Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10667
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef: 27 feb 2024, 10:10 Ik heb onlangs een boek vol met anekdotes van prof. Wisse gelezen. Een boek waarvan gezegd is (en ik snap dat): het had beter niet geschreven kunnen worden.

Voorlopig dus geen anekdotes van prof. Wisse meer voor mij. Ik lees liever eens een keer iets wat hij zelf geschreven heeft. Maar ik heb nog veel andere boeken staan die ongelezen zijn, dus het zal nog wel even duren.
Inderdaad. Verschrikkelijk dat dit kerkleden voorgelezen wordt. Het verhaaltje dat prof. Wisse vond dat er te weinig mensen in de kerk waren en toen improviserend preekte over 'de aarde was woest en ledig.' Ronduit spotten.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 28 feb 2024, 17:05
J.C. Philpot schreef: 27 feb 2024, 10:10 Ik heb onlangs een boek vol met anekdotes van prof. Wisse gelezen. Een boek waarvan gezegd is (en ik snap dat): het had beter niet geschreven kunnen worden.

Voorlopig dus geen anekdotes van prof. Wisse meer voor mij. Ik lees liever eens een keer iets wat hij zelf geschreven heeft. Maar ik heb nog veel andere boeken staan die ongelezen zijn, dus het zal nog wel even duren.
Inderdaad. Verschrikkelijk dat dit kerkleden voorgelezen wordt. Het verhaaltje dat prof. Wisse vond dat er te weinig mensen in de kerk waren en toen improviserend preekte over 'de aarde was woest en ledig.' Ronduit spotten.
Verschrikkelijk, ja, maar weten we wel wat, met name, de jongere generatie, en die niet alleen, hoort, leest of ziet. Het is niet dat hier de kerkleden bedoeld worden, maar met name de (nu veelal onwetende) jeugd. Ik zou het positief vinden als het geseculariseerde Nederland zich eens wat zou verdiepen in het werk van God, hoe dat in het leven van Zijn volk tot openbaring kwam. Laat de kinderen ook weten wat de wonderen des Allerhoogsten zijn in natuur en genade. Vraag eens aan een gemiddelde tiener, ik denk dat zeker 95 % van deze zaken zal zeggen: Prof. Wisse? Nooit van gehoord! Laten we dan niet zeggen verschrikkelijk, maar vragen of er nog iets in zit om van te leren. Jongeren zijn vaak zo ontzettend onwetend, ook in de wegen en leidingen Gods. Laten we dan niet de moderne godsdienst omarmen en hen onkundig laten van hoe de Heere vroeger in dit land meer werkte, en hoe dat God een mens bekeerde. Laten we ook onze jongeren aanmoedigen om kennis te nemen van de geschriften van prof. Wisse, daar doen we beter aan dan alles negatief af te kraken en dan serieus te luisteren naar de sten van "Nieuw Dordt". Daar hebben we een verschil van leven en dood.
PS. Ik ben het wel eens dat er meer moet worden gezegd dan deze anekdotes, maar ook hierin zien we leiding en de weg van de Heere. Dat is dan mijn mening, maar die schijnt als uit de tijd te zijn... Niet afkraken maar positief aanvullen. Dat is beter. Afkraken is in vrijwel altijd negatief.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1931
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Ik denk dat een jongere die niet weet van Prof. Wisse of welke klinkende mensennaam dan ook nog steeds zalig kan worden.
Ik denk ook dat je met boekenkasten vol met stemmige kaften verloren kan gaan.

... Maar ik ben ook waarschijnlijk een vijand van de aloude waarheid enzo.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef: 29 feb 2024, 15:01 Ik denk dat een jongere die niet weet van Prof. Wisse of welke klinkende mensennaam dan ook nog steeds zalig kan worden.
Ik denk ook dat je met boekenkasten vol met stemmige kaften verloren kan gaan.

... Maar ik ben ook waarschijnlijk een vijand van de aloude waarheid enzo.
Waarom zou je denken een vijand te zijn? Ja waarom zegt u dat? Om mij? Nee toch? Of wel? Ik weet niet waarom, of je beseft iets van wat je zo ons nageslacht onthoudt. Is het niet hogelijk geboden de wonderen van oudsher onze kinderen in te scherpen, opdat men niet vergeten zou? Wat dat betreft is uw reactie een verre van inhoudelijke en realistische opmerking. Ik weet dat ook wel, maar wat als, en zo is het veelal, onze kinderen niets meer weten? Moeten we dit dan zo nodig nog afkeuren? Ik pleit niet voor verhaaltjes alleen, maar lees en luister daar eens dwars door heen. Hoor je dan helemaal niets tussen de regels door van de Wonderen des Allerhoogsten.... Overigens, wie kent dit boek nog: De Wonderen des Allerhoogsten?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1931
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Context van mijn schrijven is, dat ik gisteren een paar mensen afgrijselijk hoorde dwepen met een paar predikanten. Ik had dat beter niet kunnen laten doorklinken in mijn reactie.

Het is overigens mijn wens en streven dat het komende geslacht met name leert wat de Heere God ons vertelt, Zijn woorden dus.
Boeken, verhalen (en dus ook dweperijen) over mensenkinderen stellen doorgaans snel de verkeerde in het middelpunt.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef: 29 feb 2024, 18:25 Context van mijn schrijven is, dat ik gisteren een paar mensen afgrijselijk hoorde dwepen met een paar predikanten. Ik had dat beter niet kunnen laten doorklinken in mijn reactie.

Het is overigens mijn wens en streven dat het komende geslacht met name leert wat de Heere God ons vertelt, Zijn woorden dus.
Boeken, verhalen (en dus ook dweperijen) over mensenkinderen stellen doorgaans snel de verkeerde in het middelpunt.
Goed, dat is fout, maar dat moet u niet op iets anders afreageren. Dat, helaas dat ik dat ook zeggen moet, is ook niet goed. En wat dat verkeerde betreft, als dat het geval is, er is iets niet recht geschreven, of niet goed weergegeven, mogen we dat opmerken. Want het is waar, niet de mens moet in het middelpunt staan. Ik merk ook op dat in het gelezene, en dat is eerlijk, ook de onhebbelijkheden van prof. Wisse werden benoemd. Ik geloof niet dat het bedoeling was van het voorleesuurtje om een mens centraal te stellen. Laten wel altijd in de eerste plaats niet uitgaan van verkeerde bedoelingen, want op die manier kunnen we ongezond kritisch worden. We moeten inderdaad wel met onderscheid luisteren, als er iets in is dat ook met name noemen. Dan zijn we eerlijk en we verstaan elkaar.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Suske
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2023, 20:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Suske »

https://youtu.be/OHPihkZEfGQ?si=K3QIqpSSQ_GrAYvu

Nieuwste filmpje van De Doorgevers - Blijf in Mij serie:
Misschien een mooie aanvulling in diverse discussies.

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk

-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Suske schreef: 01 mar 2024, 09:39 https://youtu.be/OHPihkZEfGQ?si=K3QIqpSSQ_GrAYvu

Nieuwste filmpje van De Doorgevers - Blijf in Mij serie:
Misschien een mooie aanvulling in diverse discussies.
Dit is in feite, maar met wat andere woorden (meer gereformeerde termen), hetzelfde wat dr. van den Brink zegt.
Merkt u het?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6557
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Posthoorn »

Ararat schreef: 29 feb 2024, 18:25 Context van mijn schrijven is, dat ik gisteren een paar mensen afgrijselijk hoorde dwepen met een paar predikanten. Ik had dat beter niet kunnen laten doorklinken in mijn reactie.

Het is overigens mijn wens en streven dat het komende geslacht met name leert wat de Heere God ons vertelt, Zijn woorden dus.
Boeken, verhalen (en dus ook dweperijen) over mensenkinderen stellen doorgaans snel de verkeerde in het middelpunt.
"De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegening zijn." In de Bijbel gaat het ook heel veel over mensen, gewone mensen...
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 01 mar 2024, 10:54
Ararat schreef: 29 feb 2024, 18:25 Context van mijn schrijven is, dat ik gisteren een paar mensen afgrijselijk hoorde dwepen met een paar predikanten. Ik had dat beter niet kunnen laten doorklinken in mijn reactie.

Het is overigens mijn wens en streven dat het komende geslacht met name leert wat de Heere God ons vertelt, Zijn woorden dus.
Boeken, verhalen (en dus ook dweperijen) over mensenkinderen stellen doorgaans snel de verkeerde in het middelpunt.
"De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegening zijn." In de Bijbel gaat het ook heel veel over mensen, gewone mensen...
Zoiets klink meteen veel beter. En het is ook helemaal waar. Laten we onze kinderen inscherpen... Opdat wij niet vergeten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1931
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef: 01 mar 2024, 10:51
Suske schreef: 01 mar 2024, 09:39 https://youtu.be/OHPihkZEfGQ?si=K3QIqpSSQ_GrAYvu

Nieuwste filmpje van De Doorgevers - Blijf in Mij serie:
Misschien een mooie aanvulling in diverse discussies.
Dit is in feite, maar met wat andere woorden (meer gereformeerde termen), hetzelfde wat dr. van den Brink zegt.
Merkt u het?
Zou wat er gezegd wordt dan tóch Bijbels zijn (geweest)? De eerste 13 minuten die ik keek lijken dat wel te bevestigen.
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 01 mar 2024, 10:51
Suske schreef: 01 mar 2024, 09:39 https://youtu.be/OHPihkZEfGQ?si=K3QIqpSSQ_GrAYvu

Nieuwste filmpje van De Doorgevers - Blijf in Mij serie:
Misschien een mooie aanvulling in diverse discussies.
Dit is in feite, maar met wat andere woorden (meer gereformeerde termen), hetzelfde wat dr. van den Brink zegt.
Merkt u het?
Dat is dan wel goed nieuws. Ik dacht eigenlijk dat Doorbrekers niet zo gereformeerd is. Maar zo zie je maar: nooit te snel oordelen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1931
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 01 mar 2024, 11:13
-DIA- schreef: 01 mar 2024, 10:51
Suske schreef: 01 mar 2024, 09:39 https://youtu.be/OHPihkZEfGQ?si=K3QIqpSSQ_GrAYvu

Nieuwste filmpje van De Doorgevers - Blijf in Mij serie:
Misschien een mooie aanvulling in diverse discussies.
Dit is in feite, maar met wat andere woorden (meer gereformeerde termen), hetzelfde wat dr. van den Brink zegt.
Merkt u het?
Dat is dan wel goed nieuws. Ik dacht eigenlijk dat Doorbrekers niet zo gereformeerd is. Maar zo zie je maar: nooit te snel oordelen.
Er wordt doorgegeven, niet doorgebroken :)
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Aha. Ik ben niet helemaal helder vanmorgen;-)
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef: 01 mar 2024, 11:08
-DIA- schreef: 01 mar 2024, 10:51
Suske schreef: 01 mar 2024, 09:39 https://youtu.be/OHPihkZEfGQ?si=K3QIqpSSQ_GrAYvu

Nieuwste filmpje van De Doorgevers - Blijf in Mij serie:
Misschien een mooie aanvulling in diverse discussies.
Dit is in feite, maar met wat andere woorden (meer gereformeerde termen), hetzelfde wat dr. van den Brink zegt.
Merkt u het?
Zou wat er gezegd wordt dan tóch Bijbels zijn (geweest)? De eerste 13 minuten die ik keek lijken dat wel te bevestigen.
Ik hoor alleen maar wat een mens moet doen en geloven, meer niet. U zegt: Maar dat is het toch? Dat maken we er wel van. Verder raad ik u aan: Lees de Dordtse Leerregels zoals ze bedoeld zijn en de Catechismus naast de Bijbel.
Dan merken we dat dit een beredeneerd geloof is, dat men wel buiten zichzelf noemt, maat toch beredeneerd wordt.
Het is tevens een voorwaardelijk geloof dat men moet geloven.
Wat verstaat deze man eigenlijk onder 'obekeerden'? Zijn dat alle mensen van nature? Hij zal zeggen: Ja.
Wat hij verzwijgt is dat Gods recht voldaan moet worden, en dat dit van 's mensen kant nooit meer kan, en het wonder van de wedergeboorte is gedegradeerd tot een systeem, een optelsom van verschillend zaken die genoemd worden.
Laat de teksten ook in hun verband staan. Veel genoemde teksten zijn op zich waarheid, evenals bij dr. van den Brink, maar het komt toch altijd neer op te moeten geloven, en zoals hij doet overkomen kan dat ook als men aan de genoemde voorwaarden voldoet. Dan is de eenzijdige soevereine Godsdaad weg. Waar zie je die dan? Die is er niet!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie