Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef: 19 mar 2024, 21:37
MGG schreef: 19 mar 2024, 19:37
DDD schreef: 19 mar 2024, 19:10 Nee hoor. Ik vind dat ik het voldoende heb toegelicht. Van sommige dingen is het overbodig om ze toe te lichten. Je ziet het, of je ziet het niet. De mensen die niet zien, blijven er blind voor. Je kunt dan twee, of drie, of tien voorbeelden noemen, maar dat maakt over het algemeen genomen niet uit.

Al zijn er mensen bij wie het kwartje niet zo snel valt, daar zou je een uitzondering voor kunnen maken, misschien.

Anders krijg je een eindeloze discussie als over het boek van dr. Van den Brink. Dat heeft mijns inziens weinig zin. Mensen kunnen alleen iets leren, als het in hun zone van naaste ontwikkeling valt. Als een opmerking daar te veel buiten valt, dan gaat het het ene oor in en het andere oor uit.
Veel bla bla, maar 0,0 bewijs. Zelfs de eenvoudige vraag waar het woordje niet geplaatst zou worden blijft onbeantwoord. Voor iemand die zichzelf soms als superieur lijkt te zien valt mij dit toch een beetje tegen.
Zo bla bla is dat niet, het is een correcte toepassing van de leertheorie van Vygotsky. Met dat verschil dat ene oor in andere uit bij Vygotsky de paniekzone heet. Ik zou zeggen: kijk eens wat er gebeurt als je Van den Brink zegt. Een en al paniek.
Paniek is een groot woord. Meer van: ''Wat heeft ie nu weer te vertellen''.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door MGG »

DDD schreef: 19 mar 2024, 21:22 Er is hier een uitvoerige discussie over geweest. Ik begrijp niet dat je dat niet kunt vinden, maar dat kan ik zelf wel aanvoeren.

Maar verder valt er zo lang na dato weinig aan toe te voegen.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ts#p638174

Ik zie trouwens dat er wel een bewijs is, namelijk de catechismusverklaring van ds. Moerkerken.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 84#p638184
Ik zocht vanzelfsprekend op ds. Clements. Mogelijk had ik iets breder moeten zoeken dan in jouw berichten. Tot nu toe vind ik ook dan weinig concreets, maar ik heb nog een aantal pagina's te gaan.
De catechismusverklaring van ds. Moerkerken heb ik niet. Ik zal eens kijken of deze preek ergens terug te luisteren is.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

merel schreef: 19 mar 2024, 21:41 @DDD Wie worden dan onder gelovigen geschaard; de ouders van het betreffende kind? Zijn zij van mening dat alleen gelovige / bekeerde ouders hun kind mogen laten dopen?
Iedereen dwaalt weer op zijn eigen manier. Maar in dit geval is het gewoonlijk zo dat een selecte groep gelovigen, soms aangeduid als 'bekeerden' om vooral geen misverstanden te laten bestaan over de herkomst van het geloof, gelovig mag vertrouwen op de sacramenten. De overige mensen zijn er als uitwendige vorm wel bij betrokken, maar ze maken geen deel uit van het wezen van het verbond.

Dat is mijns inziens overigens op de grens van wat je nog gereformeerd kunt noemen, maar is wel wat in de Gereformeerde Gemeenten vrij breed gevonden wordt. Dat komt omdat de grondlegger van de GG die opvatting had, en toevallig als enige een dogmatiek schreef. Dus zijn opvattingen (die dominant waren in één bloedgroep waaruit de GG ontstonden) krijgen sindsdien relatief meer aandacht dan de meer gereformeerde opvattingen van de andere bloedgroep binnen het kerkverband. Maar nu is het wel zo dat beide opvattingen altijd geaccepteerd zijn geweest, dus de bovengenoemde opvatting is zeker niet kenmerkend voor de GG.

Het grappige is bovendien dat ds. Kersten deze opvattingen niet kerkscheidend vond, maar dat veel van zijn meer extreme volgelingen zeggen dat ze zich op hem beroepen, terwijl ze juist soms feitelijk lijken te vinden dat de meer gereformeerde ledeboeriaanse opvattingen 'eigenlijk' niet in de GG horen. Daarmee volgen ze dus feitelijk helemaal hun grote voorbeeld niet na, maar dat heb je vaker in de kerkgeschiedenis. Het wordt al maar extremer, tot het van gekkigheid niet gekker kan. Dat zie je ook in evangelische kringen, helaas. Het zal een menselijke eigenschap zijn.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Dankjewel voor de toelichting. Deze zienswijze was mij volkomen onbekend.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door MGG »

Verbazingwekkend dat het feit dat de CGK in 2023 met ruim 1400 leden kromp niet uitgebreid besproken is. Bij andere kerkverbanden waren er waarschijnlijk meerdere pagina's vol geschreven. Onder andere met uitsplitsingen per gemeente en tal van mogelijke oorzaken.

Ik schrok van het feit dat ruim duizend leden onder de noemer 'Geen kerk' of 'onttrekking' vertrokken zijn. Hopelijk zijn zij het geloof niet verloren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2997
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Job »

MGG schreef: 09 apr 2024, 23:51 Verbazingwekkend dat het feit dat de CGK in 2023 met ruim 1400 leden kromp niet uitgebreid besproken is. Bij andere kerkverbanden waren er waarschijnlijk meerdere pagina's vol geschreven. Onder andere met uitsplitsingen per gemeente en tal van mogelijke oorzaken.

Ik schrok van het feit dat ruim duizend leden onder de noemer 'Geen kerk' of 'onttrekking' vertrokken zijn. Hopelijk zijn zij het geloof niet verloren.
De gereformeerde gemeenten, bedoel je ongetwijfeld, het kerkverband wat altijd onder een vergrootglas ligt. Blijft merkwaardig ja, hoe verschillend kerkverbanden aangepakt worden. Moet dan terugdenken aan dit artikel: https://www.nd.nl/opinie/opinie/1157527 ... houden-ons
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 09 apr 2024, 23:51 Verbazingwekkend dat het feit dat de CGK in 2023 met ruim 1400 leden kromp niet uitgebreid besproken is. Bij andere kerkverbanden waren er waarschijnlijk meerdere pagina's vol geschreven. Onder andere met uitsplitsingen per gemeente en tal van mogelijke oorzaken.

Ik schrok van het feit dat ruim duizend leden onder de noemer 'Geen kerk' of 'onttrekking' vertrokken zijn. Hopelijk zijn zij het geloof niet verloren.
Gezien de topictitel en het eerste deel van je post is het tweede deel niet oprecht het belangrijkste voor je. Als dat wel zo was zou je alleen het tweede deel in een ander topic hebben geplaatst.
Maar dat vul ik natuurlijk verkeerd in. Wat is je intentie wel?

Als je zo graag onderlinge verschillen bespreekt vind ik het verbazingwekkend dat er niet wordt gesproken over de 50 'kerkloze' mensen die bij de CGK aangesloten zijn. 41 van hen zijn gedoopt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 10 apr 2024, 07:09
MGG schreef: 09 apr 2024, 23:51 Verbazingwekkend dat het feit dat de CGK in 2023 met ruim 1400 leden kromp niet uitgebreid besproken is. Bij andere kerkverbanden waren er waarschijnlijk meerdere pagina's vol geschreven. Onder andere met uitsplitsingen per gemeente en tal van mogelijke oorzaken.

Ik schrok van het feit dat ruim duizend leden onder de noemer 'Geen kerk' of 'onttrekking' vertrokken zijn. Hopelijk zijn zij het geloof niet verloren.
Gezien de topictitel en het eerste deel van je post is het tweede deel niet oprecht het belangrijkste voor je. Als dat wel zo was zou je alleen het tweede deel in een ander topic hebben geplaatst.
Maar dat vul ik natuurlijk verkeerd in. Wat is je intentie wel?

Als je zo graag onderlinge verschillen bespreekt vind ik het verbazingwekkend dat er niet wordt gesproken over de 50 'kerkloze' mensen die bij de CGK aangesloten zijn. 41 van hen zijn gedoopt.
Ik kwam geen topic tegen waar mijn bericht beter past. Mocht je een goede suggestie hebben dan wil een van de mods de berichten waarschijnlijk wel verplaatsen.

Gisteravond las ik het artikel in de RD. Gezien de situatie in de CGK en het relatief grote verliessaldo dacht ik op dit forum wat duiding te vinden. Tot mijn verbazing was dit niet het geval. Zie verder Job zijn bericht en de gedeelde link.

Ik wil de onderlingen verschil niet bespreken. Maar als jij dit wel graag wil, vergeet dan de 16 doorleden en de vraag die volgt niet...

„Positief” is het aantal toetreders: 16 doopleden en 50 belijdende leden. „Staat dat saldo alleen op conto van de zendingsgemeenten? Het is maar een vraag, maar die komt niet uit de lucht vallen.”
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Ik zou het juist heel belangwekkend vinden om die verschillen wel te analyseren. Alleen heb ik onvoldoende zicht op de cijfers en individuele gemeenten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
MGG schreef: 09 apr 2024, 23:51 Verbazingwekkend dat het feit dat de CGK in 2023 met ruim 1400 leden kromp niet uitgebreid besproken is. Bij andere kerkverbanden waren er waarschijnlijk meerdere pagina's vol geschreven. Onder andere met uitsplitsingen per gemeente en tal van mogelijke oorzaken.

Ik schrok van het feit dat ruim duizend leden onder de noemer 'Geen kerk' of 'onttrekking' vertrokken zijn. Hopelijk zijn zij het geloof niet verloren.
De gereformeerde gemeenten, bedoel je ongetwijfeld, het kerkverband wat altijd onder een vergrootglas ligt. Blijft merkwaardig ja, hoe verschillend kerkverbanden aangepakt worden. Moet dan terugdenken aan dit artikel: https://www.nd.nl/opinie/opinie/1157527 ... houden-ons
Het bespreken van kerkverlating is nuttig om te kunnen analyseren waar we als kerkgemeenschap mogelijk tekort schieten. De ‘sensatie’ en lijstjes die kenmerkend zijn voor het bespreken de mutaties in de GG lijkt mij vooral door de GG’ers zelf gevoed te worden. Dat is inderdaad merkwaardig.

Terug komend op mijn eerste zin: kerkverlating zou moeten leiden tot zelfreflectie. Wat maakt dat leden geen deel meer willen of kunnen zijn van dit deel van het lichaam van Christus? Ik denk dat bij de ‘wat minder homogene’ kerkverbanden het ingewikkelder is om daar een antwoord op te vinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Indertijd dat wij weggingen hebben wij ons, samen met nog 15 personen, ook onttrokken van de betreffende gemeente. Dat zegt lang niet alles.

Daarnaast meen ik mij te herinneren dat een overstap naar een evangelische gemeente ook geboekt wordt als onttrokken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 19 mar 2024, 22:08
merel schreef: 19 mar 2024, 21:41 @DDD Wie worden dan onder gelovigen geschaard; de ouders van het betreffende kind? Zijn zij van mening dat alleen gelovige / bekeerde ouders hun kind mogen laten dopen?
Iedereen dwaalt weer op zijn eigen manier. Maar in dit geval is het gewoonlijk zo dat een selecte groep gelovigen, soms aangeduid als 'bekeerden' om vooral geen misverstanden te laten bestaan over de herkomst van het geloof, gelovig mag vertrouwen op de sacramenten. De overige mensen zijn er als uitwendige vorm wel bij betrokken, maar ze maken geen deel uit van het wezen van het verbond.

Dat is mijns inziens overigens op de grens van wat je nog gereformeerd kunt noemen, maar is wel wat in de Gereformeerde Gemeenten vrij breed gevonden wordt. Dat komt omdat de grondlegger van de GG die opvatting had, en toevallig als enige een dogmatiek schreef. Dus zijn opvattingen (die dominant waren in één bloedgroep waaruit de GG ontstonden) krijgen sindsdien relatief meer aandacht dan de meer gereformeerde opvattingen van de andere bloedgroep binnen het kerkverband. Maar nu is het wel zo dat beide opvattingen altijd geaccepteerd zijn geweest, dus de bovengenoemde opvatting is zeker niet kenmerkend voor de GG.

Het grappige is bovendien dat ds. Kersten deze opvattingen niet kerkscheidend vond, maar dat veel van zijn meer extreme volgelingen zeggen dat ze zich op hem beroepen, terwijl ze juist soms feitelijk lijken te vinden dat de meer gereformeerde ledeboeriaanse opvattingen 'eigenlijk' niet in de GG horen. Daarmee volgen ze dus feitelijk helemaal hun grote voorbeeld niet na, maar dat heb je vaker in de kerkgeschiedenis. Het wordt al maar extremer, tot het van gekkigheid niet gekker kan. Dat zie je ook in evangelische kringen, helaas. Het zal een menselijke eigenschap zijn.
Zullen we het er maar op houden dat dit jouw weergave van de feiten is, die weinig met objectiviteit te maken heeft? Als je je wat beter in de oude theologie zou verdiept hebben, zou je kunnen zien dat de door jou gewraakte stroming in de GG goede papieren heeft. Bovendien is de beste maatstaf altijd nog de Bijbel, niet dat wat jij 'gereformeerd' noemt.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Het lijkt me voor mij en vooral merel beter dat je aanwijst waar ik mij vergis. Maar dat is aan jou, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2997
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 10 apr 2024, 08:05 Het bespreken van kerkverlating is nuttig om te kunnen analyseren waar we als kerkgemeenschap mogelijk tekort schieten. De ‘sensatie’ en lijstjes die kenmerkend zijn voor het bespreken de mutaties in de GG lijkt mij vooral door de GG’ers zelf gevoed te worden. Dat is inderdaad merkwaardig.
Ik weet het niet, het zou een mini-onderzoekje waard zijn, maar mijn ervaring is dat inderdaad een deel van de "trouw gebleven" GerGemmers niet vies is van het lezen/bekijken of misschien zelfs verzamelen van de cijfers. Ik ben er daar zelf één van en reken het tot één van mijn slechte gewoonten. De andere kant is er echter ook: standaard meldt zich bij het bekend worden van de cijfers een "ontrouw geworden" deel wat via de GG-vertrekcijfers hun punt nog even wil maken en het gelijk van hun vertrek wil onderstrepen. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar geregeld hebben zij nogal een pak boter op het hoofd, want blijken zelf vertrokken naar een kerkverband waar het nog vele malen erger is.

Laat duidelijk zijn: er komt geen enkel kerkverband als winnaar uit de bus, want als je minder vertrekkers hebt dan een ander is dat nog geen aanbeveling. We zitten op puinhopen, allemaal.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Job schreef: 10 apr 2024, 10:19
Maanenschijn schreef: 10 apr 2024, 08:05 Het bespreken van kerkverlating is nuttig om te kunnen analyseren waar we als kerkgemeenschap mogelijk tekort schieten. De ‘sensatie’ en lijstjes die kenmerkend zijn voor het bespreken de mutaties in de GG lijkt mij vooral door de GG’ers zelf gevoed te worden. Dat is inderdaad merkwaardig.
Ik weet het niet, het zou een mini-onderzoekje waard zijn, maar mijn ervaring is dat inderdaad een deel van de "trouw gebleven" GerGemmers niet vies is van het lezen/bekijken of misschien zelfs verzamelen van de cijfers. Ik ben er daar zelf één van en reken het tot één van mijn slechte gewoonten. De andere kant is er echter ook: standaard meldt zich bij het bekend worden van de cijfers een "ontrouw geworden" deel wat via de GG-vertrekcijfers hun punt nog even wil maken en het gelijk van hun vertrek wil onderstrepen. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar geregeld hebben zij nogal een pak boter op het hoofd, want blijken zelf vertrokken naar een kerkverband waar het nog vele malen erger is.

Laat duidelijk zijn: er komt geen enkel kerkverband als winnaar uit de bus, want als je minder vertrekkers hebt dan een ander is dat nog geen aanbeveling. We zitten op puinhopen, allemaal.
Waarom zou je je druk maken om cijfers van een specifiek kerkverband? De wereldwijde kerk is zo groot. Daar valt het reformatorische deel van in het niet.
Plaats reactie