Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Orchidee »


Aart Appel schreef:Als geboren en getogen CGK-er zeg ik: moeten we niet gewoon eerlijk en nuchter concluderen dat we na decennia gewoon echt uitgepraat zijn met elkaar? Als we keer op keer moeten constateren dat het maken van afspraken maken met elkaar gewoon niet werkt? Ieder doet wat goed is in zijn / haar oog... Je schaamt je bijna om nog CGK-er te zijn.
Tja...
Ik word er ook allemaal niet blij van!
Ik ben nu lid in een hhg maar ik schaam me ook vaak om 'hhk'er' te zijn.
Ik denk dat het vaak het geval is in alle kerkelijke verbanden/gemeenten.
Wie voelt zich tegenwoordig nog 'met hart en ziel' verbonden met het kerkverband waar hij of zij bij 'hoort'.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef:
Aart Appel schreef: 13 jan 2024, 11:38 Als geboren en getogen CGK-er zeg ik: moeten we niet gewoon eerlijk en nuchter concluderen dat we na decennia gewoon echt uitgepraat zijn met elkaar? Als we keer op keer moeten constateren dat het maken van afspraken maken met elkaar gewoon niet werkt? Ieder doet wat goed is in zijn / haar oog... Je schaamt je bijna om nog CGK-er te zijn.
Waarom zou je je schamen? Bij de buren lijkt het gras altijd groener. In de GG is er geen volwassen gesprekscultuur en in de PKN is het lang leve de vrijheid.
Ook dat is erg zwart/wit.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12172
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

HHR schreef: 13 jan 2024, 10:25 Provoceren in optima forma: https://www.youtube.com/live/RKTkJ9Yx0_ ... j-ka9Z7eSY

(CGK Gouda)
Het feit dat dingen gebeuren vind ik geen provoceren, of worden alvorens de dienst begint daar wat dringende uitspraken over gedaan?
Aart Appel
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2021, 17:50

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Aart Appel »

Ambtenaar schreef: 13 jan 2024, 12:30
Aart Appel schreef: 13 jan 2024, 11:38 Als geboren en getogen CGK-er zeg ik: moeten we niet gewoon eerlijk en nuchter concluderen dat we na decennia gewoon echt uitgepraat zijn met elkaar? Als we keer op keer moeten constateren dat het maken van afspraken maken met elkaar gewoon niet werkt? Ieder doet wat goed is in zijn / haar oog... Je schaamt je bijna om nog CGK-er te zijn.
Waarom zou je je schamen? Bij de buren lijkt het gras altijd groener. In de GG is er geen volwassen gesprekscultuur en in de PKN is het lang leve de vrijheid.
De vraag stellen "waarom zou je je schamen" is nu precies waar het om gaat. Dit feit wordt helaas steeds meer gemist in de kerken. Als classis / particuliere synode / synode kom je o.g.v. Gods woord tot een besluit over zaken en aansluitend gaan sommige gemeenten gewoon hun eigen gang. Ongekend schaamteloos en verdrietig.
Ambtenaar
Berichten: 9350
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Aart Appel schreef: 13 jan 2024, 13:10
De vraag stellen "waarom zou je je schamen" is nu precies waar het om gaat. Dit feit wordt helaas steeds meer gemist in de kerken. Als classis / particuliere synode / synode kom je o.g.v. Gods woord tot een besluit over zaken en aansluitend gaan sommige gemeenten gewoon hun eigen gang. Ongekend schaamteloos en verdrietig.
Ben jij verantwoordelijk voor het niet naleven van regels en besluiten? Zo niet, waarom dan schaamte voelen? We leven nu eenmaal niet in een perfecte wereld.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door helma »

Wel als je 'deel uitmaakt van'
Zoals Daniël belijdt: -wij- hebben gezondigd.
Aart Appel
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2021, 17:50

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Aart Appel »

Als gewoon gemeentelid ben ik idd niet direct verantwoordelijk voor anderen die gemaakte afspraken gewoon naast zich neer leggen en bewust alles op de spits drijven. Om dat te omschrijven als: "we leven niet in een perfecte wereld" legitimeert op geen enkele wijze genoemde stappen. Wij hebben Gods woord te volgen. Deze week trof mij opnieuw hoe in Openbaring 2 en 3 de genoemde gemeenten werden beschreven. Ik dacht aansluitend: stel dat Johannes nu een brief over de CGK zou schrijven. Hoe zou die er uit zien?
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Herman schreef: 13 jan 2024, 12:34
HHR schreef: 13 jan 2024, 10:25 Provoceren in optima forma: https://www.youtube.com/live/RKTkJ9Yx0_ ... j-ka9Z7eSY

(CGK Gouda)
Het feit dat dingen gebeuren vind ik geen provoceren, of worden alvorens de dienst begint daar wat dringende uitspraken over gedaan?
Het feit dat je in deze gespannen situatie nog een stap verder gaat en een vrouw een preek laat houden is natuurlijk wel provoceren.
Als kerkenraad weet je wat er allemaal gaande is in je kerkverband.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23900
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Aart Appel schreef: 13 jan 2024, 14:03 Als gewoon gemeentelid ben ik idd niet direct verantwoordelijk voor anderen die gemaakte afspraken gewoon naast zich neer leggen en bewust alles op de spits drijven. Om dat te omschrijven als: "we leven niet in een perfecte wereld" legitimeert op geen enkele wijze genoemde stappen. Wij hebben Gods woord te volgen. Deze week trof mij opnieuw hoe in Openbaring 2 en 3 de genoemde gemeenten werden beschreven. Ik dacht aansluitend: stel dat Johannes nu een brief over de CGK zou schrijven. Hoe zou die er uit zien?
Je schijnt te suggereren dat je dat wel weet. Maar die brief zal ons allemaal verbazen.
Johannes was overigens niet de afzender.
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Ds de Jong gaat in dit interview ook nog in op de moeilijke situatie binnen de CGK: https://www.rd.nl/artikel/1049589-ds-r- ... ant-op-urk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Vrouwelijke predikant PKN op kansel cgk Gouda

https://www.rd.nl/artikel/1052169-vrouw ... -cgk-gouda

Het gesloten houden van de ambten voor vrouwen met gaven „beperkt” volgens de Goudse kerkenraad het gemeenteleven. Het „uitsluiten” van vrouwen zou bovendien niet meer bij het geloven in deze tijd passen.

Dan zal naar te vrezen is de waarachtige bekering, en de prediking van twee wegen, waarschijnlijk voor deze kerkenraad ook niet meer "bij het geloven in deze tijd passen".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6256
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

Ik zou wel eens aan de vrouw willen vragen of ze nu Rooms is of niet. :D
Zo ziet het er wel uit namelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Cyrillus »

J.C. Philpot schreef: 08 feb 2024, 16:36 Vrouwelijke predikant PKN op kansel cgk Gouda

https://www.rd.nl/artikel/1052169-vrouw ... -cgk-gouda

Het gesloten houden van de ambten voor vrouwen met gaven „beperkt” volgens de Goudse kerkenraad het gemeenteleven. Het „uitsluiten” van vrouwen zou bovendien niet meer bij het geloven in deze tijd passen.

Dan zal naar te vrezen is de waarachtige bekering, en de prediking van twee wegen, waarschijnlijk voor deze kerkenraad ook niet meer "bij het geloven in deze tijd passen".
Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat dit nooit meer goed komt. Het is het toppunt van provocatie, er is maar een besluit mogelijk. En wat waren precies de gaven van die mevrouw? Ik heb een stukje beluisterd op Youtube, maar ik ben alleen onder de indruk van het pianospel, zo gemakkelijk is dat stuk niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 08 feb 2024, 16:36 Vrouwelijke predikant PKN op kansel cgk Gouda

https://www.rd.nl/artikel/1052169-vrouw ... -cgk-gouda

Het gesloten houden van de ambten voor vrouwen met gaven „beperkt” volgens de Goudse kerkenraad het gemeenteleven. Het „uitsluiten” van vrouwen zou bovendien niet meer bij het geloven in deze tijd passen.

Dan zal naar te vrezen is de waarachtige bekering, en de prediking van twee wegen, waarschijnlijk voor deze kerkenraad ook niet meer "bij het geloven in deze tijd passen".
Dat laatste klopt helaas ook. Nu gaan wij (de CGK) in April een Convent houden en starten wij voor de zomer met de Generale Synode 2024. Lijkt allemaal overbodig als vele kerkenraden de uitspraken naast zich neerleggen en gaan doen wat zij goed vinden in eigen oog. Zo kunnen wij geen kerkverband meer zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4687
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

en nu?
Want zij gaan niet terugkeren, nee eerder verergeren en gaan ook niet over naar een ander kerkverband, anders hadden ze dat met de nieuwe GKV allang gedaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie