Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 01 feb 2024, 15:19
Ararat schreef: 01 feb 2024, 14:42
Maanenschijn schreef: 01 feb 2024, 11:21
Job schreef:
Die laatste zin zou ik beslist niet voor mn rekening durven nemen. JUIST blijven vergt in moeilijke situaties veel en is nu precies NIET een teken van gemakzucht.
Dus, ik had veel beter kunnen blijven in de PKN gemeente, waar zowel de prediking als de verschillen met het dagelijks leven in een opgroeiend gezin een steeds groter punt worden?

Is dat wat je bedoeld @Job? Hoe zou ik dat vorm moeten geven, hoe gaat dat met kinderen en jongelui? Hoe ervaren die een dergelijke situatie?
@Job, misschien is deze reactie je in al het geweld ontgaan. Ik breng 'm onder de aandacht omdat dit ook raakvlakken heeft met mijn verleden en ik benieuwd ben naar oa jouw mening in dezen.
Goedendag Ararat, oeiiii, dat klopt, waarvoor sorry Maanenschijn. Er zit een worsteling achter deze vraag schat ik zo in.
Zoals @MGG al zei is vertrek alleen gerechtvaardigd wanneer de kenmerken van een ware kerk ontbreken. Als de leer niet meer zuiver wordt verkondigd onder andere. Ik meen te lezen dat jullie daar mogelijk mee te maken hebben gehad (?). Weet je, om eerlijk te zijn heb ikzelf alleen te maken met mensen die "ruimer" willen, in plaats van andersom. Om concreet te worden: mensen die tegen de GG aan schoppen. Daar heb ik het voornamelijk over in mijn opmerkingen in dit topic, getriggerd door de begripvolle opmerking van één van de moderators richting Zwijndrechtse vertrekkers, die me schokt. Het geschop tegen de leer van de GG levert op een bepaald moment beurse plekken op, daar moet ik me toe zien te verhouden. Maar ik wil grif toegeven dat mijn inhoudelijke zichtveld dan ook niet verder strekt dan het eigen kerkverband.

Heel eerlijk? Ik weet dan ook geen antwoord op /gedachte over jouw persoonlijke situatie omdat ik de details niet voldoende ken en de PKN niet van binnenuit ken. Daar wil ik het voor wat betreft jullie situatie bij laten. Rest me om je 's Heeren wijsheid en zegen te wensen.
Je schat de Zwijndrechtse situatie totaal verkeerd in.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 14:36 Ja.
Ik vraag naar 'onbaatzuchtige trouw' aan je gemeente. Die bestond in het OT nog niet.
Zie ook de tekst die Posthoorn hierboven aanhaalt uit Handelingen 19:9.
En de sterke bewoordingen van Johannes in zijn 2e en 3e brief.
Wat wil je er verder over horen Tiberius? Dat ds. F. een dwaalleraar is? Want daar is dit gesprek mee begonnen en daar reageer ik nog steeds op. Jij hebt begrip voor vertrekkers uit Z. vanwege een "kil klimaat" in jouw woorden. Ik reageerde daarop door te zeggen dat als er érgens kilte regeerde, het in kerkelijk Jeruzalem was. Nu mag ik met teksten uit het NT toestemmen dat mensen inderdaad mogen vertrekken bij dwaalleraren, maar dat weiger ik in dit geval.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 15:26
Je schat de Zwijndrechtse situatie totaal verkeerd in.
Dat zal ik direct toegeven, de gemeente niet kennende. Maar jouw stimulans deugt mijns inziens nog steeds niet.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 01 feb 2024, 15:27
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 14:36 Ja.
Ik vraag naar 'onbaatzuchtige trouw' aan je gemeente. Die bestond in het OT nog niet.
Zie ook de tekst die Posthoorn hierboven aanhaalt uit Handelingen 19:9.
En de sterke bewoordingen van Johannes in zijn 2e en 3e brief.
Wat wil je er verder over horen Tiberius? Dat ds. F. een dwaalleraar is? Want daar is dit gesprek mee begonnen en daar reageer ik nog steeds op. Jij hebt begrip voor vertrekkers uit Z. vanwege een "kil klimaat" in jouw woorden. Ik reageerde daarop door te zeggen dat als er érgens kilte regeerde, het in kerkelijk Jeruzalem was. Nu mag ik met teksten uit het NT toestemmen dat mensen inderdaad mogen vertrekken bij dwaalleraren, maar dat weiger ik in dit geval.
Dat is jammer, maar dan weet ik genoeg.
Kil en Christus-loos, is het trouwens.
En ik stimuleer niet, ik zei alleen dat ik er begrip voor heb als mensen op zoek gaan naar een betere prediking.
En nogmaals: je kan de OT-tempeldienst op geen enkele manier vergelijken met onze gemeenten.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Vinden andere moderators dit toelaatbare uitingen?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Hoezo? Je kan de waarheid toch wel verdragen?
MGG
Berichten: 3626
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 15:34
Job schreef: 01 feb 2024, 15:27
Tiberius schreef: 01 feb 2024, 14:36 Ja.
Ik vraag naar 'onbaatzuchtige trouw' aan je gemeente. Die bestond in het OT nog niet.
Zie ook de tekst die Posthoorn hierboven aanhaalt uit Handelingen 19:9.
En de sterke bewoordingen van Johannes in zijn 2e en 3e brief.
Wat wil je er verder over horen Tiberius? Dat ds. F. een dwaalleraar is? Want daar is dit gesprek mee begonnen en daar reageer ik nog steeds op. Jij hebt begrip voor vertrekkers uit Z. vanwege een "kil klimaat" in jouw woorden. Ik reageerde daarop door te zeggen dat als er érgens kilte regeerde, het in kerkelijk Jeruzalem was. Nu mag ik met teksten uit het NT toestemmen dat mensen inderdaad mogen vertrekken bij dwaalleraren, maar dat weiger ik in dit geval.
Dat is jammer, maar dan weet ik genoeg.
Kil en Christus-loos, is het trouwens.
En ik stimuleer niet, ik zei alleen dat ik er begrip voor heb als mensen op zoek gaan naar een betere prediking.
En nogmaals: je kan de OT-tempeldienst op geen enkele manier vergelijken met onze gemeenten.
Deze mening deel ik niet. Over het pastoraat kan ik niks nuttigs zeggen, maar de prediking vind ik absoluut niet kil en Christus-loos. Ik vind dat gemeenten beter moeten kijken wie op tweetal gezet worden. Zeker studenten worden naar mijn mening te snel/makkelijk op tweetal gezet.
Laatst gewijzigd door MGG op 01 feb 2024, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3626
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 15:38 Hoezo? Je kan de waarheid toch wel verdragen?
Jouw waarheid*. Ik neem aan dat deze opmerking mij geen ban oplevert...
Laatst gewijzigd door MGG op 01 feb 2024, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refiosi »

Ik vind dit niet kies. Een predikant recenseren/affakkelen en begrip tonen voor mensen die vertrekken…
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik recenseer niemand; ik zeg alleen wat veel vertrekkers als reden noemen. Niet allemaal, want daar zijn het er te veel voor.
Henk J
Berichten: 2617
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

FlyingEagle schreef: 01 feb 2024, 15:05 @Job, hoe kijk je aan tegen overkomers vanuit een ander verband naar jou gemeente? Zeg je dan hetzelfde over hen, zo van: ‘ze zouden niet naar ons toe moeten komen’?
Heb er ook gemengde gevoelens bij. Afgelopen jaar is er denk ik wel 50 man bijgekomen in onze gemeente, wat best wel een forse groei is gezien de omvang van onze gemeente. Grotendeels uit de GG. Tja, uiteindelijk is het de keuze van die mensen zelf maar soms denk ik wel waarom? Nu zou ik er ook niet zo gauw iemand op aanspreken maar ze vooral hartelijk welkom heten. Maar ik had liever 50 onkerkelijken erbij gehad in plek van wat verkeer op het kerkelijke grondvlak.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 15:44 Ik recenseer niemand; ik zeg alleen wat veel vertrekkers als reden noemen. Niet allemaal, want daar zijn het er te veel voor.
Als jij begrip voor ze hebt, vindt jij het zelf ook (waarom anders begrip?), en de mensen die hun klachten bij jou (in Brabant?!?) uiten, voelen/weten dat. Dat alleen is al kwalijk. Ik ben best benieuwd wat bijvoorbeeld @Ad Anker ervan vindt dat een predikant hier zo met de grond gelijk wordt gemaakt door een moderator.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Maar wat is dat voor een rare houding, Job. Eerst ga je me helemaal uitvragen, en vervolgens wil je moderators tegen elkaar uitspelen?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 01 feb 2024, 16:00 Maar wat is dat voor een rare houding, Job. Eerst ga je me helemaal uitvragen, en vervolgens wil je moderators tegen elkaar uitspelen?
Nee, ik ben verbijsterd door je houding, zo ken ik je niet. Splitten tussen jullie vind ik gewoonweg niet aardig, maar nu wil ik zeker weten of dit echt gebeurt en of het mag.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 28890
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 01 feb 2024, 15:19
FlyingEagle schreef: 01 feb 2024, 15:05 @Job, hoe kijk je aan tegen overkomers vanuit een ander verband naar jou gemeente? Zeg je dan hetzelfde over hen, zo van: ‘ze zouden niet naar ons toe moeten komen’?
Klopt. Ik vind dat meestal geen winst.
Hier ook. Ik vind dat zelfs in veel gevallen vervelend, enkele uitzonderingen daargelaten. En ik snap dat mijn persoonlijke voorkeur daarbij een rol speelt, want mijn onderbuik vindt overstappers vanuit de NGK voor de gemeente zelf niet zo erg. Maar voor de NGK wel.
Plaats reactie