Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28890
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb zelf ook voorbeelden van het tegendeel gezien hoor. Dus zo heel vreemd is het inzicht niet.
HersteldHervormd
Berichten: 6192
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

JanRap schreef: 15 feb 2024, 10:01
Charles schreef: 15 feb 2024, 08:35
merel schreef: 15 feb 2024, 07:50
Charles schreef: 14 feb 2024, 12:15 Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Mag ik vragen waarom jij nog lid bent van de GG? Als deze vraag te persoonlijk is, moet je die negeren ;)

Al paar keer meegemaakt dat ds. ook aan het graf nog het woord voert (terwijl er net een dienst is geweest). Voor mij doet dat afbreuk. Ds. kent vaak diegene niet (of had kunnen kennen maar toonde geen belangstelling want bijbaantje x, y, z*). Kerkdienst oké, maar ik zou de begrafenis daarna zelf vorm geven. Iets lezen of zingen wat de overledene na aan het hart lag, Onze Vader samen bidden. Zoiets.

* Groot probleem in GG, predikanten zitten overal op en in maar verwaarlozen hun kudde.
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Helemaal eens met je. Het is echt niet netjes en ongenuanceerd om dat zo te brengen.
Het probleem word nu bij de predikanten gelegd, maar die kunnen er ook niks aan doen dat er zo weinig dominees zijn. Ik vind het echt zeer ongenuanceerd. Het komt op mij over als een nare, persoonlijke ervaring die nu direct gegeneraliseerd word.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2971
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Zo, ga we weer een rotonde nemen?
Iemand geeft zijn mening. Op de persoon mag niet, dus in het algemeen.
Laten degenen die het betreffen het ter harte nemen.
Blij dat er mensen zijn die een andere ervaring hebben met een enkele predikant, maar dat wil niet zeggen dat de andere kant niet bestaat.
Verder laten rusten.
DDD
Berichten: 28890
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 15 feb 2024, 10:04
JanRap schreef: 15 feb 2024, 10:01
Charles schreef: 15 feb 2024, 08:35
merel schreef: 15 feb 2024, 07:50

Mag ik vragen waarom jij nog lid bent van de GG? Als deze vraag te persoonlijk is, moet je die negeren ;)

Al paar keer meegemaakt dat ds. ook aan het graf nog het woord voert (terwijl er net een dienst is geweest). Voor mij doet dat afbreuk. Ds. kent vaak diegene niet (of had kunnen kennen maar toonde geen belangstelling want bijbaantje x, y, z*). Kerkdienst oké, maar ik zou de begrafenis daarna zelf vorm geven. Iets lezen of zingen wat de overledene na aan het hart lag, Onze Vader samen bidden. Zoiets.

* Groot probleem in GG, predikanten zitten overal op en in maar verwaarlozen hun kudde.
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Helemaal eens met je. Het is echt niet netjes en ongenuanceerd om dat zo te brengen.
Het probleem word nu bij de predikanten gelegd, maar die kunnen er ook niks aan doen dat er zo weinig dominees zijn. Ik vind het echt zeer ongenuanceerd. Het komt op mij over als een nare, persoonlijke ervaring die nu direct gegeneraliseerd word.
De predikanten van de GG laten zelf mondjesmaat nieuwe predikanten toe. Niet ieder individu heeft daar enige invloed op, maar als geheel is het een zichzelf aanvullende groep mensen. Dus ik ben het er niet mee eens dat ze daar geen invloed op hebben.
Erskinees
Berichten: 2765
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

JanRap schreef: 15 feb 2024, 10:01
Charles schreef: 15 feb 2024, 08:35
merel schreef: 15 feb 2024, 07:50
Charles schreef: 14 feb 2024, 12:15 Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Mag ik vragen waarom jij nog lid bent van de GG? Als deze vraag te persoonlijk is, moet je die negeren ;)

Al paar keer meegemaakt dat ds. ook aan het graf nog het woord voert (terwijl er net een dienst is geweest). Voor mij doet dat afbreuk. Ds. kent vaak diegene niet (of had kunnen kennen maar toonde geen belangstelling want bijbaantje x, y, z*). Kerkdienst oké, maar ik zou de begrafenis daarna zelf vorm geven. Iets lezen of zingen wat de overledene na aan het hart lag, Onze Vader samen bidden. Zoiets.

* Groot probleem in GG, predikanten zitten overal op en in maar verwaarlozen hun kudde.
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Charles heeft toch echt een punt. Er zijn predikanten die zo druk zijn met deputaatschappen of andere zaken, dat het pastoraat soms wat ondersneeuwt. Daarnaast is iedere predikant bijzonder druk door het grote predikantentekort. Een goede ouderling kan dat opvangen, maar juist bij een begrafenis merk je in zulke gevallen dat de predikant de overledene amper gekend heeft.
Inwoner
Berichten: 411
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Inwoner »

CvdW schreef: 15 feb 2024, 10:11 Zo, ga we weer een rotonde nemen?
Iemand geeft zijn mening. Op de persoon mag niet, dus in het algemeen.
Laten degenen die het betreffen het ter harte nemen.
Blij dat er mensen zijn die een andere ervaring hebben met een enkele predikant, maar dat wil niet zeggen dat de andere kant niet bestaat.
Verder laten rusten.
Laten rusten, oké, maar hier wordt wel een ongenuanceerd en generaliserend beeld neergezet. Zeker zijn er predikanten die in besturen etc. zitten.
Daar hoeft niets mis mee te zijn, zolang, en dat is hoofdzaak, ze hun kudde niet verwaarlozen en werk maken van de (voorbereiding op de) preek.
Als er volgens één van de forumleden predikanten zijn die hun kudde verwaarlozen, is daar allereerst bewijs voor nodig en daarnaast een persoonlijk gesprek met de desbetreffende ambtsdrager.
Ik vind het echt bijzonder dat dit soort zaken op een openbaar forum op deze manier gedeeld wordt.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HersteldHervormd
Berichten: 6192
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 15 feb 2024, 10:16
HersteldHervormd schreef: 15 feb 2024, 10:04
JanRap schreef: 15 feb 2024, 10:01
Charles schreef: 15 feb 2024, 08:35


Al paar keer meegemaakt dat ds. ook aan het graf nog het woord voert (terwijl er net een dienst is geweest). Voor mij doet dat afbreuk. Ds. kent vaak diegene niet (of had kunnen kennen maar toonde geen belangstelling want bijbaantje x, y, z*). Kerkdienst oké, maar ik zou de begrafenis daarna zelf vorm geven. Iets lezen of zingen wat de overledene na aan het hart lag, Onze Vader samen bidden. Zoiets.

* Groot probleem in GG, predikanten zitten overal op en in maar verwaarlozen hun kudde.
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Helemaal eens met je. Het is echt niet netjes en ongenuanceerd om dat zo te brengen.
Het probleem word nu bij de predikanten gelegd, maar die kunnen er ook niks aan doen dat er zo weinig dominees zijn. Ik vind het echt zeer ongenuanceerd. Het komt op mij over als een nare, persoonlijke ervaring die nu direct gegeneraliseerd word.
De predikanten van de GG laten zelf mondjesmaat nieuwe predikanten toe. Niet ieder individu heeft daar enige invloed op, maar als geheel is het een zichzelf aanvullende groep mensen. Dus ik ben het er niet mee eens dat ze daar geen invloed op hebben.
Ik tel 6 dominees. In totaal zijn er 65. Dat is dus ruim 9%. Dat is dus wel een andere verhouding dan zoals jij dat poneert.
https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Ik ben wel verheugd als ik het aantal studenten zie. Dat zijn er toch meer dan ik dacht, maar ik volg de GG eigenlijk totaal niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9962
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Zo raar vind ik die opmerking niet. Alleen al het feit dat er zo weinig predikanten zijn binnen de GG, maakt dat deze niet voldoende aandacht kunnen hebben voor gemeenteleden. Met name als zij daarnaast ook nog diverse andere taken hebben en consulent zijn voor meerdere gemeenten.

Ik zit zelf bij een PKN gemeente met eigen predikant en deze spreken wij al nooit. Als mij nu wat zou overkomen, zou hij niets over mij kunnen aangeven. Laat staan als de betreffende predikant ook nog consulent zou zijn bij andere gemeenten.
Erskinees
Berichten: 2765
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Wel bijzonder dat de gemeente zelfstandig is en dat lijkt zo te blijven. Waarom niet zoals Randburg en Carterton onderdeel van het kerkverband? Of zou dat problemen opleveren t.a.v. liturgie etcetera?
Zeeuw
Berichten: 11681
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 15 feb 2024, 10:36 Zo raar vind ik die opmerking niet. Alleen al het feit dat er zo weinig predikanten zijn binnen de GG, maakt dat deze niet voldoende aandacht kunnen hebben voor gemeenteleden. Met name als zij daarnaast ook nog diverse andere taken hebben en consulent zijn voor meerdere gemeenten.

Ik zit zelf bij een PKN gemeente met eigen predikant en deze spreken wij al nooit. Als mij nu wat zou overkomen, zou hij niets over mij kunnen aangeven. Laat staan als de betreffende predikant ook nog consulent zou zijn bij andere gemeenten.
Probeer je je predikant wel eens te spreken dan?
MGG
Berichten: 3626
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Hoeveel predikanten zullen minder dan 40 uur aan de eigen gemeente besteden? Het probleem is in mijn ogen dat een deel van de leden een onrealistische verwachtingen heeft. Verder zijn sommige gemeenten zo groot dat een 2e predikant of splitsing geen overbodige luxe zou zijn.
Zeeuw
Berichten: 11681
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 15 feb 2024, 10:43 Hoeveel predikanten zullen minder dan 40 uur aan de eigen gemeente besteden? Het probleem is in mijn ogen dat een deel van de leden een onrealistische verwachtingen heeft. Verder zijn sommige gemeenten zo groot dat een 2e predikant of splitsing geen overbodige luxe zou zijn.
Dat laatste is in onze gemeente het uitgangspunt. Niet meer dan (ik meen) 450 leden. Anders verlies je elkaar uit het oog. Ik denk dat veel van de klachten over dominees overigens best weggenomen kunnen worden als gemeenteleden (en wellicht kerkenraden) onderling wat meer naar elkaar om zouden zien ipv alles verwachten van een dominee. Of een ouderling.
MGG
Berichten: 3626
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 15 feb 2024, 10:37
Wel bijzonder dat de gemeente zelfstandig is en dat lijkt zo te blijven. Waarom niet zoals Randburg en Carterton onderdeel van het kerkverband? Of zou dat problemen opleveren t.a.v. liturgie etcetera?
Alle zendingskerken zijn toch ook zelfstandig gebleven? Het ontstaan van Carterton en Randburg komt door migratie van Nederlanders. Ik snap niet wat hier bijzonder aan is. Ook zie ik geen mogelijke problemen t.a.v. de liturgie.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

MGG schreef: 15 feb 2024, 10:43 Hoeveel predikanten zullen minder dan 40 uur aan de eigen gemeente besteden? Het probleem is in mijn ogen dat een deel van de leden een onrealistische verwachtingen heeft. Verder zijn sommige gemeenten zo groot dat een 2e predikant of splitsing geen overbodige luxe zou zijn.
Nou.... ik denk eigenlijk dat veel predikanten die 40 uur in eigen gemeente niet halen.
Plaats reactie