet vrijwillig bezoekwerk. De bezoeken worden meestal door haar afgesloten met gebed. Ze hebben daar van een ambtsdrager zelfs toerusting en tips voor gekregen meen ik.

Op de +21 JV waar ik soms nog inval als een van de leidinggevenden ziek is, wordt ook door vrouwen begonnen of geëindigd wanneer zij de avondleiding hebben. Dat is nooit een discussie of heet hangijzer geweest. In een midden GG, als je in vakjes wilt denken.

In de huidige gemeente van ds. Verschuure (Genemuiden) bidden alle vrouwelijke leidinggevenden van de -12, +12, +14, +16 en +21 ook wanneer zij de avondleiding hebben.
Volgens mij is dit ook niet het kringgebed waar de dominee op doelt in zijn inleiding.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Job schreef: 01 feb 2024, 09:56
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 09:51 Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
Dat spreekt hij toch niet tegen?

Dominees hebben in het verleden nu eenmaal nieuwe kerkverbanden gesticht. Er is dus keus. Als je rond je 20e aan belijdenis doen toe bent, ga je niet eerst checken of de gemeente waarin je geboren bent tot in lengte van jaren bij je zal passen. Dat weet je niet.
Dat belijdenis doen een eed afleggen is, is wat overdreven.

Een ouderling bij ons had wel een oplossing in geval de preken niet bevallen: dan lees je er een goed boek naast.
Plus een anekdote over een oude vrouw, die volgens haar kennissen bij een heel verkeerde dominee kerkte. Ze zei: als de dominee iets zegt wat niet juist is, denk ik er gewoon het woordje 'niet' bij.
Een erg praktische ouderling.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

GGG038 schreef: 01 feb 2024, 10:22
Erskinees schreef: 31 jan 2024, 16:56 Nee, dit is geen gemeengoed. Tenminste ik herken het niet.

Een van mijn vrouwelijke familieleden kerkt in een toch wat zwaardere GG en doet vrijwillig bezoekwerk. De bezoeken worden meestal door haar afgesloten met gebed. Ze hebben daar van een ambtsdrager zelfs toerusting en tips voor gekregen meen ik.

Op de +21 JV waar ik soms nog inval als een van de leidinggevenden ziek is, wordt ook door vrouwen begonnen of geëindigd wanneer zij de avondleiding hebben. Dat is nooit een discussie of heet hangijzer geweest. In een midden GG, als je in vakjes wilt denken.

In de huidige gemeente van ds. Verschuure (Genemuiden) bidden alle vrouwelijke leidinggevenden van de -12, +12, +14, +16 en +21 ook wanneer zij de avondleiding hebben.
Volgens mij is dit ook niet het kringgebed waar de dominee op doelt in zijn inleiding.
Bedoelt hij dan het gebed van Handelingen 4:24 En als dezen dat hoorden, hieven zij eendrachtelijk hun stem op tot God, en zeiden: [..]
GGG038
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

refo schreef: 01 feb 2024, 10:25
GGG038 schreef: 01 feb 2024, 10:22
Erskinees schreef: 31 jan 2024, 16:56 Nee, dit is geen gemeengoed. Tenminste ik herken het niet.

Een van mijn vrouwelijke familieleden kerkt in een toch wat zwaardere GG en doet vrijwillig bezoekwerk. De bezoeken worden meestal door haar afgesloten met gebed. Ze hebben daar van een ambtsdrager zelfs toerusting en tips voor gekregen meen ik.

Op de +21 JV waar ik soms nog inval als een van de leidinggevenden ziek is, wordt ook door vrouwen begonnen of geëindigd wanneer zij de avondleiding hebben. Dat is nooit een discussie of heet hangijzer geweest. In een midden GG, als je in vakjes wilt denken.

In de huidige gemeente van ds. Verschuure (Genemuiden) bidden alle vrouwelijke leidinggevenden van de -12, +12, +14, +16 en +21 ook wanneer zij de avondleiding hebben.
Volgens mij is dit ook niet het kringgebed waar de dominee op doelt in zijn inleiding.
Bedoelt hij dan het gebed van Handelingen 4:24 En als dezen dat hoorden, hieven zij eendrachtelijk hun stem op tot God, en zeiden: [..]

Persoonlijk versta ik onder een 'kringgebed': met elkaar beurtelings iets te bidden. Zou dit ook niet de definitie van de dominee zijn als hij op kringgebeden wijst?
Ik krijg hier niet de indruk dat hij het voorgaan door vrouwen voor een groep afwijst.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Job schreef:Nog een voorbeeld van trouw: Samuel. Midden tussen hoererende en stelende priesterzonen deed hij trouw zijn werk... Wat was ook toen de kerk van God los.
Maar zijn kinderen...


Het is waar dat als je als ouders verwisselt van kerkverband, er een bepaalde ontworteling plaatsvindt. Ook bij je kinderen.
Maar ik zie om me heen in veel gezinnen van 'blijvers' de kinderen ook eigen/andere keuzes maken. In mijn familie/vriendengroep heb je wegtrekkers en blijvers, maar je ziet in vrijwel alle gezinnen hetzelfde gebeuren. De oudsten hebben vaak nog dezelfde keuze gemaakt als de ouders, maar de jongeren kiezen zelf. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de tijdgeest/individualisme en het wegvallen van de kerkmuren door oa internet.

De vergelijking met de tempel en synagoge vind ik lastig. We hebben in de Gereformeerde Gezindte inmiddels 'keuzemogelijkheden' Die waren er destijds niet.

Ik wil helemaal niet pleiten voor zomaar weggaan overigens. Ik vind trouw aan je gemeente belangrijk. Maar als bijvoorbeeld Christus niet gepreekt wordt ben ik van mening dat je weg móet gaan.

Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Wat zou er mis kunnen zijn met een kringgebed? Ik heb juist de indruk dat er grote zegen van uit gaat als er in de gemeente op verschillende momenten samen gebeden wordt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 01 feb 2024, 09:56
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 09:51 Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
O maar dat is zeker niet voor jou bedoeld hoor.
Als jij je als een Samuel tussen de stelende en hoererende priesters voelt, zeg ik niet dat je lichtvaardig en gemakzuchtig blijft hangen.
GGG038
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Hendrien schreef: 01 feb 2024, 10:36 Wat zou er mis kunnen zijn met een kringgebed? Ik heb juist de indruk dat er grote zegen van uit gaat als er in de gemeente op verschillende momenten samen gebeden wordt.
Ik reageerde enkel op de reacties dat er door vrouwen in de gemeente helemaal niet gebeden kan/mag worden.
En dat is, volgens mij, niet de boodschap van de dominee. Wat er mis zou kunnen zijn met een kringgebed is een andere discussie en laat ik verder rusten.
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 10:36
Job schreef: 01 feb 2024, 09:56
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 09:51 Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
O maar dat is zeker niet voor jou bedoeld hoor.
Als jij je als een Samuel tussen de stelende en hoererende priesters voelt, zeg ik niet dat je lichtvaardig en gemakzuchtig blijft hangen.
Weggaan is ook heel erg moeilijk!
Online
DDD
Berichten: 29034
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

huisman schreef: 01 feb 2024, 09:55
Job schreef: 01 feb 2024, 09:43
Ambtenaar schreef: 01 feb 2024, 09:23
DDD schreef: 01 feb 2024, 09:21 Het ging er onder andere om dat Simeon zowel als Jezus naar de synagoge gingen, terwijl daar meer dan genoeg op aan te merken was.
Klinkt overtuigend. Ik ben om.
Even checken voor de zekerheid of ik je goed begrijp hoor: is dit een sarcastische reactie of niet?

Mijns inziens is het inderdaad overtuigend. Als er toch Íemand Zichzelf heeft verloochend door trouw te zijn aan de kerk van Zijn dagen, dan is het de grote Leraar ter gerechtigheid. Daarover nadenken ontroert me diep...
Toch vind ik deze vergelijking op veel vlakken mank gaan. Je kunt de tempeldienst met alle door God bevolen ordinantiën niet gelijk stellen met een kerkverband in ons land. De Heere Jezus deed in alles de wil van Zijn Vader en vervulde zo de wet van de HEERE. Daarom Zijn besnijdenis, daarom Zijn voorstelling in de tempel. Daarom als twaalfjarige bleef Hij in de tempel enz.

Lukas 2 zeg dan ook in vs 39
En als zij alles voleindigd hadden, wat naar de wet des Heeren te doen was, keerden zij weder naar Galiléa.
Maar uitstekend met de synagoge-instellingen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1938
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Hendrien schreef: 01 feb 2024, 10:40
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 10:36
Job schreef: 01 feb 2024, 09:56
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 09:51 Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
O maar dat is zeker niet voor jou bedoeld hoor.
Als jij je als een Samuel tussen de stelende en hoererende priesters voelt, zeg ik niet dat je lichtvaardig en gemakzuchtig blijft hangen.
Weggaan is ook heel erg moeilijk!
Daar worden meestal de sociale consequenties mee bedoeld.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4195
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 09:51 Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
Dus, ik had veel beter kunnen blijven in de PKN gemeente, waar zowel de prediking als de verschillen met het dagelijks leven in een opgroeiend gezin een steeds groter punt worden?

Is dat wat je bedoeld @Job? Hoe zou ik dat vorm moeten geven, hoe gaat dat met kinderen en jongelui? Hoe ervaren die een dergelijke situatie?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie