Herziene Statenvertaling

Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

Wordt dat ook door de diaconie gesponsord?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

Herman schreef: 14 feb 2024, 11:42 Ik begrijp het ook niet, maar het lijkt me dan weer verkeerd om jouw mening aan die mensen op te leggen door het subtiel af te doen als onzin. Zij kiezen voor een principiële houding richting de bijbel en dat is ten alle tijde te waarderen. En ze zijn bereid de consequenties te aanvaarden van hun overtuigingen. Door bijvoorbeeld een andere school te overwegen. Maar dat is overigens niet erg, want voordat Driestar-Wartburg wat groter werd ging een heel groot gedeelte van de Alblasserwaard al naar de Gomarus in Gorinchem. Nu komt daar dus dit argument bij.
Ik leg mijn mening juist niet op. Ik vind het ook prima als mensen vanwege een taalpalet waar zij zich prettiger bij voelen de SV willen lezen. ik vind alleen dat kerkenraden zich moeten onthouden van adviezen over dit onderwerp. Hooguit kunnen zij aangeven dat zij in de kerk de vertaling willen gebruiken die het meest dicht bij de grondtaal staat.
Laatst gewijzigd door merel op 14 feb 2024, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

MGG schreef: 14 feb 2024, 11:55
Bertiel schreef: 14 feb 2024, 11:32 vooral over zo'n thema
en dan geld er voor vrijmaken ook
kan beter naar de zending!
Dit argument vind ik sterk en zwak tegelijk. Vergeleken met de zending zijn heel veel uitgaven minder belangrijk. Bijvoorbeeld een vakantie, etentje of een kerk die vaker dan nodig geschilderd wordt.
Klopt, voor ons ook een reden om niet bij te dragen aan een ander orgel of zonnepanelen om de verwarming hoger te kunnen zetten.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 14 feb 2024, 11:58 Wordt dat ook door de diaconie gesponsord?
Dat is weinig relevant om de vraag hoe we met geld omgaan te vernauwen. De zending wordt in onze kerk ook niet door de diaconie betaald.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

tuurlijk wel relevant. de kerk = diaconie zegt bij te springen vanwege kosten mbt dit thema.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 14 feb 2024, 12:12 tuurlijk wel relevant. de kerk = diaconie zegt bij te springen vanwege kosten mbt dit thema.
De gemeente heeft geld zat. Waarom gaan we kijken of overtollig geld naar de zending of elektrische fietsen gaat? Het is niet zo dat de zending ook maar 1 euro minder krijgt. Bij elke euro die wij uitgeven kan ook de vraag gesteld worden of het nuttiger is dan de zending.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

nee, de diaconie wordt door God geroepen om zorg te verlenen aan de naaste die het nodig heeft.
Daar is een electrische fiets voor kinderen die verder moeten fietsen omdat er op de ander school een andere bijbelvertaling, door anderen wordt gebruikt, echt geen voorbeeld van.
En als een gemeente geld zat heeft, dan is het ook geen goed teken
De diaconie hoeft niet zonder geld te zitten en de kerkvoogdij ook niet, maar als er massaal gepot wordt, dan verzaakt de diaconie ook hun taak als er nog zoveel armoede en honger in deze wereld is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Piet Puk »

@Merel, Bertiel

Benieuwd of je ook zo kijkt als je eigen kerk zo te grabbel word gegooid door het kerkgebouw zo met leuzen te photoshoppen.

Onlangs was de synagoge in Middelburg beklad. Kan vertellen dat velen dit te ver vonden gaan.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

ten eerste is dit fotoshop, en als onze kerkenraad dit soort beslissingen zou nemen en refoweb met zo'n foto zou komen zou ik er ook hartelijk om hebben kunnen lachen
Dit is toch compleet wat anders dan een hakenkruis op een synagoge, de vergelijking alleen al
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 12:22 @Merel, Bertiel

Benieuwd of je ook zo kijkt als je eigen kerk zo te grabbel word gegooid door het kerkgebouw zo met leuzen te photoshoppen.

Onlangs was de synagoge in Middelburg beklad. Kan vertellen dat velen dit te ver vonden gaan.
De kerk is niet beklad, het is fotoshop en wat is bezwaarlijk aan de afkorting van een bijbelvertaling. Daarbij gaat het 'maar'om een gebouw.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

Een bekladding is een heel duidelijke zinspeling op haat. Logisch dat het dus ook zo wordt opgevat. Dat kan je wel proberen te kleineren, maar daar raak ik niet erg van onder de indruk.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

het is een satirische uiting, kom toch niet met haat.
Haat is er in Noord Korea
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 14 feb 2024, 12:21 nee, de diaconie wordt door God geroepen om zorg te verlenen aan de naaste die het nodig heeft.
Daar is een electrische fiets voor kinderen die verder moeten fietsen omdat er op de ander school een andere bijbelvertaling, door anderen wordt gebruikt, echt geen voorbeeld van.
En als een gemeente geld zat heeft, dan is het ook geen goed teken
De diaconie hoeft niet zonder geld te zitten en de kerkvoogdij ook niet, maar als er massaal gepot wordt, dan verzaakt de diaconie ook hun taak als er nog zoveel armoede en honger in deze wereld is.
Dus leden moeten wat minder aan de diaconie geven en een armer gezin een elektrische fiets cadeau geven. Per saldo heeft dit hetzelfde effect en is iedereen tevreden. Helaas zijn de giften dan niet aftrekbaar, maar dat is een detail.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

nee, mensen moeten niet gedwongen worden tot dit soort ridicule keuzes.
Dan hoeven er geen electrische fietsen worden aangeschaft en kan het geld van de diaconie naar de doelen waar ze horen.
En willen we wel die keuze, dan kan je nooit met diaconale gelden dit ondersteunen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 14 feb 2024, 12:40 nee, mensen moeten niet gedwongen worden tot dit soort ridicule keuzes.
Dan hoeven er geen electrische fietsen worden aangeschaft en kan het geld van de diaconie naar de doelen waar ze horen.
En willen we wel die keuze, dan kan je nooit met diaconale gelden dit ondersteunen.
Het is geen dwang.
De ene vindt dit geen diaconale uitgaven en de andere vindt de boekjes die uitgedeeld worden overbodig. Elke gemeente kan zelf kiezen wat met diaconale gelden wordt gedaan. Het gaat ons weinig aan hoe een andere gemeente haar geld besteedt.
Plaats reactie