Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Tijdens een van de eerste colleges Oude Testament zei onze docent dat we ons onbevangen dienen te zetten onder de prediking. Deze opmerking kregen we in 2007 te horen. Ik ben dat nooit vergeten. Wanneer ik bij mezelf een luisterhouding bespeur die niet meer onbevangen is roep ik deze oproep weer op.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 15 mar 2024, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 14 mar 2024, 12:46 Waarom 'ook'? De reactie van Charles zelf geeft helemaal geen aanleiding voor de vraag van Zeeuw.

Overigens vind ik de vraag suggestief. Je kunt wel biddend naar de kerk gaan, maar hoge verwachtingen zijn nu eenmaal niet altijd reëel.
Nee, niet als je het van de dominee verwacht en, zoals de volgende post aangeeft, daar al bepaalde ervaringen mee hebt. Mijn eigen ervaring is dat juist bidden voor de dominee, voor Gods zegen, verwachting hebben van Hem, dat dat veel (onverdiende) zegen kan geven.
Het was verder eigenlijk een redelijk argeloze vraag, niet iets met allerhande lading oid erin.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Kan het ook niet simpelweg een kwestie van een bepaald niveau zijn? Sommige kerkgangers hebben ook nu eenmaal meer behoefte aan diepgang. Niet zozeer diepgang in de zin van ernstig ofzo, maar toch een preek van bepaald kaliber. Of wat kleuriger dan de doorsnee preekjes. Andersom kan het ook zijn dat een dominee veel te ingewikkeld preekt.

Ik weet dat er in de HHK ook dominees zijn waar als kerkganger onder de preek flashbacks krijg naar de inleidingen van de JV avonden. Ja dat kan best wel afknappen op ten duur.

Maar ik kan me wel vinden in de laatste berichten van Zeeuw en Pierre. Het is belangrijk om onbevangen naar de kerk te gaan, sommige hebben daar grote moeite mee. Misschien wel het grootste gros van de kerkgangers. Ik vind de opmerking van Zeeuw ook bijzonder scherp; van wie verwachten we nou uiteindelijk een zegen op de gesproken woorden? Van een dominee zelf? Die weg zou afgesneden moeten zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Het heeft wellicht ook iets met de opleiding te maken. Bij behoudende predikanten in de CGK vind ik relatief vaak in de prediking een degelijke exegese en schriftuitleg. Volgens mij staat dat niet los van de TUA, waar men blijkbaar (in ieder geval destijds, hoe het nu is met alle moderne ontwikkelingen weet ik niet) daar de vaardigheden voor heeft aangeleerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Evangelist »

huisman schreef: 14 mar 2024, 00:28
pierre27 schreef: 13 mar 2024, 23:37
DDD schreef: 13 mar 2024, 23:30 Wij hadden ook een heel mooie preek over psalm 23 vanmiddag.

Vanavond een preek gehoord over Jesaja 40.
Bij ons ook vanmorgen psalm 23!
Bij ons ook vanmorgen Psalm 23. Dit vanwege de behandeling van Psalm 23 op de reformatorische basisscholen.
Thema: Gij zijt met mij
1. Ik spreek over U
2. Ik spreek met U
3. U spreekt tot mij.

Zou het mooi vinden dat velen hier de puntenverdeling van de preek over Psalm 23 zouden willen delen.
Thema: De HEERE is mijn Herder
1. Wie de Herder is.
2. Wat de Herder geeft.
3. Hoe de Herder zorgt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Waar staat in de Bijbel dat je onbevangen naar de kerk moet gaan??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

In ieder geval niet in Handelingen 17:11; dat is geen oproep om alles voor zoete koek te slikken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 09:23 Waar staat in de Bijbel dat je onbevangen naar de kerk moet gaan??
Wat is volgens jou een Bijbelse luisterhouding?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef: 15 mar 2024, 09:36 In ieder geval niet in Handelingen 17:11; dat is geen oproep om alles voor zoete koek te slikken.
Dat kun je toch niet tegen elkaar uitspelen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

pierre27 schreef: 15 mar 2024, 09:52
Tiberius schreef: 15 mar 2024, 09:36 In ieder geval niet in Handelingen 17:11; dat is geen oproep om alles voor zoete koek te slikken.
Dat kun je toch niet tegen elkaar uitspelen?
Denk dat @Tiberius hier mis zit. Er staat dat ze het Woord met alle toegenegenheid ontvingen (HSV grote bereidwilligheid).

Laten de kritische luisteraars daar nu eens mee beginnen.

Daarna begint het onderzoek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

dan moet er wel naar het woord gepreekt worden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 15 mar 2024, 10:07 dan moet er wel naar het woord gepreekt worden
…..dan heb jij de tekst niet begrepen. Het begint met een luisterhouding met alle toegenegenheid,grote bereidwilligheid. Is die luisterhouding er niet dan kan er ook geen goed onderzoek plaatsvinden. Dat is het al gegaan door mijn kritische filter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

dus je moet met verwachting opgaan, maar als het niet naar het woord is mag je teleurgesteld zijn?
Dat was toch precies waar Charles mee begon?

En wat als je week naar week, maand naar maand, weinig woord en veel dominee hoort?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Charles »

HersteldHervormd schreef: 15 mar 2024, 07:55 Kan het ook niet simpelweg een kwestie van een bepaald niveau zijn? Sommige kerkgangers hebben ook nu eenmaal meer behoefte aan diepgang. Niet zozeer diepgang in de zin van ernstig ofzo, maar toch een preek van bepaald kaliber. Of wat kleuriger dan de doorsnee preekjes.
Ja, dat is het punt maar dat klinkt zo arrogant. Hierboven ging het over exegese bij CGK. Mag idd heel graag de predikanten Baars, Van der Zwan, De Boer horen.
Laatst gewijzigd door Charles op 15 mar 2024, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 15 mar 2024, 10:13 dus je moet met verwachting opgaan, maar als het niet naar het woord is mag je teleurgesteld zijn?
Dat was toch precies waar Charles mee begon?


En wat als je week naar week, maand naar maand, weinig woord en veel dominee hoort?
Dit klopt al niet.
Plaats reactie