Het zal dan toch ook de omgeving zijn. Ik ben wel benieuwd naar twee voorbeelden. In mijn omgeving speelt het zeker niet volgens de definities die ik daar zelf voor hanteer, daarvoor ken ik teveel voorbeelden van mensen die van kerk veranderen.Zeeuw schreef: ↑12 mar 2024, 10:17Ik kan je vele voorbeelden geven. Uitsluiting wordt vast niet hardop gezegd, maar oh, hoezeer zit het onderhuids en is het heel duidelijk te voelen.DDD schreef: ↑12 mar 2024, 10:15Wat bedoel je met uitsluiting uit de familiekring of sociale kring? Is dat iets dat geregeld voorkomt? Ik heb er ooit vanuit Rijssen wel eens iets over gehoord in een heel bijzonder geval, maar verder heb ik zoiets nog nooit in werkelijkheid gehoord of meegemaakt.Ad Anker schreef: ↑12 mar 2024, 10:12 Het aantal vertrekkers wordt niet meer gecamoufleerd door een hoog geboortecijfer. Dat is het verschil.
Vertrekkers zijn van alle tijden, nu meer zichtbaar.
Daarnaast is het in dit tijdsgewricht zo dat de sociale controle verandert. Het is nog steeds zo dat een kerkwissel uitsluiting uit de familiekring of andere sociale kring inhoudt, maar veel minder dan vroeger. Dus wisselen wordt makkelijker.
En elke vertrek heeft zijn reden. Vroeger en nu.
Het is ook maar net wat je onder uitsluiting verstaat. Ik vind zelf ook dat als je uit een GG-gezin komt, je je familieleden niet moet laten delen in bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd op zondag. Vind je dat uitsluiting? Ik zou me kunnen voorstellen dat het onder die definitie kan vallen, terwijl ik het andersom een vorm van gebrek aan fijngevoeligheid vind. Maar goed, daarmee perk je andermans bewegingsruimte wel in.
Als ik bijvoorbeeld op Instagram een formule-1-race op zondag niet like, is dat uitsluiting? Of is dat zonder veel ophef uiting geven aan mijn eigen opvattingen, en die niet aan de kant schuiven?